• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terp,

mitkäs ois nää seikat, missä vois kehittyä rata-ajossa, eli ideana ois saada nopeempia aikoja. Missä kaikki olennaiset erot tulee? Kaasun avauksissa? Jarrutuksissa? Tietty jousitukset, ja itseasias hirveen monet asiat vaikuttaa, mut lähinnä ajotekniikoita haen. Eli eilen tuli 1:42.03 aika motoparkissa ja kovasti lopussa sitten yritin ja yritin, mut aika vaan nous, vaik selvästikki tuntu nopeammalta. Ellei nyt tos mun laptimerissä on vikaa. (pientä offtopiccia, et tuo XT Racing näyttää aina vaan 3 kierrosta? Eli setin lopussa on ajat vaan kolmesta kierroksesta... välillä 4stä..
omg.gif
oon koittanu tutkia menua, mut ei löydy mitään semmoista säätöä)

Ähh vaikeeta muotoilla nää kysymykset, mut ymmärrätte varmaan jotenkin mitä tarkotan. Eli miten kehittyä nopeemmaks kuskiks? Takomalla rataahan se tulee ehkä jossain vaiheessa, mutta siis näin muuten vaan ja ehkä joitakin vinkkejä mitä vois saada kokeneemmilta?

Nyt vähän aikaa sitten saavuin radalta, nii väsymys taitaa painaa, et teksti voi olla mitä sattuu
biggrin.gif
Ensinnäkin tsekkaa se Lapitimeris MIN ja MAX time -kohdat. Eli laita MIN nyt alkuun jonnekin 1:30 aikaan ja MAX jonnekin 2:15 aikaan.  Pitäis olla haarukkaa mihin tähdätä.

Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.

Tutkaile millainen oma ajo-asentosi mopon päällä on. Jos olet siinä päällä yhdessä sykkyrässä niin et saa rentoa ja tukevaa ajo-asentoa sitten millään. Rentous tuo vauhtia. Anna pyörän viedä sua, määräät itse vain nopeuden ja suunnan. Pyörän pitää hiukan antaa elää.

Tuossa on malliesimerkki siitä miten rata pitää käyttää hyödykseen: http://www.mp-foorumi.com/gallery....a73.jpg

Kuva on otettu Motoparkissa shikaanin ulostulosta.
Heh, pisti silmään vähän toi linkitetty kuva tossa Janin vastauksessa. Kannattaa sit vaan olla aika tarkkana jos tosta sen linjan ottaa, asvaltin reunalta aikakiva pudotus ja nurtsi täynnä monttuja.

Nimim.terveisiä Töölöstä..

Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?
Tuonne: http://lyhytlinkki.net/?zmz4j4y7

Sinne voi myös lähettää lisäkysymykset, esim. jos liivien käyttö alkaa kiinnostamaan, mutta lähipiirisi pitää sitä kummallisena.

Taidanpa lähteä kokeilemaan miltä se katupyöräily tuntuu näin parin kuukauden tauon jälkeen...

Jukka

Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?
Tuonne: http://lyhytlinkki.net/?zmz4j4y7

Sinne voi myös lähettää lisäkysymykset, esim. jos liivien käyttö alkaa kiinnostamaan, mutta lähipiirisi pitää sitä kummallisena.

Taidanpa lähteä kokeilemaan miltä se katupyöräily tuntuu näin parin kuukauden tauon jälkeen...

Jukka
Onko rata-ajossa tarpeen ns. urheiluliivit?

Kehittyminen rata-ajossa alkaa siitä kun alkaa ymmärtämään mihin vauhti ja ajan paraneminen ja kehitys perustuu.

Ensiksi, valmista itsesi ja kalustosi niin että molemmat soveltuu katuajoa paaaalljon nopeampaan rata-ajoon.
Itse, pitää olla kunnossa ja reenata roppaa...
Kalusto, Modaa alusta ja renkaat yms radalle sopiviksi, ymmärrä rata-ajon tuomat muutokset esim. ilmanpaineisiin ja alustan vaatimuksiin, näin olet rakentanut "edellytykset" kovemmalle vauhdille.
Jos aiot ajaa paljon radalla, muista tehdä lukitukset esim. öljynsuodattimeen yms.
Perus-sääntö on että kaikki löysät ruuvit ja mutterit varisee sinne radalle jos ne on huonosti kiinni tai ei ole lukittu.

