Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitin nimenomaan sitä boliviaa mitä mittari näyttää pyörän ollessa kallellaan mutkan keskiosassa. Todellisesta nopeudesta ei juuri mitään käsitystä, aika paljon vähemmän se on. Nopeutta juuri ennen jarrua en ole viitsinyt vilkuilla, on ollut muuta tekemistä, mutta jossain siinä 170 -190 haarukassa se varmaankin on, mittarinopeus.Noin kovaa mutkaan sisään? Itse ajelin kolmisen vuotta sitten suoralla muistaakseni tuon 200km/h, hieman päälle, ennen jarrua (paha sanoa paljonko, sillä välit oli vaihdettu), siitä reilu 50m jarru ja sitten sukellus kaiteen vierestä sisään.Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka...Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh,
Tällä nopealla osuudella on hyvinkin paljon tekemistä kierrosajan kanssa. Appara on keskinopeudeltaan niin hidas rata, että tämä pitkä nopea osuus (banaani ja suora ennen tornin mutkaa - pääsuora -hevosenkenkä- varikonmäki) näyttelee pääroolia hyvän kierrosajan metsästyksessä. Eri asia sitten on miten paljon on valmis riskeeraamaan sen kierrosajan takia.sanoi:Aika vähän tällä yhdellä kurvilla ja suoranopeudella tekemistä kierrosajan kanssa. Oikeesti näyttäs että apparan kiertää 1.33-1.35 (oli tuo sitten nopeaa tai ei) ilman, että noissa paikoissa vedettäis mitenkään äärilujaa.. Kuskin täytyy siis keskittyä kierroksella johinkin muuhun? Mulla ei ole hajuakaan mihin ja miten mutta kai ne niillä takalenkin syheröillä todelliset erot tulee?
Taidat olla ainakin osittain oikeassa::.. Tällä nopealla osuudella on hyvinkin paljon tekemistä kierrosajan kanssa. Appara on keskinopeudeltaan niin hidas rata, että tämä pitkä nopea osuus (banaani ja suora ennen tornin mutkaa - pääsuora -hevosenkenkä- varikonmäki) näyttelee pääroolia hyvän kierrosajan metsästyksessä. Eri asia sitten on miten paljon on valmis riskeeraamaan sen kierrosajan takia.
Niinpä.Puhutte mun mielestä edelleenkin eri mutkasta, johtaja puhuu hevosenkenkään sisäänajamisesta ja Make80 siitä varsinaisesta tornin mutkasta. Luulisin ainakin![]()
Koskas johtaja meinaat laittaa mulle postissa sen XT:n download modulin?Niinpä.Puhutte mun mielestä edelleenkin eri mutkasta, johtaja puhuu hevosenkenkään sisäänajamisesta ja Make80 siitä varsinaisesta tornin mutkasta. Luulisin ainakin![]()
![]()
Tarkennuksena vaan, että tuo apparan reissu tuli tehtyä profilin kuvassa olevalla tonnisella.. Mutta vässykkänä en sitä saanut yli 200km/h kulkemaan..voipi tuo 220 jäädä tosiaan kusiasella haaveeksi kuten Earthend jo ehti todistella .. ei muuta kuin kuutiosenttejä lisäämään..
1. Heti lähtösuoran jälkeen oikeelle ylös kääntyvä mutka, nii eikös siinä pidäkkin ottaa sitten sen mutkan jälkeen mahdollisimman uloimman ajolinjan, että saa leikattua sen seuraavan mutkan hyvin? Vai minkälainen? Se on ollu mulla aina välillä arpomisena, että minkälaisen ajolinjan nyt otan.
2. Se mutka, josta käännytään vasemmalle, jolloin tullaan takasuoralle. Siinä mutkassahan on kivasti apexin kohdalla pomppuja? Mitä oon kattonu mitä jotkut vetää, nii ne vetää välillä sen "sulkuviivan" toiselta puolelta. Mutta voinko luottaa siihen että pito siinä pysyy pomppuisellakin, vaikka ollaanki ns. full leanissa?
3. Ylämäki ennen sokeaa mutkaa... ...Eikös sillon pito aina oo vähemmän, kun on -g:tä? Nyt oon aina kaatanu pyörän ennen kun mutka tulee näkyviin, mutta aina välillä menee vähän leveeks kun ei uskalla ottaa ihan kanttareen päältä... onko nois kanttareis miten paljon pitoa? et voisko niitten päältä ajaa?
4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)
Se oli hevosenkengän jälkeisen alamäen oikealle kaartuva osa.. kuulemma. Tuppi nurin se tuli vedettyä pääsääntöisesti. Jälkeenpäin kuulin että siinäkin on jotain töyssyjä jossain4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)
En tiedä tarkkaan mikä mutka kyseessä, mutta oli pakko vastata ihan vaan tuon kaasun avauksen osalta. Pitohan riippuu mm. myös pyörän kallistuskulmasta, renkaista ja tietysti siitä millä volyymilla sitä kaasua avaa. Sori jos tän kappaleen informaatioarvo on nolla mutta mun mielestä se, miten missäkin mutkassa voi avata, on tapauskohtaista ja kuskin omassa arviossa.. Fiilispohjalta. Ei repimällä.
