Mobil Delvac

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Super Defenceä olen Kotarin 990:iin tainnut parit viimeiset öljynvaihdot kaataa. Ei mitään erityisiä havaintoja, käyttäytyy niinkuin tähänkin asti milloin milläkin öljyllä.
 
Märkäkytkimien kanssa on sitten aina se jännäys, miten mahdollinen uusi lisäaineistus sopii, kun ei toki edelleenkään JASO MA-luokitusta.
Joko sopii tai sitten ei.

Kytkin ei tarvitse mitään lisäainetta öljyyn. Ei mun pyörissä ole ainakaan ollut mitään japanilaisia JASO-vaatimuksia vaikka on nimenomaisesti ollut japanilaisia pyöriä.
 
Kytkin ei tarvitse mitään lisäainetta öljyyn. Ei mun pyörissä ole ainakaan ollut mitään japanilaisia JASO-vaatimuksia vaikka on nimenomaisesti ollut japanilaisia pyöriä.
Auton moottoriöljyssä on yleensä kitkanalennus lisäaineistus, joka pilaa moottoripyörän kytkimen.

Sent from my M2007J22G using Tapatalk
 
Kytkin ei tarvitse mitään lisäainetta öljyyn. Ei mun pyörissä ole ainakaan ollut mitään japanilaisia JASO-vaatimuksia vaikka on nimenomaisesti ollut japanilaisia pyöriä.

Moottoriöljyt vaativat monipuolisen lisäaineistuksen, joka saattaa vaikuttaa märän kytkimen toimintaan. Tavallisimpana oireena kytkimen luistaminen.
Siksi 2-pyöräisten markäkytkinmoottoriöljyt on luokiteltu esim JASO MA normilla märkäkytkimille sopivaksi.
Normeja on vaikka kuinka, mutta jos haluaa olla etukäteen varma öljyn sopivuudesta, niin märkäkytkin hyväksyntä pitäisi olla.

Tavallinen automoottoriöljy sopii tapauskohtaisesti märkäkytkimille. Vain kokeilemalla voi tietää.
 
Pitäis ostaa öljyt ja tuon D:n nimenmuutoksen takia piti vähän yrittää selvitellä asiaa. Sekä vanha Delvac MX että toi uudempi Super Defence 15W-40 on luokitukseltaan API SL ja ilmoitetut fysikaalis-kemialliset ominaisuudet on edelleen tismalleen samat emäspitoisuutta myöten, epäilen siis että ne on edelleen samaa kamaa ja MX siinä purkissa toki edelleen lukee. Delvac 15W-40 Legend on sitten jo eri tuote ominaisuuksien osalta, esim. inasen vähemmän juoksevaa, toki se ei välttämättä ole ollenkaan vähemmän sopivaa.

Siinä sivussa löytyi tämmönen planketti vuodelta 2006: https://penriteoil.com.au/assets/tech_pdfs/106 Motorcycle Oils and API Ratings.pdf

Penrite Oil siinä väittää että jos öljypurkin kyljessä lukee ACEA C1, C2, C3, A1/B1, A5/B5, A3/B4/C3, ILSAC GF-2, GF-3, GF-4 niin se ei lähtökohtaisesti märkäkytkimelliseen moottoripyörään sovi.
 
Viimeksi muokattu:
Auton moottoriöljyssä on yleensä kitkanalennus lisäaineistus, joka pilaa moottoripyörän kytkimen.

Noissa raskaan kaluston tai monikäyttö-öljyissä, kuten vaikka se Delvac MX ei ole kitkaa pienentäviä lisäaineita. Polttoainetta säästämään tarkoitetuissa henkilöauton öljyissä on.

Vanha kunnon Delvac MX sisälsi luokitukset raskaan kaluston automaattivaihteistoille (mm Allison) ja joidenkin työkoneiden märkäjarruille (mm Caterpillar), jossa on samanlaiset kitkamateriaalit kuin moottoripyörän kytkimessäkin. Nämä yleiskäyttöiset "multi fleet" öljyt toimivat märkäkytkimissä ja -jarruissa yleensä oikein mainiosti. Siksi niitä käytettiinkin. Vastaa hyvinkin sitä JASO MA-luokitusta, mutta on eri standardin mukainen. Standardissa määritellään kitkaominaisuuksia märkiin kytkimiin ja jarruihin.
 
