• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Monster 900

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wheeler
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Wheeler

New member
Elikkä Honta lähti kiertoon ja nyt olis uudeksi mopottimeksi vahvasti tulollaan otsikon mukainen vekotin. Vuosimalli 97 ja ajettu 37tkm. Termarin hiilarit kiinni ja joku tehokitti tms. ja alkukatsannon perusteella ainakin äänet erittäin
buttrock.gif



Niin asiaan, eli huoltovälit, kannattaako kiinnittää erityista huomiota johonkin ja muuta infoa pyörästä.

kiittelee jo etukäteen...
 
Kaasarikoneissa (kuten tuo vuosimalli) niin kylmänä taempi pytty tahtoo käydä rikkaalla ja syö tulppia. Mutta tod. näk. tuossa ongelmaa ei ole, koska suutin satsit yms. kilkeet on joo pultattu. Moottori ei ole vuosien saatossa muuttunut, oma 900 -02 on vissiin muuten identtinen tuon kanssa, mutta tässä uudemmassa on vain ruisku. Koitin katsella "käsikirjastosta" Performance Bikea jossa oli tutkittavana tuollainen käytetty 900 Mörkö, mutta en tähän hätään sitä lehteä löytänyt. Anyway, loppukommenttina oli, että oikein huollettuna pitkäikäinen mopo! Eli jos olet varma huoltohistoriasta niin osta pois. Varmista muuten, että 40tkm huolto on tehty! Kyseessä on ns. iso huolto, jossa vaihdetaan hihnat. Speedzillan foorumilla oli joskus kysely miten paljon ihmisillä kilsoja mörköihin oli tullu ja muuta rautaperse oli ajellu reilut 70t mailia!
Käypä katsomassa Bikez.com
Ei tosin kovin kattava otanta (vain neljä vastannutta..).
 
Jos olisi rahaa ostaa toinen mopo, niin ostaisin juuri tuollaisen. Helppo ja halpa huoltaa. Pakoventtiilien ohjurit ja startin vapaakytkin kuluvat vaihto/korjauskuntoon jossakin vaiheessa (50-100tkm), mutta helppo suoriutua korjauksesta itsekin.

Tuota "isoa" huolto ei tarvi pelätä. 2-venttiilikoneen (ja vielä ilmajäähdytteisen) venttiiliensäätö on kivuton toimenpide ja hihnat maksaa n. 30€/pari.

Viritysmielessä seuraava juttu on kanavien porttaus ja toisten sytytystulppien lisäys. Sitten säädöt kohdalleen. A'vot.

Ai niin, pitää vielä kysyä, että miksi vaihdat maailman parhaan moottoripyörän kolisevaan ja epämukavaan täynnä vikoja olevaan keksintöön?
 
Viritysmielessä seuraava juttu on kanavien porttaus ja toisten sytytystulppien lisäys. Sitten säädöt kohdalleen. A'vot.
Mitä iloa noista toisista tulpista on? Lueskelin aikoinaan jonkun Itävaltalaisen pajan tekemästä kokeesta ja tuloksien mukaan ainakaan tehonlisäystä saatu.
Kanvien porttauksella voi saada "ihan" kivoja tuloksia aikaan!
 
Viritysmielessä seuraava juttu on kanavien porttaus ja toisten sytytystulppien lisäys. Sitten säädöt kohdalleen. A'vot.
Mitä iloa noista toisista tulpista on? Lueskelin aikoinaan jonkun Itävaltalaisen pajan tekemästä kokeesta ja tuloksien mukaan ainakaan tehonlisäystä saatu.
Kanvien porttauksella voi saada "ihan" kivoja tuloksia aikaan!
On sen verta isot mukit, että palotapahtumasta tulee hallitumpi (luulisin).
 
Viritysmielessä seuraava juttu on kanavien porttaus ja toisten sytytystulppien lisäys. Sitten säädöt kohdalleen. A'vot.
Mitä iloa noista toisista tulpista on? Lueskelin aikoinaan jonkun Itävaltalaisen pajan tekemästä kokeesta ja tuloksien mukaan ainakaan tehonlisäystä saatu.
Kanvien porttauksella voi saada "ihan" kivoja tuloksia aikaan!
Minäkään en ole itse noita laittanut, joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen lueskellut, että tulppien lisäyksellä saataisiin n.10% lisää vääntöä koko alueelle. Edellyttää tietysti, että kone säädetään uudelleen muutoksen jälkeen.

