• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

moottoripyörien huoltovälit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guzzman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enskaan olen vaihtanut uudet öljyt 1500-2500 km välein. Ratapyörään n. 500 km välein. Katupyöriin n. 5 000 km välein.

Pieniä eroja ylläpidossa :D ei itse ainakaan tohdi ajaa pyörällä 10 000 km vaihtamatta öljyjä. Ellei ajo oikeasti ole semmosta, että käytetään max 1/3 kierroksista.

Jep, siinäpä se ero tuleekin. Matka-ajelussa käy kuin auton kone (joka tuossa onkin).

Ps. Onkohan muuten kenelläkään näyttöä siitä, että nykyiset nelitahtikoneet esim yli 1100cc luokissa olisivat hajonneet venyneiden huoltovälien takia?

Kisa, rata, monttu ym vehkeet on varmasti eri asia, saati viritetyt tai valmiiksi muuten huippukireät koneet.

Kyllä jokaisen motoristin tulisi itse ymmärtää oman pyörän huoltotarpeet.
Saman merkkinen mopo kun voi olla hyvinkin erilaisessa käyttöoloympäristössä/käytössä.

Saman merkkinen mopo kun voi olla hyvinkin erilaisessa käyttöoloympäristössä/käytössä.

Olisit nyt sanonut vielä että kyllä jokainen kunnon motoristi huoltaa itse pyöränsä, niin ei maksa turhaan mistään "valohoidoista"!

Kawassa, Suzukissa oli 6tkm huoltoväli ja lisäksi nuo kauden lopetus ja aloitushuollot tuli yleensä teetettyä. Yamahassa olis ollut 10tkm, mutta siitä en "päässyt" nauttimaan kun laitoin kiertoon ennenkuin tuo tuli täyteen.

Nykyisessä BMW:ssä on 10tkm väli ja nyt osuu kivasti keväthuoltoon molemmat, niin pääsee yhdellä huoltomaksulla. :)

Taitaa kaikissa uudemmissa, 2010 ja uudemmat, ruveta olemaan jo tuo 10tkm. En oo varma, mutulla heittelen. :p

Jos tekee itse moponsa huollot, niin eipä tuolla huoltovälillä ole suurta merkitystä ainakaan tavalliselle katupyörälle, jolla ei kisata. Perushuollot ovat aika yksinkertaisia ja helppo tehdä, joten voi ajoittaa helposti esim. reissujen väliin.

Itse olen tehnyt huollot suurin piirtein ohjekirjan mukaan ja lisäksi aina talveksi laittanut puhtaat öljyt ja kaasuttimiin puhdistettua bensiiniä.

Ventiilivälykset eivät yleensä paljoa muutu, joten ohjekirjan km-lukema ei ole tarkka. Parissa autossa ovat nuo tarkistukset unohtuneet ja tarkistusväli ollut yli 100 km, eikä silti ole vielä vaarallisella alueella olleet (ventiili kantanut). Mopossa olen vaihtanut ensimmäisen 100 tkm aikana vain 2 säätöpalaa, joiden väli on 0,05 mm.

Jos meinaa pitää mopoa pitkään, niin suodattimet kannattaa vaihtaa/puhdistaa ajoissa, koska niillä ja öljyillä on suurin vaikutus koneen kulumiseen.

Olisit nyt sanonut vielä että kyllä jokainen kunnon motoristi huoltaa itse pyöränsä, niin ei maksa turhaan mistään "valohoidoista"!

Kawassa, Suzukissa oli 6tkm huoltoväli ja lisäksi nuo kauden lopetus ja aloitushuollot tuli yleensä teetettyä. Yamahassa olis ollut 10tkm, mutta siitä en "päässyt" nauttimaan kun laitoin kiertoon ennenkuin tuo tuli täyteen.

Nykyisessä BMW:ssä on 10tkm väli ja nyt osuu kivasti keväthuoltoon molemmat, niin pääsee yhdellä huoltomaksulla. :)

Taitaa kaikissa uudemmissa, 2010 ja uudemmat, ruveta olemaan jo tuo 10tkm. En oo varma, mutulla heittelen. :p

"Olisit nyt sanonut vielä että kyllä jokainen kunnon motoristi huoltaa itse pyöränsä"
En sanonut,koska kunnon motoristit tajuavat sen sanomattakin.

"Olisit nyt sanonut vielä että kyllä jokainen kunnon motoristi huoltaa itse pyöränsä"

Tätä vähän odotinkin. Ei voi olla oikea motoristi ellei hääri sormet rasvassa pyörän kimpussa. :thumbup:

Tää on vähän sama kuin auton renkaiden vaihto... kukaan suomalainen tosimies ei vaihdata renkaita vaan vaihtaa ne, saatana, itse. :p

Hondassa
pikkuhuolto öljyt ,putsari ja vähän tarkastuksia 12000km

venttiilit ja vähän enempi takastamista 24000km

36000 näyttäs että atomeiks pitää pyörä hajottaa
sitten on
1vuotta
2vuotta
4vuotta välein vaihdettavaa letkua ,jarrunestettä ja muuta pientä kivaa

jaksankohan huollattaa kirjan mukaan että takuu säilyy :boring:
no ennätys se olisikin jos pyörä pysyisi mulla 5 vuotta:right:

Meikä kuuluu kans siihen sarjaan, joka ei sormiaan paljon likaa kun ei ole aikaa, taitoa eikä tiloja missä noita taitoja harjottaa. Jotain pientä roplausta pienellä ohjeistuksella pystyy tekemään... Tullee ajettua sen verran matkaa ja joskus pitkiäkin reissuja, n. 8000 - 10 000km, että huoltovälillä on mulle merkitystä. Jos reissu on esim 9000km ja rapiat pääle on mukava jos pyörää ei tarvi alkaa huollattaan kesken matkaa esim. 6000km huoltovälillä. Tosin kun pyörä vähä vanhenee niin ei se niin tonnilleen toki ole...

Tätä vähän odotinkin. Ei voi olla oikea motoristi ellei hääri sormet rasvassa pyörän kimpussa. :thumbup:

Tää on vähän sama kuin auton renkaiden vaihto... kukaan suomalainen tosimies ei vaihdata renkaita vaan vaihtaa ne, saatana, itse. :p

Avausviestini sisältö kehotti lähinnä jokaista tarkastelemaan omia ajo-olosuhteita.Eivät nämä huoltivälit ole
kiveen kirjoitettuja.
Suodattimia kannattaa vaihtaa joskus useanminkin kuin tehtaan ohje edellyttäisi ,sekä päinvastoin.
Minulle kaikki mp:llä ajavat ovat yhtäläisiä motoristeja.

Avausviestini sisältö kehotti lähinnä jokaista tarkastelemaan omia ajo-olosuhteita.Eivät nämä huoltivälit ole
kiveen kirjoitettuja.
Suodattimia kannattaa vaihtaa joskus useanminkin kuin tehtaan ohje edellyttäisi ,sekä päinvastoin.
Minulle kaikki mp:llä ajavat ovat yhtäläisiä motoristeja.

Joo, ymmärrän pointtisi.

"Valitettavasti" on paljon motoristeja, kuten itsekin olen, jotka haluavat vain ajaa sillä mopolla jonka ovat hankkineet, maksaa huollot ja ajaa taas. Ja iltaisin ehkä ristiä kätensä ja toivoa että pyörä toimii kuin olettaa sopisi. :)

Mulla ei ole mitään vastaan ihmisiä jotka oikeasti pitävät välineistään huolta, valitettavasti itselläni ei siihen ole motivaatiota eikä kiinnostusta.

Oma ajo sattuu olemaan just sellasta, että huolto 10tkm välein huolto-ohjelman mukaan käy. Ja käytän kierroksia ihan silloin kun huvittaa...

Vien sinne kalliiseen valohoitoon ja laittavat kalliit öljyt, joten en vaivaa mieltäni ollenkaan koko asialla. :bye:

Jarrupaloja kyllä vaihtelen vaikka eivät ole lopussa, sopivaa hifistelyä. :jpstyle:

Uskoisin monenkin teettäneen tuon linkuston rasvauksen ainakin Kawan zx11 tai zx12r malleihin tai sitten ovat sen itse tehneet.

Myönnettäköön, kawan linkkujen rasvauksen voi tehdä parilla tavalla, normaalisti nippojen kautta, taikka sitten kalliimmalla tavalla. Eli purkamalla linkuston ja tutkimalla "kulumat ja laakeri" Tiedän sen, ettei purkamalla ole koskaan pyytänyt takahaarukan/unitrackin rasvausta tehtävän. (hinta) Siellä on tosiaan nipat, joiden avulla ne voidellaan.
Tuota kalliimpaa tyyliä tarkoitin.
Jarruletkujen vaihtoa ei kukaan teettänyt, silloin kun huoltotöitä otin vastaan.

