1190 Adventuren takaswingin akselin irroitusta. Ketjut ja rattaat olin ajatellut vaihtaa ja samalla ketjuliu'un takaswingistä. Olisin halunnut takaswingin akselia vähän irroittaa että takaswingiä vähän kääntämällä mahtuu uuden ketjuliu'un laittamaan paikalleen.
No se akselihan sitten oli ns. tiukkaan jämähtänyt paikalleen 8 vuoteen joten piti alkaa käyttämään väkivaltaa.
Hakkaamisesta en pidä koska se on aina enempi vähempi hallitsematon toimitus, joten M12 12.9 kierretankoa (ehkä 8.8 olisi riittänyt mutta 12.9:iä oli jemmassa ennestään), vetopäähän puuilon 20 mm vedetystä akselista tehty palikka (ohennettu 19 mm:iin jotta se mahtuu helposti siitä mistä tuo swingin 20 mm akseli), ainesputki minkä sisään akseli vedetään, painelaakeri mutterin alle "aluslevyksi" ja itse tehdystä ohjainlaakerin asennustyökalusta pääty:
Painelaakeri sen takia, että halusin minimoida kaiken kitkan jotta mahdollisimman pienellä momentilla tulee maksimaalisesti vetoa kierretankoon eli näin siis myös swingin akseliin. Kierteet lisäksi rasvattuna. Pahalta kuulostaneen paukahtelun kera akseli lopulta voiman edessä nöyrtyi ja tuli ulos:
Ilmeisen ehyenä koska mutterikin meni vielä paikalleen, eli akselin kierrepää ei kärsinyt vaikka sitä vasten vedettiin. Tarinan opetus taitaa olla että jämähtämisen estämiseksi ja siten turhan väkivallan käytön tarpeen poistamiseksi kannattanee putsata ja rasvata takaswingin akseli säännöllisesti.
Enää tarvitsee varmaan vaihtaa uudet takaswingin laakerit.
t. Janne