• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmm joo noi kirjat vaikuttais hyviltä... pitääpi tilata talven aikana!
thumbs-up.gif

Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka...Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh,
Noin kovaa mutkaan sisään? Itse ajelin kolmisen vuotta sitten suoralla muistaakseni tuon 200km/h, hieman päälle, ennen jarrua (paha sanoa paljonko, sillä välit oli vaihdettu), siitä reilu 50m jarru ja sitten sukellus kaiteen vierestä sisään.
Tarkoitin nimenomaan sitä boliviaa mitä mittari näyttää pyörän ollessa kallellaan mutkan keskiosassa. Todellisesta nopeudesta ei juuri mitään käsitystä, aika paljon vähemmän se on. Nopeutta juuri ennen jarrua en ole viitsinyt vilkuilla, on ollut muuta tekemistä, mutta jossain siinä 170 -190 haarukassa se varmaankin on, mittarinopeus.

sanoi:
Aika vähän tällä yhdellä kurvilla ja suoranopeudella tekemistä kierrosajan kanssa. Oikeesti näyttäs että apparan kiertää 1.33-1.35 (oli tuo sitten nopeaa tai ei) ilman, että noissa paikoissa vedettäis mitenkään äärilujaa.. Kuskin täytyy siis keskittyä kierroksella johinkin muuhun? Mulla ei ole hajuakaan mihin ja miten mutta kai ne niillä takalenkin syheröillä todelliset erot tulee?
Tällä nopealla osuudella on hyvinkin paljon tekemistä kierrosajan kanssa. Appara on keskinopeudeltaan niin hidas rata, että tämä pitkä nopea osuus (banaani ja suora ennen tornin mutkaa - pääsuora -hevosenkenkä- varikonmäki) näyttelee pääroolia hyvän kierrosajan metsästyksessä. Eri asia sitten on miten paljon on valmis riskeeraamaan sen kierrosajan takia.

Puhutte mun mielestä edelleenkin eri mutkasta, johtaja puhuu hevosenkenkään sisäänajamisesta ja Make80 siitä varsinaisesta tornin mutkasta. Luulisin ainakin
tounge.gif

Uskallan melkein väittää että kukaan ei aja hevosenkenkään sisään/sitä läpi 180-190km/h näytti sitten mittari kuinka paljon tahansa ylimääräistä. Tornin mutkaan tuo nopeus on sen sijaan ihan passeli. En tosin itse koskaan jarruta tornin mutkaan vaan korkeintaan himmaan vähän kaasua, en siis ihan täysillä tule sitä edeltävää suoraa.

Noita kirjoja voi etsiä esim. Alfamerin nettisivuilta tai kysyä suoraan myymälästä:
ALFAMER OY
Hämeentie 68
00550 HELSINKI
puh 09-7742810
Kirjakauppa avoinna:
Ma-pe klo 9-17
La klo 10-14
Kesälauantaisin suljettu!

Mä oon saanut Apparan pääsuoralla mittariin 215 ja mulla on speedohealer kiinni ja säädetty -11%.
(5% mittarivirhe + 6% välitysmuutos)

Ilman healeria sain varikon mutkan jarruun 242 ;)
Eli siis siihen mutkaan, joka nousee sinne mäen päälle.
Tämä tarkistettu videolta...mittariin ei tuossa kyllä ehdi katsella.
Kurvissa sitten lähti takanen nätisti luistamaan...
että vauhtia oli enemmän ku taitoa.

.. Tällä nopealla osuudella on hyvinkin paljon tekemistä kierrosajan kanssa. Appara on keskinopeudeltaan niin hidas rata, että tämä pitkä nopea osuus (banaani ja suora ennen tornin mutkaa - pääsuora -hevosenkenkä- varikonmäki) näyttelee pääroolia hyvän kierrosajan metsästyksessä. Eri asia sitten on miten paljon on valmis riskeeraamaan sen kierrosajan takia.
Taidat olla ainakin osittain oikeassa::

Kelailen tässä kuvaa mielestäni jo ihan hyvästä kierroksesta (1.33) jossa jäpikkä vetelee vain ~182 huiput noille suorille ja siinä välissä tornin mutkankin vain ~162 (eli aikas paljon hitaammin todellisuudessa). Se saanee 2-3 sekkaa pois vetämällä tämän pätkän ihan tappi nurin (toinen kiekka tossa kuvassa ei tosin näytä yhtään parempaa aikaa vaikka huippuja on näissä kohdin enemmän)?

