• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moderointi, liian nopeaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heksa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Jaa, Jassulla ollu sitten kuiva nuoruus
biggrin.gif
biggrin.gif

Ei mut oikeasti, eniten ärsyynnyin siitä, että kun joku esittää kritiikkiä, esiin pomppaa aina sama lause..."sä oletkin se samainen valittaja"...."kaikki muut on hiljaa".
No vaik ollaankin hljaa ja pysytään erossa riidoista, niin ei se aina tarkoita sitä, et ollaan ihan samaa mieltä asioista.
Noi kritiikit on ihan hyviä, minusta ne pitää homman elävänä ja kaikki varpaillaan.
Muks muuten olis hallitus ja sillä oppositio......

Jaa, Jassulla ollu sitten kuiva nuoruus
biggrin.gif
biggrin.gif
Eiku nuoruus oli itseasiassa aika kostea, siksi ei varmaan moponkaan kanssa tullut paljoa sohlailtua
biggrin.gif
Jos ei ole ajanut kyttiä karkuun mopolla niin välttämättä tee automaattisesti nuoruudesta "kuivaa" tai "tylsää"
smile_org.gif

sanoi:
Ei mut oikeasti, eniten ärsyynnyin siitä, että kun joku esittää kritiikkiä, esiin pomppaa aina sama lause..."sä oletkin se samainen valittaja"...."kaikki muut on hiljaa".
Hmmh, tämän "kortin" käyttöä en ole kyllä huomannut, tässä tilanteessa taisin itse henkkoht käyttää termiä ensimmäistä kertaa koko orgissa oloni aikana. No mutta mitäs sitä faktaa kiertämään? Täällä vähän alta 7000 käyttäjän joukossa on se mainitsemani noin 10 "ikinarisijaa", jotka tuntevat pakottavaa tarvetta valittaa kaikesta, ne loput on todellakin suhteellisen hiljaa tai antavat korrektisti palautetta.

Valitettavasti usein näiden narisijoiden palautekin on vielä pelkkää provoa, vittuilua ja yleensä vielä ilman minkäänasteisia perusteluita - näinhän se homma toimii ja palautteet otetaan vakavasti
thumbs-up.gif
Valitetaan valittamisen ilosta?

Mutta meitä on jokaiseen junaan, tätä menoa täällä voisi verrata ehkä ravintolamaailmaan jossa jokaista ei voi koskaan miellyttää, mutta niillekin jotka eivät paikasta pidä löytyy naapurikuppilasta varmaan sitten parempaa menoa - ei sinne kuppilaankaan kukaan pakota menemään jos siitä mestasta ei tykkää, kaikki on paskaa ja henkilökunta perseestä?

Taas kerran alkaa keskustelu moderoinnista ja kritiikista menna yleistyksiin ja pilkunviilaamiseen. Totta tuo on, etta rasistiselle materiaalille ei poisto/editointi tapahdu lainkaan niin helposti kuin jollekin muulle aiheelle (vaikkakin just nyt noi ketjut on jo kokeneet luonnollisen poistumisen).

Hiukan ihmettelen tuota linjausta, ettei rasismin ja rikollisuuden suhteen, varsinkin kun rikollisuudeksi kuvataan vain nuo karkuun ajamiset yms. temput...mutta lainrikkominen ylinopeuksilla ja muilla "kivoilla"jutuilla on ihan hyvaksyttya ja suotavaa...

Muistan senkin ajan kun sivustolla oli oma palstansa viranomaiskeskustelulle ja topikit siviilikyttien rekkareista yms. Kaukana ollaan siita jo...joillekin varmaan oikea suunta ja toisille ei.

Vaikka usein kritiikki ja keskustelu moderoinnista kiehahtaa ja kuohahtaa esiin jonkun ketjun lukitsemisen tai poiston kautta, niin silti jokaisen osapuolen pitaisi pystya asioista keskustelemaan ilman suurta kiihkoa; minustakaan moderaattorius tai yllapitajyys ei tee kenestakaan virheetonta kuten ei yksikaan rivikayttaja ole.

