Mobil Delvac

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites toi delvac reagoi mp öljyjen kanssa? Jos ollu delvacia koneessa ja vaihtaa normi mp öljyt, pitääkö vaihtaa normaalia aiemmin toisen kertaan öljyt?
 
Täytyy muistaa että autoissa lähes kaikki öljyt tulee propun kautta pois ja öljyt vaihtuu tehokkaammin. Pyörässä jää huomattava määrä öljyä koneeseen jolloin sinne jää aikamoinen sekoitus. Esimerkiksi FJR:ssä koko öljymäärä on 4,9 litraa ja vaihtomäärä 4 litraa joten sinne jää yli 18 % vanhaa öljyä. Jos uusi öljy on kovin erilaista niin voi tulla ongelmia.
 
Ihan samalla tavalla autoissa jää öljyä öljynjäähdyttimeen ym. Eivät ne juurikaan eroa sen suhteen.
 
Helposti jää autossakin reilu puoli litraa kyytiin, jälleen kerran aihe jota jännitetään keväällä kun alkaa aihe poltella mutta ajamaan ei pääse. Sijaistoiminnoista taisi bilsan ope puhua. En kovin paljoa Delvaccia käytä, mutta tuossa tammikuussa kun korkkasin öljyletkun kiveen ja lorotin pari litraa öljyä radalle, kaadoin paikkauksen jälkeen pullonpohjat koneeseen. Puolet Delvacci, vähän Motul 5100 ja sitten jotain muuta mopoöljyä. Lopputulos oli öljyä. 37,5h myöhemmin se oli sitä yhä.
 
"Voinko sekoittaa kahta eri moottoriöljyä tai eri valmistajien moottoriöljyjä keskenään?
Öljyt, jotka ovat suunniteltuja samaan käyttötarkoitukseen ja joiden suorituskykytaso on yhtenevä keskenään, voidaan normaalisti sekoittaa keskenään. Eri käyttötarkoituksiin suunniteltuja öljyjä ei kuitenkaan tule sekoittaa keskenään. Parhaan öljyn suorituskyvyn saavutat kuitenkin käyttämällä samaa öljyä öljynvaihtovälin aikana."


Lähde http://teboil-voiteluaineet.fi/hd/ukk/

Eli kun luokitukset natsaa niin ei tarvitse huuhdella/ylimääräisiä vaihtoja.
 
Niissä moottoripyörissä, missä on kuivasumppuvoitelu on helppo yleensä ottaa öluynvaihdon jälkeen öljyn paluuputki irti ja startata vanhat öljyt koneesta pois. Pysyy uudet öljyt todella pitkään uuden värisinä eikä tarvitse pyörittää vanhaa kuraa enää koneessa.
 
Entinen K-maatalous, nykyinen nimihirviö Lantmännen Agro, myy MX:ää seitsemällä kympillä.
 
Jos viskositeetti tapaus kohtaisesti sopii niin Teboil Silver Classic, on myös motskarin kuva kanisterissa sekä Jaso MA.:jpstyle:
 
Viime syksynä vaihdoin skobaan (Aprilia Scarabeo 500) Mobil Delvac 5W-40. Käy kuin unelma ja kierrokset laski tyhjäkäynnillä noin 1900->1300. Nyt lämpimillä vieläkin alemmas...noin 1100-1200.

Siitä seurasi mielenkiintoinen ongelma. Laturin lataus laski ja tänään jätti ruuhkaan virran käytyä tarpeeksi vähäiseksi. Voltit ennen hyytymistä noin 10.3 enää.
 
Vuosia seurannut sivusilmällä ikuisuuskeskustelua aiheesta Delvac. Muutama vuosi siitten aloin mielenkiinnosta käyttämään pyörissä. Yleisesti ottaen ihan ok on toiminut (Bemarit, VFR800), toisinaan jopa paremmin kuin laatuöljy (Hayabusa), kunnes laitoin Thunderaceen. Vaihdelaatikko muuttui betonimyllyksi ja kytkin yritti olla irrottamatta pari kertaa. Kone myös kävi selvästi vaivalloisemmin alakierroksilla. Tilalle Bel-ray:n EXP semisynteettinen ja käytös muuttui täysin. Vaihdelaatikko muuttui pehmeäksi ja perstuntumalla moottorin vaste reipastui.

Mitään Delvacia vastaan ei ole, jos toimii niin kuin pitää, mutta aika yksilökohtaista tuntuu olevan. Kääntäen laatulitkuillakin voi mennä metsään, Hayabusan kytkin ei pitänyt tippaakaan Castrolin täyssynteettisellä mutta Delvacilla toimi kuin unelma. Havainnot hyvin subjektiivisia, koska pyöräni ovat kaikki olleet aika reippaasti ajettuja ja kirjavalla huoltohistorialla.

Just my 2 cents... edelleen tuntuu siltä, että öljyt lähentelevät välillä henkimaailman asioita, mutta tulipa havaittua konkreettisesti, että litkuilla on eroa. Muutos öljyjen välillä Thunderacessa kummastutti, koska Yamahan omien speksien mukaan pyörän pitäisi toimia periaatteessa vaikka rypsiöljyllä, sen verran vaatimattomat laatuvaatimukset ovat :)
 
Nyt kevät on ihan varmasti tullut. Valtakunnassa kaikki hyvin. Kevään tervehtimissäännöt tosin vielä antaa odottaa itseään.
 
Kun ostin tuon Yamahan, myyjä valehteli, että se on just huollettu. Ei se huoltomies ollut ilmansuodatintakaan pessyt ja öljyä tuokaan ei ollut nähnyt aikoihin. :kääk: Tekisi mieli kysyä, missä huollettu ja kuka huolsi? Osaisi varoa.

No, vaihdoin öljyt, suodattimen (itse asiassa asensin suodattimen muutossarjan, että käy normi kierrettävä suodatin) ja tuuppasin Delvacit sisään (MX 15W-40). Vähän toista tankkia ajettu ja vaihteisto alkaa taas toimia, kun aiemmin oli vaikea saada välillä kolmoselta neloselle ja takas, sekä vapaa oli kateissa melkein kokoajan. Nyt parantaa kuin se kuuluisa sika juoksuaan. Kytkinkin toimii paremmin ja paremmin. Antaa pestä konetta muutaman tuhat kilsaa ja sitten uudet kirkkaat Delvacit sisään.

Hyvältä öljyltä vaikuttaa tuohonkin laitteeseen.
 
Kuinkahan monta vuotta tätä delvackia keskustellaan. Ei kai vielä lasten lapsetkin jatka tätä samaa ketjua. :jippikaijee:
 
No joo voi anteeksi. Täällä on vain niin hiljaista, että ajattelin avautua. Nyt sitten vissiin pitää vetää palkokasvi suuttimeen, pahoittaa mieli ja poistua foorumilta jne. :dunno:
 
Back
Ylös