Moikkaamattomuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tst
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saldo tänään..
Yksi MP poliisi, käsi takas, pari mopoa, varmaan tuli yllätyksenä kumpikaan ei nostanu lapaa takas.. noin 20 lastentarhan mukulaa.. Kaikki vilkutteli takas, siistin näköinen hoitsu mukana.. :grin:

pari customia, kyykkyjä.. matkamoto... ainoa noiden mopo poikien kanssa joka ei moikannu oli joku punasinivalkea kyykkä.. veti nenä stongassa kiiinni vastaan porvoonvälillä.. kiire varmaan... :-P


/Kid
 
Pari viime kesää tullut sahattua vanhaa kolmostietä Riihimäki - Hämeenlinna väliä töihin ja lähes joka aamu vastaan tuli sama Gessu... molemmin puolin moikkailu alkoi loppukesästä olla aika vähissä. Tänä kesänä en ole vielä käynyt työmaalla pyörällä, mutta kaippa sitä taas parit ekat kerrat morjestellaan ja loppukesä ollaan kuin vanha aviopari :D
 
Motoristi morottaa motoristia, pyörän valmistusmaasta ja iskutilavuudesta riipumatta. Kerran muistan HD-kuskin jättäneen vastaamatta morotukseen. Eikä ollut liiviä päällä, yrmy ilme kylläkin.
Ja viikko sitten kävin koeajamassa kaverin Intruderia ja morotin vastaantullutta Harrikkakuskia, vastasi japsicustomin morotukseen :O

Mikä morotus on sellanen v-niinkuin-voitto sivullepäin näytettynä? Tullut useasti vastaan.
 
Melkein aina tulee moikkailtua vastaantulijoita - myös isoja skoottereita. Melkein aina tulee moikkausta myös takaisin. Muutama kesä sitten tuli tuolla Pohjanmaalla ajeltua pari päivää, siellä tuntui olevan tapana, että ei moikkailla. Varaan 8/10:stä jätti vastaamatta. :paikallatuulee:
No olen kyllä itsekin miettinyt, että pitäisikö jättää noi moikkailut kokonaan väliin mutkapätkiä ajellessa ja moikkailla vain suorilla siirtymillä. Meinaan joskus tuntuu, että toi moikkailu muuttuu itsetarkoitukseksi ja keskittyminen omaan ajoon ja mutkanautiskeluun jää taka-alalle, kun tulee vaan päivystettyä josko joko tulee vastaan lapa pystyssä....:no:
 
Mikä morotus on sellanen v-niinkuin-voitto sivullepäin näytettynä? Tullut useasti vastaan.

Eikös sillä kerrota, että mulla onkin twini ja se on ainoa oikea kone moottoripyörään?

Morotuksen suunta kertoo onko pytyt rinnakkain vai peräkkäin.

Ennen vanhaan sillon kun miehet oli rautaa ja laivat puuta, ainakin Guzzi ja Ducati heppulit morjensti näin tuolla etelässä.

Suomalaiset on näköjään tuonut Euroopaan sotaretkiltään muutakin kuin perunan. Kuinkahan Persujen tässä leikissä käy jos me tällaista vauhtia eurooppalaistutaan?
 
Motoristi morottaa motoristia, pyörän valmistusmaasta ja iskutilavuudesta riipumatta. Kerran muistan HD-kuskin jättäneen vastaamatta morotukseen. Eikä ollut liiviä päällä, yrmy ilme kylläkin.
Ja viikko sitten kävin koeajamassa kaverin Intruderia ja morotin vastaantullutta Harrikkakuskia, vastasi japsicustomin morotukseen :O

Mikä morotus on sellanen v-niinkuin-voitto sivullepäin näytettynä? Tullut useasti vastaan.

