Monsterin kahvat tärisee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joni_V
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Joni_V

New member
Monster 620 i.e.

Kierroksien ollessa n. 3500 - 4000rpm alkaa itse asiassa koko etupää täristä sillä tavalla rasittavasti että kädet (varsinkin oikea käsi jolla pitää jonkin verran kaasua puristaa) alkaa puutua.

Onko tyypillistä? Renkaat on kyllä aika lopussa ja vaihdatan ne ensi viikolla, mutta pitäiskö samalla asennuttaa kahvapainot?

Kertokaas Monsteristit onko tämä tuttu juttu? Vai puristanko mä vaan liian kovaa kahvaa?  
wink.gif

Ja jos ootte kahvapainoja laittaneet niin onko auttanut? Vähentynyt tai hävinnyt tärinät? Siirtyneet uusille kierrosalueille?

[EDIT] Typo

Saako "hondisti" kertoa omista kokemuksista..?
wink.gif

Mulla täristi samalla tavalla entisellä cbr:lla. Tietty kierrosten määrä ja kädet puutui. Laittettiin kahvapainot ja johan auttoi! Suosittelen.

ex-monstaan (600) vaihdoin LSL tankopainot jossain vaiheessa niiden muovitulppien paikalle, enkä kyllä huomannut eroa "viboissa"... Tosin saatan kyllä olla jo turtunut moiseen, omistamani pyörät kun on aina olleet hyvin väriseviä
tounge.gif

Eli jos ei paremmasta tiiä, ei häiritse...
062802moto_prv.gif

Onneksi nuo on halpoja jopa Suomesta ostaa - ei tule kalliiksi kokeilla. Eikun mopotarvikekauppaan vaan, nykyiseen omaani hain Stormilta "hyvät", taisi olla 20EUR/pari.

Itse pistin Cagiva E900:n (Ductimyllyinen möhköenduro) pehmeät, solukumiset kahvat ja a vot, kun auttoi. Painot siinä oli jo ostettaessa. Niin, siinä oli alumiininen tanko.

Juu, kyllä taidan ne hankkia ja tuota pehmeämpien kahvojen vaihtamista olen ajatellut kanssa, mutta taitaa olla ehkä hieman työläänpi operaatio. Tiedä jaksanko..
smile_org.gif

Koitetaan painoilla ensin kun ei ne tosiaan paljoa maksa. Laitan tänne sitten kokemuksia kun on vaihdettu ja hieman ajeltu niiden kanssa.. Ehkä jo tänä kesänä
biggrin.gif

Juu, kyllä taidan ne hankkia ja tuota pehmeämpien kahvojen vaihtamista olen ajatellut kanssa, mutta taitaa olla ehkä hieman työläänpi operaatio. Tiedä jaksanko..
smile_org.gif
No eihän se tuppienkaan vaihto mikään työläs homma ole - pahimmassa tapauksessa max. puoli tuntia, niin painot + tupet uusittu.

Eipäs nyt heittäydytä jaksamattomaksi!
biggrin.gif

Onko 620:ssä alumiinitanko? jos ei niin tangon vaihtokin saattaisi auttaa.

Minulla 600:ssa alutanko, ja laitoin siihen painot ulkonäkösyistä. Värinöissä ei huomannut eroa.

Terästangon voisi myös täyttää hiekalla tai vaikkapa silikonilla(tiiviste, ei öljy) niin sen värähtely voisi loppua/vähentyä.

Onko 620:ssä alumiinitanko? jos ei niin tangon vaihtokin saattaisi auttaa.

Minulla 600:ssa alutanko, ja laitoin siihen painot ulkonäkösyistä. Värinöissä ei huomannut eroa.

Terästangon voisi myös täyttää hiekalla tai vaikkapa silikonilla(tiiviste, ei öljy) niin sen värähtely voisi loppua/vähentyä.
Ei oo alutanko, hiekalla täyttäminen voisi olla hyvä idea... Painot pitää silti ostaa, kun nuo nykyiset muovitulpat ei kyllä mitään hiekkaa jaksa sisällään pitää....

Onkos mitään käytännön neuvoja kuinka tuo hiekalla täyttäminen kannattaa tehdä?

Pyörä kallelleen ja alempaan päähän paino kiinni, hiekkaa täyteen ja toinen paino tulpaksi? Milläs sen silikonin saa sinne sisään?
nixweiss.gif

Irtonaista tankoa on tietenkin helpompi käsitellä. Täytti sen hiekalla tai silikonilla.

Tavallisella silikoniprässillä olen yhtä alpinylittäjän tankoa täyttänyt. Ei sitä kyllä millään tiedä onko se aivan täynnä.
Mutta kun kummastakin päästä lipsuttelee tavaraa sisään, niin on sitä ainakin tangon ulkopäissä ja nehän ne tärisee. Jollakin paineilmatoimisella prässillä sen saisi varmasti täyteen.

Tangossa olevat valo- ja tappokatkaisimien kiertymisen estävät reijät kannattaa myös tukkia ennen täyttöä.

No niin, nyt on Allright:sta ostettu pari kahvapainoja (17 eur) paikoillaan. Ainakin Mäkelänkatu -> Tuusulantie -> kehä III -> Tikkurila lenkin perusteella voin sanoa eron olevan huomattava. Tärinät katosivat lähes kokonaan. Pahimmillaankin 5. vaihteella n. 80km/h vauhdissa tärinä on niin vähäistä ettei kädet alkaneet puutua lainkaan.

Suosittelen lämpimästi. Vaikutus oli niin suuri etten rupea tankoon mitään täytettä laittamaan. Näin on hyvä.

Onko tanko kuitenkin alkuperäinen? Ducati ei pitäisi hirveästi täristää yleensäkään, 90-asteinen v-konstruktio tasoittaa ensimmäisen kertaluvun tärinät, eikä tasapainoitusakseleita tarvita.

Kun mainitsit, että ajoit vitosella 80 km/h, en ihmettele tärinää yhtään. Eikös tuossa ole viisivaihteinen laatikko eli suurin vaihde on käytössä.

Twineillä ajaessani en laita suurinta vaihdetta päälle ennen satasen vauhtia.

Ajamalla twinillä alikierroksilla saa ketjutkin virahtamaan alta aikayksikön.

jäin vaan tuossa aatteleen, että jos kahvakumien vaihto on liian työläs operaatio, niin mites olis perseen pyyhkiminen??

Back