• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä saat rata-ajosta....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lanat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hienoja fiiliksiä, hitaasti kiiruhtamista, paineiden purkua, rentoutumista, onnistumisen iloa, tuntuu että oppii yhtäältä mielttömästi kokoajan uutta ja toisaalta tajuaa miten paljon opittavaa vielä olisi jos pääparka vain sisäistäisi.

Mennyt kesä jäi kahteen kertaan, ens kesänä sitten ehkä ihan oikeesti enempi.

Tosta kuvaamisen pätevyydestä, että ei ihminen oikeen hahmota jos joku sille vaan esimerkiks sanoo että nyt ajoit sen ja sen paikan siten ja miten olis taas pitänyt, sitä vaan muodostaa päässään kuvan siitä miten tilanteen itse koki. Oon yllättynyt aika lailla itseni näkemisestä videolla kerran jos toisen, en tosin moottoripyöräilyn vaan toisen harrastuksen parissa.

edit. 300 kasassa

Tänään oli elämäni ensimmäinen ratapäivä, Alastarolla. Plussat: se uskomattoman loistava fiilis, kun tajuat osaavasi oikeasti ajaa paremmin kuin radalle tullessasi. Kehitys mikä tapahtui kolmen 20min ajovuoron aikana oli käsittämätön. Luotin ennenkin pyörääni paljon, mutta en uskonut sillä pystyvän noin "radikaaleihin" kanttauksiin. (Tiedän, paskat ne mitään kovia kanttauksia ollut, siltä ne vaan tuntu)
Miinukset: uskomattoman tylsä kotimatka, pelkkää suoraa tietä eikä ainuttakaan mutkaa mitä oisi voinut mutkaksi sanoa. Muutenkin normaalissa liikenteessä ajo vaikutti uskomattoman tylsältä, jopa puuduttavalta verrattuna muutamia tunteja takaperin tapahtuneeseen rata-ajoon. Ennenkään ei tosin tarvinnut kadulla kovaa ajaa ja koheltaa. Siperia opetti aikoinaan.

Pitkälti likipitäen samaa mieltä, vaikka vasta kaksi kertaa radalla olen käynytkin (toissakesänä). Vaikka itselläni oli tuolloin kahdeksan kautta, pari EAK-kurssia (MotoristiSurvival) ja +130tkm ajokokemusta takana niin opin PALJON kummallakin ratakeikalla. Ja totta: liikenteessä eteen tulleet mutkat eivät tuntuneet enää oikein miltään.

Mutta jos kaduilla ajaminen tuntuu tylsältä, kuten Earthend ja Tommipommi aikaisemmin totesivat, pitää vaan ajaa kauemmas, kohti horisonttia, katsomaan mitä on seuraavan kukkulan takana... ...ja etsiä yhtä moottoripyöräilyn suurista fiiliksistä: reissufiilistä. (Ja hupsista, yhtäkkiä muuttuakin matkamotoristiksi!)
tounge.gif

Kolme kertaa oon toistaiseksi radalla kurvaillut...Mitä siitä sain? Hmm...eka kerta oli varovaista ajelua ja lähinnä kattelin millä tavalla muut ajoivat mutkiin ja mutkissa. Toisella kerralla ajelin mutkiin jo niin kuin itseltä parhaalle tuntui! Kolmannella kerralla löysin eräästä mutkasta Alastarolla rajani...satasen vauhdista pitkäks, paskat (melkeen...) pöksyyn, mutta pystyssä pysyin. Itsetunto vaan kolisi...Kaiken kaikkiaan: Oon oppinut radalla luottamaan enemmän pyörääni ja itseeni. Ja vaikka pyörä ja pyörän tyyli tulevaksi kesäksi vaihtuukin, niin kyllä mä yritän tuolla Bobillakin radalle päästä!
tounge.gif
Täytyyhän mun silläkin oppia ajamaan...

Vaihteluahan sieltä saa normaaliajoon. Ja tietenkin on tullut myös selväksi se, että miksi pyörä on rakennettu juuri siihen malliin kuin se on (supersport). Tottakai myös varmuutta pyörän käsittelyyn ja kaarreajoon. En kuitenkaan väitä saaneeni mitään hillitöntä innostusta/kiinnostusta asiaan. Olen todennut olevani enemmän matkamotoristi
smile_org.gif
. Pitää löytää uusia paikkoja, teitä, katsella nähtävyyksiä jne. Se vasta on elämää
cool.gif
!