Ihan mutulla kyllä luulis, että ne aikaa vievät virheet tehdään (apparan mikkihiiri radalla) teknisellä osalla vaikka se on vain 1/3 koko radan pituudesta (onko se)?

Nopealla kierroksella (1.33) kuluu aikaa, mikä lie se neulansilmä kun tullaan takas tornia ennen olevalle suoralle, siitä Tarun mutkaan 52sec. Tarusta takas neulan silmään 41sec. Hitaalla lämppärikierroksella (1.48) samat matkat 60sec. ja 48sec.? Eli tuosta 15sekunnin erosta tehdään radan nopealla osuudella 8sec. ja hitaalla 7sec. Aika fifty/sixty?

Paljonko lie näiden pätkien ero metreissä? Mutulla kuitenkin tuntuis että tuolle hitaalle osuudelle mahtuu useampi tilaisuus tyriä kierros?   
blush.gif
/z

ps. korrRostan ihan vaan ihmettelen ääneen eikä kyse ole omasta ajosta..

Tuossa kun tarkastelin vähän kuvia, jossa näky kierrosmittari niin mietin että minkälaisilla kierroksilla yleensä ajelette mutkien läpi? Käytättekö ykköstä laisinkaa? Itellä kuvissa näytti olevan jotain 8krpm - 9krpm luokkaa, kun en ykköstä viitti käyttää kun on jäänyt nii monta kertaa vapaalle. Siitähän onki sitten kivaa jarrutella ja koittaa iskee kakkosta tai ykköstä päälle, kun ei mee. Jarrutkin yleensä menee vähän pitkäks jos tuuppaa mennä vapaalle, niinku parjanillakin näköjään.(Uskomattoman paljon se moottorijarru jarruttaa)

Toiseksi aloin miettimään hieman hankalia kohtia, jossa mulla on ollu vähän pelkoa sen pidon suhteen tai huono ajolinja.

1. Heti lähtösuoran jälkeen oikeelle ylös kääntyvä mutka, nii eikös siinä pidäkkin ottaa sitten sen mutkan jälkeen mahdollisimman uloimman ajolinjan, että saa leikattua sen seuraavan mutkan hyvin? Vai minkälainen? Se on ollu mulla aina välillä arpomisena, että minkälaisen ajolinjan nyt otan.

2. Se mutka, josta käännytään vasemmalle, jolloin tullaan takasuoralle. Siinä mutkassahan on kivasti apexin kohdalla pomppuja? Mitä oon kattonu mitä jotkut vetää, nii ne vetää välillä sen "sulkuviivan" toiselta puolelta. Mutta voinko luottaa siihen että pito siinä pysyy pomppuisellakin, vaikka ollaanki ns. full leanissa?

3. Ylämäki ennen sokeaa mutkaa. Siinähän g-voima painaa alaspäin kun muuttuu juuri ylämäeksi ja siinä pitäisi vielä alkaa jarrutella nii tuntuu, että kädet ei kestäisi
tounge.gif
Sitten siinähän ku alkaa se sokea mutka niin se muuttuu tasaiseksi, jolloin tulee vähän minus gtä? Eikös sillon pito aina oo vähemmän, kun on -g:tä? Nyt oon aina kaatanu pyörän ennen kun mutka tulee näkyviin, mutta aina välillä menee vähän leveeks kun ei uskalla ottaa ihan kanttareen päältä... onko nois kanttareis miten paljon pitoa? et voisko niitten päältä ajaa?

4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)

Noissa kohdissa mulla on ollu selkeitä ongelmia ajotekniikassa, mutta noi muut mutkat varmaan menee sitten ihan harjoittelemalla, kun niissä ei oo pahemmin ollu semmosta tunnetta, että mää varmaan vedän tän väärin...
crazy.gif

Noista kierroksista sen verran että itse pidän 06 R6:ssa kierroksia minimissään radalla kuin radalla sen 10000-12000, jos laskee paljon alle, niin kuolee..

