Mitkä öljyt apriliaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
eiköhän se käy samoilla litkuilla kun muutkin koneet. suotta sinne mitään hienoja mömmöjä on tunkee,kun eihän tossa uuden tuonon testissä öljyt pysyny sisällä
tounge.gif

jään odottamaan viestini aiheuttamia aprilli reaktioita
biggrin.gif
 
Mitkä moottoriöljyt on todettu hyvin toimiviksi Aprilioissa? Etenkin Tuonoissa?
En ole vielä Tuonoa omistanut, mutta omien aprilli- ja muiden Rotax 1000cc ajajien kokemusten perusteella tosiaan ihan ne monessa muussakin hyväksi havaitut Shellin Advancet, Motorexit ja Castrolit käy hyvin. Sinuna laittaisin varmaan Motorexit, kun niitä saa sieltä kurapyöräkaupasta, tai sitten kun se Stormikin tulee sinne sinunkin ajoreitin varrelle. Tai sitten ne vanhat tutut Shellit, joita saa mm. siitä kulman takaa. Hyvin pelittää ja kone kurnuttaa.
Tai sen Tuonon tapauksessa varmaan enempi jurnuttaa.
tounge.gif
 
Tuntui ainakin viime kaudella olevan nuo Shellin valmisteet todella kiven alla, varsinkin jos halusi koneeseensa laittaa jotain muuta kuin 10W40 öljyä. Joten tutustuinpa sitten Bel-Rayn tuotantoon, oisko ollut jotain EXS:sää? Eipä kyllä oikein vakuuttanut tuo öljy, jota oikein Superbike öljyksi mainostettiin. Laatikko piti sellaista rutinaa että pahaa teki, siis Ducatin laatikko. Vaihdoinpa sitten Repsolit tilalle, ja pyörä tuntui aivan erilaiselta. Ei rutinaa laatikosta vaikka miten kuumaksi koneen ajoi. Tais olla sitä Racing 4T 10w50:stä.

Taitaapa muuten se Tuono karjahdella kun vaimo alkoi kyselemään että missä meinaat tuon moposi sitten käynnistää kotipihalta lähtiessä
omg.gif
Ilmeisesti en ainakaan pihan välittömässä läheisyydessä. Tosin ihmettelipä naapurit Ducatinkin kovia ääniä, mutta nyt ääntä on melkein tuplasti lisää...
 
ihan vinkiksi suosittelen että älä laita mitään kuraa (10/40) aina vähintään 15/50

Apriliat ja Ducatit toimii näillä hienosti

1. Motorex (15/50) 2. Shell ADV ultra (15/50)

ainenkaan duceen en belraytä laittas
 
sanoi:
Tuntui ainakin viime kaudella olevan nuo Shellin valmisteet todella kiven alla, varsinkin jos halusi koneeseensa laittaa jotain muuta kuin 10W40 öljyä.
Mää käytin viime kesänä omassa tukaatissa Shellin 15W50:stä, eikä ollut mitään vaikeuksia löytää. Marssin Sparewheeliin ja nappasin tonkan hyllystä. Kevääksi tulee varmaan vaihteeks Motorexin 15W50 versio. Tuntuu kone tykkäävän noista litkuista, toisin kuin 10W40:stä, joka tosiaan meni kuraksi.
 
Nostetaas vanhaa topikkia pystyyn.

Eli talliin tuli ensimmäinen aprilia. Tarkemmin SL 1000 falco -03.
Eli kytkin tahtoo luistaa jos ykkösellä lähtee heti rivakammin. Hieman kun malttaa hetken, niin luistamista ei enää huomaa. Vanha omistaja avannut kytkimen, levyt hyvät, joten vaihtoi jäykemmät jouset, mutta ei muutosta asiaan.
Koneessa Teboilin öljyt.

Lähtisin itse ensiksi vaihtamaan öljyt nyt joka tapauksessa. Muissa pyörissä käyttänyt ainoastaa castrol power racing 1. Ja se on toiminut hyvin noissa rivi 4 koneissa. Jos vaikka vaihto sattuisi auttamaan samalla kytkimen pitoon. Henkisesti varauduttu kytkimen uusintaan jo pyörää hakiessa.

Aika vähän itse löysin SL:ään mitään keskusteluja. Mutta kaippa tää moottoriltansa on samankaltainen kuin rsv mutta mopompana.

Nyt siis haluan kysyä viisaammilta mikä olisi "paras" öljy tämmöiseen v2 jytkyttimeen?