Miksi- Se vaan on niin hemmetin kivaa. Saa ajaa niin kovaan kun pää ja vehkeet antaa periksi ja ei tarvii varoa poliisia ja muuta liikennettä.

Mihin pyrin- Hallitsemaan ja tuntemaan paremmin kolkineeni ja omat rajani. Myös siihen ettei kadulla tarvii riekkua noilla laitteilla

Miksi juuri radalla- Se on ainoa paikka jossa saa vetää sielunsa tunnosta luvan kanssa. Ei ole paljoa tylsiä suoria eikä puita heti ulkokaarteessa.
Eipä tohon oo paljoa lisättävää. Ja mitä Earthend sanoi, kadulla ajaminen tuntuu tylsältä. Niin paljon rata-ajoa tälle kesälle kun vaan ehtii, nyt kolme ratapäivää tällä kaudella takana.
Tän takia ei tekis mieli radalle lähteä. Oon varma että pidän siitä ja oon myös varma että hommaan jää koukkuun. Sekin on selvä että kadulla kun ei samalla tavalla ajaa niin ei katuajo niin hauskalta enää tunnukaan. Sit toinen pelko on että radalla kun tuota konetta voi vinguttaa mielensä määrin niin alkaa kaipaamaan tehokkaampaa pyörää, parempaa alustaa jne... Eli ratapyörän hankinta edessä...

Miksi- Se vaan on niin hemmetin kivaa. Saa ajaa niin kovaan kun pää ja vehkeet antaa periksi ja ei tarvii varoa poliisia ja muuta liikennettä.

Mihin pyrin- Hallitsemaan ja tuntemaan paremmin kolkineeni ja omat rajani. Myös siihen ettei kadulla tarvii riekkua noilla laitteilla

Miksi juuri radalla- Se on ainoa paikka jossa saa vetää sielunsa tunnosta luvan kanssa. Ei ole paljoa tylsiä suoria eikä puita heti ulkokaarteessa.
Eipä tohon oo paljoa lisättävää. Ja mitä Earthend sanoi, kadulla ajaminen tuntuu tylsältä. Niin paljon rata-ajoa tälle kesälle kun vaan ehtii, nyt kolme ratapäivää tällä kaudella takana.
Tän takia ei tekis mieli radalle lähteä. Oon varma että pidän siitä ja oon myös varma että hommaan jää koukkuun. Sekin on selvä että kadulla kun ei samalla tavalla ajaa niin ei katuajo niin hauskalta enää tunnukaan. Sit toinen pelko on että radalla kun tuota konetta voi vinguttaa mielensä määrin niin alkaa kaipaamaan tehokkaampaa pyörää, parempaa alustaa jne... Eli ratapyörän hankinta edessä...
ei ei nyt sä ajattelet aivan väärin
wink.gif

homman juoni on siinä että kun sulla nyt on yksi katupyörä niin vaihdat sen edullisempaan ja nopeampaan verottomaan kilpuriin sekä kadulle paremmin soveltuvaan pyörään.
esim enduro + gix1000 toimii hyvin. eikä lähde korttikaan niin helpolla.

Radalla on kiva ajaa ja pyörän hallinta kehittyy... oppii ajamaan mutkia entistä lujempaa ja paremmilla ajolinjoilla. Radoilla tapaa rentoa ja hauskaa porukkaa. Hyvä homma... mutta se vaan tässä mietityttää että mitenkähän vielä oppisi ajamaan tavallisessa liikenteessä ihmisiksi?

Kävin tänään ekaa kertaa radalla. Oli
062802jumpie_prv.gif
Sairaan makeeta kyntää polvipaloilla asfalttia. En olisi uskonut , että ekakerralla uskaltaa ajaa "kovaa"

Aivan sairas hinku päästä uudelleen
062802moto_prv.gif

Viime kesänä ekaa kertaa radalla ja samantien jäin koukkuun
smile_org.gif
.Yhteensä 15 kertaa edelliskesänä ja tänä vuonna olisi tarkoitus vähintään samanverran ehtiä tahkoamaan
tounge.gif

Alkukesä koluttu lähitienoon mutkapätkiä. Radalle siirtyminen toi lisäpotkua harrasteeseen. Kaarreajossa, kallistuksissa ja vauhdin etsinnässä riittää puuhaa. Ajotaidon ja vauhdin synkronointia.
Lisäks ratareissut, hienot kelit, samanhenkinen porukka ja koko touhu sinänsä antaa potkua tähän arjen sietämättömään keveyteen.
cool.gif