Näin juuri!! Kyllä mullekkin harrikat nostelee räpylää, ku intikalla putputtelen. Viime kesänä kävin koeajaan uutta harlikkaa, niin vastaantullut hoodee-mies ei moikannutkaan takas :häähää: Tuo v-morotus taas mun käsittääkseni meinaa rispektiä, vaikka toinen ajaiskin erityylisellä pyörällä.. Näin ainaki lukenu intternetin ihmeellisestä maailmasta. Itelle ei kyllä oo tullu vastaan ku kerran, sekin harrikkakuskilta. Mutta oman kokemuksen mukaan ku välillä käy busaa ulkoiluttaan, niin kaikki moikkaa, sit taas intikalla kyykyt vähempi. Henk. koht. en ymmärrä ku itellä tulee kaikille moikkailtua. Mutta eipä tuo mun häpiä oo jos joku ei jaksa moikkailla takas, tai ei edes ehkä tiedä että se on tapana.
 
kDZE27BGQrey
 
Tänään orggimorotin vastaan tulevalle Pösölle, siis autolle. Se vissiin halusi katsoa mun pyörää vähän lähempää kun lähti ohittamaan rekkaa vaikka mä tulin vastaan ihan oman kaistani keskellä ajaen. Tein reippaan väistön tien reunaan ja ehdin vielä morjestaakin. Tosin sellainen pieni juttu taisi käydä ettei se ollutkaan etusormi jota sille näytin... Hupsista. :polonen:
 
Taitaa monelle motoristille motoristien välinen ”veljeys” olla samanlainen kuin NATON ja Ukrainan rauhankumppanuus.
Tien päällä morjestellaan ja huoltsikoilla nyökkäillään ja ihastellaan toisten pyöriä, mutta kun toinen on avun tarpeessa, ajellaan hartiat lukossa ohi.

Eilen Tampereella oli kevarikuskilla hyytynyt pyörä moottoritielle Kuljun ja Ideaparkin liittymien välillä. Olin autolla liikkeellä ja näin tapauksen viereiseltä kaistalta ja kävin kääntymässä seuraavassa liittymässä.
3-4 motoristia tuli tällä välillä vastaan ja kaikki ajoivat kevarikuskin ohi ennekuin ehdin itse paikalle. Ei olisi motoristienkaan ollut suuri vaiva heittää u-käännöstä seuraavassa liittymässä ja palata katsomaan, mikä oli hätänä. Liittymien väli on 3 kilometriä ja kellokin huiteli seitsemää illalla, joten tuskin kovin monella kovin kiire varsinaisesti oli.

Kevari oli stumpannut tielle. Kipinä kuulemma tuli ja bensaa oli. Hinuri oli tilattu. Jos kyseessä olisi ollut rengasrikko tai bensan loppuminen, olisin voinut auttaa. Tarvittaessa olisin voinut olla apuna vaikkapa kärryn kyydille nostossa tai hakea kärryn joltain tutulta lähiseudulta. No, kaveri oli saanut apua, mutta enpä tullut kysyneeksi oliko kyseessä maksullinen hinuri. Voi tulla aika iso lovi aloittelevan motoristin lompakkoon, jos sen omasta pussista joutuu maksamaan. Kaikilla ei ole hinausturvan sisältävää kaskoa (mikä on nostanut hinausten hinnat pilviin tavalliselta kuolevaiselta).

Olen itse hyytynyt tielle pyörän kanssa muutaman kerran. On erittän mukavaa, kun joku pysähtyy kysymään, mikä hätänä, vaikka ei juuri silloin voisikaan auttaa. Jokainen voi kuvitella, minkälainen fiilis on, kun pyörä hyytyy vaikkapa vieraassa kaupungissa, syrjäseudulla tai ulkomailla. Kerran Venäjällä loppui bensa. Ensimmäinen auto pysähtyi. Keski-ikäinen mies lorotteli tankkiini 15 litraa bensaa. Maksu ei kelvannut. Suomessa 99% ajaisi kylmästi ohi.
 
