• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä mieltä 748 :sta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Duneon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Duneon

New member
Heippa..ensimmäistä pyörää katsellaan kovaa vauhtia ja ajokokemustakin on jo crossin puolelta hankittu mutta mitäs mieltä olette Ducatin 748 mallista..muitakin olen miettinyt, mutta mutta..???

Öööö...mielipidehän tämäkin: Mun on pakko saada moinen. Mitä olen koeajolle päässyt, niin hyvä ajofiilis ja taittuu ihan unelmana. Mutkanopeudet nousee helposti ja sopivassa paikassa kortti lähtenee samaa tahtia. Jos siis ei ole malttia. Radalle odotan olevan hauskaa tiedossa. Kun pitää olla realistinenkin, niin tuskin sillä matkaa mielellään taittaa tai kaupungissa matelee. Se ei ole sitä varten, mutta kauneudesta pitää kärsiä
wink.gif

Informatiivisen sanottavan jätän niille jotka moisen omistuskokemuksia jo omaavat. Tässä kuitenkin linkki Yahoon keskusteluryhmään, jossa paljon juttua 748:n ja 916-pohjaisiin elämänlaatuaparaatteihin. Suosittelen liittymään ja selaamaan vanhoja postauksia. Muutenkin mallista löytyy kohtalaisia WWW-sivuja, mm. ParJan:n, joka saattaa sinulle täälläkin vastata.

http://autos.groups.yahoo.com/group/ducati_superbikes/
http://www.sunpoint.net/~parjan_fin/

Niin, ja sitten olen vielä sitäkin mieltä, että jos on sopiva raha plakkarissa / tiedossa pankissa, niin lakkaat vaan kiireen vilkkaa miettimästä.
lookaround_orig.gif

RikTen pergule, oot vieläkin mun apajilla...
tounge.gif

Mulla nyt pari kolme liipasimella, sais vaan Monstan myytyä...
(winkki: vieläkin löytyy myyntipalstalta, hinnasta voidaan puhua...)

Nii joo, oisko 748 ekaks pyöräksi aika ekstreme... eipä tuo kyllä varmaan ole kuin tottumiskysymys. Itsellä myöskin ajokokemukset rajoittuu noin viiteen koeajoon ja kyllä aina menee hetki opetellessa uudelleen ajamaan, ainakin Monstan päältä tuntuu todella oudolta. Mutta kyllä sitten lopussa hymy on niin leveä ettei meinaa kypärä lähteä päästä.

Joka tapauksessa siitä lähdetään että dukken hyperit on kyllä parhaimman näköisiä pyöriä ever
buttrock.gif

Teknisemmät ylistäköön teknistä puolta, mulle riittää "henkinen ylivoima"..

-pjt

No jeps.

Itse ostin ekaksi moottoripyöräksi Ducatin 748 -00, jolla ajelinkin -02 syksyyn asti ja kilometrejä kertyi 23 tkm verran. Rataa tuli kierrettyä ja samoin tehtyä pidempiä reissuja tankkilaukun ja repun kanssa, hyvin se menee!
smile_org.gif

Radalla kieputin tuota reippaan 2tkm edestä ja hauskaa oli! Pyörän alustan kun viitii säätää niin siitä saapi vieläkin paremman. Omille sivuilleni (joita en ole aikoihin edes päivitellyt) laitoin 748:n alustan säätöjä ylös ja vinkkejä sekä perusoppaan kuinka tulisi alustaa säädellä. Sillä luulisi pääsevän alkuun. Keulan pintakovuus kannattaa hoitaa pois jollain alusta expertillä, vaikkapa Penttilän Simolla. Ja jos joku haluaapi ostaa niin löytyy Showan takapamppu (ollut kiinni 748R -00 ja vain 200 km verran).