Itse ajelin liian pitkään tuollaista kahvilasta kahvilaan ajoa. Viime syksynä lähdin ekaa kertaa porukan mukana ajeleen pikkuteitä ylitehokkaalla turbopyörällä. Kävi harvinaisen nopeesti selväks etten osaakkaan ajaa muuta kuin tuonne kahvilaan.
Tietysti vähäsen harmitti kun aina jonon viimisenä ja muut saivat joka pätkän jälkeen odotella, millonkahan minä saavun perille. Tästä hiukan sisuuntuneena alkoi pelkkien mutkateiden tahkoominen ja sama jatkunut koko tämän kesän. Kehitystä tapahtunut huimasti ja alkaa vähän pääsemään jyvälle koko touhusta.
Loppukuusta tulee sitten se ensimmäinen 2 päivän ratakurssi jota odotellaan innolla. Tiedän et jään siihen koukkuun ja olen oikeestaan jo jäänytkin, mut tuo oma kehittyminen innostaa jatkuvaan harjoitteluun
smile_org.gif
Tuossa oppii myös oman pyörän hallintaa kovasti ja se on sit taas suuri etu liikenteessäkin, jospa vaikka pysyis hengissä
biggrin.gif

Ööö, palaneet olkapäät, reidet, rintakehä, niska... Auringonpistoksia, jne...
biggrin.gif

Mutta en mä valita. On siellä niin nastaa anyways
smile_org.gif

homman juoni on siinä että kun sulla nyt on yksi katupyörä niin vaihdat sen edullisempaan ja nopeampaan verottomaan kilpuriin sekä kadulle paremmin soveltuvaan pyörään.
esim enduro + gix1000 toimii hyvin. eikä lähde korttikaan niin helpolla.

Kerrankin joku ajattelee niinkuin minäkin... (onkohan meillä sama lääkitys) tuo on minullakin tavoitteena. Katukyykky vaihtu jo kilvettömään ja nyt seuraavaksi kun tästä konkurssista selvitään, niin sitten etsitää jonkin vanha enska riesaksi.

Mun mielestä noi uudet kyykyt on jo liian kyykkyjä ns normi katucruisailuun (ei vanhan selkä enää kestä). Ja mitä iloa on ajaa laitteella mikä on tehty toimiaan siellä +200 vauhdissa 60/80/100 tai jopa 120. Enskalla taas voi hiekkatiellä nautiskella vähän pienemmissä nopeuksissakin.

Sit kun sais vielä hommattua sen crossipyörän... niin sitte alkais olemaan sellainen arsenaali noita 2-pyöräisiä että pitäis niitä uusia vetskareita ruveta syntymään oikein toden teolla
tounge.gif

Mun mielestä noi uudet kyykyt on jo liian kyykkyjä ns normi katucruisailuun (ei vanhan selkä enää kestä).
Korjataanpa ettei mennä ihan mutu tuntumalla. Uudet kyykyt eivät nimenomaan ole enään niin kyykkyjä kuin vanhemmat.
No joo, mikä on kenellekkin kyykky.

Mutusta:
Itse ajoin alkukesästä 1000rr mökkireissun, noin 200 km suuntaansa ja totesin että vittu joo, ompa kivaa... se siitä. Honda myyntiin -> kilvetön alle ja sitten etsitään jonkin mopo millä voi vain tuolleen ajella leppoisasti, eikä silleen pää edellä, kädet puuduksissa.

Hondalla tuli ajeltua reilut 10tkm josta oli yli puolet radalla/ radalle(siis matkat eri radoille, kun ei aina ollut pakua käytössä) ajoa. Eli kyllä sillä tuli maantietäkin tahkottua, mutta ei se kyllä enää hauskaa ollut pitkään aikaan. Radalla nuo laitteet taas on kotonaan.

PS meikeläinen on ajellut siis suht uusilla kyykkäreillä ja joskus aikoinani myös vanhoilla kyykyillä, ja eipä niissä mun mielestä nyt niin järkyttäviä muutoksia ole ollut tuon ajoasennon suhteen.

Tällä hetkellä tallissa on uusi R6R ja ajoasento tuntuu noin 3km ajon jälkeen kyllä enemmän "kyykymmältä" kuin hondalla.

Back