Moottorin koko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mjl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielummin kuienkin 50 cc moposkootteri, sillä saa ajaa melkein missä vaan :grin:, vakuutukset todella paljon halvemmat, ja kun virittää miedosti menee hyvin 60 km/h mikä riittänee.

Muuten mopon vakuutus on parisataa, halvimmaksi taitais tulla joku kaks-puolikas. Mopon paras etu on sen pysäköinti. Nimittäin sitä koskee samat pysäköintisäädökset kuin polkupyörää. Ainakin kun viimeksi sitä tarkastelin.
 
Mun moposkooterin vakuutus on yli 200e vuosi ja kevariskootterin 110e.

Juuri näin. Mopo meilläkin yli 200 ja Virago 535 vissiin satasen täysillä bonuksilla. Mopo on helpompi pysäköidä, sillä niissä on polkupyörän pysäköintisäännöt.
 
Juu, mun tiedot näköjän jäänyt jonnekkin vuostuhannen vaihteeseen kun lapsilla oli mopot
 
Pari vuotta vanha Peugeot moposkootteri.
Liikenne n. 200€ ja iso kasko n. 200€
Meinaan juuri katsoin, kun pitäs kohta kaivaa skode esille.

Ei halpaa, jos vertaa moottoripyöriin.
 
Nössöt ajaa skootterilla.

Oli joskus ihan -80-luvun alkua kun satuin HK:n eiku Hkl:n sinisellä reissaamaan Pohjois-Esplanadia pitkin joulukuussa tai tammikuussa, kuitenkin niin että ulkolämpötila oli selvästi pakkasella ja lunta reilusti tien vieruksilla. Katselin kuinka bussin takana tuli sininen skootteri...

Illalla kun olin salilla Espoossa niin tuli juttua sitten porukoitten kanssa kun salille tullessa huomasin sinisen skootterin parkkiksella. Kaverit sanoivat että se on Kekkosen Timpan skode ja Timppa kulkee sillä reeneihin Käpylästä. Minä hiukan hämmästelin sitä ja myöhemmin pojat (salinomistaja Seppo ynnä muut) oli ottaneet Timpan kuulemma neuvonpitoon ja sanoneet että Timppa, sun pitää talveksi hankkia auto, ei toi skode oo hyvä... Timpa oli myöntänyt että onhan se ajaminen vähän liukasta joskus kun tie on jäässä.

No Timppa osti jonkun, tais olla pienen Nissanin tai mikä Datsun se oli sitten ja skode jäi varmaan kesäkäyttöön.

Timpan tekemisistä vois Hotakainen tehdä kirjan, jotkut vanhemmat saattaa tietää paljon enemmänkin kuin minä hänestä.:)
 
Muuten mopon vakuutus on parisataa, halvimmaksi taitais tulla joku kaks-puolikas. Mopon paras etu on sen pysäköinti. Nimittäin sitä koskee samat pysäköintisäädökset kuin polkupyörää. Ainakin kun viimeksi sitä tarkastelin.

Tais olla vielä niin että mopon kohdalla tilapäinen liikennekäytöstä poisto ei vaikuta vakuutusmaksuun...

Mut jos päivittäin käy kaupungilla, saattaa vakuutuksen hintaero säästyä. Tosin isomman skoban voi ehkä jättää mp-parkkiin.
 
Jatketaanko vakuutuksien hinnoista vakuutusketjuissa, ja jätetään tähän ketjuun keskustelu moottorin koosta? :rakastunut:
 
Kyllä tässä minusta tarkasteltiin moottorikoon vaikutusta tarjolla oleviin palveluihin kustannusvaikutuksineen.
 
Mielummin kuienkin 50 cc moposkootteri, sillä saa ajaa melkein missä vaan :grin:, vakuutukset todella paljon halvemmat, ja kun virittää miedosti menee hyvin 60 km/h mikä riittänee.

Oli viel vuosi sitten sekä moposkode ja ER5, niin halvempi se liiikennevakutus oli ER5:s. Ainaki täysillä bonuksilla.

Tais olla vielä niin että mopon kohdalla tilapäinen liikennekäytöstä poisto ei vaikuta vakuutusmaksuun...

Myllä moppossakin seisottaminen vaikuttaa liikennevakutukseen. Mopon seisoessa ei vakutusmaksut kerry.
 
Täällä nyt kinataan makuasioista. Kävellen pääsee ja moni tykkää mennä niin. Boss Hossilla pääsee ja joku jopa menee niin. Vakuutukset on kävellessä melko edulliset, muuten vaihtelevat.

Mä uusin tuota mun kalustoa ja sattui valkkaantumaan 1200cc ja 1700cc laitteet, kun sattui miellyttämään. Vakuutukset on isommassa halvemmat, mutta pienempi on monikäyttöisempi. Mietin jopa uutta 660cc Tridenttiä, mutta en jaksanut jäädä odottamaan. Käyn koeajolla, kun sen aika tulee. Polttelis myös uusi Honda Grom. Muutenkin teen mitä lystää (niin kauan kun en vahingoita ketään ja sattuu olemaan varaa).

Turhaan kinailuun ei ole aikaa. Huomaa, että kausi on vielä alkamatta ja kaveria ahdistaa. No, kohta :cruising: ja kyllä se taas siitä...

Ai niin, kyllä iso mieskin voi moposkootterilla ajaa, kun on terve itsetunto eikä sosiaaliset paineet ahdista.
 
Iso moottori :grin:


"The 80-degree v-twin had a capacity of 2714cc, with a bore and stroke of 120mm."

"Once the engine was alive, the rider had to constantly juggle with the ignition advance/retard lever, the air-mixture lever and the throttle lever. These were the only ways to control his speed, because the engine had direct drive to the rear wheel, so the wheel turned at engine speed. There was no clutch, no gearbox, no brakes and no suspension."


1909-NLG-JAP.jpg


https://www.motorsportmagazine.com/articles/motorcycles/motogp/are-motogp-bikes-too-easy-to-ride
 
Back
Ylös