748:ssa on kohtuudella potkua, mutta ajan saatossa sekin pääsee hiukan pieneksi, mutta putket, putsari ja lastu kannattaa hankkia! Putkista ja lastusta ei niin väliä mitkä ne on, mutta jos parhaan vasteen ja toimivuuden haluat niin osta JHP:n kamat (http://www.jhperformance.co.uk/main.html), putsaria myöden! Sivuilta löytyy muutenkin kaikkea kivaa Ducatistille. NAMIA! Itselläni tosin oli Termit ja Performancen lastu. Putsarina mulla oli joku halpis sutari... pelkkää foamia ja se meinasi koitua kohtalokseni.... Se foamin sisärakenne (hiukan tiukempaa foamia) imeytyi Alastaron pääsuoralla etummaiseen imukanavaan ja jumi ruiskun läpän auki -asentoon. Oli pikkasen ohjelmaa etten kaatunut tai vetänyt pelejä lepikkoon! Kaverit tosin katto et nyt se on saanu jonkun hirveen ajohurmoksen päälle ja ajaa ihan hillittömän kierroksen...

No mutta itse mopoon...

Siis sillä pystyy ajamaan matkaakin varsin hyvin. Tupla-kupla-pleksi on kyllä ihan must ostos. Pysyt edes puikoissa hiukan kovemmissa vauhdeissa. Välityksien kanssa pelaamalla saat tuosta moposta kaikkein helpoiten irti sekä taloudellisesti että tehokkaasti. Tauloudellisuutta tulee kun pienennät takaratasta 38 --> 36 piikkiseen niin huiput nousee, mutta esim. motarinopeudessa kierrokset laskee inhimillisemmälle tasolla ja sitä myöden myös kulutus laskee. Parhaillaan pääsin tuolla 4.8 l / 100 km kulutukseen. Ja jos radalle haluat niin kierrokset ylös! Tuo kone tykkää siitä kun sitä ajetaan 8000 - 11 000 rpm välissä.

Kuivakytkin onkin sitten mielenkiintoinen... Jos aiot pitää kiinteän ja suljetun kytkinkopan niin välillä kannattaa ottaa se koppa irti, laittaa mopo käyntiin ja puhaltaa paineilmaa kytkinlevyjen väliin sekä samalla painella kytkinvipua. Näin saat levyjen väliin jääneen pölyn pois, jota sinne kertyy kohtuu paljon! Yksi on tietysti että ostat / teet alareunasta tuuletetun kytkinkopan.

Ensiasennusrenkaat... Vaihda pois vielä kun voit! Ne Pirellit on ihan kauheet! Aivan hirveät saippuat! Osta vaikka BT010:t ja sitten KUN sulle suositellaan mitä ihmeellisimpiä rengaskokoja niin unohda ne ja pysy seuraavissa: 120/70/17 & 180/55/17. Leveämpi takanen... no siistimmän näköinen, mutta kankeampi kääntymään. Matalaprofiilisempi etunen... no onko siinä hyvää? Mutta korkeampiprifiilisemmalla mopo heittääntyy paremmin kaarteeseen ja reunassa riittää kallistusvaraa. Ei ainakaan ole etunen joka alta karkaisi radalla!

Mitäs muuta...

Viri-viri-osia löytyy noihin Hypereihin ihan pilvin pimein ja noita 748R:iä saa jo kohtuulliseen hintaan tuolta Sakuista... vois löytyä jopa jostain sopiva konekin...
tounge.gif

Jarrut noissa on mahtavat! Vaihdat vaan sopivin väliajoin paloja ja jos hommat niitä tuolta Maahantuojalta niin pyydä niitä paloja joita porukka käyttää Ducati Cupissa. Noon hyvät!

Kysy mitä mieleen juolahtaa... mä en nyt äkkinäiseltään osaa vastailla lisää.

Jeps, kyllä rupee himottaa tuo pyörä kun lukee noita kommentteja..
biggrin.gif
Itse olen ainakin täysin rakastunut pyörän ulkonäköön, suorituskyky on vielä juttu mikä pitää kokea..kun vielä pääsis koeajamaan tuota pyörää ennen kuin kelit taas tekevät asiasta mahdottoman ja pakottavat syyt siirtävät aiheen ensivuodeksi..

Itse ostin tuon 748:n "sika säkissä" ja en ole jälkeenpäin katunut pätkääkään! Joten jos nyt et pääse ihan testaamaan koeajon merkeissä niin et kuitenkaan sormiasi paskaan lyö. Uuttahan olet hakemassa?

