Mistä projekti pyörä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yammu-setä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Yammu-setä

New member
Heippa

Olen pitempään miettinyt oman pienen pyöräprojektin aloittamista ja ajatuksena olisi rakennella itselleni custom tyyppinen pyörä. Omasta takaa löytyy tietysti toimiva kyykky, mutta ajattelin että voisi tuon ropaamisen keskittää siihen rakentelu projektiin. Tällöin ei olisi toimiva pyörä pois ajosta. Innotuneena kun olen välillä purkanut omaa pyörää ja tehnyt ns "extra" remppaa keskellä kesää.
smile_org.gif
withstupid.gif


Mistä olette muuten projekti pyöränne saaneet? Onko se teidän oma lahonnut käsiin, kipattu tai oletteko jostain projektin vartavasten ostaneet? Onko ajatuksia ja ideoita mistä projekteja on hyvä metsästää? ajattelin kuitenkin aloittaa suhkoht helpolla, joten esim moottori remppa ei minulta luonnistu.
smile_org.gif


P.S. Onko muuten hyviä vinkkejä & linkkejä tai kirjoja pyörän rakentelusta.
 
Autovahinkokeskuksesta saa suht uusia pyöriä, joissa pientä laitettavaa. Tuolla vaan huonoa että tarkastelu jää aina pintapuoliseksi ja todelliset vauriot (mahd. vääntynyt runko, hajonnut kone) löytyvät vasta purkaessa.
 
Ruttutukussa kylläkin on tarjonta tähän aikaan vuodesta huonohkoa,eli jos projektia haluaa heti niin kyllä se on muualta katottava
wink.gif
 
AVK:n pyörissä voi olla yllätyksiä, mutta kun ostaa sellaisen mallin, jota on enemmän liikenteessäkin, niin varaosia purkaamoista löytyy paremmin.
Eivät tule yllätykset niin kalliiksi  
confused_orig.gif

Itsellä (AVK:lta) kyykky projekti menossa ja moottorin kanssa tuli pieni yllätys, kun kampiakseli oli vääntynyt kaadossa  
omg.gif

No tämähän on harrastus  
062802moto_prv.gif
 
Oman pikku-Guzziprojektin löysin AVK:lta. Harvemmin sieltä tapaa enää tuonikäisiä ('82) kaskolöytöjä, mutta joskus onnistaa... Osista valtaosa eBay-löytöjä; Italiasta ja Saksasta löytyy pikkulohkoitaloon todella mukavasti varaosia ja tarvikkeita.
 
Projektipyörän voi hankkia myös ehjänä, sen ei välttämättä tarvitse olla kolaroitu. Selailin nettiä viime ajokauden päätteeksi loppukesällä ja löysin sattumalta vanhan Gilera Saturno 500:sen, joka oli myynnissä saksassa. Olin jostain syystä aina halunnut Saturnon itselleni, vaikka en ollut nähnyt sellaista koskaan luonnossa. Hintaneuvottelujen jälkeen tein kaupat pyörästä ja aloin järjestämään kuljetusta suomeen.

Kun vihdoin sain pyörän suomeen, ja pääsin tutkimaan sitä tarkemmin niin kyseessä on varsin hyväkuntoinen yksilö. Melkein 20 vuotta vanha pyörä vaatii kuitenkin huoltotoimenpiteitä, jotta se on hyvässä käyttökunnossa.

Gilera Nuovo Saturno 500
normal_Gilera_Saturno.JPG


Kyseessä on 1-sylinterinen, 4-tahtinen pieni ja kevyt urheilupyörä. Moottori on Gileran omaa valmistetta, kuten koko pyörä muutenkin. Osat ovat laadukkaita, mm. etujarru on täyskelluvalla levyllä ja 4-mäntäisellä Brembon Gold-sarjan satulalla.

Pyörä on Gileran insinööriryhmän vetäjän Sandro Colombon ja Japanilaisen Itoh Motor Corporationin yhteistyön tulos. Alunperin malli oli ajateltu pääasiassa Japanin markkinoille, mutta sitä myytiin myös euroopassa.

Se taustoista, vielä en ole ajanut laitteella metriäkään.


Huolto
Vanha Gilera vaatii huolellisen läpikäynnin ennen kuin se otetaan käyttöön. Vaihdoin uuden nokkahihnan, tarkistin vesipumpun sekä startin vapaakytkimen samalla. Lisäksi vaihdoin öljyt ja tarkastin pulttien kiristysmomentit.

