• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

mistä plexiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kössi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kössi

New member
kiinnostais että mistä sais tuota kuumailmapuhaltimella muotoiltavaa plexi materiaalia..tekisin itte tuulisuojat
idea3.gif

Itse tekisin ensin pellistä mallin ja taivuttelisin sen muotoihinsa. Seuraavaksi leikkaisin samanlaisen palan muovista asettelisin sen taivutetun pellin päälle ja koko komeus uuniin. Lämpö noin +150 asteeseen ja luukun eteen jakkaran kanssa seuraamaan koska muovi alkaa taipua. Sitten tavarat ulos uunista ja tarvittaessa auttaa muovin taipumista muotin mukaiseksi mamman patakintaat kädessä. Pari katepleksiä ja auton tuuletusikkunan olen tuolla metodilla tehnyt ja hyvä tuppasi tulemaan. Kuumailmapuhaltimella olen nähnyt joskus tehdyn huonomman näköistä jälkeä.

juu kiitos tiedoista ja ohjeista kaikille...

Foiltek Oy lähetti postia kun tiedustelin:

Hei

Yleensä ko kohteissa käytetään akryyliä.
Materiaalin muovauslämpötila on n. 160 astetta, joten puhaltimelta kyllä
vaaditaan melkoista tehoa. Yleensä muovaus tapahtuu siten että levy
"uunitetaan" jonka jälkeen kuuma levy siirretään muotin päälle ja annetaan
jäähtyä.

Ystävällisin terveisin
Foiltek Oy

Onnistuu tuo akryylin taivutus kuumailmallakin, mutta muuttuu erittäin hankalaksi jos vahvuudelta vaaditaan yli 4mm (ja tulee helposti kuplia materiaaliin, jos se sitten lainkaan haittaa).

Piti tuossa tuota uuniakin kokeilla, mutta on homma siltä osin vielä kesken.

Tässä rakennellessa tuli eteen sellainen, että tietääkös kukaan mistä saisi/saako sellaista heijastin materiaalia, josta voisi leikata itse sopivaa palaa?

Back