Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
no olisikos väitteesi tueksi sitten mitään muuta kuin olettamusta?Kyllä minulla ainakin on aika vahva olettamus, että mopo todellisuudessa vaatii aika vähän öljyltä, joten voiteluöljyfirmat pistävät purkkiin jotain olemassa olevaa samoilla viskositeettiluokilla olevaa normaalia moottoriöljyä ja sitten purkin kylkeen mopon kuvan ja useita kymmeniä prosentteja suolaisemman hinnan.
Ei mielestäni vaadi kovin paljoa mielikuvitusta kehittää MP-valmistajien ja öljy-brändien välille liiketoiminnallista yhteistyötä, jonka vuoksi suositellaan jotain määrättyä merkkiä. Hyvä esimerkki on BMW, joka hyvin avoimesti liputtaa Castrolin puolesta. Voi vaan miettiä, mitä BMW saa vastineeksi - tasan varmasti jotain.En ole myöskään vielä keksinyt ainuttakaan järjellistä syytä, miksi yhdenkään valmistajan kannattaisi suositella laitteisiinsa mitään muuta kuin sitä, minkä ihan aidosti uskovat soveltuvan parhaiten ko. laitteessa käytettäväksi.
Tuo väite tulee ihan pelkästään MP-tehtaiden omista öljysuosituksista. Jos valmistajan suosittama öljy on esim. API SH tai parempi, ei moottori tosiaan kovin kummoista lientä sisäänsä tarvitse. Noilla litratehoilla ja kierrosluvuilla taas ei ole juuri mitään suoraa yhteyttä öljyn vaatimuksiin. Olen muistaakseni sinullekin jo muutamaan kertaan kertonut, että mm. liukunopeus voideltavien pintojen välillä, laakereiden oikeat välykset ja lämpötila ovat asioita, jotka vaikuttavat öljyn voitelukykyyn, ei kierrosluku tai litrateho.Entä mistä tulee väite, että mp vaatii öljyltä jotenkin erityisen vähän?
Ei ole pelkästään uskon varassa. Onhan noita testejä ollut, missä on todettu mp- öljyjen olevan erilailla tyystin lisäaineistettu kun verrataan ns. autoöljyihin.Ihan täysin asia on uskon varassa.
Vai oliko toisinpäin? Autoöljyt on lisäaineistettu kitkanpoistoilla yms. joita mopon märkäkytkimissä ei saa olla?Ei ole pelkästään uskon varassa. Onhan noita testejä ollut, missä on todettu mp- öljyjen olevan erilailla tyystin lisäaineistettu kun verrataan ns. autoöljyihin.Ihan täysin asia on uskon varassa.
En puhunut mitään kitkanpoisto- aineista, vaan lisäaineistuksesta yleensä. Lisäaineitahan öljyissä on lukuisia. Ja myös mp- spesifisissä öljyissä on ihan reippaat määrät kitkanpoistajia. Ne tosin ovat semmoisia, jotka eivät haittaa kytkimen toimintaa (eli ne ovat erilaisia kuin autospesifisissä öljyissä).Vai oliko toisinpäin? Autoöljyt on lisäaineistettu kitkanpoistoilla yms. joita mopon märkäkytkimissä ei saa olla?Ei ole pelkästään uskon varassa. Onhan noita testejä ollut, missä on todettu mp- öljyjen olevan erilailla tyystin lisäaineistettu kun verrataan ns. autoöljyihin.Ihan täysin asia on uskon varassa.
Et vaivautunut sit lukemaan noita JASO-luokitus eroja...En puhunut mitään kitkanpoisto- aineista, vaan lisäaineistuksesta yleensä. Lisäaineitahan öljyissä on lukuisia. Ja myös mp- spesifisissä öljyissä on ihan reippaat määrät kitkanpoistajia. Ne tosin ovat semmoisia, jotka eivät haittaa kytkimen toimintaa (eli ne ovat erilaisia kuin autospesifisissä öljyissä).
Jaso MA öljyssä on ihan varmasti kitkanpoistajia, kuten fosforia, molybdeenia tai sinkkiä. Kuten sanoin, kitkanpoistajia on märkäkytkimelle sopivia, ja sopimattomia.Jaso MA- luokitelluissa on luonnollisesti kytkylle sopivia lisäainelitkuja.Se on hyvä jos tuotteessa joka on non-friction modified on kuitenkin mukaasi reippaasti kitkanpoistajia eli on friction modified, aika hassua vai olisitkohan kenties hieman väärässä?
Jotenkin minusta tuntuu, että ymmärrän huomattavasti paremmin mitä postrasin ja mistä on kysymys, sinulle vaan tyypillisenä suomalaisena ei tule pieneen mieleenkään myöntää että olisit hieman väärässä. Saivartelullahan siitä selvinnee, joop. Kitkaa poistamassa se koko öljy siellä on ihan oikeasti eli kitkanpoistajaa koko litku.Hienoa että copypastesit nuo Jaso luokat. Vielä kun ymmärtäisit mitä copy- pastetit.
Vai väitätkö tosissaan että Jaso MA luokan öljyissä ei ole em mainittuja kitkan/kulumisenvähentämis lisäaineita?
Eli sinkki, fosfori ym aineet eivät siis ole öljyssä "anti wear" kulumista/kitkaa pienentävänä komponettina sinun mielestä. Tribon kurssi taitaa olla hieman kesken vieläKitkan pienentimet, Lontooksi siis friction modidication, esiintyy vain osassa mottoriöljyistä koska ne haittaavat esimerkiksi märkäkytkimen toimintaa.
Jos sinkki on kitkapienennin, niin miks me tarvitaan öljyä, miksei vaan pinnata liukupintoja sinkillä sehän pyöris sit kevyemmin kuin öljyllä...
Olen ihan varma että löytyy Jaso MA luokiteltuja öljyjä, joissa on esim. molybdeenia (joka yleisesti luokitellaan friction modifiyeriksi). Määrät ovat marginaalisia, kuten aiemmin sanoin, mutta kyllä ko öljyjä löytyy.Vakaasti olet sitä mieltä että öljyissä joilla on non-friction modified luokitus on kuitenkin lisäaineistus joka mukaasi "lasketaan yleisesti friction modifiediksi."