Totta tuo on, etta rasistiselle materiaalille ei poisto/editointi tapahdu lainkaan niin helposti kuin jollekin muulle aiheelle
Vai olisiko niin että nämä muut aiheet kiinnittävät porukan huomiota enemmän? Harvemmin paskanjauhannan siivouksista kukaan älähtää, kun taas näiden yleisen puolen jutuista enemmänkin koetaan vääryyttä tapahtuneen.

sanoi:
Hiukan ihmettelen tuota linjausta, ettei rasismin ja rikollisuuden suhteen, varsinkin kun rikollisuudeksi kuvataan vain nuo karkuun ajamiset yms. temput...mutta lainrikkominen ylinopeuksilla ja muilla "kivoilla"jutuilla on ihan hyvaksyttya ja suotavaa...
Kaikkea ei toki ole varmaan pyritty sensuroimaan, itseasiassa mun mielestä linja on ollut sellainen että leikataan ääripäät poies. Eli esim harmittomia somalivitsejä tai ylinopeuksista keskusteluja ei ole poisteltu, mutta just tyyliin "hakkaatko somalin jos moisen näät?" tai "Keulitko aina päiväkotien kohdalla?"-ketjut saavat kyllä armotta poistoa - nämä jo itsessään itse katson "provoiksi", mutta toki jokainen katsoo näitä eri katsantokulmista.

sanoi:
Muistan senkin ajan kun sivustolla oli oma palstansa viranomaiskeskustelulle ja topikit siviilikyttien rekkareista yms. Kaukana ollaan siita jo...joillekin varmaan oikea suunta ja toisille ei.
Juuh, no noina aikoina sivustolla nyt oli paljon muutakin mitä on poistettu kokonaan, tässä on koitettu päästä ehkä pois siimi suomi24-tyylistä.

sanoi:
Vaikka usein kritiikki ja keskustelu moderoinnista kiehahtaa ja kuohahtaa esiin jonkun ketjun lukitsemisen tai poiston kautta, niin silti jokaisen osapuolen pitaisi pystya asioista keskustelemaan ilman suurta kiihkoa; minustakaan moderaattorius tai yllapitajyys ei tee kenestakaan virheetonta kuten ei yksikaan rivikayttaja ole.
Naulan kantaan, olen kanssasi tässä asiassa 100% samaa mieltä. Moderaattoreiden linjauksesta keskustelu yleisesti on toki ihan ok, mutta mun mielestä yksittäisistä topiceista vääntäminen on aika turhaa kaistankulutusta.

Totta Jassu puhuu, etta joistain osioista huomataan nopeammin, jos jotain poistuu tai editoidaan, ja samaten sitten se mekkala on selkeesti suurempi kun moderointi tapahtuu muualla kuin paskan jauhannassa.

Sensuuri itsessaan on kaksiterainen miekka, joten se rajojen veto on hankalaa provojen ja kiihkean karjistyneen keskustelun valille, mutta tietysti nuo selkeat aaripaat on oma lukunsa.

Rehellisesti sanoen, oma mielipiteeni on, etta usemmain nykyisin tulee kirjoituksista suomi24 mieleen kuin ennen. Mutta tama siis oma mielipiteeni, tassa asiassa tuskin yhta totuutta edes on.

No vaik ollaankin hljaa ja pysytään erossa riidoista, niin ei se aina tarkoita sitä, et ollaan ihan samaa mieltä asioista.
Noi kritiikit on ihan hyviä, minusta ne pitää homman elävänä ja kaikki varpaillaan.
Allekirjoitan.

Oli muuten pakko käydä tuolla Suomi24 taas välillä vilkaisemassa kun sitä täällä oikein ylläpidon toimesta haukutaan, sinänsä mielenkiintoinen vilkaisu... mopoosastoa lukuun ottamatta nykyisin suht järkevää tarinaa, jos tähän j##susteluorkki touhuunkin vertaa.
Mutta käykäähän jippiillä vilkaisemassa jos paskanjauhantaa tahdotte lukea!
Ootko jassu jippii/saunalahdella duunissa kun sitä oikeata motoristifoorumien jätesankoa et hauku?

Ootko jassu jippii/saunalahdella duunissa kun sitä oikeata motoristifoorumien jätesankoa et hauku?
Ei työnantajani mikään salaisuus ole, se selviää ihan tuolta mun allekirjoituksessa olevasta kotisivulinkinkin takaa...

Itseasiassa syy minkä takia en Jippiin foorumeista ole kommentoinut on se että kertaakaan en ole niillä vieraillut - en kertaakaan. On myös lukuisia muita foorumeita jotka jätän ihan suoraan väliin...

Puhun mieluiten asioista josta mulla on jonkunnäköstä omakohtaista kokemusta, vaikea arvioida jotain foorumia josta en mitään tiedä.

Gixxerin omalaatuisesta huumoista ja Grizzlyn provoista puhumattakaan.

Ilman minkäänlaista provoa..

Omasta mielestäni moderaattorit ovat - siivousoikeudestaan huolimatta - foorumin jäseniä, joilla on oikeus ilmaista mielipiteensä siinä missä rivijäsenillä, vaikka se saattaisi aiheuttaa isompaakin keskustelua. Tietenkin on suotavaa, että he käyttäisivät tervettä järkeä kirjoitellessaan, kuten myös rivijäsenet! Kyllähän se on kuitenkin hiljaa tosi, että jokaisella on asioista omat yksilölliset näkemyksensä ja mielipiteensä - myös modeilla.

edit: Tuntuu vaan siltä, että tuo moderaattorin "titteli" itsessään aiheuttaa joissain tapauksissa provoa, jos joku ko. porukasta sanoo jostain asiasta selkeän mielipiteensä.