Tianyu, sinuna opettelisin myös välittämään pyörää eri radoille. Helpottaa monissa tilanteissa kun välitykset on kohdallaan. Suomessa ei Yamahalla vakiolaatikolla tarvita ykköstä kuin korkeintaan Räyskälässä, eikä sekään ole pakollinen. Muilla radoilla sitä ei tarvita kuin liikkeelle lähdössä, ei edes vakio välityksillä.(nyt unohdetaan MM miehet)

Tianyu, mun mielestä mietit liikaa kaikkea. Sitä, miten mikäkin mutka ajetaan, miten toiset sen ajaa, millä linjalla, millä vaihteella, millä kierrosalueella ja missä kohtaa polvi ottaa maahan. Toki on hyvä hakea hajua että mihin suuntaan sitä omaa ajoa pitää viedä, mutta älä tee siitä ajosta tollasta suorittamista. Kuuntele sitä konetta - missä se vääntää ja missä ei. Tunnustele miten pyörä ja alusta käyttäytyy epätasaisuuksilla ja fiilistele, hae tuntumaa. Nyt tuntuu että kaikki tuo jää pois laskelmallisuuden alta. Toki voin olla väärässä, mutta tollanen kuva mulle ainakin on tästä ketjusta jäänyt.

Mun vastauksia (jälleen kerran ei sitä absoluuttista totuutta):

Ei, ykköstä ei tarvi muuta kuin liikkeelle lähdössä. Ainakin mun ajossa kakkonen on pienin mitä kehtaa vinguttaa.

1. Heti lähtösuoran jälkeen oikeelle ylös kääntyvä mutka, nii eikös siinä pidäkkin ottaa sitten sen mutkan jälkeen mahdollisimman uloimman ajolinjan, että saa leikattua sen seuraavan mutkan hyvin? Vai minkälainen? Se on ollu mulla aina välillä arpomisena, että minkälaisen ajolinjan nyt otan.

Tutkaile Partasen opastusta linjoihin. Löytyy avautuvan sivun alhaalta.

2. Se mutka, josta käännytään vasemmalle, jolloin tullaan takasuoralle. Siinä mutkassahan on kivasti apexin kohdalla pomppuja? Mitä oon kattonu mitä jotkut vetää, nii ne vetää välillä sen "sulkuviivan" toiselta puolelta. Mutta voinko luottaa siihen että pito siinä pysyy pomppuisellakin, vaikka ollaanki ns. full leanissa?

Ite ajan melkein sulkuviivan päältä, mutta kuitenkin radan puolelta. Hiemanhan siinä pomppua on, mutta toistaiseksi on pitänyt ilman minkäänlaista lipsumista. Ite oon tossa mutkassa ja sen pompuissa roikkunu ehkä hitusen enemmän nimenomaan pyörän pystymmässä viemiseksi ja tuon pidon säilyttämiseksi.

3. Ylämäki ennen sokeaa mutkaa... ...Eikös sillon pito aina oo vähemmän, kun on -g:tä? Nyt oon aina kaatanu pyörän ennen kun mutka tulee näkyviin, mutta aina välillä menee vähän leveeks kun ei uskalla ottaa ihan kanttareen päältä... onko nois kanttareis miten paljon pitoa? et voisko niitten päältä ajaa?

Mutka joka vaatii toistoa, jotta sen linjan siihen ylämäkeen oppis. Jos tosiaan tuntuu että ylämäki "heittää" niin huoli pois, kyllä se pito on vähintään normaali siihen vasuriin kantatessa. Ne "miinus-geet" (...) vaan helpottaa sen pyörän heittoa puolelta toiselle.
wink.gif
Kanttarin päältä ei kannata ajaa, pitoa on varmaankin mutta kyseessä on kuitenkin koroke, johon ajaessa alkaa sellainen rodeo etten suosittele. Wobble wobble.

4. Se mutka missä Earthend veti vissiin high-sidet, nii kestääks se alamäki kans täyttä kaasua? Alko pelottaa toi Earthendin high-side, kun oon vissiinki tosi skeptinen ton pidon suhteen. (vähän traumoja on jääny kaadosta)

En tiedä tarkkaan mikä mutka kyseessä, mutta oli pakko vastata ihan vaan tuon kaasun avauksen osalta. Pitohan riippuu mm. myös pyörän kallistuskulmasta, renkaista ja tietysti siitä millä volyymilla sitä kaasua avaa. Sori jos tän kappaleen informaatioarvo on nolla mutta mun mielestä se, miten missäkin mutkassa voi avata, on tapauskohtaista ja kuskin omassa arviossa.. Fiilispohjalta. Ei repimällä.