Aa, ok. Kyllä, yleinen on. Nyt jokkisviikonloppuna meni juurikin samassa paikassa ainakin kaks pyörää nurin.Se oli hevosenkengän jälkeisen alamäen oikealle kaartuva osa.. kuulemma. Tuppi nurin se tuli vedettyä pääsääntöisesti. Jälkeenpäin kuulin että siinäkin on jotain töyssyjä jossain4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)
En tiedä tarkkaan mikä mutka kyseessä, mutta oli pakko vastata ihan vaan tuon kaasun avauksen osalta. Pitohan riippuu mm. myös pyörän kallistuskulmasta, renkaista ja tietysti siitä millä volyymilla sitä kaasua avaa. Sori jos tän kappaleen informaatioarvo on nolla mutta mun mielestä se, miten missäkin mutkassa voi avata, on tapauskohtaista ja kuskin omassa arviossa.. Fiilispohjalta. Ei repimällä.![]()
Ilmeisen yleinen paikka ajella pihalle motoparkissa...
Siihen pitää ajaa muutamaan kertaan että sen oppii muistamaan. Sinnehän pitää kääntää sisään ennenkuin mutkan edes näkee. Siinä just mäen päällä missä tullaan tasaiselle, siinä on pomppuja. Samoin siinä ihan sisäkurvissa on iso monttu. Ite ajelen paikan yleensä noin 40-50 cm päästä sisäkanttarista, siinä on aika tasaista. Periaatteessa kait mp-puolella kanttareitten yli ei ajeta koskaan, se hidastaa aina. Ehkä jossain ulkomailla on ratoja, joissa shikaanin tms voi oikaista, mutta Suomessa ei ole. Tuo sokea mutka on melko yleinen paikka näyttäville kaadoille, koska peli lähtee yleensä aika miehekkäästi alta kun pito loppuu. Johtuneeko sitten pompuista vai g-muutoksesta. Eräs kaveri tuossa paikassa juuri tänä kesänä vetäs highsiderit, kun ei uskonut, että perän lipsuminen tarkoittaa että pito on loppumassa3. Ylämäki ennen sokeaa mutkaa. Siinähän g-voima painaa alaspäin kun muuttuu juuri ylämäeksi ja siinä pitäisi vielä alkaa jarrutella nii tuntuu, että kädet ei kestäisiSitten siinähän ku alkaa se sokea mutka niin se muuttuu tasaiseksi, jolloin tulee vähän minus gtä? Eikös sillon pito aina oo vähemmän, kun on -g:tä? Nyt oon aina kaatanu pyörän ennen kun mutka tulee näkyviin, mutta aina välillä menee vähän leveeks kun ei uskalla ottaa ihan kanttareen päältä... onko nois kanttareis miten paljon pitoa? et voisko niitten päältä ajaa?![]()
sanoi:4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)
Kyllähän kaikenmoinen tiedon jyvien haalinta on hyvästä kun osaa vaan käyttää sitä tietoa oikein.Tianyu, mun mielestä mietit liikaa kaikkea. Sitä, miten mikäkin mutka ajetaan, miten toiset sen ajaa, millä linjalla, millä vaihteella, millä kierrosalueella ja missä kohtaa polvi ottaa maahan. Toki on hyvä hakea hajua että mihin suuntaan sitä omaa ajoa pitää viedä, mutta älä tee siitä ajosta tollasta suorittamista. Kuuntele sitä konetta - missä se vääntää ja missä ei. Tunnustele miten pyörä ja alusta käyttäytyy epätasaisuuksilla ja fiilistele, hae tuntumaa. Nyt tuntuu että kaikki tuo jää pois laskelmallisuuden alta. Toki voin olla väärässä, mutta tollanen kuva mulle ainakin on tästä ketjusta jäänyt.
Sepäs se.. Tuokin paikka oli sellainen että eipä varoitellut viikonlopun aikana kertaakaan.. Vauhti vaan nousi tasaisesti, kunnes lähtö tuli viimeisessä setissä. Mulla on tapana löytää radan pahimmat paikat aina kantapään kautta.. jälkeenpäin vasta kuulee tutuilta että kyseessä on paha paikka tms.sanoi:4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)
Se, että kestääkö mikäkin paikka täyttä kaasua, riippuu niin monesta asiasta, että parempi on ettei luota siihen mitä muut sanoo, vaan ajaa oman fiiliksen mukaan. Jos perä ei varottele, niin lisää hönkää, jos varottelee niin varikolle miettimään mitä tehdään väärin. Mitkä renkaat alla, onko paineet oikeat, onko renkaissa kantteja, onko kaasunkäytössä puutteita, onko vaihdevalinta kohdallaan, voiko ajoasennolla vaikuttaa asiaan, toimiiko alusta oikein...