• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten navigoit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten navigoit

  • Ajan ilman ajo-ohjeita tai karttaa

    Ääniä: 51 15,2%
  • Kirjoitan itselleni ajo-ohjeet muistilapulle

    Ääniä: 25 7,4%
  • Paperikartta

    Ääniä: 39 11,6%
  • Kännykän kartat riittää

    Ääniä: 66 19,6%
  • TomTom mp-navi

    Ääniä: 39 11,6%
  • Garmin mp-navi

    Ääniä: 81 24,1%
  • Joku muu navi

    Ääniä: 33 9,8%
  • Tablet tai kannettava tietokone

    Ääniä: 2 0,6%

  • Ääniä yhteensä
    336
Silloin harvoin kun navia tarvitsee, niin kännykän Google maps -navigaattori käytössä. Useimmin tulee etukäteen katsottua kartasta ajo-ohjeet suunnilleen sinnepäin ja harvemmin on tullut eksyttyä :)
 
Yleensä paperikartta pitää riittää, mutta johonkin kaupungin keskustaan sitten kyllä laitetaan sovinnolla Nokia navigoimaan.

Tuli kerrasta opittua sekin isolla kirkolla neljän ruuhkassa viime kesänä, että on ihan kiva jos sen kännyn näytön näkee, eikä pelkästään kuule puhetta. "Nyt käänny vasemmalle" ei paljon lohduta, jos siellä on neljä kaistaa mistä valita, tai oikeastaan olisi pitänyt valita jo ennen kääntymistä. :blink: :grin:
 
Kylteistä ajellaan noin yleisesti.

Reitit suunnitelen GT-kartaston ja Tyren avulla, minkä jälkeen ne tuupataan Garminiin.
 
Kännykän kautta hoituu nykyään niin navigointi, taustamusiikki kuin puhelinliikenne. Navigointi pääasiassa puheopastuksen avulla, mutta laite on tarvittaessa mittariston vieressä nähtävillä. Akunkestoon liittyvät ongelmat hoituivat pusaamalla pyörään ulosotto kännykkälaturia varten.
 
Pääasiassa paperikartalla jos nyt sattuu karttaa tarvitsemaan. Siitä ei lopu virta eikä sitä tarvitse hirveämmin säätää. Ja näkee kokonaisuuden helpommin.
 
Tähän mennessä ei ole löytynyt sitä yhtä oikeaa ratkaisua...

Eli välillä mennään kaksikon Garmin & Magellan (+muut digi kartat) ohjeiden mukaan, välillä paperikartan & kompassin.
Toisella kertaa johtotähtenä toimii edellä ajavan takavalo tai oma nenä...
 
Joskus harvoin on käytössä Lumian navi yhdistettynä kypäräpuhelimeen. Lähinnä kotimaassa jotakin osoitetta etsiessä. Ulkomaanreissuilla käytössä kuitenkin automallin TomTom XL tungettuna Givin navikoteloon. Reitit suunnitellaan kuitenkin aina perinteisen kartan avulla, tätä ei navin näytöltä tihrustaen ja zoomaillen pysty tekemään. Kartan korkeus- ym. merkinnöistä helppo paikallistaa hauskat pätkät. Myös taukopaikoilla on pakko paikallistaa itsensä kartalta. Jotenkin ahdistaa, jos ei tiedä, missä menee. Vieraissa kaupungeissa navi tietenkin ehdoton.

Tuon XL:n pahin puute on, että siihen saa vain yhden välietapin. Porukassa on ollut usein myös yksi Rider, johon noita välietappeja voi laittaa vaikka kuinka paljon. Siihen on tullut joskus värkättyä yöpaikassa tuopin äärellä koko seuraavan päivän reitti latomalla kartalta hyvän näköisen reitin varrelta kyliä kymmenittäin. Toimii noinkin, en tiedä ajaako uudempien mallien mutkatielogiikat saman asian.
 
Garminin GPSMap 62 tulee käytettyä tarpeen mukaan. Lähinnä näyttämässä suurinpiirtein oikean suunnan. Tie valinnat sun muut tehdään matkanvarrella. Perille olen päässyt aina vaikka sitä välillä onnistuukin tekemään yli 100km lenkin alle 20km matkalle.
 