Alkuperäinen ilmansuodatin oli hieman rikki, muoviosien ikääntyminen tuo mukanaan murheita. Alkuperäistä suodatinta ei enää ole saatavana, joten päätin käyttää K&N:n valmistamaa Moto-Guzzin suodatinta MGS-0001. Kyseinen suodatin sopii suoraan alkuperäiseen ilmansuodatinkoteloon.

Näiden toimenpiteiden jälkeen ajoin pyörän Dynamometrissa nähdäkseni minkälaista tehoa moottori tuottaa. Tuloksena oli pirteät 36,7 hevosvoimaa takapyörältä.  
biggrin.gif
Lukema on jotakuinkin sama minkä tehdas lupaa.

Seuraavaksi aion säätää venttiilit, vaihtaa hapertuneet vesiletkut ja polttoainelinjat uusiin ja vaihtaa myös kaikki muut nesteet.

Puran keulan, ohjauslaakerin ja takaiskarin linkut ja rasvaan ne huolellisesti. Etuhaarukkaa ajattelin modifioida hieman ja asentaa sinne tukevammat jouset. Sopivat etustefat löysin vanhasta Ducati SS900:sta 80-90 luvun taitteesta.

Sain teetettyä pyörään uniikin takaiskarin kaikilla säädöillä Italiassa. Kyseinen Bitubon vaimennin vaikuttaa hienolta. Toiminta on tosin epävarmaa vielä, mutta eiköhän se toimi huomattavasti paremmin kuin alkuperäinen ilman säätöjä oleva.

Kaikenkaikkiaan kyse on sen verran harvinaisesta laitteesta, että alkuperäisyyttä vaalitaan tarkasti. Vaihdan tähän kuitenkin parempia komponentteja, jotta ajo-ominaisuudet ovat tällä vuosituhannella. Pyörä on kuitenkin palautettavissa täysin alkuperäiseksi.

Projekti jatkuu. Keväällä on tarkoitus kokeilla pyörää ensimmäistä kertaa.  
cool.gif



Siitä vaan hankkimaan joku kiva laite, mitä on kiva rakennella. Rakentelu on hauskaa ja palkitsevaa!
 
Heippa

Kiitos vastauksista. Mietin kyllä sitä kipattua pyörää, nuo runko mittaukset, yllätykset ja jälleenmyyntiarvo vaan mietityttää.
confused_orig.gif


Eihän sen pyörän tosiaan tarvitse olla kipattu, jolloin tuo Saksa tuonti on yksi vaihtoehto. Olen sieltä jo yhden pyörän tuonutkin.

Onko teillä mielessä mitään hyviä esim vanhoja malleja joita saisi helposti ns. moderinisoitua tälle vuosituhannelle. Tällä tarkoitan että mallia on helppo taikka edullinen muokata ulkonäollisesti vaihtamalla osia.
 
Kannattaa todellakin harkita hankkiiko todellisen osia vajaana olevan ja isohkoa vaivaa vaativan projektipyörän vai ostaako itselleen mieluisen kulkevan pelin (ei siis kovin vaativa homma/projekti), ja korjaa/huoltaa/varustelee sen mieluiseksi. Jälkimmäinen vaihto- ehto on paaaljon helpompi ja nopeampi sekä tekijälle että kukkarolle.
Tietty, kun pyörästä on jäljellä vain sangollinen muttereita ja moottorin osia, työsarkaa voi jo kutsua projektiksi. Usean vuoden ajan.
tounge.gif
 
Projektipyörän voi hankkia myös ehjänä, sen ei välttämättä tarvitse olla kolaroitu. Selailin nettiä viime ajokauden päätteeksi loppukesällä ja löysin sattumalta vanhan Gilera Saturno 500:sen, joka oli myynnissä saksassa. Olin jostain syystä aina halunnut Saturnon itselleni, vaikka en ollut nähnyt sellaista koskaan luonnossa. Hintaneuvottelujen jälkeen tein kaupat pyörästä ja aloin järjestämään kuljetusta suomeen.
Tuollaiset 1-mukiset sportit ovat lähellä syräntä ja yksi sellainen rakenneltu tallissa onkin mutta Saturnosta voi myöntää reilusti olevansa jo kade. Onneksi Sinulla ei ole Bimotan bb1:stä... siitä voisi katkeroitua jo kunnolla...

Mitä luokkaa oli verot? Suomessa on muutamia mutta eivät ole tarvittaessa ostettavissa...
 
Back
Ylös