Itse en kadehdi moderaattorin osaa, joskin kunnioitan heidän työtään, koska rajat on vedettävä johonkin ja aina, joka kerta, on joku, jolle se on väärässä kohtaa...  
nixweiss.gif

Kawa ZL on mielestäni aika oikeassa.

Itsekin oikein odotan, että tulisi jokin kunnon kädenvääntökeskustelu.
Niissä on sitä suolaa.

On tietenkin selvää, että aivan asiattomat kommentit voi ja pitääkin
nakata menemään, mutta koko keskusteluaiheen poisto on sangen
kyseenalaista ja kertoo lähinnä traumaattisista modeista.

Se seikka, että mitenkä paljon aihe on motorismia, ei ole mitenkään
olennaista ainakaan paskanjauhantaosiossa. Siellähän on ollut vaikka
mitä jo muutenkin - aivan kaikkien toimesta. Se, että esim.
tekniikka osioissa on tiukka kuri, on mielestäni ihan OK. Harkintaa
pitää tehdä siis osiokohtaisesti aivan eri perustein ja yksittäisten
viestien sisältöjen mukaan.

Ja sitten se varsinainen juju .. miksi lukea sellaista ketjua, joka
ärsyttää, on täysin omien käsitysten vastainen (vaikkakin asiallinen),
tai ei kiinnosta. Tuntuu, että vaikka aihe ei kiinnosta ja itse asiassa
ärsyttää, niin joidenkin vain on pakko niitä lukea ja sitten kaiken
kukkuraksi - kirjoittavat sinne jotain, jonka perusteella voisi jo
hoitoonohjauksenkin määrätä.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että koko ORG on jäsentensä summa
ja sille ei kukaan mitään mahda - eikä luojaparatkoon tarvitsekaan mahtaa.

UGH

Edith:*suomenkielionvaikeaakirjoitettavaa*

Ihme niuhotusta.. ja aina samasta asiasta..

Vaikka tämä foorumi onkin internetissä, se ei tee siitä "free for all" temmellyskenttää. Foorumin on perustanut tietty taho, jolla on oikeus vaikka poistaa koko foorumi olemassolon ikeestä ja foorumin yleisilme noudattaa tuon tahon haluamaa mallia. Moderaattorit ovat se taho, jolle lankeaa likainen työ foorumin ilmeen ylläpidossa, ja ilman sitä tämäkin foorumi menisi rappiolle hyvin lyhyessä ajassa.

Jos jokin keskustelu ei sovi foorumin linjaan ja se poistetaan tai lukitaan, voivat asianosaiset hyvin jatkaa sitä privaatisti.. ei aina tarvitse päteä mielipiteineen kaikkien nähtävillä. Netti on pullollaan muita foorumeita, joihin nuo keskustelut sopivat paremmin..

Äskeinen mielipide oli asiaa. Jos tämä ORGin tyyli ja linja ei sovi jollekulle, hänellä on täysi oikeus siirtyä muualle, niihin "fiksumpiin" foorumeihin, joissa saa jauhaa paskaa sylintäydeltä.
Samaten, jos on ihan pakko vääntää henkilökohtaista jupinaa jonkun kanssa, sen voi tehdä privasti ihan rauhassa. Miksi kiusata sillä monia muita, joita provoilunne, **ttuilunne tms. ei kiinnosta? Käytössä ovat puhelimet, e-mailit, kirjeet, savumerkit ja henkilökohtaiset tapaamiset, eiköhän joku niistä sovi jokaiselle.    
cool.gif

Kokeeko joku oikeasti menettäneensä siinä poistetussa toikissa jotakin?

Hyvä että joku siivoaa näitä "VITTU MÄ KEULIN VITTU PÄIVÄKODIN PIHALLA VITTU KUMI VITTU SAUHUTEN"-aiheita pois. Sitä iänikuista lässytystä ei kukaan jaksa lukea. Pisteet moderaattoreille taas kerran.
bowdown.gif
No niin täytynee taas ottaa uusiksi.

Hiukan närästää se, että viestini poistettiin.
Se joka liittyi tähän aiheeseen, nyt uusiksi.
En todellakaan ottanut kantaa keulimispelleilyyn tahi kuminpolttoon, vaan ihan moderoinnin linjasta.
Yllä oleva lainaus on hyvä esimerkki siitä, kuinka ko. asia ei liity suoranaisesti tähän aloitettuun ketjuun, vaan olisi oikeammin kuulunut sen lukitun ketjun alle.
Nythän tämä ketju on rönsyillyt aika paljon aloittamastani asiasta.