No riippuu tietysti siitä miten saa rahoituksen järjestettyä..uusi on tietysti aina uusi, mutta hinta on sitten hivenen suolaisempi..mutta saahan niitä hyväkuntoisia käytettyjäkin ja vielä ihan kohtuu hintaan..:)

jeh, mutta uusia pyöriä ei kai enää ole missään tarjolla, ainakin maahantuojan varasto on loppu - eivätkä tuossa kesällä enää uskoneet lisää tulevan. Eikä malli ole enää edes ensi vuoden kataloogissakaan, toisin kun tuo 998 FE.    
sad_orig.gif

joten käytetyt lienee ainut vaihtoehto...

-pjt

Välityksien kanssa pelaamalla saat tuosta moposta kaikkein helpoiten irti sekä taloudellisesti että tehokkaasti. Tauloudellisuutta tulee kun pienennät takaratasta 38 --> 36 piikkiseen niin huiput nousee, mutta esim. motarinopeudessa kierrokset laskee inhimillisemmälle tasolla ja sitä myöden myös kulutus laskee. Parhaillaan pääsin tuolla 4.8 l / 100 km kulutukseen. Ja jos radalle haluat niin kierrokset ylös! Tuo kone tykkää siitä kun sitä ajetaan 8000 - 11 000 rpm välissä.

Kuivakytkin onkin sitten mielenkiintoinen... Jos aiot pitää kiinteän ja suljetun kytkinkopan niin välillä kannattaa ottaa se koppa irti, laittaa mopo käyntiin ja puhaltaa paineilmaa kytkinlevyjen väliin sekä samalla painella kytkinvipua. Näin saat levyjen väliin jääneen pölyn pois, jota sinne kertyy kohtuu paljon! Yksi on tietysti että ostat / teet alareunasta tuuletetun kytkinkopan.
Jaha.

Nyt en malta olla kysymättä, mitä järkee on "liian"pitkää välitystä edelleen pidentää?? Ja vielä motarinopeuksille! Kuka kyseisellä pyörällä haluaa motarille en minä ainakaan, mutkatielle se on tehty.
Minun mielestä toisiovälitys on tehty pitkäksi kautta koko malliston, muuttuu kyllä miellyttävämmäksi takaratasta suurentamalla 2-3 piikkiä.

Kytkimestä: pölyä ja mujua kyllä kertyy, kaupunkiajossa varsinkin. Ja...parjan-fin sut on bongattu hyvinkään keskustan kaduilla aikas monet kierrokset
033102bebe_1_prv.gif
748:lla

Tuota noin. Tarkkoittaako tuo sitä, että toimivuuden varmistamiseksi olisi aiheellista hankkia Ducati Performancen avoin kytkinkoppa tms ?
withstupid.gif

Vaivautuisitko valistamaan kokemattomampaa...

- Ei nyt 748:in, mutta kuitenkin.

Tuota noin. Tarkkoittaako tuo sitä, että toimivuuden varmistamiseksi olisi aiheellista hankkia Ducati Performancen avoin kytkinkoppa tms ?  
withstupid.gif

Vaivautuisitko valistamaan kokemattomampaa...

- Ei nyt 748:in, mutta kuitenkin.
Kytkin toimii tiiviillä kopallakin mutta se täytyy putsata esim. 5000 km välein/huollossa paineilmalla. Avonaisella/tuuletetulla kopalla tätä  operaatiota ei tarvitse tehdä. Lisäksi jos umpikopassa kytkinpöly pääsee (putsaamaton levypaketti) jostain syystä kostumaan, se tekee kuulemma pahaa jälkeä levyille. Viisaammat vahvistakaa/tyrmätkää tää huhu.

Korppi:

Se avoin kytkinkoppa helpottaa "elämää" ja tuo kivaa kuivakytkimen kalkatusta maailmaan!
smile_org.gif
Suosittelen joko ostamaan avoimen kytkinkopan taikka jos jostain löytyy orkkis (vaikka hiukan lohmonenkin) niin taiot siitä itsellesi sopivasti tuuletetun version, vaikkapa dremeliä käyttäen. Tuo avoin kytkinkoppa ei siis ole mikään pakollinen.

