• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mittarivirhe ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huikkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Huikkari

New member
Mulla on siis GSX-R600, viimevuotinen. Ajoin lauantaina tieliikelaitoksen (tiehallinnon?) ylläpitämään nopeuden mittapisteen ohi.
Mulla mittari näytti 99km/h ja taulu näytti 86km/h.

Luotan taulun näyttöön,kun olen tarkastaunut autolla gps:llä ajaessa.  

Mutta, kuinka paljon pyörän mittarit yleensä valehtelee ?  

062802moto_prv.gif

HEH ei ihmekkään et kaikki tupperit kehuu nopeuksiaan jos jo tos vauhdis heitto on jp moinen  
biggrin.gif

Tuota... Ootko varma, että se taulu näytti sun lukeman, eikä esim. edellä ajavan auton..?
Nimittäin ainakaa täällä pohjosessa nuo taulut ei reagoi pyöriin mitenkään..
Niin joo, busa näytti gps:n mukaan satasen vauhissa 10kmh liikaa, 200:n vauhissa 16kmh liikaa, ja lujemmassa en enää uskaltanu kaivella kyseistä laitetta taskusta..
blush.gif

Kuulemma vakiovälityksillä ku mittari näyttää 300, todellinen 280kmh.
Edit: Viime kesänä tutkaan 290, ja mittari oli jo jonku aikaa ollu kyl tapissa..(vakio välityksillä)
buttrock.gif

Mulla on siis GSX-R600, viimevuotinen. Ajoin lauantaina tieliikelaitoksen (tiehallinnon?) ylläpitämään nopeuden mittapisteen ohi.
Mulla mittari näytti 99km/h ja taulu näytti 86km/h.

Luotan taulun näyttöön,kun olen tarkastaunut autolla gps:llä ajaessa.

Mutta, kuinka paljon pyörän mittarit yleensä valehtelee ?

062802moto_prv.gif
2000-mallisen 12R:n huippuja aikanaan tutkalla mittaillessa 304km/h:n todellissa nopeudessa Kawan oma mittari näytti 340-350km/h!Tarkemppaa en pystynyt kattomaan,kun on jonkinverran tärinää nossa nopeuksissa Suomen teillä
smile_org.gif
Eli kovin utopistisia ovat nuo pyörien nopeusmitarit.

alias cool'eri
bowdown.gif
noi sanat kumarrus liki kaikki ärrämiehet väittää aina et mittari on se mikä toimii eli jos se näyttää 340 ni se menee 340
033102beer_1_prv.gif
sulle pitäs pistää pitkä kalja ja whisky oot TOSI asia sälli 10p
thumbs-up.gif

Jos motossa on ronskit mittarivirheet, niin vaikuttaako se siihen, miten kilometrit kertyy mittariin. Elikkä jos olen ajanut mittarin mukaan esim. 1000km onko todellinen matka lyhyempi???

hmm laxa heitti pahan eli jos esim on ollut avios 10v mut vaan nainut kerran vuoteen ni onko sillo emäntä liki kokematon jopa neitseellinen
biggrin.gif
eli pitää kampetta tallis mut ei aja
idea3.gif

Gps antoi reitin pituudeksi 708 km auton mittariin tuli 726 km ilman yhtäkään taukopaikalla käyntiä. Ko. auton nopeusmittari näyttää 5 km/h ylöspäin. Ajelin Aprilialla Suzukin perässä ja saavutin hiukan kaveria edellä ja kun pysähdyttiin niin Suzukin 750 R nopeus oli ollut 262 Aprilian maks. nopeusmuistissa oli lukema 241 km/h. Aprilian mittari tarkistettu penkissä ja näyttää 102 kun todellista on 100.

Jos motossa on ronskit mittarivirheet, niin vaikuttaako se siihen, miten kilometrit kertyy mittariin. Elikkä jos olen ajanut mittarin mukaan esim. 1000km onko todellinen matka lyhyempi???
Ainakin autoissa on pienemmät heitot matkamittarissa kuin nopeusmittarissa...

Mutta jos esim välityksiä muuttaa ja sitä kautta nopeus-/matkamittari pyörii liian vinhaa -> kilometrejä kertyy mittariin todellista reilummin. Ei välttämättä järkevää.

Ainakin autoissa on pienemmät heitot matkamittarissa kuin nopeusmittarissa...

Mutta jos esim välityksiä muuttaa ja sitä kautta nopeus-/matkamittari pyörii liian vinhaa -> kilometrejä kertyy mittariin todellista reilummin. Ei välttämättä järkevää.
Tais tulla heitettyä aika dorkasti toi kysymys. Lähinnä hain sitä et onko nopeus- ja matkamittari jollain tavalla yhteydessä toisiinsa. Speedohealer taitaapi olla ratkaisu jos innostun noita rattaita vaihtelemaan.

Mulla on korkeamman profiilin takakumi 01 tonnisessa gixussa ja mittarivirhe 3 kilsaa kun todellinen nopeus on 150.
Ei se paljoa ole, ilmankos tuntuu maisema vaihtuvankin kun nopeus alkaa kakkosella...
cool.gif

K3 tonnisen mittarivirhe oli 8 %.
Eli mittari 108, todellinen 100.
Mittari 100, todellinen 92.
Jne..

tämä se vasta lystiä on. XX ainakin valehtelee mittarissa minkä kerkeää... Oon verranu lukemia nyt TomTomin navilla ja nopeusnäytöillä. Pelin henki on se, että alahisissa nopeuksissa virhe on marginaalinen ajon kannalta (n. 70-80 km/h asti). Satasessa ja siitä yli heittääkin niin, että huomaa. Keskimäärin n. 10-15%. Tietääkseni kilometrikertymät tulee samasta "putkesta"......osta vähän ajettu Honda....oikeesti :-)

Kahesti oon testannu tielaitoksen tauluun, ja kummallakin kertaa on tasan samat lukemat mitä pyörän mittarissa. Pyörä on 600 bandit vuojelta 98.
Jotkut sanoo, että taulu ei ota pyörän nopeutta, mut oisko se jos ajaa keskellä kaistaa nii sillon ei tule nopeutta?? koska kummallakin kerralla olen ajanut tarkotuksella oikean puoleisella raiteella ja tulos on irronnut.

Jotkut sanoo, että taulu ei ota pyörän nopeutta, mut oisko se jos ajaa keskellä kaistaa nii sillon ei tule nopeutta?? koska kummallakin kerralla olen ajanut tarkotuksella oikean puoleisella raiteella ja tulos on irronnut.
Itse en oo myöskään saanut "lukemia tauluun"
tounge.gif
moottoripyörällä. Pohojois-pohojanmaalla.. Vois tosiaan kokeilla ajella eri kohdissa kaistaa, mutta epäilenpä että ei vaikuta.

Mutta asiaan. Kerran ajoin tarkoituksella jonkun auton takaluukussa kiinni nopeustaulun ohi. Näytti autolle (ja siis minulle myös) 102 km/h, mutta pyörän mittarissa 112km/h. Pyörä '06 600 gixu..
nixweiss.gif

Back