Mobil1 5w-50

jumpingstone

New member
Moottoripyorana Kawasaki KLR650 vuosimallia 2009 jolla ajettu n. 18tkm. Tallissa autoon tarkoitettua synteettista Mobil1 5w-50 oljya. Onko kuin paha moka jos laitan ko. oljya moottoripyoraan? tiedan, etta se ei ole jonkyn lisa-aineistuksen takia "sopivaa" moottoripyoran kytkimelle, mutta onko ongelma lahinna teoreettinen? Onko mahdollista etta kytkinlevyt tuhoutuvat tai koko moottori hajoaa tms. jos kaytan tata oljya kun vaihdan oljyt?

Joskus aikaisemmin kaytin Suzuki gn250 moottoripyorassa ihan tavallista marketista ostettua 10w-40 oljya kun en ollut kuullutkaan etta moottoripyoraan pitaisi olla jotain spesiaalia oljya, eika siina koskaan ollut mitaan ongelmia kytkimen kanssa.
 
Suattaapi olla että luistaa, suattaapi olla ettei luista.. Käytä MP:n valmistajan luokituksen täyttävää öljyä..
 
Olen käyttänyt juurikin tuota samaa 5w-50 Mobil 1 Öljyä, ZZR Kawassa, VFR Hondassa ja nyt laitoin TRX Yamahaan jolla olen nyt ajanut vasta 500km.
Ei mitään ongelmia kytkimen kanssa aikaisemmissakaan pyörissä, toki hyvä seurata alkaako kytkin luistaa.
Moottorille ko öljy on oikeinkin hyvää käy kuumanakin nätisti kun kuuman pään viskositeetti on 50, kylmänä öljy tuntuisi olevan "paksumpaa" kuin moni kilpaileva esim Nesteen öljyt.
Vaihteistolle en usko olevan huonoa (olen omakätisesti laittanut useiden taksi Volvojen manuaali laatikoihin tehtaan suosituksen mukaan) ja synkronit ottaa itseensä lähinnä hypoidi lisäaineista (GL 5).
Kytkin pinnat tuskin murenee tai liukenee koska pitää niiden kestää öljyä muutenkin, periaatteessa samaa tavaraa Mobil:ista vaan puuttuu JASO MA luokitus (Kytkin lisäaineistus ?).
Muuten luokitukset ylittyvät reilusti ainakin omissa pyörissäni.
Mikään aiemmasta tekstistä ei ole absoluuttista faktaa mutta näillä on itse pärjännyt, pyöriä säästämättäja ja hauskasta tinkimättä
062802moto_prv.gif
.
 
Tanaan vaihdoin oljyt, suodattimen ja sytytystulpan ja sen jalkeen kavin ajelemassa 20km testilenkin. Kytkin ei luista ja vaihteet toimivat ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Taman hetkisen kokemuksen mukaan Mobil1 5w-50 oljy sopii moottoripyoraan erinomaisesti.
 
Tanaan tein 24tkm kohdalla uuden oljynvaihdon ja oljyksi laitoin jalleen mobil1 5w-50 oljya. Samalla paatin tehda myos moottorin "sisapesun" jonka toteytin seuraavalla tavalla: otin tallin nurkasta dieselmoottoriin tarkoitettua valvoline 20w-50 oljya jota laimensin n. 50:50 suhteessa dieselilla ja kaadoin ne vanhojen oljyjen poiston jalkeen koneeseen. Koneen annoin kayda ko. seoksen kanssa tyhjakaynnilla suunnilleen 10 minuuttia ja annoin myos takarenkaan jonkun aikaa pyoria kaikilla vaihteilla pyoran ollessa keskiseisontatuella. Sen jalkeen laskin pesunesteen pois ja laitoin koneeseen uudet mobil1 oljyt. Moottori ei hajonnut joten homma vaikuttaa kaikinpuolin onnistuneelta. Voin siis lampimasti suositella kyseista tapaa moottorin sisapuoliseen puhdistukseen.
 
Tanaan tein 24tkm kohdalla uuden oljynvaihdon ja oljyksi laitoin jalleen mobil1 5w-50 oljya. Samalla paatin tehda myos moottorin "sisapesun" jonka toteytin seuraavalla tavalla: otin tallin nurkasta dieselmoottoriin tarkoitettua valvoline 20w-50 oljya jota laimensin n. 50:50 suhteessa dieselilla ja kaadoin ne vanhojen oljyjen poiston jalkeen koneeseen. Koneen annoin kayda ko. seoksen kanssa tyhjakaynnilla suunnilleen 10 minuuttia ja annoin myos takarenkaan jonkun aikaa pyoria kaikilla vaihteilla pyoran ollessa keskiseisontatuella. Sen jalkeen laskin pesunesteen pois ja laitoin koneeseen uudet mobil1 oljyt. Moottori ei hajonnut joten homma vaikuttaa kaikinpuolin onnistuneelta. Voin siis lampimasti suositella kyseista tapaa moottorin sisapuoliseen puhdistukseen.
....eh. Siis täähän oli vitsi?.. Vai?
 
