Monster ei starttaa

Monstermake

New member
Pyörä on Monster 900 1999. Kun käännän virran päälle alkaa akun vieressä vasemmalla olevan releen (Hella 4RD 960 388-13) tikitys, eikä bensapumppu käynnisty. Onko ehdotuksia vian syysta? Bensapumppu, tikittävä rele vai piuhat releen ja pumpun välillä? Olen jo vaihtanut solenoidin, starttireleen (istuimen alla sulakkeiden vieressä) ja putsannut maajohdon liitokset akusta runkoon. Akkukin on latingissa.
 
Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?
 
Pyörittääkö tuo konetta startilla vai eli ollenkaan?
Jos pyörittää terveen oloisesti, niin oletettavasti akussa on virtaa riittämiin, mutta sen voi toki testata vaikka auton akusta lisävirralla tai jollain varmasti toimivalla akulla.

Releen voit testata, 85-pinniin maa ja 86 plussa, muut pinnit irti. Jääkö silloinkin rele tikittämään?
Sitten vaikka hoonelonen tai pari kuormaksi, releen 30-pinnin myös plussa akulta.
Miinus lampulle akulta ja plussa releen 87-pinnistä.

Uusi vastaava relekään ei paljon maksa.
 
Onko edes sähköistä bensapumppua?
Starttaako solenoidin ohittamalla?
Entäs startin johdot ja maadoitukset?

Itsellä vähän vastaavaa vikaa omassa Monster 900ie pyörässä, eli startatessa pyöräyttää vaan vähän, eli ei jaksa startata, mutta kun vaihde päällä tönäisee hieman moottoria eteenpäin ja sen jälkeen starttaa, niin lähtee käyntiin.

Vinkkejä tähän?
Akkua epäillyt, mutta tekee latauksen jälkeen samaa.
Latausjännite on huono 12,9V, vaikka vaihdoin jännitteensäätimen ja staattorin.
Timing & RPM (kampiakselin asentotunnistin) sensor vois oireilla näin, mutta sammuisi satunnaisesti tällä vialla.
Startin johdot ja maadoitukset pitäisi käydä läpi ja mahdollisesti vaihtaa paksummat johdot.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman uudemmassa Monster 1000S I.E:ssä laitoin ensin alkuperäisten rinnalle lisää uudet 10mm2 sähkökaapelit rungosta akun miinukseen ja akun plussasta startille josko olisi auttanut kylmäkäynnistykseen, mutta ei. Sitten vaihdoin litium akun jossa korkeampi lepojännite ja isompi käynnistysvirta ja loppui pyörittää laiskasti mutta ei vaan starttaa ongelma.
 
Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?

Akun jännite latauksen jälkeen 13,4V ja valot/vilkut ainakin toimii. Yleensä aina virran kytkennän jälkeen kuuluu n. 5sek surinaa, mitä epäilen bensapumpuksi. Nyt ei tosin kuulu kuin releen nakutusta..Toisaalta pyörässä on rikastin, joka viittaa kaasutin systeemiin, jolla ei (kai) olisi sähköistä bensapumppua? Tuleeko tämä "surina" siis starttimoottorista? En ole mekaanikko, joten ihan perusjuttuja ihmettelen:;):
 
Akun jännite latauksen jälkeen 13,4V ja valot/vilkut ainakin toimii. Yleensä aina virran kytkennän jälkeen kuuluu n. 5sek surinaa, mitä epäilen bensapumpuksi. Nyt ei tosin kuulu kuin releen nakutusta..Toisaalta pyörässä on rikastin, joka viittaa kaasutin systeemiin, jolla ei (kai) olisi sähköistä bensapumppua? Tuleeko tämä "surina" siis starttimoottorista? En ole mekaanikko, joten ihan perusjuttuja ihmettelen:;):

Mitä tapahtuu kun painat starttinappia?
 
Näistä ilmajäähyistä on itsellä paljon sellaisia kokemuksia, että saattavat hyvinkin pyörittää starttia, mutta sen päälle ei virta riitä enää kipinään. Antaa toki nätin kipinän jos tulppa on pytyn ulkopuolella, mutta paineessa sitä ei sitten enää tulekaan. Jos se pyörittää yhtään laiskan oloisesti, kokeilisin ekana antaa apuvirtaa. Toinen hyvä vahtoehto on startin huonot johdot. Omaanikin ne uusin, kun ei vaan kulkenut sähkö enää startille kunnolla. Uusilla kaapeleilla lähti samointein tulille. Saattavat päällisin puolin näyttää ihan siisteiltä, mut sähkö ei vaan mee perille.
 
Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?

tätä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan
mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata

olit jo kertaalleen vaihtanut sen tikittävän releen uuteen ja eikä vaiva poistunut?

Käynnistyykö työntämällä?

Yksi Ducatismeista on "ryyppyvipu" vasemmassa kahvassa, siitä ei voi päätellä onko kyseessä kaasari vai ruisku. Paitsi että se ei ole ryyppy eli rikastin vaan kierrosluvun kohotin.

Quuqle sanoo että vuosimallit ennen 2000 oli alipainetoimisella bensapumpulla, sitä eteenpäin sähköisellä.