Mulla on nyt takana neljä kertaa Apparaa tältä kaudelta ja hyvälle on maistunut. Eilisen ajorupeaman perusteella kiristettävää kuitenkin löytyy vaikka millä mitalla ja vielä kohtuullisen riskin rajoissa. Ajoasento on varmaan se suurin asia, mikä itseäni mietityttää. Olen ajellut aika lailla roikkumatta supermoto tyyliin mutta kieltämäti tämä ihka oikea roikkuvampi tyylikin tulisi handlata. Tollasella pystypyörällä vaan tuntuu, ettei sitä ihan pikku vauhdeissa tarvi vielä yrittää "Reiska ratakuskina" roikkua joka mutkassa, vaan mistäpä minä mitään tiedän. Eilisen nopeimpia kuskeja kun tuntui olevan Kotarin ohjastaja polvi maassa...
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif

En tiedä tarkkaan mikä mutka kyseessä, mutta oli pakko vastata ihan vaan tuon kaasun avauksen osalta. Pitohan riippuu mm. myös pyörän kallistuskulmasta, renkaista ja tietysti siitä millä volyymilla sitä kaasua avaa. Sori jos tän kappaleen informaatioarvo on nolla mutta mun mielestä se, miten missäkin mutkassa voi avata, on tapauskohtaista ja kuskin omassa arviossa.. Fiilispohjalta. Ei repimällä.
Se oli hevosenkengän jälkeisen alamäen oikealle kaartuva osa.. kuulemma. Tuppi nurin se tuli vedettyä pääsääntöisesti. Jälkeenpäin kuulin että siinäkin on jotain töyssyjä jossain
confused_orig.gif

Ilmeisen yleinen paikka ajella pihalle motoparkissa...

Se oli hevosenkengän jälkeisen alamäen oikealle kaartuva osa.. kuulemma. Tuppi nurin se tuli vedettyä pääsääntöisesti. Jälkeenpäin kuulin että siinäkin on jotain töyssyjä jossain
confused_orig.gif

Ilmeisen yleinen paikka ajella pihalle motoparkissa...
Aa, ok. Kyllä, yleinen on. Nyt jokkisviikonloppuna meni juurikin samassa paikassa ainakin kaks pyörää nurin.
confused_orig.gif

Joo ehkä mietin liikaa, mutta sekin on vaan siksi, että haluun kehittyä ja kun ratareissut tuuppaa olee hankalia järjestää, nii haluan saada maksimaalisen hyödyn kun joka kerta käyn radalla ajelee.
thumbs-up.gif
Mut emmää radalla paljoo tommosii ajattele, kunhan vaan nyt kotona vähän mietin et miten sitä ajoo vois parantaa, missä kohtaan, jne.

3. Ylämäki ennen sokeaa mutkaa. Siinähän g-voima painaa alaspäin kun muuttuu juuri ylämäeksi ja siinä pitäisi vielä alkaa jarrutella nii tuntuu, että kädet ei kestäisi
tounge.gif
Sitten siinähän ku alkaa se sokea mutka niin se muuttuu tasaiseksi, jolloin tulee vähän minus gtä? Eikös sillon pito aina oo vähemmän, kun on -g:tä? Nyt oon aina kaatanu pyörän ennen kun mutka tulee näkyviin, mutta aina välillä menee vähän leveeks kun ei uskalla ottaa ihan kanttareen päältä... onko nois kanttareis miten paljon pitoa? et voisko niitten päältä ajaa?
Siihen pitää ajaa muutamaan kertaan että sen oppii muistamaan. Sinnehän pitää kääntää sisään ennenkuin mutkan edes näkee. Siinä just mäen päällä missä tullaan tasaiselle, siinä on pomppuja. Samoin siinä ihan sisäkurvissa on iso monttu. Ite ajelen paikan yleensä noin 40-50 cm päästä sisäkanttarista, siinä on aika tasaista. Periaatteessa kait mp-puolella kanttareitten yli ei ajeta koskaan, se hidastaa aina. Ehkä jossain ulkomailla on ratoja, joissa shikaanin tms voi oikaista, mutta Suomessa ei ole. Tuo sokea mutka on melko yleinen paikka näyttäville kaadoille, koska peli lähtee yleensä aika miehekkäästi alta kun pito loppuu. Johtuneeko sitten pompuista vai g-muutoksesta. Eräs kaveri tuossa paikassa juuri tänä kesänä vetäs highsiderit, kun ei uskonut, että perän lipsuminen tarkoittaa että pito on loppumassa
tounge.gif

sanoi:

Se, että kestääkö mikäkin paikka täyttä kaasua, riippuu niin monesta asiasta, että parempi on ettei luota siihen mitä muut sanoo, vaan ajaa oman fiiliksen mukaan. Jos perä ei varottele, niin lisää hönkää, jos varottelee niin varikolle miettimään mitä tehdään väärin. Mitkä renkaat alla, onko paineet oikeat, onko renkaissa kantteja, onko kaasunkäytössä puutteita, onko vaihdevalinta kohdallaan, voiko ajoasennolla vaikuttaa asiaan, toimiiko alusta oikein...