Tuollainen KLR:n kone/voimansiirto ei taida olla sieltä nirsoimmasta päästä öljyjen suhteen...

Varsinkaan jos verrataan johonkin tehokkaan rivinelosen vaatimuksiin.

Paljon vierintälaakereita ja vähän liukulaakeraita.
Tehoakaan ei taida kuutioihin nähden kovinkaan hurjasti.
 
No tuohan on ihan sama kun paljon puhuttu ja mainostettu Forte käsittely.
Tai siis ymmärtääkseni Forte on käytännössä naftaa...
Tuskin siitä mitään haittaakaan on.
Jenkaa ei varmaankaan kannata antaa tuossa "pesussa"
biggrin.gif
nixweiss.gif
 
Tanaan tein 24tkm kohdalla uuden oljynvaihdon ja oljyksi laitoin jalleen mobil1 5w-50 oljya. Samalla paatin tehda myos moottorin "sisapesun" jonka toteytin seuraavalla tavalla: otin tallin nurkasta dieselmoottoriin tarkoitettua valvoline 20w-50 oljya jota laimensin n. 50:50 suhteessa dieselilla ja kaadoin ne vanhojen oljyjen poiston jalkeen koneeseen. Koneen annoin kayda ko. seoksen kanssa tyhjakaynnilla suunnilleen 10 minuuttia ja annoin myos takarenkaan jonkun aikaa pyoria kaikilla vaihteilla pyoran ollessa keskiseisontatuella. Sen jalkeen laskin pesunesteen pois ja laitoin koneeseen uudet mobil1 oljyt. Moottori ei hajonnut joten homma vaikuttaa kaikinpuolin onnistuneelta. Voin siis lampimasti suositella kyseista tapaa moottorin sisapuoliseen puhdistukseen.
Moottori ei hajonnut joten homma vaikuttaa kaikinpuolin onnistuneelta. Voin siis lampimasti suositella...

Kas tässähän ne muuten kiteytyy nuo nettikorjaajien kriteerit aika näppärästi...
tounge.gif
 
Mikäpä siinä, sielltä tuskin mitään rikkui kun ei dieselhuurut räjäyttänyt konetta tuhannen shrapnelleiksi,, oltaisiin varmaan ihmetelty tätä keltaisen otikon voimin. Ja taas päivitetelty moottoripyöräilijäin vastuuntunnottomuutta jaa pööljäpäisyyttä.

Puhasta koneeseen varmasti tuli. Ja se tuskin ainakaan haittaa myöhempää elämää. Nyt dieselillä tehtiin 10 minuutissa se mikä vaatii Delvacilta 1000 km.
 
30500km. Tanaan tein nopeasti ja pikaisesti oljynvaihdon. Suodatinta en vaihtanut kun semmoista ei sattunut kasilla olemaan. Oljyksi laitoin jalleen mobil1 5w-50 oljya.
 
Minua kovasti ihmetyttää kun moottoripyöriin laitetaan kesällä 5W tai 10W alkuisia öljyjä. Kaikissa käyttämissäni pyörissä on ollut kuta kuinkin sama viskositeettisuositus, kuin tässä Kawallekin annetussa.

Kawasaki recommends engine oil viscosity: 10-40 between 14 and 104 degrees F (-10 to +40 C), 10-30 between 14 and 86 F (-10 to +30 C), and 20-50 between 32 and +104 F (0 to +40 C).

Vaihteiston kannalta parasta Suomen kesässä on 20W-50, ei kolise kuumanakaan.
 
Muistaaks ketään miten ne API-luokitukset meni; mitkä käy märkäkytkimelle ja mitkä ei, Ainakin API SJ-CF käy märkäkytkimelle...
 
Muistaaks ketään miten ne API-luokitukset meni; mitkä käy märkäkytkimelle ja mitkä ei, Ainakin API SJ-CF käy märkäkytkimelle...

http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5653
mut tuo ei taida kertoa noita kytkin hyväksyntöjä...

SL ja SM taitaa sisältää suurempia määriä lisäaineistusta joka suojaa moottoria öljykalvon pettäessä.
Eli näitä paljon puhuttuja "friction modifiers". Ainakin jos on merkintää "low friction" tms niin ne sisältänee noita aineita enemmän.
Saattavat aiheuttaa kytkimen luistamista- näin olen ymmärtäny.

Aikaa sitten käytin SJ luokiteltua 5w-50 Mobilin RAlly formulaa ja erinomaisen hyvin pelas sekä kone että kytkin.
 
Back
Ylös