Ei olisi motoristienkaan ollut suuri vaiva heittää u-käännöstä seuraavassa liittymässä ja palata katsomaan, mikä oli hätänä. Liittymien väli on 3 kilometriä ja kellokin huiteli seitsemää illalla, joten tuskin kovin monella kovin kiire varsinaisesti oli.
Voin kyllä rehellisesti ja pää pystyssä sanoa, että eipä tulisi itselleni mieleenkään lähteä ajelemaan motaria edestakas moisessa tilanteessa, jos mukana ei ole työkaluja ja/tai jostain ihmeen syystä bensakanisteria. Muuttuuko se tilanne yhtään paremmaksi, että siinä on yhden sijasta kaksi potkimassa renkaita? Ne kerrat, kun olen pysähtynyt kyselemään avuntarvetta, ovat olleet 5 km säteellä kotoa, josta olisin sitten tarvittaessa voinut hakea työkaluja tai bensakannun. Jokainen kerta homma on kuitenkin ollut hoidossa, eikä apua ole puoleltani tarvittu, sillä Suomessa apu on kuitenkin aina puhelinsoiton päässä.

Siinä vaiheessa homma muuttuu tietty tylyksi, jos mopoilija on pyörä tien poskessa ja viittilöi ohiajaville, jotka silti jatkavat matkaa pysähtymättä. Tuolloin voi olla vaikka kännykästä akku loppu, jolloin apua ei edes voi soittaa.

Ja joo, ulkomailla tilanne on tietty eri ja apua on mukava saada, jos ei edes tiedä, mihin kannattaa soittaa. Mutta jos tuotakin ajatellaan käänteisesti, niin viime aikojen uutisointien jälkeen kuinka moni täällä Suomessa ajaessaanpysähtyisi, jos ulkomaan kilvissä olevan auton vieressä joku raineri viittilöisi pysähtymään kultakellot ranteesta vilkkuen?
 
Kerran oon antanu kanssamotoristille kyydin bensikselle hakemaan lisää menovettä. Motarilla ei varmaan tulis tehtyä kyllä uukkaria mut muuten pyörällä on kyllä aika vaivatonta pysähtyä tien varteen. Toki kännyköiden ja hinauspalveluiden aikakautena ei oo niin isoa tarvetta auttajille.
 
Kerran oon antanu kanssamotoristille kyydin bensikselle hakemaan lisää menovettä. Motarilla ei varmaan tulis tehtyä kyllä uukkaria mut muuten pyörällä on kyllä aika vaivatonta pysähtyä tien varteen. Toki kännyköiden ja hinauspalveluiden aikakautena ei oo niin isoa tarvetta auttajille.

Itselläni pyöräily on vasta alkamassa joten ei ole kokemusta pyörän hyytymisestä. Jos näin tulisi joskus käymään eikä mopoa saa käyntiin tien päällä niin millaista hinuria sitten oikein tarvitaan. Tarvitaanko autoille tarkoitettua hinuria ja miten mopon saa tämmöisiin kiinni?
 
Olen itse hyytynyt tielle pyörän kanssa muutaman kerran. On erittän mukavaa, kun joku pysähtyy kysymään, mikä hätänä, vaikka ei juuri silloin voisikaan auttaa. Jokainen voi kuvitella, minkälainen fiilis on, kun pyörä hyytyy vaikkapa vieraassa kaupungissa, syrjäseudulla tai ulkomailla. Kerran Venäjällä loppui bensa. Ensimmäinen auto pysähtyi. Keski-ikäinen mies lorotteli tankkiini 15 litraa bensaa. Maksu ei kelvannut. Suomessa 99% ajaisi kylmästi ohi.

Mä olen kaksi kertaa joutunut ihmettelemään tien poskessa. Vuonna 75 loppui bensa Lahden motarilla. Takanatullut reissuun menossa ollut Bemarikuski ojensi auttavan kätensä, irrotettiin GT-Suzukista sivuposki, valutettiin Bemarista pari "kuupallista" bensaa, ja pääsin seuraavalle huoltikselle. Lämmittää mieltä vieläkin, kiitokset vielä 40 vuoden jälkeen:)
Toisen kerran katosi kipinät, taas Lahden motarilla. Autopalvelu-miesten kanssa purettiin pyörää, vikaa ei löytynyt, mutta kasauksen jälkeen toimi taas. Hetken arvuuteltiin, että ajanko pyörän takaisin talliin, vai jatkanko mökille. Ajoin mökille, eikä vika uusiintunut enää niinä vuosina, mitä toi GS750 mulla oli.
 
