Moottoripyörän lataus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukkonen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miinus-kaapelin irroittamisella ( ainakin ensin :) ) on se merkitys, että sillä poissulkee mahdollisuuden pyörän aiheuttaman pienenkin purkausvirran mahdollisuudesta.

Etenkin nykyaikaisissa kulkuvälineissä, joissa on enemmän älyä, jatkuva pieni virrankulutus on ihan perusjuttu.
 
Miinus-kaapelin irroittamisella ( ainakin ensin :) ) on se merkitys, että sillä poissulkee mahdollisuuden pyörän aiheuttaman pienenkin purkausvirran mahdollisuudesta.

Etenkin nykyaikaisissa kulkuvälineissä, joissa on enemmän älyä, jatkuva pieni virrankulutus on ihan perusjuttu.

Jos kulkine on tasalämpöisessä tilassa ja akku pidetään täynnä, ei kaapelin irroitukselle liene tarvetta. Sen sijaan jos lämpötila humppaa ulkoilman mukaisesti, on ainakin teoriassa mahdollista että kondensoituva vesi muodostaa lian kanssa elektrolyytin, jolloin tapahtuu galvaanista syöpymistä. Näin käy aina kun jännitesarjassa vierekkäin olevia metalleja on samassa liemessä, ja syöpyminen tehostuu jos läsnä on kosteuden ohella jännite, etenkin liittimimissä. Venemiehet tietää mistä puhutaan (etenkin merillä).

Kunnossa oleva lyijyakku purkautuu prosentista muutamaan kuukaudessa. Jossen ole väärin ymmärtänyt niin vajaalatinki aiheuttaa pintojen sulfatoitumista ja maksimi virranantokyky laskee. Itse olen pompottanut laturia parin pyörän välillä aina muistaessani (mitä ei tapahdu kovin usein), ja akut ovat kestäneet hyvin.
 
Ei ympäristöllä ole olennaista merkitystä, mikäli käytöstä poisolevan nykyaikaisen moottoriajoneuvon oma elektroniikka vaatii virtaa.
Galvaaninen syöpymä varmaankin kuuluu johonkin toiseen yhteyteen, esimerkiksi veneiden maasähköihin.

Uuden lyijyakun itsepurkaus lienee mainitsemasi 1-2%, mutta vanhalla mutta toimivalla se saattaa olla 5% tai ylikin.

Parissa kuukaudessa ei mitään merkitystä, mutta puoli vuotta voi olla jo akun kunnon kannalta vähemmän hyvä.

Sellainen sivuseikka vielä, että mikäli mopo kärähtäisi ylläpitolataus päällä, saattaa vakuutusyhtiö vedota valvontavelvollisuuteen, vaikka laturin myyntiesitteessä mitä lukisikin.
 
Miinus-kaapelin irroittamisella ( ainakin ensin :) ) on se merkitys, että sillä poissulkee mahdollisuuden pyörän aiheuttaman pienenkin purkausvirran mahdollisuudesta.

Etenkin nykyaikaisissa kulkuvälineissä, joissa on enemmän älyä, jatkuva pieni virrankulutus on ihan perusjuttu.

Samalla toki pyörästä riippuen nollaa tai voi nollata erilaisia juttuja, kuten kellon, tripit jne. Nämä sitten (ainakin itsellä) vaativat ohjekirjan esiin kaivamista kauteen starttaillessa.

Jossakin nykyautossa pahimmillaan korjaamoreissu, kun akun irrottaa tai akku tyhjenee täysin tietyissä tilanteissa.

Kuten sanottua, minulla on pyörät autotallissa ja kerran kuussa tai muuten säännöllisen epäsäännöllisesti latailen kaikkia vähän aikaa.
 
Vasta hain akkuliikkeestä mönkijään yhden akun, meinasi myyjä että pitäisi ladata oikealla laturilla akku täyteen joskus, niin kestää akku pitempään. Ctek jne ei kuulemma lataa täyteen asti. Mene ja tiedä sitte.
 