Tianyu, mun mielestä mietit liikaa kaikkea. Sitä, miten mikäkin mutka ajetaan, miten toiset sen ajaa, millä linjalla, millä vaihteella, millä kierrosalueella ja missä kohtaa polvi ottaa maahan. Toki on hyvä hakea hajua että mihin suuntaan sitä omaa ajoa pitää viedä, mutta älä tee siitä ajosta tollasta suorittamista. Kuuntele sitä konetta - missä se vääntää ja missä ei. Tunnustele miten pyörä ja alusta käyttäytyy epätasaisuuksilla ja fiilistele, hae tuntumaa. Nyt tuntuu että kaikki tuo jää pois laskelmallisuuden alta. Toki voin olla väärässä, mutta tollanen kuva mulle ainakin on tästä ketjusta jäänyt.
Kyllähän kaikenmoinen tiedon jyvien haalinta on hyvästä kun osaa vaan käyttää sitä tietoa oikein.
Esim meikäläinen kun ei osaa ajaa kun sen verran, että kierroksen pääsee ympäri, koittaa hakea kaikkea mahdollista infoa, jota voi sitte soveltaa kun tietää, että pöyrä käyttäytyy näin tai noin ja kuski siinä sitten koittaa jotain vatkata.

Jos ihan karrikoidusti pistää niin voishan sitä fiilistellä ja tunnustella miten se pyörä siinä tai tossa toisessa kurvissa käyttäyty mutta mitäs sen jälkeen? Mitä siitä voi päätellä ja miten sitä kulkineen tahi kuski käytöstä voi/kannattaa muuttaa että mennään parempaan suuntaan.

Totta tuossa on varmaan ainakin se, että ajamisesta suoritteen tekemällä ei pääse puusta pitkälle.

Tätä topikkia on ollu kiva seurata ja miettiä miten sitä voisi omaa kulkemista kohentaa. Lisää vaan juttua, kirjat menee tilaukseen eli talvi-illoiksi tekemistä. Kiitos ja kumarrus.

sanoi:

Se, että kestääkö mikäkin paikka täyttä kaasua, riippuu niin monesta asiasta, että parempi on ettei luota siihen mitä muut sanoo, vaan ajaa oman fiiliksen mukaan. Jos perä ei varottele, niin lisää hönkää, jos varottelee niin varikolle miettimään mitä tehdään väärin. Mitkä renkaat alla, onko paineet oikeat, onko renkaissa kantteja, onko kaasunkäytössä puutteita, onko vaihdevalinta kohdallaan, voiko ajoasennolla vaikuttaa asiaan, toimiiko alusta oikein...
Sepäs se.. Tuokin paikka oli sellainen että eipä varoitellut viikonlopun aikana kertaakaan.. Vauhti vaan nousi tasaisesti, kunnes lähtö tuli viimeisessä setissä. Mulla on tapana löytää radan pahimmat paikat aina kantapään kautta.. jälkeenpäin vasta kuulee tutuilta että kyseessä on paha paikka tms.

Saa nähdä vaikuttaako meikäläisen menoon ensi kaudella tuo mälli.. Pahinta kun on just on heittää pahat lipat ilman että on itsellä mitään hajua mitä tapahtui.

Kun en muuta keksi, niin veikkaan että alustan säädöt tulivat rajoilleen, tai ajoin jonkun töyssyn yli kantillaan. Jammussa on vakiona mun painolle liian jäykät jouset, ja olin kyllä jatkuvasti pehmentänyt alustaa.. Pidon kanssa ei vaan ollut lainkaan ongelmia aiemmin. Talven aikana menee jouset vaihtoon, ja muutenkin iskarit huoltoon (kuulemma oli jo yhen ratakauden jälkeen öljyt ihan mömmönä..)

Back