Eikös sillä kerrota, että mulla onkin twini ja se on ainoa oikea kone moottoripyörään?

Morotuksen suunta kertoo onko pytyt rinnakkain vai peräkkäin.

Ennen vanhaan sillon kun miehet oli rautaa ja laivat puuta, ainakin Guzzi ja Ducati heppulit morjensti näin tuolla etelässä.

Suomalaiset on näköjään tuonut Euroopaan sotaretkiltään muutakin kuin perunan. Kuinkahan Persujen tässä leikissä käy jos me tällaista vauhtia eurooppalaistutaan?

Höh. Mihis asentoon laittasin kun isolla bemarin gessullani ajelen? Moikataan kun tilanne on sopiva.
 
Itselläni pyöräily on vasta alkamassa joten ei ole kokemusta pyörän hyytymisestä. Jos näin tulisi joskus käymään eikä mopoa saa käyntiin tien päällä niin millaista hinuria sitten oikein tarvitaan. Tarvitaanko autoille tarkoitettua hinuria ja miten mopon saa tämmöisiin kiinni?

Ihan tavallinen hinuri käy. Siinä on sellainen teline, johon eturengas kiinnitetään ja sen lisäksi muutamalla liinalla vielä kiinni.
 
Toki kännyköiden ja hinauspalveluiden aikakautena ei oo niin isoa tarvetta auttajille.

Arviolta parikymmentä kertaa olen pyssännyt hyytyneen auton tai mp:n luo viimeisen 10-vuoden aikana:
-Kerran haettiin moottoripyörään bensaa vajaan 10 km päästä.
-Kerran työnnettiin mp takaisin korjaamolle muutaman sadan metrin päähän.
-Kerran haettiin motonetistä sivuventtiilipyörään jokin rele noin 10 km päästä.
-Kerran hain auton vararenkaaseen ilmaa muutaman kilometrin päästä huoltoasemalta.
-Kerran (jouluna) hinasin hyytyneen auton muutaman kilometrin turvallisempaan paikkaan motarin varresta.
-Viime kesänä, kun pysähdyin ja hinausauto oli jo tilattu, niin motoristi kyseli lähintä Guzzi tai Triumph huoltoliikettä.

Eli avun tarvetta on tähän mennessä ollut aika isolla prosentilla. Ja edelleen korostan, että se tienpäälle hyytynyt matkaaja ei välttämättä ole sillä jokapäiväisellä kioskin kierrollaan, vaan saattaa olla kauempaakin tutuista maisemista. Eli soitettu apu voi joutua tulemaan pidemmänkin matkan päästä. Ja aika usein ne hyytyneet pyörät ovat olleet sen verran vanhoja, että tuskin niissä kaskoja on hinausta varten.
Falck kertoo sivuillaan, että tyypillinen auton hinaus taajaman sisällä maksaa 150 €. Omaa autoa hinattiin joskus vajaa 50 km ja lasku oli 300 € - kyllä se minun tilipussiani kirpaisee ja pahasti.

Kyllä tämä yhteiskunnan arvomaailma on pahasti poskellaan, jos hädässä (vaikkei kyseessä ole hengenhätä) olevaa ei viitsitä auttaa - ihan vain sillä perusteella, että meillä on maksulliset palvelu (sikahintainen hinaus) sitä varten olemassa. :rant:

Taitaa ne HD-kuskit, jotka eivät muoviluoteja moikkaile, olla kuitenkin niitä reiluimpia jätkiä tosielämässä. :thumbup:
 
Niinkuin sanoin, niin helppohan pyörällä on pysähtyä, oma kokemus tähän asti on vaan ollut että yleensä on viitottu jatkamaan matkaa :orgmp3:
 
Mikä morotus on sellanen v-niinkuin-voitto sivullepäin näytettynä? Tullut useasti vastaan.

Minun ymmärtääkseni se tarkoittaa "pidä kaksi alhaalla"/keep the rubber side down.

Morotan kaikille ja kaikki morottavat takaisin, jos niillä ei ole sillä tähdellisempää tekemistä juuri sillä hetkellä.
 
Back
Ylös