Toiseksi, Ala ajamaan tasaisesti rataa ja kierroksia, kuuntele miten pyörä käyttäytyy eri kohdissa rataa ja  pyri löytämään säädöistä apua kulloisiinkin  pyörän käyttäytymisongelmiin.

Ymmärrä geometrian merkitys ja kaarteeseen sisälle tulemisen oikea linja, älä käännä sisälle liian aikaisin.

Ymmärrä jokaisen radan RYTMI, rata-ajon suoritus on YHTÄ TARKKAA touhua kuin musiikin soittaminen, pienikin erillaisuus kierroksella näkyy kellossa ja kuuluu musiikissa.
Jos et omaa rytmiä, Sitten kun olet sisäistänyt ja lukinnut kyseisen ajorytmin kulloisellekkin radalle esim. Alastaro, ala keskittymään ajoharjoittelussa aina rytmin kiristämiseen hallitusti perusajorytmiä rikkomatta.

Kierrosaika parantuu takuulla kun sitoudut suhtautumaan ajamiseesi tarkan ajon harjoittelun kannalta ja aika paranee kun ajorytmi hioutuu pikkuhiljaa kohdille,

Älä nosta liikaa nopeutta  "kokemattomana" yleensä se johtaa kamojen keräämiseen  radan varresta.

Aja aina kunnon renkailla, kasvata luottamus renkaisiin.

Opi käyttämään jalkoja ajamisessa, muutamia esimerkkejä:

- Sisäkurvissa paino pois perseeltä ja sisämmäiselle päkiälle enemmän painoa.
- Avatessa vedä itseäsi reilusti ajoissa eteen päin myös jaloilla (tonninen on muuten pystyssä)

- Kun jarrutus alkaa on hyvä ottaa suurin ja nopein jarrutusvoima myös polvilla /(1 sec) kädet säästyvät

Keskity kaasun ja jarrun käyttöön niin että ne olisivat kuin yksi instrumentti (kun jarrutat ja avaat niin siinä ei ole yhtään väliä)

Jarruta ja käännä pyörää samaanaikaa reilusti vastaohjauksella esim. palmasiin tultaessa.

Tee kaikki puolenvaihdot niin että et ole myöhässä ja että se tapahtuu terävästi, yhtään aikaa haaskaamatta.

Radan käyttö, käytä rata kokonaan...
muutama esimerkki:
Alastaro
Kaikki alastaron suorat ajetaan n 0-20cm!!!!!! etäisyydellä ulkoreunan vivasta.
- 1 kurvi, käännä vasemmalta viivalta aivan viimetipassa pyörä kurviin maksimaallisesti jolloin voit avata kaasun ajoissa
2  käännä maksimit niin myöhään kuin mahdollista maksimaallisen vasemmalta  mahdollisimman  sisälle.
3 kurvi  lähesty 3 mutkaa keskiviivan oikealta puolelta keskeltä rataa ja kallista viime tipassa täydet, pysy aivan sisäkurvissa poist ulkokurvista aivan oikean kanttarin päätä hipoen.
Palmas, Lähesty (600cc) aivan vasemmasta reunasta  kiilaten niin myöhään kun mahdollista aivan sisälle jouheasti poistuen aika keskeltä
Lähesty (1000cc) jo jarrutuksessa oikealle aivan sisälle, käännä pyörä mahdollisimman akressiivisesti ja kiihdytä tangentin suuntaan jne...

Nope vasuri:

Lähesty oiealta rataa huolellisesti (0-20cm sääntö) ja käännä niin myöhään kuin mahdollista sisäkurviin niin että polvi kanttarilla (tässä vaiheessa kaasu on jo melkein täysin auki) kiihdyttäen taas kohti oikeaa reunaa jatkaen (0-20cm sääntö) kohti Lemminkäistä.
Lemminkäinen on yli 90 asteen mutka, eli tähän mutkaan käännetään hieman varastaen keskeltä jarrun aikana täysin sisälle  ja avataan apexissa tasaisesti käyttäen taas  koko rata.

Lemminkäisen jälkeinen oikea1

Käännetään terävästi maksimeilla vasemmasta reunasta (0-20cm sääntö) täysin siälle ja kiihdytetään käyttäen radan keskiviivan vasempaa puolta noin 1,50cm ja leikataan yhtenäkurvina mahdollisimman oikealle josta oikeaa reunaa lähestytään  kohti vasuria niin sisältä että polvi on 50cm kanttarin päällä.