Mikä muuten on "oikea laturi" tässä tapauksessa? Sellainen pelkkä vanhanaikainen muuntaja + tasasuuntaaja, jota pitää oikeasti vahtia ettei keitä sitä akkua?

t. Janne
 
Re: Moottoripyörän lataus

Tää ketju on on näemmä aloitettu n 22v sitten.
Kauanko menee että tässä aletaan käsittelemään sitä varsinaista moottoripyörän latausta. Tai akkua kai siinäkin tietysti ladataan.
Turha postaus, sori..
 
Tää ketju on on näemmä aloitettu n 22v sitten.
Kauanko menee että tässä aletaan käsittelemään sitä varsinaista moottoripyörän latausta. Tai akkua kai siinäkin tietysti ladataan.
Turha postaus, sori..
Hmm...tekisköhän chatgpt tästä tiivistelmän...
 
Vasta hain akkuliikkeestä mönkijään yhden akun, meinasi myyjä että pitäisi ladata oikealla laturilla akku täyteen joskus, niin kestää akku pitempään. Ctek jne ei kuulemma lataa täyteen asti. Mene ja tiedä sitte.

Näin minullekin on kerrottu. kait se liittyy siihen, kun älylaturi työntää pulssimuotoista virtaa akkuun. Pitäisi joskus testata pitääkö väite paikkansa. Joskus olen tehnyt niin, että lataan akun ns. täyteen älylaturilla ja sen jälkeen lataan sitä vielä jonkin aikaa perinteisellä Akkumatilla.
 
Tää ketju on on näemmä aloitettu n 22v sitten.
Kauanko menee että tässä aletaan käsittelemään sitä varsinaista moottoripyörän latausta. Tai akkua kai siinäkin tietysti ladataan.
Turha postaus, sori..

Kyllä tässä voi jo pikkuhiljaa aloitella, mutta ei siinä mitään erikoista ole.
 

Liitetiedostot

  • peruslataus.jpg
    peruslataus.jpg
    105,6 KB · Katselut: 57
Näin minullekin on kerrottu. kait se liittyy siihen, kun älylaturi työntää pulssimuotoista virtaa akkuun. Pitäisi joskus testata pitääkö väite paikkansa. Joskus olen tehnyt niin, että lataan akun ns. täyteen älylaturilla ja sen jälkeen lataan sitä vielä jonkin aikaa perinteisellä Akkumatilla.

Olisin sitä mieltä, että jos akun napajännite on latauksen lopussa riittävän korkea, niin akku on täynnä, riipumatta laturista.

"akkumatti"-tyyppisessä laturissa se virta vasta onkin pulssimuotoista, siinähän on vain perinteinen verkkomuuntaja ja kokoaaltotasasuuntaussilta. Näin ollen latausvirta on 100 Hz taajuista pulssijonoa. Akkua ladataan aina vain kun muuntajan hetkellinen jännite ylittää akun jännitteen miinus diodisillan kynnysjännite, eli suurimman osan ajasta ollaan lataamatta mitään, jos tarkasti katsoo.

Ehkä se varmaan siinä kuitenkin täydempään menee, kun avoimen piirin jännite on huomattavan korkea, joten virta ei samaan tapaan hiivu ja tapahtuu varmaan tahatonta ylilataustakin.

t. Janne
 
Olen parilla eri merkkisellä "älylaturilla" ladannut paria eri kokoista ( laturin suositusalueella ) akkua ja olen kokeeksi lopettanut lataamisen ennen laturin siirtymistä ylläpitotilaan. En siis ole odottanut niin pitkään, että laturin mielestä akku on aivan täysi.
Kaikissa tapauksissa 12V akun lepojännite on ollut seuraavana päivänä 12.7-12.8V.

Ettei vain olisi niin, että monet älylaturit lataavat tarpeettoman pitkään?
 