Muuten, ai jestas ku makee fiilis tässä noitten rivinelosten jälkeen:p
 
15W-50!!!

Sitten jotain. Vaikka Motulin 5100.

Teräslevyille voi näyttää hiekkapaperia. Pyyhkii pölyt pois ja nippuun.

Tietty, pitää varmistaa että alipaineella toimiva luistokytkin toimii niin kuin pitää. Muistaakseni Kerberoksella oli sen kanssa ongelmia.
 
Iso-D 15W-40 on ollut RSV:ssä käytössä viimeiset 35 tkm. Millä lienee ed. omistaja voidellut...

Noin yleensä ottaen kytkin tyypillisesti luistaa isoilla vaihteilla. Ilmeisesti vika liittynee liikkeellelähtöön, jolloin kahvaa päästettäessä levyt eivät pääse normaalisti kosketuksiin? Saattaisihan tuohon öljynvaihto ehkä(?) auttaa...

Mutta jos viina, terva eikä Delvac auta, niin se on kuolemaksi sitten.
 
Viimeksi muokattu:
15W-50!!!

Sitten jotain. Vaikka Motulin 5100.

Haempa tuota. Sun topikkia lukeneena meinasinki pistää sulle privaa. Mutta ehkä näin hyötyy muutkin:thumbup:

Iso-D 15W-40 on ollut RSV:ssä käytössä viimeiset 35 tkm. Millä lienee ed. omistaja voidellut...

Noin yleensä ottaen kytkin tyypillisesti luistaa isoilla vaihteilla. Ilmeisesti vika liittynee liikkeellelähtöön, jolloin kahvaa päästettäessä levyt eivät pääse normaalisti kosketuksiin? Saattaisihan tuohon öljynvaihto ehkä(?) auttaa...

Mutta jos viina, terva eikä Delvac auta, niin se on kuolemaksi sitten.

Delvaccia odotinki:grin:
Ei vaan. Muutenki tuore laite itselle niin hyvä koittaa öljyistä lähteä. Jossei auta, niin onpahan varmasti tuoreet mömmöt:jpstyle:

Kiitän vastauksista:;):
 
Öljyn määrä säiliössä vaihtelee suuresti. Todennäköisesti joudut käyttämään konetta konetta kesken vaihdon, että saat säiliöön tilaa lisätä tarvittavan määrän öljyä. Pinta tippuu kyllä nopeasti nopeasti käytössä.

Suodattimen kanssa kun vaihdat (öljysäiliö, koneen proppu ja suodattimen kansi auki) sinne menee noin 3,7 L kaiken kaikkiaan ja on hyvä. Ilman suodattimen vaihtoa parisen desiä vähemmän.

On paree lisäillä ekalla kerralla niin, että tietää siellä olevan öljyä kunnolla. Pumppu ei haukkaa ilmaa. Ajaa sit koneen kuumaks ja lisää vähän alamerkin yläpuolelle. Laittaa muistiin paljonko meni.

Suodattimen kannen O-rengas on hyvä uusia suht usein. Öljysäiliön sihtiä on turha avata ja putsata.

Koneessa voi olla oikea määrä öljyä ja mitään ei näy mittaputkessa tai se on maksimissa. Oikea määrä näkyy kun on ajettu reippaasti lämpöiseksi, 15-20 min.
 
Mula ku oli RSV Mille, nin se ei tykänny oikein 15w-40 öljyst. Kokeilin parikin eri valmistajan. Niil alko löytyy välivapait vähän turhan herkästi ja usein....

Vaihteensiirto tykkäs vain 10w-40 öljyist :;):
 
Mulla ovat huollossa laittaneet Hondan 10W-40 öljyt, vaikka käyttöohjekirja sanoo 15W-50 öljyn kuuluvan moottoriin. Soitin huoltoon ja sanoivat, että keski-Euroopassa on kuumemmat ajo-olosuhteet, niin sen vuoksi siellä pitää olla 15W-50. Pohjolassa 10W-40 toimii ja on "oikea" öljy 750 moottoriin :dunno:
 
Tuskin suomessa käy niin, että moottorilöjyn kuuma pää ei riitä vallitsevaan ulkolämpötilaan...

Ilmajäähypuolella porukka rakentaa kaihtimia öljynjäähdyttäjän eteen, että saisivat moottoriöljyn lämpenemään normiajossa.
 
Back
Ylös