Android luuri ja Sygic niminen naviohjelma ja äänet kypärään, onnistuu reittipisteiden teko,
Hyvin pelitti viime kesän alppireissulla.
 
Samsung Galaxy S4 ja Google maps hoitivat viime kauden ajo-ohjeet.
Ohjeet tulee kypärään Senan kautta ja stongassa on puhelimelle vesitiivis suojakotelo.
 
TOM TOM one autonavi. mp telineessä. Matalan budjetin ratkaisu, jota en suosittele kenellekkään:grin:
 
Zumo 550 on ollut vuodesta 2007 kiinni, mutta silti käytän paljon paperikarttaa tai ihan omaa suuntavaistoa. Navia ei silleen paljoa tule seurattua, muuta kuin ihan oudoissa paikoissa.
 
Viime kesänä tuli navigoitua kolmi ja nelinumeroisia teitä pitkin Vaalimaalta Vihtiin ja Oslosta Karlstadin siten että illalla paperilapulle tien numerot järjestyksessä ja tien numeron perään suunta johon kääntyä. Yllättävän toimiva systeemi kun tarkoitus ei ole mennä keskustojen läpi.

Mun mielestä navigaattoria tarvitaan viimeisellä kahdella kilometrillä ja muuten satunnaisesti jos alkaa uskon puute vaivaamaan kesken matkaa
 
Tähän saakka olen pärjännyt paperikartalla, mutta nyt messuilta jäi käteen garminin 390 malli. Aiemmat navi kokemukset olleet hyviä ja huonoja, ainakin osaltaan omituisia. Saas nähdä minne tie vie kun voi valita mutkaisen reitin, aiemminkin reitit ovat paikoin olleet ihmeellisiä. Suurin syy muutokseen oli kesälle kaavailtu pidempi ulkomaiden turnee. Kotimaassa pärjää kivasti ilmankin, vaikka osa suunnitelluista reiteistä on muuttunut matkan aikana. Vieraassa liikennekulttuurissa navi laskee verenpainetta, vaikka matka hieman pitenisikin. Varsinkin kun ne yleensä osaa ottaa huomioon yksisuuntaiset tiet.
 
Viime kesänä tuli navigoitua kolmi ja nelinumeroisia teitä pitkin Vaalimaalta Vihtiin ja Oslosta Karlstadin siten että illalla paperilapulle tien numerot järjestyksessä ja tien numeron perään suunta johon kääntyä. Yllättävän toimiva systeemi kun tarkoitus ei ole mennä keskustojen läpi.

Mun mielestä navigaattoria tarvitaan viimeisellä kahdella kilometrillä ja muuten satunnaisesti jos alkaa uskon puute vaivaamaan kesken matkaa

Tämän huomasin kanssa ite hyväksi tavaksi navigoida viime kesänä. Tienumerot ja suunta paperikartalla edellisenä iltana valmiiksi. Toimi hyvin reissussa. Ja loppumatkasta sitten gepsillä ihmettelyä jos usko meinaa loppua :)
 
Ennen menty useimmiten muistin perusteella ja toisinaan puhelimesta tullut ohjeet kuulokkeisiin kun oltu eksyksissä.:)-
Ensi kesänä kuitenkin tarkoituksena laittaa RAM-Mount pyörään kiinni ja siihen tuo s4 active.
Toivottavasti kestää vettä ja kuraa puhelin :grin: Pitäisi vielä löytää hyvä navigointi-ohjelma, jossa olisi hyvät maastokartat androidille.:)
 
Samaa mieltä kuin tossa edeltävätkin, eli kartasta tien numerot ylös ja sit seurataan tienviitoista numeroita ja navia apuna käyttäen.
 
Ennen lähtöä katselen reittiä puhelimen navista (huikea Google Maps) ja yritän vähän pistää mieleen mistä pitää mennä. Sitten kun huomaan olevani periferiassa keskellä ei mitään, pysähdyn, etsin puhelimen taskusta ja tsekkaan Mapsista missä olen. :grin: Seuraavaksi yritän jälleen pistää reittiä mieleen ja jatkan matkaa. Kunnes löydän itseni taas ihan oudosta paikasta.
Joo, mä teen tosi paljon u-käännöksiä reissuillani.
 
Paperikartalla mennään. Navi on ulkomailla mukana siltä varalta että tulee kiire yöpymispaikan etsimisessä.
 
Back
Ylös