Neulansilmä, jossa linja on eri riippuen mikä pyörä
600cc lähestytään  radan vasemmasta reunasta (0-20cm sääntö) ja käännetään niin myöhään sisään kun mahdollista, käännetään pyörä suuntaan jo ennen apexia ja avataan heti apexin jälkeen kohti varikkoa paino oikealle...
1000cc lähestytään ja käännetään maksimikallistuksilla peli hieman varastaen aivan oikeaan kanttariin kiinni (polvi 60cm kanttarin päällä) kun laite suunnattu varikolle avataan  niin paljon ku perse kestää ...siinä muutamia juttuja...

Ai niin, ei vauhti kasva siitä asennosta, se kasvaa siitä että jarruttaa vähemmän ja avaa aikaisemmin ja muistaa kaikeaikaa pysyä pyörän päällä
pftroest.gif

smile_org.gif

Varmaan jo joku tämän on maininnut ketjussa useaan kertaan, mutta minusta rata-ajosta on hyötyä siinä, että oppii tunnistamaan oman pyöränsä rajat (tai paremminkin sen, että pyörä ei yleensä ole rajoittava tekijä, kun kantantaan tai jarrutellaan). Itse kun tämän on kokenut radalla, niin maantieliikenteessä on huomattavasti helpompi tehdä rajujakin liikkeitä mikäli tilanne niin vaatii ja selvitä tilanteista, joissa jokin rata-ajoa kokematon voisi vaikka ajella mettään tai pahki vastaantulevan auton kanssa.

Oli paljon mielenkiintoista luettavaa taas. Noi videot oli hyviä ajo-asennoista (opettavaisia). Tuntu pisto sydämmessä, kun huomasi omia virheitä ajossa. No kesällä taas treenaamaan radalle. Mulla nyt ei vielä ainakaan kello vastaan kamppailla, vaan opettelen ajamaan ja tuntemaan tota omaa pyörää. Se on kuin parisuhde. Joka päivä oppii aina jotain uutta puolisostaan.

Hyvä kirjoitus oli.

Tuo lainattu kohta jäi häiritsemään. Jos laittaa painon sisemmälle päkiälle niin on pelko, että se luiskahtaa tapilta tai pohje alkaa hyytymään kun paino on siinä päällä. Samalla kun esim. oikealle käännettäessä oikea jalka on jännittyneenä, niin mulla ainakin on yläkroppa myös jännittyneenä ja ajoasennosta tulee kankea.

WSBK kuskit näyttää aika usein lepuuttavan sisäjalkaa kokonaan pois tapilta. Tuskin sentään tasapainottaakseen? Ainakaan paino ei ole päkiällä silti..
smile_org.gif

-Lauri

Ei kai ne sentään kesken mutkan sitä jalkaansa roikota? Sisään tulossa olen nähnyt jalan roikkuvan mutta kesken mutkan on kyllä jalat tiukasti tapeilla, ja varmasti myös suuri osa kuskin painosta.

Ei kai ne sentään kesken mutkan sitä jalkaansa roikota? Sisään tulossa olen nähnyt jalan roikkuvan mutta kesken mutkan on kyllä jalat tiukasti tapeilla, ja varmasti myös suuri osa kuskin painosta.
Minä taas olen ymmärtänyt, että suurin osa kuskin painosta olisi tankkia vasten olevan jalan varassa. Menenkö metsään, jos tuolta pohjalta lähden harjoittelemaan ensi kesänä?

Minä taas olen ymmärtänyt, että suurin osa kuskin painosta olisi tankkia vasten olevan jalan varassa. Menenkö metsään, jos tuolta pohjalta lähden harjoittelemaan ensi kesänä?
Ei varmasti metsään mene, (tuossa aiemmassa viestissä muuten lukee että "suuri osa painosta" ei suurin osa) mutta kuten aiemmin sanottu, kannattaa kokeilla tuota painopisteen siirtämistä alemmaksi painamalla jalkaa vasten jalkatappia.

Hyvä kirjoitus oli.

Tuo lainattu kohta jäi häiritsemään. Jos laittaa painon sisemmälle päkiälle niin on pelko, että se luiskahtaa tapilta tai pohje alkaa hyytymään kun paino on siinä päällä. Samalla kun esim. oikealle käännettäessä oikea jalka on jännittyneenä, niin mulla ainakin on yläkroppa myös jännittyneenä ja ajoasennosta tulee kankea.