Kevät on tullut kun öljykeskustelu alkaa. :jpstyle:

Jep. Menin tänään Tokmannille hakemaan Super Defenseä, hyllyssä olikin kolme litran pulloa MX:ää jotka nappasin mukaan. Kaadoin pari pulloa sisään ja ajattelin että pyöräytän vähän konetta että saa ölpät kiertoon, virrat päälle ja edes öljynpainevalo ei syttynyt. Delvacin oma paine on näköjään tarpeeksi Hondalle, ei tartte edes öljypumppua avuksi :orgmp:
 
Täytyy muistaa, että öljyt jotka kestävät autokäytössä kesällä ja talvella 30tkm eivät voi mitenkään toimia moottoripyörissä kesäkelissä alle 10 tkm ajan.
 
ja jos laittaa mp öljyt autoon iin niillä voi ajaa 50tkm ku autot ei ole niin ronkeleita öljystä kuin täyteen laukkaan viritetyt moottoripyörät
 
Uhka vai mahdollisuus?

Koska Kuningasöljyä ei ollut enää riittävästi 20L pytyssä, niin piti turvautua halpaan ja huonoon kopioon.
Motul 7100 4T 10W-40
Ducati 600 2V
Onneksi öljy oli sentään saman väristä kuin pyörä...:thumbsup:
 
Helppo ostos värikoodilla........mä en kyllä härski laittaa vaikka väri sopii mb236.15
 
7100 on ollut nyt kokeilussa 250 km:n verran. Se täytyy todeta, että kytkin/vaihteisto toimii parhaiten verrattuna Motul 5100:n, Yamalube semiin tai Nesteen täyssynteettiseen. 15w40 Delvacista on niin kauan, että en varma oliko yhtä hyvä, kuin tämä vai jotain muuta.:)
 
Ketju öljynä käyttelen tuota 7100:sta, ei siitä muuhun ole... :p
Siis omissa vehkeissä, kahdessa kurapyörässä (2T Sherco ja 4T Husqvarna) tuo aiheutti kytkimen haukkaamista eli kykän toiminta meni ärsyttävän äkkinäiseksi eikä sellaisella voi metsässä ajaa. Katupyörässä V-Strom 1000 taas toimi ihan ok.
Eli kyllä öljyissä eroja on...
 
Ja eroja on myös samassa tuotemerkissä öljy- ja pyöräkohtaisesti. Motulin 5100 pysyi toisessa pyörässä normaalisti sisällä, mutta wanha ennen umpikuiva japsi alkoi huohottaa lohkotiivisteestä ainetta läpi. 7100 pysyy sisällä, kuten vaikkapa liru Rally Formula.
 
10W-30 öljyt pitäs mopoon vaihtaa ja tutkin mikä delvakki se nykytarjonnassa pitäs olla. Jossain keskustelussa oli mainittu "bensa"puolen superissa ollut Jaso ma. Googlailun jälkeen kävi ilmi että öljy on MOBIL SUPER 3000 X1 5W-40. Mobilin sivulla tämän Jasoisuudesta ei ole mitään. Joidenkin kauppojen sivulla se on kuitenkin kerrottu. Väittäsin että katoin eilen Prismassa tätä öljypulloa eikä siinäkään ollut Jasoa. Sekavaa.

Sitten muistin että mullahan saattaa olla just tuota tallissa muutama tonkka syystä Sulo Vileen ja sopii autoon. Piti käydä tarkistaan ja sitähän ne oli. Kyljestä löytyi myös Jaso MA/MA2. Tätä näytetään parhaillaan myyvän tarjouksessa 25e/4l tai 50e/2x4l. Neljän litran delvakki on enemmän. Harmi, olisin halunnut delvakkia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös