viltsu81
New member
Tuntuu olevan niin voimakkaassa kasvussa nää pyörien varkaustapaukset että jokaisen on asiaan syytä jo kiinnittää huomiota. Tottakai maan pyöräkantakin kasvaa jatkuvasti mutta tuntuu että varkaustapaukset lisääntyvät sitäkin rajummin. Varsinkin moni juuri harrastuksen löytänyt motoristi ei kovinkaan paljon kiinnitä huomiota siihen pyörän lukitukseen ja varkaudenestoon, vaan rahat muutetaan mielummin nahkapuvuksi, rähinäränniksi ja vanneteippirullaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa että pöllittyä pyörää on vittumainen käskeä, joten varsinkin aloittelijoiden on syytä kiinnittää tähän huomiota.
Moottoripyörän varkaustapaukset voidaan jakaa karkeasti kahteen alaluokkaan. Jos sallitaan niinkin vapaat ilmaisut kuin "käyttövarkaus" ja "kaupallinen varkaus". (?)
Käyttövarkaus, jonka tekijä on monesti rasvatukkainen, hepatiittia kantava, liimanhaistelija, tehdään usein vain siksi että pöllyissä on kiva ajaa. Pyörästä revitään väkivalloin irti ne osat jotka estävät avaimettoman käytön, jonka jälkeen tuppi on nurin juuri niin kauan kuin bensaa riittää. Käyttövarkauden voi parhaiten estää NÄKYVÄLLÄ lukituksella. Moni näistä yhteiskunnan kullanmuruista liikkuu hyvin rajoitetulla murtovälineistöllä varustettuna, joten jo kaljatölkin kokoinen munalukko saattaa hyvinkin saada varkaan etsimään helpompaa kohdetta.
Kaupallisen varkauden tekijä on ammattilainen. Pyörän ajonestolaitteita ei edes yritetä kiertää/ rikkoa, vaan pyörä nostetaan auton kyytiin ja viedään rauhallisempaan paikkaan, jossa tarvittavia työkaluja, ilman uteliaita katseita, on mukavampi käyttää. Näiden estäminen on harvoin mahdollista millään erillisillä turvalaitteilla, vaan kyse on enemmänkin sen 15 sekuntia vievän "lastaamisen" vaikeuttaminen.
No mitä turvalaitteita sitä sitten on? Ennen kuin joku miettii että "onhan siinä mun kawassa stongalukko", voin kertoa rehellisesti että se on sitten ihan pelkkä vitsi. Ilman erillistä ajonestolaitetta, usean pyörän virtalukko+tankolukko aiheuttaa puoliammattilaisella noin 10 sekunnin viiveen anastukseen, ammattilaisesta puhumattakaan.
Levyjarrulukko: Tämän keksijälle isot propsit. Yksinkertainen palikka jonka murtaminen on harvinaisen perseestä jos mukana ei ole laikkakonetta, poraa ja hemmetin hyvää selitystä uteliaalle naapurille. Hälyttimen kera karkoittaa suurimman osan piripäistä, kunhan pitää huolen että ne myös HUOMAA sen lukon. Moni liimaperse kun tuppaa ensin hutkimaan ja sitten vasta tutkimaan. Jos se levylukko ei ole selkeästi huomattavissa niin virtalukko on jo lyöty irti siinä vaiheessa kun ajo tyssää levyyn. Eli joku huomiorenksu kahvaan, kirkkaanvärinen lukko tai häly joka on herkkä! Saman asian pitkälti ajaa myös tavallinen rautakaupasta ostettava, LAADUKAS, vähintään 10mm sangalla varustettu munalukko, kunhan sekin on SELKEESTI HUOMATTAVISSA!
Lukitseminen johonkin kiinteään: Markkinoilla on varmasti ketjuja joiden katkaisu on yhtä vaikeaa kuin laadukkaan lukon sangan, ei niistä sen enempää. Mutta ne perus K-raudasta ostettavat ketjut on niin pehmeää paskaa että kovinkaan kummoisia pulttisaksia ei niiden työstämiseen tarvita. Melkein paremmaksi vaihtoehdoksi väittäisin 10mm paksua vaijeria. Sen nirhaaminen rautasahalla tai katkominen voimapihdeillä on t-o-d-e-l-l-a hidasta puuhaa. 2 metrin vaijeriin on helppo tehdä sinettilenkit päihin. Kaksi pulttikiristeistä vaijerilukkoa silmukoiden sitomiseen vaijerin päihin, sen jälkeen kokoa ylisuurella lenkkiavaimella murjotaan ne pultin kantit pyöreiksi; ei aukea enää millään. Toki ongelma on se että tota ei enää satulan alle saa millään.
Elektroninen ajonestolaite: Loistava kapistus, jos lukkovalinta on mennyt vikaan ja mekaaniset lukot on saatu rikki, tai niitä ei ole alunperin ollutkaan. Estää todella tehokkaasti ajamalla varastamisen, tosin huono puoli on se että laitteen olemassaolon huomaa vasta siinä vaiheessa kun pyörälle on jo aiheutettu vahinkoa.
Hälytin: Helvetin hyvä vehje ilmeisesti, vähän tuntematon mulle joten kokeneemmat: antakaa jotain kuvausta tästä.
Pysäköintipaikka: Niin dorkalta kuin kuulostaa, niin se mihin sä pyöräsi jätät vaikuttaa aika paljon siihen onko se kiinnostava kohde vai ei. Poislukien oma, yksityinen, lukittu autotalli, noi yleiset parkkitalot, luolat ja katokset tarjoaa yön pimeydessä melko rauhallisen työskentely-ympäristön varkaille. Vaikka se lukittu halli tuntuu turvalliselta niin sellaiseen sisällepääsy ei usein ole kovinkaan monimutkainen suoritus. Jätä pyörä mahdollisimman näkyvälle paikalle. Katulampun alla, kerrostaloalueen ison risteyksen lähettyvillä, parkkikentän keskellä, mihin tahansa missä varas voisi kokea että työrauha on vaarassa vuorokauden joka hetkenä.
Tyhmiltähän nää varmaan vaikuttaa, varsinkin kokeneemmille kavereille, mutta toivottavasti saa uudet ajattelemaan asiaa tarkemmin ja toisaalta saa vanhemmat jakamaan omia vinkkejään. Sillä omalla toiminnallaan ja muutaman kympin satsauksella pystyy kuitenkin jo vaikeuttamaan näiden yhteiskunnan finnien toimintaa huomattavasti.
Moottoripyörän varkaustapaukset voidaan jakaa karkeasti kahteen alaluokkaan. Jos sallitaan niinkin vapaat ilmaisut kuin "käyttövarkaus" ja "kaupallinen varkaus". (?)
Käyttövarkaus, jonka tekijä on monesti rasvatukkainen, hepatiittia kantava, liimanhaistelija, tehdään usein vain siksi että pöllyissä on kiva ajaa. Pyörästä revitään väkivalloin irti ne osat jotka estävät avaimettoman käytön, jonka jälkeen tuppi on nurin juuri niin kauan kuin bensaa riittää. Käyttövarkauden voi parhaiten estää NÄKYVÄLLÄ lukituksella. Moni näistä yhteiskunnan kullanmuruista liikkuu hyvin rajoitetulla murtovälineistöllä varustettuna, joten jo kaljatölkin kokoinen munalukko saattaa hyvinkin saada varkaan etsimään helpompaa kohdetta.
Kaupallisen varkauden tekijä on ammattilainen. Pyörän ajonestolaitteita ei edes yritetä kiertää/ rikkoa, vaan pyörä nostetaan auton kyytiin ja viedään rauhallisempaan paikkaan, jossa tarvittavia työkaluja, ilman uteliaita katseita, on mukavampi käyttää. Näiden estäminen on harvoin mahdollista millään erillisillä turvalaitteilla, vaan kyse on enemmänkin sen 15 sekuntia vievän "lastaamisen" vaikeuttaminen.
No mitä turvalaitteita sitä sitten on? Ennen kuin joku miettii että "onhan siinä mun kawassa stongalukko", voin kertoa rehellisesti että se on sitten ihan pelkkä vitsi. Ilman erillistä ajonestolaitetta, usean pyörän virtalukko+tankolukko aiheuttaa puoliammattilaisella noin 10 sekunnin viiveen anastukseen, ammattilaisesta puhumattakaan.
Levyjarrulukko: Tämän keksijälle isot propsit. Yksinkertainen palikka jonka murtaminen on harvinaisen perseestä jos mukana ei ole laikkakonetta, poraa ja hemmetin hyvää selitystä uteliaalle naapurille. Hälyttimen kera karkoittaa suurimman osan piripäistä, kunhan pitää huolen että ne myös HUOMAA sen lukon. Moni liimaperse kun tuppaa ensin hutkimaan ja sitten vasta tutkimaan. Jos se levylukko ei ole selkeästi huomattavissa niin virtalukko on jo lyöty irti siinä vaiheessa kun ajo tyssää levyyn. Eli joku huomiorenksu kahvaan, kirkkaanvärinen lukko tai häly joka on herkkä! Saman asian pitkälti ajaa myös tavallinen rautakaupasta ostettava, LAADUKAS, vähintään 10mm sangalla varustettu munalukko, kunhan sekin on SELKEESTI HUOMATTAVISSA!
Lukitseminen johonkin kiinteään: Markkinoilla on varmasti ketjuja joiden katkaisu on yhtä vaikeaa kuin laadukkaan lukon sangan, ei niistä sen enempää. Mutta ne perus K-raudasta ostettavat ketjut on niin pehmeää paskaa että kovinkaan kummoisia pulttisaksia ei niiden työstämiseen tarvita. Melkein paremmaksi vaihtoehdoksi väittäisin 10mm paksua vaijeria. Sen nirhaaminen rautasahalla tai katkominen voimapihdeillä on t-o-d-e-l-l-a hidasta puuhaa. 2 metrin vaijeriin on helppo tehdä sinettilenkit päihin. Kaksi pulttikiristeistä vaijerilukkoa silmukoiden sitomiseen vaijerin päihin, sen jälkeen kokoa ylisuurella lenkkiavaimella murjotaan ne pultin kantit pyöreiksi; ei aukea enää millään. Toki ongelma on se että tota ei enää satulan alle saa millään.
Elektroninen ajonestolaite: Loistava kapistus, jos lukkovalinta on mennyt vikaan ja mekaaniset lukot on saatu rikki, tai niitä ei ole alunperin ollutkaan. Estää todella tehokkaasti ajamalla varastamisen, tosin huono puoli on se että laitteen olemassaolon huomaa vasta siinä vaiheessa kun pyörälle on jo aiheutettu vahinkoa.
Hälytin: Helvetin hyvä vehje ilmeisesti, vähän tuntematon mulle joten kokeneemmat: antakaa jotain kuvausta tästä.
Pysäköintipaikka: Niin dorkalta kuin kuulostaa, niin se mihin sä pyöräsi jätät vaikuttaa aika paljon siihen onko se kiinnostava kohde vai ei. Poislukien oma, yksityinen, lukittu autotalli, noi yleiset parkkitalot, luolat ja katokset tarjoaa yön pimeydessä melko rauhallisen työskentely-ympäristön varkaille. Vaikka se lukittu halli tuntuu turvalliselta niin sellaiseen sisällepääsy ei usein ole kovinkaan monimutkainen suoritus. Jätä pyörä mahdollisimman näkyvälle paikalle. Katulampun alla, kerrostaloalueen ison risteyksen lähettyvillä, parkkikentän keskellä, mihin tahansa missä varas voisi kokea että työrauha on vaarassa vuorokauden joka hetkenä.
Tyhmiltähän nää varmaan vaikuttaa, varsinkin kokeneemmille kavereille, mutta toivottavasti saa uudet ajattelemaan asiaa tarkemmin ja toisaalta saa vanhemmat jakamaan omia vinkkejään. Sillä omalla toiminnallaan ja muutaman kympin satsauksella pystyy kuitenkin jo vaikeuttamaan näiden yhteiskunnan finnien toimintaa huomattavasti.