Mutta eka mielikuva surisevasta äänestä on kyllä bensapumppu. Startti joka ei jaksa pyörittää paremminkin rääkäisee.

Entä miten startti on aiemmin toiminut. Onko siinä toinen ducatismi, eli että starttinappia kuuluu painaista lyhyesti yhden kerran, ei pitää pohjassa.
 
tätä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan
mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata

olit jo kertaalleen vaihtanut sen tikittävän releen uuteen ja eikä vaiva poistunut?

Käynnistyykö työntämällä?

Yksi Ducatismeista on "ryyppyvipu" vasemmassa kahvassa, siitä ei voi päätellä onko kyseessä kaasari vai ruisku. Paitsi että se ei ole ryyppy eli rikastin vaan kierrosluvun kohotin.

Quuqle sanoo että vuosimallit ennen 2000 oli alipainetoimisella bensapumpulla, sitä eteenpäin sähköisellä.

Mutta eka mielikuva surisevasta äänestä on kyllä bensapumppu. Startti joka ei jaksa pyörittää paremminkin rääkäisee.

Entä miten startti on aiemmin toiminut. Onko siinä toinen ducatismi, eli että starttinappia kuuluu painaista lyhyesti yhden kerran, ei pitää pohjassa.

tämä "Hella" rele akun vieressä tikittää, vaan en ruvennut vaihtamaan koska releen tikitys on kuulemma oire huonosta virran kulusta jossain muualla. Startti on toiminut oikein hyvin viimeiset 10vuotta, jos vaan akku on kunnossa. Työntämällä on joskus koetettu käynnistää akun hyydyttyä, mutta vaatisi jyrkkän mäen tai kellariluiskan yms. Edellisten pyörieni jälkeen (Hondat Transalp ja CB750) hämmästyin suuresti miten äkkiä akku hyytyy vaikka melkein viikoittain ajaa. Nyt on käytössä geeliakku (Intact YB16AL-A2), jota mainostettiin suurella starttivirralla. Taidan jatkaa tsekkaamalla kaikki maajohtojen kiinnitykset mitä löytyy.. kiitos kaikille neuvoista:)
 
Kannattaa myös katsoa starttinapin johdot kuoren sisältä, jossa liittyy johtosarjaan. Siinä johdot jakautuu ja ainakin omasta olen niitä korjaillut.
Tässä oireena, ettei startannut kunnolla, mutta ohjaustankoa kääntelemällä alkoi starttaamaan, eli johdot sai kosketuksen eri tangon asennossa.
 
Ducateista mitään tietämättä, kommentoin silti. Sekä bensapumpun äänen puuttuminen ja starttinapin täydellinen mykkyys viittaisivat mun mielestä siihen, että tappokatkaisin on offilla. Eli joko nappi on väärässä asennossa, tai sitten joku hapettuma tai muu syy estää virran kulkemisen napin lävitse.
 
hyvä pointti ^
tai sitten joku muu turvamekanismi

onhan vaihde vapaalla => vaihteen asentoanturi
entä jos on kytkin pohjassa => kytkimen asentoanturi
entä sivujalka alhaalla / ylhäällä => sivujalan asentoanturi

en siis tiedä onko juuri kyseisessä potilaassa näitä mutta mitä nuorempi laite niin sitä todennäköisemmin löytyy nuo kaikki
 
1. Akku sökö
2. Johdotus sökö
2. Bensapumpun (Hellan-) rele sökö
3. Bensapumppu sökö

Ja jos ei kerran reagoi starttiin mitenkään -> 1. Akku sökö
 
tämä "Hella" rele akun vieressä tikittää, vaan en ruvennut vaihtamaan koska releen tikitys on kuulemma oire huonosta virran kulusta jossain muualla. Startti on toiminut oikein hyvin viimeiset 10vuotta, jos vaan akku on kunnossa. Työntämällä on joskus koetettu käynnistää akun hyydyttyä, mutta vaatisi jyrkkän mäen tai kellariluiskan yms. Edellisten pyörieni jälkeen (Hondat Transalp ja CB750) hämmästyin suuresti miten äkkiä akku hyytyy vaikka melkein viikoittain ajaa. Nyt on käytössä geeliakku (Intact YB16AL-A2), jota mainostettiin suurella starttivirralla. Taidan jatkaa tsekkaamalla kaikki maajohtojen kiinnitykset mitä löytyy.. kiitos kaikille neuvoista:)

No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti:jippikaijee:! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?
 
No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti:jippikaijee:! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?

En osaa Monstereista sanoa mutta omissa prätkissäni on akut kestäneet vähintään 10 vuotta, nykyiseen uusin alkuperäisen akun 20 ajovuoden jälkeen. Täällähän ei varmaan kukaan muu edes aja niin kauan samalla pyörällä...
 
Minulla on ollut Monsteri 11 vuotta ja 16A akku kestää kokemusten mukaan sen 3 vuotta maksimissaan. On ollut eri merkkisiä ja tyyppisiä akkuja, mutta li-ion akkuun en ole lähtenyt. Varsinkin kelien viiletessä virta ei riitä starttaamiseen ja tuo ongelma olisi myös li-ion akuissa.
 
Back
Ylös