12,8V on ihan normaali suurinpiirtein täyden lyijyakun lepojännite. En ymmärrä edeltävän viestin pointtia.
 
Pointti: edellä on epäilty että monet laturit, mm C-tek, eivät lataa akkua riittävän täyteen mutta omakohtaisen kokemuksen mukaan niillä saattaa käydä niin, että huolimatta siitä että akku on täysi, älylaturi jatkaa varaamista huomattavan pitkään.

En usko kyseisen "ylilatauksen" olevan akulle hyväksi, vaikkakaan se ei akku suoranaisesti pilaa.
 
Pointti: edellä on epäilty että monet laturit, mm C-tek, eivät lataa akkua riittävän täyteen mutta omakohtaisen kokemuksen mukaan niillä saattaa käydä niin, että huolimatta siitä että akku on täysi, älylaturi jatkaa varaamista huomattavan pitkään.

En usko kyseisen "ylilatauksen" olevan akulle hyväksi, vaikkakaan se ei akku suoranaisesti pilaa.
Satuitko mittaamaan paljonko virtaa kulkee tuossa vaiheessa?
 
Olisihan sitä voinut, mutta ei tullut tehtyä. Joka tapauksessa akut tulivat ainakin lepojännitteen mukaan täyteen, vaikka lataus ns keskeytettiin.
Todennäköisesti virta on tuossa vaiheessa melko pieni.
 
Se ei pitäisi olla yllätys jos latauksen loppujännite on yli tuon 12,8 voltin, onhan jännitteet oikein lueteltu ainakin CTEK MXS 5.0:n ohjeissa. Mutta ohjeita ei tunnetusti kukaan lue :) Eli normaalisti latauksen loppujännite on 14,4 volttia, joka on kyllä minusta ihan vastaava sen kanssa mitä akku pyörän käynnissä ollessa näkee suunnilleen koko ajan. Tosin jos tuota tavaa, niin kyllä se ylläpitomoodissa antaa sen sitten laskea vähän alaspäinkin, jos pitempään antaa olla kytkettynä.

t. Janne
 

Liitetiedostot

  • CTEK MXS5.0.jpg
    CTEK MXS5.0.jpg
    99,9 KB · Katselut: 26
Mikäli laturi lataa tuntikaupalla vielä sen hetken jälkeen, kun akun lepojännite on vielä vuorokauden kuluttua n 12.8V, niin uskaltaisin puhua ylilatauksesta, on käyttöohjeissa mainittu latauksen loppujännite sitten mitä tahansa.

Tuskin akun toimintaiän kannalta ratkaisevaa, mutta väittäisin ettei siitä kestävyysmielessä ainakaan hyötyä ole.
 
Ainakin battery universityn mukaan tuo on ihan järkevää, hetkellisesti pitääkin ladata reilusti yli 14 volttiin, jotta akku menee oikeasti täyteen. Kunhan ei päivätolkulla ole tuossa. Onhan pyörissäkin latausjännite yleensä päälle 14 voltin jossa se pysyy, tuntikausiakin. Asiaa tietty mutkistaa se, että täysin optimaalinen latausjännite riippuu akun tyypin lisäksi akun lämpötilasta, mutta taitaa mennä liian hankalaksi.

https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid

Tuon mukaan ok kellutusjännite on 2,25 ja 2,27 voltin välillä per kenno ("The recommended float voltage of most flooded lead acid batteries is 2.25V to 2.27V/cell."), eli jos laturi pitää 12 voltin akun jossain 13,5-13,62 voltin välillä varsinaisen latauksen päätyttyä niin se on ok olla siinä pitempäänkin.

Tietty voi varmaan mennä niinkin että latailee aika ajoin, muutaman kuukauden välein latailu lienee ihan hyvä tapa sekin. Lopulta taitaa kuitenkin olla niin, että se on lämpö ja tärinä mikä akut vanhentaa, ja se on lähinnä varsinaisen käytön aikana.

t. Janne
 
Back
Ylös