• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten navigoit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten navigoit

  • Ajan ilman ajo-ohjeita tai karttaa

    Ääniä: 51 15,2%
  • Kirjoitan itselleni ajo-ohjeet muistilapulle

    Ääniä: 25 7,4%
  • Paperikartta

    Ääniä: 39 11,6%
  • Kännykän kartat riittää

    Ääniä: 66 19,6%
  • TomTom mp-navi

    Ääniä: 39 11,6%
  • Garmin mp-navi

    Ääniä: 81 24,1%
  • Joku muu navi

    Ääniä: 33 9,8%
  • Tablet tai kannettava tietokone

    Ääniä: 2 0,6%

  • Ääniä yhteensä
    336
TOM TOM one autonavi. mp telineessä. Matalan budjetin ratkaisu, jota en suosittele kenellekkään:grin:

Mulla yleensä paperikartta ja kyseinen tompan one huutelemassa tankkilaukussa. Olen itse sitä mieltä et (käytettynä) 30€ ostettu navi toimii oikein hyvin, äänet kun laittaa täysille niin kuuluu vielä 80km/h alueella tutkapönttöjen paikat yms, tosi kätevä kaupungeissa kun ei tarvii keskittyä katsomaan vain kuulee opastuksen.

Edit: Ja nuo tien numerot on kanssa todella toimiva tapa löytää mutkapätkiä, kun kotona kattelee valmiiksi mapsista.
 
Aika usein tulee tehtyä ns. eksymisreissuja eli lähdetään johonkin suuntaan ilman apuja ja katsotaan minne
satutaan päätymään. Siitä sitten aletaan hakeutumaan ihmisten ilmoille, kun kotiintuloaika alkaa lähestymään.

Aurinko (jos sattuu näkymään) on hyvä ilmansuunnan osoittaja :)
 
Monesti olen tehnyt siten että menomatkalla laitan repun selkään ja poislähdön hetkellä käännän sen etupuolelle...
 
Täällä, scandiassa ja norweegiassa kartalla, jos tai kun milloin tarvii, (harvoin), mut sitten Puttgardenin lautan jälkeen asetellaan naviteline, ja sitten viimeistään Kasselissa ite navi telineeseen..:orgmp:
 
Viime kesänä tuli navigoitua kolmi ja nelinumeroisia teitä pitkin Vaalimaalta Vihtiin ja Oslosta Karlstadin siten että illalla paperilapulle tien numerot järjestyksessä ja tien numeron perään suunta johon kääntyä. Yllättävän toimiva systeemi kun tarkoitus ei ole mennä keskustojen läpi.

Mun mielestä navigaattoria tarvitaan viimeisellä kahdella kilometrillä ja muuten satunnaisesti jos alkaa uskon puute vaivaamaan kesken matkaa

Toimii hyvin myös Keski-Euroopassa, ja ne liittymät joista poistutaan pääväyliltä ta liitytään niille muistiin lappuun. Liittymät ovat numeroidut, varmistaa ettei vedä hutiin. Ja päivän päätteeksi tripistä kilsat lappuun, niin mm. matkakertomuksen teko helppoa ja lappujen kilsat yhteen ja on kokonaissaldo.
Ja kartasta kun suunnittelee reittiä, niin niitä vihreällä merkattuja maisemateitä - ja johan on ylväät maisemat.

Jos tie vie ison kylän läpi (Berliini - Munchen - Zurich - Pariisi jne jne), itse Lumia apuna Schubertin audiokauluksella annan navin viedä - ja toimii.

Rupeskin pikkusen polttelemaan ensi suven reissusuunnitelma - sinne missä vuoren huiput ovat lumella ja jäällä kuorrutetut kesälläkin...:orgmp:
 
Garmin 550 lisättynä Venäjän kartoilla ja kyrilliikalla.
Paperikarttaa ei ole syytä vielä hylätä, navi tahtoo viedä pieniä kujia pitkin:jippikaijee: mikä ei kaikille pyörille oikein sovi.
 
:) Kaikki mahdolliset käytössä...ja sitten lopuks Garminilla. Välillä suunnitellaan himassa Tyrellä ja välillä vaan lähdetään menemään.... ja aina on ollu kivaa :WAZAAP:
 
Kotimaassa opasteiden pohjalta, ja puhelimen Google Mapsia tiukan paikan tullen. Garminin navikin saattaa olla matkassa mukana, mutta toimii lähinnä nopeusmittarina.

Ulkomaanreissuille teen yleensä varsin tarkkoja ajosuunnitelmia. Reitit ovat välillä hyvinkin monimutkaisia koostuen yli sadasta reittipisteestä, joten paperilappujen tai karttojen käyttö veisi aivan liikaa aikaa ja vaivaa. Keskityn mieluummin ajonautintoon. Reissuilla joskus myös skippaillaan suunniteltuja pisteitä, ja ajellaan eri reittiä tilanteen mukaan. Toki kartta on myös aina mukana varuiksi.
 
Kaikista elektronisista vaihtoehdoista huolimatta GT-kartat ja Motoristin tiekartasto on edelleen mieluisimmat vaihtoehdot. Joku siinä paperikartassa viehättää niin reissua suunitellessa kuin tien päälläkin. Kokonaiskuva ja vaihtoehdot hahmottuvat nopeasti, samoin mahdolliset kiinnostavat käyntikohteet matkan varrella.

Sitten, kun mennään digitaalisella vaihtoehdolla niin käytössä on tätä nykyä iPhonessa Applen oma Kartat-ohjelma, joka toimii hyvin.
 
