• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mobil Delvac

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tämä öljy keskustelu on yhtä viisasta ku mun kaveri joka väittää että 1500 intruderi toimii paremmin 98 bensalla ku nuo moottoripyörän koneet on niin herkkiä. saattaa kuulemma rueta nakuttamaan ja tulla käyntihäiriöitä

Joo, mutta mun pyörät toimii kaikki parhaiten V-Powerilla . Ei persdynon voittanutta!!

Jostain olin lukevinani, että joissain vanhemmissa pyörissä ei passaa käyttää E10:ä, mutta muuten vahva uskomus vie järjestä voiton, tässäkin asiassa.
 
Joo, mutta mun pyörät toimii kaikki parhaiten V-Powerilla . Ei persdynon voittanutta!!

Jostain olin lukevinani, että joissain vanhemmissa pyörissä ei passaa käyttää E10:ä, mutta muuten vahva uskomus vie järjestä voiton, tässäkin asiassa.

Ainut syy miksi joissain vanhemmissa pyörissä ei voi käyttää E10 on polttoainejärjestelmän kumiosien kestävyys.
 
Käytin mopon huollossa ja kerroin ettei öljyä tarvi vaihtaa kun tein sen jo. Vastauksessa mainittiin Delvac. Ei ole kuulemma suositeltavaa kun sinne kaadellaan kaikenmaailman delvakkeja. Mietin että mitähän se höpisee, miten Delvac liittyy moottoripyöriin.
 
Kattelin jo onko 20 ja 208 litran pakkauksilla millainen ero litrahinnassa. :) Ohjekirjassa lukee harmillisesti 10w-50. Tosin 125:n ohjekirjassa on 10w-40 tai 15w-50 lämpötilan mukaan. Tuosta saisi johdettua kotimaisiin olosuhteisiin 15w-40.
 
Liittyy uskontona ja kaikki muut ovat vääräuskoisia ketkä eivät käytä delvacia. Jos et ole puolesta, olet vastaan...

Pikemminkin päinvastoin. On vuosia vängätty moottoripyöräöljyuskovaisten kanssa, jotka keksivät omasta päästään perusteluja miksi Delvac ei kertakaikkiaan voi toimia moottoripyörässä.
 
Viimeksi muokattu:
Varma kesän merkki, Delvac -keskustelu jatkuu, tervehtimis -keskustelu antaa vielä odottaa itseään. Valtakunnassa kaikki hyvin.:)
 
Pikemminkin päinvastoin. On vuosia vängätty moottoripyöräöljyuskovaisten kanssa, jotka keksivät omasta päästään perusteluja miksi Delvac ei kertakaikkiaan voi toimia moottoripyörässä.

Jenkeissä on vastaavasti Rotella lahkolaisia joiden tontille ei kannata mennä sanomaan mitään öljyistä, samalla tavalla alkaa paskaa lentää ropelliin kun Delvac keskusteluissa.

Mulle on ihan sama mihin kukin uskoo tai mitä öljyä moottoriinsa kaataa. Delvacia joskus käytin siihen on syynsä miksi se ei ole enään käytössä omissa moottoreissa.
 
laitoin yamahaa heti delvakit ku sain sen kotii sisääajoki aajettii sillä-ei opäässy mikkää jäteöljyt pilaamaa konetta :thumbup:
 
Jenkeissä on vastaavasti Rotella lahkolaisia joiden tontille ei kannata mennä sanomaan mitään öljyistä, samalla tavalla alkaa paskaa lentää ropelliin kun Delvac keskusteluissa.

Mulle on ihan sama mihin kukin uskoo tai mitä öljyä moottoriinsa kaataa. Delvacia joskus käytin siihen on syynsä miksi se ei ole enään käytössä omissa moottoreissa.

Se Rotella vääntö tais loppu jossain kohtaa, kun Shell haki sen MA -leiman sille öljylle? Ainakin tämmönen muistikuva mulla on jonkun vuoden takaa. Ihan hyvää kamaahan noi molemmat on mopon koneeseenkin, jos vaan viskositeetti riittää.
 
Noin kanssa muistelen ja T6 lienee se käytetyin Rotella pyörissä. Olikos Rimula vastaavaa kun Rotella? Jälkimmäistä kun ei EU:ssa ole juurikaan tarjolla mutta Rimulaa on useita vaihtoehtoja.
 
Äsken kaadoin Cagivaan 1,9 litraa Delvac MX 15W-40

Delvac korjasi moottoripyörän! ! !

Kun lähdin tänä kesänä Cagivalla ekaa kertaa ajelemaan, niin kytkin otti terävästi ja luistattaminen oli lähes mahdontonta. Lisäksi kytkin haukkasi terävästi ja juristaen, mutta ei ihan aina.


Ajoin 20 kilsaa ja vaihdoin moottoriin Delvac-öljyt.

Nyt reilu 50 kilometriä takana ja kytkin toimii normaalisti.

Hallelujah! ! ! !
Olen pelastettu, tai siis moottoripyöräni on.


