Toki kännyköiden ja hinauspalveluiden aikakautena ei oo niin isoa tarvetta auttajille.
Arviolta parikymmentä kertaa olen pyssännyt hyytyneen auton tai mp:n luo viimeisen 10-vuoden aikana:
-Kerran haettiin moottoripyörään bensaa vajaan 10 km päästä.
-Kerran työnnettiin mp takaisin korjaamolle muutaman sadan metrin päähän.
-Kerran haettiin motonetistä sivuventtiilipyörään jokin rele noin 10 km päästä.
-Kerran hain auton vararenkaaseen ilmaa muutaman kilometrin päästä huoltoasemalta.
-Kerran (jouluna) hinasin hyytyneen auton muutaman kilometrin turvallisempaan paikkaan motarin varresta.
-Viime kesänä, kun pysähdyin ja hinausauto oli jo tilattu, niin motoristi kyseli lähintä Guzzi tai Triumph huoltoliikettä.
Eli avun tarvetta on tähän mennessä ollut aika isolla prosentilla. Ja edelleen korostan, että se tienpäälle hyytynyt matkaaja ei välttämättä ole sillä jokapäiväisellä kioskin kierrollaan, vaan saattaa olla kauempaakin tutuista maisemista. Eli soitettu apu voi joutua tulemaan pidemmänkin matkan päästä. Ja aika usein ne hyytyneet pyörät ovat olleet sen verran vanhoja, että tuskin niissä kaskoja on hinausta varten.
Falck kertoo sivuillaan, että tyypillinen auton hinaus taajaman sisällä maksaa 150 €. Omaa autoa hinattiin joskus vajaa 50 km ja lasku oli 300 € - kyllä se minun tilipussiani kirpaisee ja pahasti.
Kyllä tämä yhteiskunnan arvomaailma on pahasti poskellaan, jos hädässä (vaikkei kyseessä ole hengenhätä) olevaa ei viitsitä auttaa - ihan vain sillä perusteella, että meillä on maksulliset palvelu (sikahintainen hinaus) sitä varten olemassa.
Taitaa ne HD-kuskit, jotka eivät muoviluoteja moikkaile, olla kuitenkin niitä reiluimpia jätkiä tosielämässä.