Pidän eksymistä moottoripyöräilyn suolana, joten lähinnä suunnistan auringosta ja pään sisäisestä suomen kartasta.

Pilvisellä säällä on vähän ongelmia, tällöin katselen muurahaiskekoja ja metsän puiden kasvuja, että tajuaisin missä on etelä.
 
Omalle kohdalle osuu parhaiten se, että ensin
katselee paperikartasta "noin" reitin ja suunnan,
muodostaen siitä tuonne vintille sellaisen "kokonaiskuvan".

Toisena elementtinä onkin sitten kartasta bongatut
paikannimet ja tienumerot.....
Yllättävän hyvin suunnistaa ihan tältä pohjalta ja
seuraamalla opasteita.

Alussa ja taukojen kohdilla tulee tietty näprättyä
jokin reittiosuus koneeseen, mutta navin pääasiallinen
funktio on kuitenkin toimia "nurkan taakse kurkistamisessa"
ja tuoda ajoon reipasta rentoutta oudoilla teillä.

Isommissa kaupungeissa ja taajamissa perille löytäminen
on sitten taas helpointa ihan navin armoilla.

Läpiajoissa taas kuitenkin on usein sujuvinta jättää navi
hieman vähemmälle huomiolle ja katsella opasteita jo
"kylille saavuttaessa".

Jaa että mitä... :D.

No... Eri välineistä ja tavoista "parhaat" palat käyttöön.....
ja sitten vielä hieman sävellysvaraa ja yllätysmomenttia.

Ei tästä otuksesta oikeen tahdo enää saada "pässiä naruun".....
oli kyse mistä tahansa, vaikka huippunavista ja ohjelmista.
 
Tomppa Rider II aktiivisena menossa ja auttamassa tarpeen mukaan.
Hyödynnetty majoitukset navin ehdottelujen mukaan Eurooppa -rundilla.
Osuivat todella hyvin.

Reitti suunnitellaan paperikarttojen pohjalta.
Navi kertoo loput ja vie perille.

Tämä toimii meillä.

niin, eikö eksyminen kuulikin homman luonteeseen…?

nimim. 'Löyty Hieno Reitti' :cruising:

-jam
 
Paperikartasta tullee katottua suuret linjat ja ns. suunnittelu. Sitten Garmin päällee jotta pääsee huudeille...Ilman paperikarttaa ei ulkomaille tule lähettyä vaikka navi onkin. Paperista on hyvä suunnitella vaikka hotellin ovelle suunnistamiseen harvoin mittakaava riittää...sitä varten on gps. Yllätävän monesti tullee ajeltua myös huonoon tuuriin luottaen.
 
Ihan vain ajelulenkin suunnittelen Googlemapilla hakemalla reitin jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Seuraavaksi vaihdan hiekkatiet asfaltiksi. Sitten tulostan ajo-ohjeen paperille ja laitan sen tankkilaukun muovitaskuun. Näin reitti vie minut mukaville mutkateille ja hienojen maalaismaisemien äärelle. Silloin kun olen menossa jonnekin, haen liikenneturvallisia reittejä ja sellaisia, joissa voi pitää reippaampaa nopeutta. Silloin pärjään melko hyvin ammatin tuoman reittituntemuksen avulla. Perälaukusta löytyy Suomi-opas ja taskusta älypuhelin. Eli toistaiseksi en käytä navia mopoiluun.
 
Mulla on ollu Garmin 550 ja 660. (siistit telineet olis saatavilla pilkkahintaan molempiin)

Nyt on teline iPhone 5:lle. Kotimaassa pärjää varmaan googlen kartalla mutta jos pidemmän reissun tekis niin olen ajatellu ett Tyrellä reitti ja se luuriin. Ja siellä joko TomTom tai Navigon, en osaa päättää. Tavoitteena kuitenkin offline navigointi. Navigon ehkä houkuttas enemmän jostain syystä vaikka TomTomiin saa Darth Vaderin antamaan ohjeita.
 
Kotona ennakkosuunnittelu google mapsista ja sitten matkalla kun huomaa lopulta eksyneensä otetaan kännykkä esiin ja katsotaan reitti oikealle tielle :grin:
 
- etukäteen google mapsista scouttaan reitit ja kirjoitan ne muistilapulle (lähinnä tienumerot)
- paperikartta joskus mukana
- nokian kännykästä navigointia / kartan tutkiskelua tarvittaessa
 
Prätkällä en navigoi mitenkään, koska ajelen vain huvikseni päättömästi paikasta toiseen, milloin minnekin sattuu mieli juolahtamaan. Autossa on kyllä aina TomTom päällä ja paperikartta lisäturvana, mutta prätkällä en ole kaivannut vielä koskaan kumpaakaan.
 
Ennen lähtöä katselen reittiä puhelimen navista (huikea Google Maps) ja yritän vähän pistää mieleen mistä pitää mennä. Sitten kun huomaan olevani periferiassa keskellä ei mitään, pysähdyn, etsin puhelimen taskusta ja tsekkaan Mapsista missä olen. :grin: Seuraavaksi yritän jälleen pistää reittiä mieleen ja jatkan matkaa. Kunnes löydän itseni taas ihan oudosta paikasta.
Joo, mä teen tosi paljon u-käännöksiä reissuillani.



Tuttu tunne :D tosin kaivan paperikartan taskusta ja katson siitä. Ehkä sitte ku on iso ja rikas ja voin lähteä ulkomaille pyörällä niin pitää panostaa johonki navigaattoriin. Kotimaassa pärjää aika hyvin paperikartan kans...jos ei haittaa että tulee niitä u-käännöksiä :jpstyle:
 
Back
Ylös