Sillä ei ole merkitystä, että että Cagiva jäi ulkolämpimään talliin kolmeksi vuodeksi vanhat öljyt sisällään...
 
Kakkospyörässä (Manki) kytkin irrottaa vähän huonosti ja sen vuoksi esim. vapaan löytäminen on aika jäykkää. Alkaa Delvakki kiinnostaa enemmän ja enemmän.
 
Ite laitoin reilu puolilitraa Mobilin 3000 ku oli jäänyt purkkiin ja loput D:tä. Hyvin toimi tänäänkin, tuli kyllä mieleen Alastarossa tänään että toimiko tuo Kawan pirun alkeellinen luistokytkin ekaa kertaa mun historian aikana, voi olla että oli vaan joku pers-mutu.
 
Moottoripyörä-öljyjen kohdalla eniten on keskustelun kohteena tuo mystinen kytkin-lisäaine ja siis joku MA-luokitus. Ennen käytetiin ainoastaan mineraaliöljyjä. Sitten tuli käyttöön synteettiset ja semisynteettiset öljyt, jotka periaatteessa ovat hieman "liukkaampia", siis vähempikitkaisia kuin mineraaliöljyt. Ongelmaksi siis tuli, että kytkin luisti käytettäessä näitä uusia öljyjä. No kemistithän keksivät mitä vain ja niin öljyyn lisättiin kitkaa lisäävää ainetta, jotta mopon kytkin ei luistasi. Mineraaliöljyt, kuten esim. tämä Delvac MX 15W-40 eivät lisäinetta tarvitse, ne luonnostaan siis soveltuvat moottoripyörien märkäkytkimelle. Moottoripuolella Delvac ylittää valmistajien vaatimuksen APi SG, sillä sen luokitus on API SL.
Itsellä Hondan Deauville on nyt kulkenut päälle 50 tkm Delvacilla ja edelleenkin käy ja kukkuu, öljyä ei kuluta oikeastaan lainkaan ja bensan kulutus karvan verran alle 4 L/100 km, joten eipä se isompi kitkakaan ole ongelma:D
 
Moottoripyörä-öljyjen kohdalla eniten on keskustelun kohteena tuo mystinen kytkin-lisäaine ja siis joku MA-luokitus. Ennen käytetiin ainoastaan mineraaliöljyjä. Sitten tuli käyttöön synteettiset ja semisynteettiset öljyt, jotka periaatteessa ovat hieman "liukkaampia", siis vähempikitkaisia kuin mineraaliöljyt. Ongelmaksi siis tuli, että kytkin luisti käytettäessä näitä uusia öljyjä. No kemistithän keksivät mitä vain ja niin öljyyn lisättiin kitkaa lisäävää ainetta, jotta mopon kytkin ei luistasi. Mineraaliöljyt, kuten esim. tämä Delvac MX 15W-40 eivät lisäinetta tarvitse, ne luonnostaan siis soveltuvat moottoripyörien märkäkytkimelle. Moottoripuolella Delvac ylittää valmistajien vaatimuksen APi SG, sillä sen luokitus on API SL.
Itsellä Hondan Deauville on nyt kulkenut päälle 50 tkm Delvacilla ja edelleenkin käy ja kukkuu, öljyä ei kuluta oikeastaan lainkaan ja bensan kulutus karvan verran alle 4 L/100 km, joten eipä se isompi kitkakaan ole ongelma:D

Ei sinne kyllä mitään maagista märkäkytkin lisäainetta lisätä vaan käytetään sellaisia friction modifiereita, jotka eivät aiheuta ongelmia märkäkytkimen toiminnalle ja/tai jätetään lisäämättä se ongelmia aiheuttava komponentti. Tyypillisesti nuo friction modifierit on yhdisteitä, jotka aktivoituvat paineen ja/tai lämpötilan vaikutuksesta, eli toimivat lisäsuojana rajavoitelutilanteessa. Osa noista yhdisteistä sitten oli myrkkyä kytkimen toiminnalle. Myös mineraalipohjaisessa moottoriöljyssä voi olla lisäaineistus, joka ei sovi yhteen märkäkytkimen kanssa, eli perusöljy ei välttämättä kerro sen sopivuudesta mitään. Ero mineraalin ja synteettisen välillä on valmistustapa. Mineraaliöljy on valmistettu tislaamalla, jolloin se on aina jonkinlainen sekoitus eri massaisia hiilivetyjä. Synteettinen öljy sitten valmistetaan karkeasti niin, että raaka-aineena olevat hiilivedyt pilkotaan ja sitten syntetisoidaan huomattavasti tarkemmin halutuiksi hiilivedyiksi. Näin ollen perusöljy on ominaisuuksiltaan paljon tarkemmin haluttua tavaraa kuin tislaamalla aikaansaatu. Loput öljyn ominaisuuksista tehdään viskositeetti-indeksin parantajilla, kitkan muokkaajilla ja muilla lisäaineilla.
 
Back
Ylös