Ehdotitko vaihtoa asiakkaalle huolto-ohjeistuksen mukaisesti vai oletitko asiakkaan olevan tietoinen ja pyytävän tarvittaessa itse?
Kuinkas luulet mun tietävän sen, ettei niitä kukaan halunnut vaihdettavan? Ei se mun valinta ole, että , että kun vaihtoehtona on helposti yli 300 euroa oleva työ ja kun kustannusarvio, (joka täytyy esittää asiakkaalle) nousee helposti tuonne 500-1000 euron välille, vailnta oli monelle aikas helppo. Pahimmillaan eteen tulevat "vaihtokilometrit" on käsillä jopa toisena vuonna.
Huoltokirjassahan lukee, että "kumpi täyttyy ensin" eli km/aika. Vaihtaisitko itse alle vuoden vanhaan pyörään jarruletkut? Tietty sitähän toki tapahtui, että joskus asiakas vaihdatti ns. metallipunosletkut orggisten tilalle, mutta silloin usein asiakas halusi jotain parannusta. Se ei välttämättä ollut kilometreistä riippuvainen.

Omat pyöränikin ovat jo 4 ja 25 vuotta vanhoja. Alkuperäisillä letkuilla, hyvin ovat "notkeita - jarruletkumaisia" molempien letkut. Toki vanhempaan voisi vaihtaa pelkästään jarrutuntuman vuoksi metallipunosletkut.

Myönnettäköön, kawan linkkujen rasvauksen voi tehdä parilla tavalla, normaalisti nippojen kautta, taikka sitten kalliimmalla tavalla. Eli purkamalla linkuston ja tutkimalla "kulumat ja laakeri" Tiedän sen, ettei purkamalla ole koskaan pyytänyt takahaarukan/unitrackin rasvausta tehtävän. (hinta) Siellä on tosiaan nipat, joiden avulla ne voidellaan.
Tuota kalliimpaa tyyliä tarkoitin.
Jarruletkujen vaihtoa ei kukaan teettänyt, silloin kun huoltotöitä otin vastaan.

No eikös se ole tapana tehdä monesti juurikin tuolla vaivalloisemmalla ja kalliimmalla tavalla.... Eli vaihetaan sitten kaikki laakerit kerralla kuhan on tarve.:jpstyle:

En muuten ole koskaan kuullut kenenkään vaihtavan jarruletkuja huolto-ohjelman mukaisesti.
Samoten kenenkään teettäneen Kawasakiin kuuluvaa takahaarukan linkun rasvausta.

aihehan oli valmistajan huolto-ohjeet eikä kuinka huollatat tai huollat
kyllä minä ainakin kriittisesti tarkastan jarruja kun pyörällä on ikää muutama vuosi

honda lupasi jo 10 vuotta sitten kyykyille 12tonnin öljynvaihtoväliä. 6tonnin jälkeen öljyt on pikimustat ja aivan kusta. 5tonnia ajetussa koneessa huomasi jo äänestä, että öljyt pitää vaihtaa. ääni muuttuu koneessa.

vaihtakaa 12tonnin välein ja tulkaa sitten kirjoittelemaan kun nokkaketju on paalissa.

honda lupasi jo 10 vuotta sitten kyykyille 12tonnin öljynvaihtoväliä. 6tonnin jälkeen öljyt on pikimustat ja aivan kusta. 5tonnia ajetussa koneessa huomasi jo äänestä, että öljyt pitää vaihtaa. ääni muuttuu koneessa.

vaihtakaa 12tonnin välein ja tulkaa sitten kirjoittelemaan kun nokkaketju on paalissa.
Just näin. Mulla on supermotossa öljytilavuus 1.1 litraa ja huolto-ohjelma menee about näin:
1tkm öljynvaihto, normi tsekkaukset
5tkm öljynvaihto, normi tsekkaukset
10tkm koneremontti

Varmaan onkin koneremppa aiheellinen kympissä, jos ei öljyjä tuon useammin vaihda, ne ei nimittäin takuulla kestä ilmoitettua vaihtoväliä.

Back