WSBK kuskit näyttää aika usein lepuuttavan sisäjalkaa kokonaan pois tapilta. Tuskin sentään tasapainottaakseen? Ainakaan paino ei ole päkiällä silti..
smile_org.gif

-Lauri

Itselläni oli toissa kesänä suuria ongelmia ajoasennon kanssa, koska siirsin käytännössä KOKO kropan painon tuolle sisäkurvin päkiälle; 10 min settejä jaksoin ajaa ihmetellen setin jälkeen jalkojen vetelyyttä, hyvä että kävellä jaksoi.

Ajaminen oli todella rankkaa, varsinkin kun samalla siirsin perseenkin pois kokonaan penkiltä, eli käytännössä jos jalka olisi luistanut tapilta, olisin pudonnut kyydistä
tounge.gif

Noh, tuossa ylläolevassa ei varmaankaan tarkoitettukaan näin radikaalia painon siirtoa.

Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
Etunen kantilleen esim. moottoritien rampilla.
Mitä teen väärin ku ei kaadu?
Olen nyybie, en aja radalla.
Itellä kans Pilot Powerit alla, ja takanen on kulunut reunoja myöten, mutta eturenkaassa on reunoilla n. 1cm kulumatonta pintaa. Onko noiden renkaiden profiili niin erilainen, että etunen ei kulu reunoille asti, vai kestääkö takarenkaan pito kallistaa vielä "reunan yli"? Rojut ei vielä ota kurveissa maahan, joten kallistusvaraa sen puolesta on, mutta kuinka paljon? Juu, tiedän ettei jalkatappien kuulukaan laahata maata mutkissa, puhutaan nyt vain renkaista.
Sama ilmiö, tosin reuna siirtyi pienemmäksi kun siirsi painoa eteen reilusti...

Ei varmasti metsään mene, (tuossa aiemmassa viestissä muuten lukee että "suuri osa painosta" ei suurin osa) mutta kuten aiemmin sanottu, kannattaa kokeilla tuota painopisteen siirtämistä alemmaksi painamalla jalkaa vasten jalkatappia.
Painopiste siirtyy vain jos massa siirtyy. Joten ei se jalalla tappia painamalla mihinkään siirry. Ts ajoasento määrää kuskin painopisteen sijainnin. Ja sille painopisteelle on sinänsä aivan sama missä tukipiste on.
Mopolle sinänsä on ihan sama onko kuskin suurin tukipiste esim reisi tankissa vai päkiä jalkatapilla. Mopon runko on jäykkää tavaraa, joten se ei sinänsä näe mitään eroa noiden kahden pisteen välillä. On vain (kuskin) massa joka on tuettuna mopon runkoon.
Eri asia on sitten taas se, että miten se kuskin velttoilu siinä mopon päällä vaikuttaa kuskin ja mopon väliseen dynamiikkaan/ kuinka nopeasti kuski väsyy/ miten mopo sen johdosta missäkin tilanteessa käyttäytyy.

Itse olen tuota ajoasentoa yrittänyt treenata apinoimalla nopeampien kuskien ajoasentoja, lähinnä oman mittaisten sellaisten. Edesmennyt kuskit.com on ollut ahkerassa tarkastelussa. Samoin world superbiken tv-lähetykset, jotka myös netistä löytyvät, ovat olleet kovan kulutuksen kohteena.

Omaa ajoasentoa en ole kauhean analyyttisesti miettinyt. Kokeillut vähän eri tyylejä, kysellyt vinkkejä, otattanut muutamia kuvia, roikkunut siellä sivulla niin paljon kun vaan on pystynyt jne. Siitä se toivottavasti pikkuhiljaa... Rankkaahan se ajaminen vielä on kun siitä puuttuu sellainen tietty rentous. Mä tosin uskon, että se rentous tulee sieltä sit kun on kierroksia tarpeeksi alla. Mulla noita ratapäiviä on kaiken kaikkiaan niin mitätön määrä alla, että ajoasento ja ajolinjat elää jatkuvasti. Koko ajan oppii paljon uutta kun vaan pitää silmät auki, kyselee tyhmiä ja kokeilee.

Tässä pari esimerkkiä niistä nopeammista kavereista:

Haarala
Kesseli

Omaa viritelmää:

Taitaa olla kolmas tai neljäs ratapäivä:
Kuva1

Aika-ajoista, eli olisko joku kuudes tai seitsemäs ratapäivä:
Kuva2

Treenit jatkuu sit toukokuisessa Jurvassa, jos ei Alastaroon ennen sitä pääse treenaamaan.

Back