Eli olisin vain kaivannut vastinetta sille, että miksi. moderoijat eivät poistaneet tekstiä mikä selkeästi vihjasi toisen kirjoittajan olevan sidoksissa arifixin tuotteisiin.
Vaan ottivat herneen nenään ja parin tunnin kuluttua laittoivat aiheen lukkoon.
Elikkäs henkilökohtainen solvaaminen on sallittua... jopa niin sallittua, että topikin voi laittaa lukkoon jolloin se jää kaiken kansan nähtäväksi kohtuullisen kapeasta näkökulmasta.
Olisin toivonut, että aihe olisi ollut joko auki, jolloin nämä tähän topikkiin tulleet tekstit olisivat oikeassa paikassa moralisoimassa toisinajattelijaa. Taikka poistettu aihe kokonaan, koska onhan siitä jo keskusteltu ihan riittämiin.

Mikäli jotakuta ihmetyttää kimpoaminen tämän ketjun ensimmäisessä viestissä.
Niin kerrottakoon se, että TypeRR:än henkilökuvake on varoitusmerkki "haitallinen, ärsyttävää". Käytetään yleensä kemikaleissa. Esim. liuotinaineissa ja liimoissa.
Mikäli mulle joku tulisi vihjailemaan että olisin ko. tuotteiden väärinkäyttäjä, niin raastuvassa tavattaisiin... Vihjailija asianomistajana.
mad.gif

Ymmärrättekö.

Onko tällä jotenkin tiukentuneella ja sovinnaisemmalla linjalla jotain tekemistä mainostajien ja Yhdistyksen yhteistyökumppaneiden lisääntymisen kanssa?

Onko tällä jotenkin tiukentuneella ja sovinnaisemmalla linjalla jotain tekemistä mainostajien ja Yhdistyksen yhteistyökumppaneiden lisääntymisen kanssa?
Enpä usko että tuollaisesta on kysymys.

Eikä tässä nyt ainakaan minun mielestäni mitään järkyttävän dramaattista linjamuutosta ole tullut suuntaan eikä toiseen.

Itse en ole huomannut linjan tiukentuneen.. Sen olen kylläkin huomannut, että foorumilta löytyy nykyään mielipiteiltään huomattavasti äärimmäisempää väkeä joka juuri johtaa noihin keskustelujen kärjistymisiin.

Suosittelen olemaan stressaamatta turhista asioista.. elämä on siten paljon helpompaa ja hauskempaa
cool.gif

Mikäli jotakuta ihmetyttää kimpoaminen tämän ketjun ensimmäisessä viestissä.
Niin kerrottakoon se, että TypeRR:än henkilökuvake on varoitusmerkki "haitallinen, ärsyttävää". Käytetään yleensä kemikaleissa. Esim. liuotinaineissa ja liimoissa.
Mikäli mulle joku tulisi vihjailemaan että olisin ko. tuotteiden väärinkäyttäjä, niin raastuvassa tavattaisiin...

Ei Haittaa minua, tiedän mitä olen ja mitä teen. Toisinaan se pelottaa/ärsyttää "vastaleiriä", that's okey.

Olen paksunahkaisempi kuin modet, enkä juurikaan välitä typerien puheista. Hymyilyttää vain tämän foorumin "uskonnollisuus". Modejen puolelta on vaan lapsellisen ärsyttävää, etteivät he anna puhua loppuun, vaan poistavat vastineitani, jolloin saavat sen haluamansa viimeisen sanan. Se on mielestäni epäreilua sodankäyntiä  
wink.gif

Olen itseasiassa oikeasti otettu kun minua pidetään niin "vaarallisena". HUI!  
smile_org.gif

Olen itseasiassa oikeasti otettu kun minua pidetään niin "vaarallisena". HUI!  
smile_org.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Sori hyvänolontunteesi särkemisestä, mutta "vaarallinen" ei tosiaan ole se oikea mielikuva mikä tekstiesi perusteella syntyy
wink.gif

Olinkin satavarma, että joku tuohon tarttuisi  
wink.gif
En tosin arvannut että se olisit sinä.

Kumpi muuten harmittaa sinua enemmän:

- se etten kumarra typeriä auktoriteettejä

vaiko...

- se että pystyn/uskallan ajaa poliisia karkuun

?..?

MagnaMan lisää:
Voinemme jatkaa tätä keskustelua privapuolella. Ja hyviin tapoihinhan kuuluu esittäytyä, joten MagnaManin nikin takana on Tauno Hiltunen *kättelee*

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back