Itse rei'itin orkkis kopan kilpuriin ja hyvin toimii!!

HEZ:

Vai on mut bongattu (oi niitä aikoja kun 748 vielä oli alla), no varmaan on bongattu myös Jyväskylässä ja Rovaniemelläkin... ties missä muuallakin
033102ass_1_prv.gif
biggrin.gif

No toi välityksien muuttaminen on ihan mielipide kysymys, itse tykkäsin tehdä noin. Ajoin silloin tälllöin pidempää matkaa ja mutkaistakin pätkää niin tuo kulutushomma oli mulle silloin se juttu. Ajoin toki samoilla välläreillä Ahvenistoa ja Alastaroa ympäri ja kummallista kyllä nuo sopi sinne varsin hyvin. Ja kyllä niillä ehtii ihan hyvin isompienkin joukossa, usko pois!
tounge.gif

Vaikka tuon koneen laulusta nautinkin varsin paljon niin en kuitenkaan niin paljoa että olisin pidemmän ajolenkin jälkeen halunnut kuunnella samaa melua 6 tuntia lenkin jälkeenkin, siksi muutin välläreitä hiukan pidemmäksi. Tuollainen pikkuinen muutos kuitenkin muuttaa koneen kierroksia ihan kohtuullisesti isoimmalla vaihteella ja muuttaa samalla pidemmän siirtymän tekemisen nautinnollisemmaksi.

Yksi mistä en tykännyt orkkis vaihteilla oli kaupungissa ajo. Vällärit ei meinannut sopia kaupunkiin sitten millään. No tuon jälkeen niistä tuli asteen verran paremmat, mutta ei vielä täydelliset. Koskaan en kyllä kokeillut 2-3 piikkiä isompaa takaratasta (orkkikseen verrattuna), joten en voi sanoa olisiko se ollut "namimpi" ajaa.

Eli puhtaasti maku-, sekä tottumisasioita nuo välitykset.

Pakko laittaa linkiksi yksi kuva joka on otettu tässä hetki sitten... Alla on 998. Nami laite ajettavaksi!
062802jumpie_prv.gif

http://www.mp-foorumi.com/gallery....709.jpg

Ensiasennusrenkaat... Vaihda pois vielä kun voit! Ne Pirellit on ihan kauheet! Aivan hirveät saippuat!

Osta vaikka BT010:t ja sitten KUN sulle suositellaan mitä ihmeellisimpiä rengaskokoja niin unohda ne ja pysy seuraavissa: 120/70/17 & 180/55/17. Leveämpi takanen... no siistimmän näköinen, mutta kankeampi kääntymään. Matalaprofiilisempi etunen... no onko siinä hyvää? Mutta korkeampiprifiilisemmalla mopo heittääntyy paremmin kaarteeseen ja reunassa riittää kallistusvaraa. Ei ainakaan ole etunen joka alta karkaisi radalla!
Tuota.. mitkäs Pirellit ne "saippuat" eli ensiasennusrenkulat on?

Eli kun porukka on kovasti kehunut radalle Pirelli Dragon Corsa tai Supercorsa renkaita sekä Metzeler Rennsporttia ja sen pehmeämpiä versioita, niin olis kiva tietää, mitkä ne on kun en löytänyt Ducatin saitilta.

Noissa matkasporteissa on kai yleisesti Pirelli Dragonit vakiona, joten onko nuo hyperien renkaat sitten jotain muita? Tavallisessa Dragonissakin kun tuntuisi kohtuu hyvin pitoa olevan, vai onko nyt kyse vaan extreme-vauhdeista?

2001 ja 02 Masterbikessa oli porukalla Pirelli Dragon Corsat ja Metzin Sportec-M1:t alla, joita testeissä kehuskeltiin. Tänä vuonna taasen moittivat BT-012 hieman liukkaaksi. Nythän jossain testissä Diablot ja Diablo Corsat olivat voittaneet ja toisena oli Metzin Sportecit ja Rennsportit.

Että mites on? Kertoiletko pliis.

t. Spagu

Jep.

