Monster ei starttaa

Mönkkärissä oli 04/25 leimattu tavallinen ja halpa vesiakku (en kysele takuun perään).
Aiemmin syksyllä kävin mökillä. Käynnistin mönkkärin ja ajoin sen ulkoilmaan, moottori oli käynnissä ehkä neljä minuuttia.
Sammutin ja kävin sisällä. Tulin takaisin, starttasin ja starttirele toimi...mutta startti ei.
Mittasin jännitteen ja sitä oli melkein 10V...
Akku voi toimia ja hajota heti perään vaikka olisi kovinkin uusi.
Onneksi tontilla talvehti Italialainen moottoripyörä, joka luovutti mönkijään akun ja matka jatkui.
Italialaisen moottoripyörän akku on siis kiinni Italialaisessa moottoripyörässä, talvehtimispaikassa on ulkolämpötila, eikä sitä akkua todellakaan ladata talvella, koska en käy mökillä talvella.
Niin kuin on ruohonleikkurissa, veneessä ja mönkijässä akku kiinni kesät talvet.
Ruohonleikkurin vesiakku kesti 12 vuotta...

No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti:jippikaijee:! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?

Kannattaa tarkistaa latausjännite. Liian vähän, akku kuolee, liikaa ja akku kuolee.

Edellisessä Multissa (1200) akku orkkisakku toimi edelleen kun kun se meni vaihtoon 8 vuoden jälkeen. Vähämukiset (ja isot) koneet vaatii kyllä virranantokykyä. Akun kuolema on onneksi helppo todeta kun antaa virtaa apukäynnistinkaapeleilla.

Mä en kans muista viime ajoilta, koska mulla olis viimeksi kuollut akku. Akkukaapeleiden kunnolla on ihan hemmetinmoinen vaikutus siihen, miten se startti toimii. Mäkin luulin, että mun startti vetää viimeisiä, mut johdot uusimalla palasi kaikki hönkä takas. Jopa Bilteman litiumi toimii edelleen, vaikka olin jo henkisesti varautunut sen hajoamiseen ekan kauden aikana. Se tuli startattua rakenteluaikana useampaan otteeseen ihan tyhjäksi, kun selvittelin syitä siihen, miks mopo ei lähde tulille.

Viimeksi muokattu:
Back