Kanavatöillä saa selvästi lisää tehoa yläkierroksille ko. koneessa. Siitä on omakohtaisia kokemuksia.
 
Onko joku moottoripyöräilyä ylipäätään järkeväksi harrastukseksi sanonut. Ducatit on kyllä ollu harkinnassa jo ensimmäisestä pyörästä lähtien, mutta korkeahko hinta on tähän asti karsinut ostohaluja ja halvemmat 600 monsterit on sitten vähän liian alitehoisia. 750 on myös nyt tullu kateltua saksanmaalta, mutta en tiedä onko kuitenkaan kannattava hankinta verrattuna 900:seen. Ekaksi kun nousee mieleen, että miten siitä sais enemmän tehoja irti. Mitäs tarkoittaa kanavien porttaus??
 
Onko joku moottoripyöräilyä ylipäätään järkeväksi harrastukseksi sanonut. Ducatit on kyllä ollu harkinnassa jo ensimmäisestä pyörästä lähtien, mutta korkeahko hinta on tähän asti karsinut ostohaluja ja halvemmat 600 monsterit on sitten vähän liian alitehoisia. 750 on myös nyt tullu kateltua saksanmaalta, mutta en tiedä onko kuitenkaan kannattava hankinta verrattuna 900:seen. Ekaksi kun nousee mieleen, että miten siitä sais enemmän tehoja irti. Mitäs tarkoittaa kanavien porttaus??
Esimerkki

Eli suomeksi tuo kai on kanavien muotoilua ts. virtauksen parantamista. Suomessa ainakin TwoWheelCenter tekee noita porttauksia.
Tuolta Kämnan sivuilta löytyy "tuning examples" osia, jossa on erilaisia penkkituloksia mm. Mörköistä.
Niin btw. tervetuloa pastanpurijoiden joukkoon!
tounge.gif
 
Eli suomeksi tuo kai on kanavien muotoilua ts. virtauksen parantamista. Suomessa ainakin TwoWheelCenter tekee noita porttauksia.
Tuolta Kämnan sivuilta löytyy "tuning examples" osia, jossa on erilaisia penkkituloksia mm. Mörköistä.
Niin btw. tervetuloa pastanpurijoiden joukkoon!  
tounge.gif
Onkohan tuollainen hintavaakin lystiä? Onko kellään kokemusta käytännön vaikutuksista ja työn laadusta?
 
Tyyppiviaksi voi varmaan lukea senkin että pyörä on äärettömän nopea kaupunki-olosuhteissa. Viaksi tämän muuttaa se että kortti lähtee varmasti kerran kaudessa ja sakkoja piisaa eli pyörä on vastustamattoman hauska vehje joka voi käydä kalliiksi. 851-888 runkoisena vielä oikea Ducati.
062802moto_prv.gif
 
Kyllä ne Ducatin insinööritkin on todenneet tuplatulppa sytytyksen tarpeelliseksi uudessa isolohkossa (1000ds).
Kyllähän tiukentuneet saastenormitkin ovat vaikuttaneet asiaan.

Virityksistä varmaan järkevimmät on porttaus (jos putkisto yms on jo hommattu) jos on ylimääräistä painetta lompakossa niin race nokat performance aapisesta niin saadaan ylärekisteriin ihan uutta ilmettä. Ja saahan koneeseen ruttua lisää korkeapuriste männillä. Heh heh ja sitten ei lähde kuin työntämällä käyntiin.

Tämä ei sivua tätä aihetta kuin että on kyse monstereista. Selailtuani 2005 malleja huomasin uudet punarunkoiset monsterit ja omaan silmään väri sattuu täydellisesti, erittäin tyylikästä!
inlove.gif
 
Onkohan tuollainen hintavaakin lystiä? Onko kellään kokemusta käytännön vaikutuksista ja työn laadusta?
Hinta oli (muistaakseni, tuli meno matkalla hiukan jo otettua..) 400€ / pytty. Kämnalla näkyy olevan 640€, tosin en ole varma onko tuo nyt per pytty vai koko hinta.
Käppyröitä tuli katseltua ja hyvältä näytti. Pistän kuvatuksia joskus tännekin.

Offtopic alkaa.
Tuli katseltua siinä sivussa muitakin teho- / vääntökäyriä ja yhden 998S käppyrät näytti siltä, että voidaan jossain vaiheessa jatkaa debattia twinien "huonosta" väännöstä.
biggrin.gif
 
Back
Ylös