Eli mulla oli -00 748:ssa noi renkaat alla...

http://www.sunpoint.net/~parjan_fin/duc18.html

Oliskohan ne ollu "MTR02" tyypiltään, eli jotkut Pirellin Dragonit ne kuitenkin oli. Tuon ajamani 998:n alla oli "MTR22" tyyppiset kumit ja ne piti jo kohtuu hyvin. Ja nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään xtreme vauhdeista! Toivottavasti noita kumeja (MTR02) ei ole enää Duceissa ensiasennuskumina!

SuperCorsat ja RennSportit on samaa kastia ja niillä kurvaillaan jo kovaa! Ne on pehmeät ja pitävät, tosin noistakin löytyy eri seoksia (SC1/RS1, SC2/RS2, SC3/RS3 ja Metziltä vielä StreetRace).

Mitä olen käyttäjien kokemuksia kuullut niin BT010 on ollut parempi kuin BT012 ja Sportecit taasen kuluu ihan hirmusen nopeesti. Omakohtasia kokemuksia löytyy BT010:sta sekä Michelinin Pilot Sporteista. Pilotit kannattaa heivata heti kun vaan pystyy! Niistä loppuu pito rata-ajossa ihan mitään varoittamatta!

Nyt jos pelkää katuajoa ajattelisin niin BT010 olis ehkäpä mun valinta... tai sitten RennSportin StreeRace.

Tänkjuu veri makkara
bowdown.gif

Juu, nuo omat näkyy olevan MTR22 Dragon Evo takana ja MTR21 Dragon Evo edessä ja kohtuullisen hyvin toimii. Corsat ja SuperCorsat siis edelleen paremmat. Hyvä tieto!

Ei noita 02 malleja ole kukaan tilaillut, joten hyvä niin.

Kiitos paljon avustasi!
t.Spagu

Sarjassamme "kenties tyhmät kysymykset" ja vielä ohi aiheen mutta kuitenkin.. Mites tommosen avoimen kytkinkopan kanssa sateella ajaessa käy? Eikös sinne luulis sadeveden uivan sisään maantieajossa..
nixweiss.gif

Vincent:

Eipä ole mulla ainakaan ongelmia ollu. Mulla on kilpurissa mallia "alapuolella_reiät_dremelillä" ja yläpuoli on yhtenäinen. Suurin ongelma lienee kuitenkin tuossa se että jos koppa on ylhäältä avoin niin sinne pääsee suoraan sadevesi menemään sisään ja kostuttamaan levyt. Kun ajossa mahdollisesti pääsee vettä kytkinkoppaan niin tuo kone käy kuitenkin sen verran lämpöisenä että ei vesi sielä kauaa viihdy sekä sitten tuolla kytkimellä on kuitenkin kohtuullisen kova pyörimisvauhti päällä niin ei se vesi itseään sinne ime (ts. kapilaari-ilmiö, vai miksi sitä nyt sanotaan), koska kytkin todellakin pyörii lujaa.

Mulla ei tosiaankaan ole ollut mitään ongelmia ja tänä vuonna on kuitenkin useat treenit sekä kisat sattunut suhteelliseen kovan vesisateen aikaan!

Kytkinkopan avoimuuden modasin äänitiivistettä hyväksikäyttäen niin, että otin vain tiivisteen sisällä olevat metalliholkit käyttöön. Näin boksin ja kytkimen väliin jäi holkkien paksuinen 2-2.5mm tuuletusrako. On piisannut mukavasti tuuletustarpeeseen ja mohjoa löytyy ajoittain näkyvästi kopan ulkopuolella, eli toimii. Jos haluaa suojata kytkintä yläpuolelta, leikkaa / käyttää äänitiivistettä vain tuolla alueella ja alemmissa kiinnityspulteissa pitää vain holkit. Tällainen siis vaihtoehdoksi D. Performancen härpyttimen hinnan välttämiseksi.

Renkaista tuli mieleen, että se saippua oli ehkä mullakin takana ollut Pirelli Dragon GTS MTR24. (Tai tällaiset muistaisin niiden hirvitysten olleen.) Kestivät toki, mutta radalla luistelivat - jopa siis pelottavasti ST2:nkin hennolla väännöllä.

Back