Moottoripyörille katsastuspakko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kirin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllähän jokainen itseään ja omaa henkeään kunnioittava motoristi pitää pyöränsä siinä kunnossa, että sillä on turvallista liikkua. Päästöjen mittaamisen jotenkin kyllä ymmärrän ja varauksella myös "äänipäästöjen".

Jos katsastus sattuu tosiaan talvikuukausiksi, niin hommahan menee ainakin omalla kohdalla todella vi...maiseksi! Kun tuo oma rohjake painaa 300 kiloa, niin se on jo aika homma saada siirrettyä mun korkeahkon nelivetoavolavan lavalle. Ja konttorilla pois lavalta ja leiman(?) jälkeen uudestaan lavalle ja tallilla taas pois...
Aiak kevyt toi sun mopotin. omassani kuivapaino 320kg.
confused_orig.gif


Mutta ei se katsastuskuukausi voi kaksipyöräisissä tietenkään mennä sen rekkarin viimeisen numeron mukaan. Saahan kotilonkin katsastaa milloin tahansa, kunhan edellistä on 6 kk. Sillä taktiikalla otin juuri omaan -89 Pököttiin ns. "pitkän leiman" 1½ vuodeksi.

Oma pyörä narahtaisi satavarmasti putkista ja vilkuista.

Jos katsastus tulee, taidan perustaa kaupallisen orkkisputkivuokraamon.
talktohand.gif
biggrin.gif
 
Kyllähän jokainen itseään ja omaa henkeään kunnioittava motoristi pitää pyöränsä siinä kunnossa, että sillä on turvallista liikkua. Päästöjen mittaamisen jotenkin kyllä ymmärrän ja varauksella myös "äänipäästöjen".

Jos katsastus sattuu tosiaan talvikuukausiksi, niin hommahan menee ainakin omalla kohdalla todella vi...maiseksi! Kun tuo oma rohjake painaa 300 kiloa, niin se on jo aika homma saada siirrettyä mun korkeahkon nelivetoavolavan lavalle. Ja konttorilla pois lavalta ja leiman(?) jälkeen uudestaan lavalle ja tallilla taas pois...
Aiak kevyt toi sun mopotin. omassani kuivapaino 320kg.  
confused_orig.gif


Mutta ei se katsastuskuukausi voi kaksipyöräisissä tietenkään mennä sen rekkarin viimeisen numeron mukaan. Saahan kotilonkin katsastaa milloin tahansa, kunhan edellistä on 6 kk. Sillä taktiikalla otin juuri omaan -89 Pököttiin ns. "pitkän leiman" 1½ vuodeksi.

Oma pyörä narahtaisi satavarmasti putkista ja vilkuista.

Jos katsastus tulee, taidan perustaa kaupallisen orkkisputkivuokraamon.  
talktohand.gif
 
biggrin.gif
No juu, otteen mukaan Bob painaa vaivaset 305kg, eli aika kevyttä malmia jenkeissä käyttävät...
tounge.gif
Mutta sen tähen se sitte onkin ihan saatnan nopee!
wink.gif


Mutta pyörien mahd. katsastus on silti syvältä...Mut onneks on mullakin orggis kattiputket nurkassa vartoomassa aikaa pahempaa.
 
ei vaikuta... tai siis ei ainakaan ajaminen sen takia lopu. ylimäärästä hommaa ja kulujahan siitä tulis ja alkaa ottaan keltuaiseen.
noista virivireistä en sit tierä, vielä en o niitä harrastanu (vaikka mieli tekis) ja varmaan seuraavakin piristys hoidetaan kuutioiden avulla. kattellaan ny ihan rauhassa mitä ne viisaat keksii...
 
Argh. Vituttaa muutenkin viedä autoa "tarkastettavaksi", saa sille viidellekympille sentään jotain vastinetta, kupin kahvia eikä tarvi laittaa autoaan katsastusta varten kun räikeätkin viat katsotaan sormien lävitse.
biggrin.gif


Ei se kyllä mopoiluun vaikuta, mitä ny yksi lisäkiusa suomalaiseen mopoilunvihaamiskulttuuriin painaisi.
 
033102ass_1_prv.gif
Kaksi autoa ja vielä pyöräkin pitäisi viedä v*ttuileville katsastusmiehille. Katsasmaksut ovat nousseet ihan tolkuttomiksi.
 
Ainakaan tällä hetkellä en näe syytä moiseen. Pyöräkanta hyvä ja suhteellisen pieni toistaiseksi. Eipä tule mieleen ainuttakaan tilasto-onnettomuutta, joka olisi aiheutunut teknisestä viasta. Paitsi jotakin luokkaa "4-tahti -bensaa 2-tahtiseen" tai "rengaspaineet liian alhaalla" tms.

Autoilla lienee perusteltua, kai. Samalla pahiten savua tupruttavat saadaan patisteltua seoksen säätöön tai katin vaihtoon.

Jos pyöräkanta jatkaa kasvuaan, saattaisi ehkä olla joskus vielä tarpeen. Vaikea kysymys.

Paha kyllä, mahdollinen katsastuspakko iskee taas vain köyhään kansaan. Eiväthän hyvätuloiset koskaan katsastusta kaipaa. Hmm... no, eivätpä kaikkein köyhimmätkään, kun ei ole varaa kuin polkupyörään.

Terv. nimim. "Vielä alle 100 kertaa konttorilla käynyt"

-hh-
 
Jos otetaan huomioon ne kaksi tosiasiaa, että

- moottoripyörien tekninen vika on onnettomuuden syynä äärimmäisen harvoin ja

- moottoripyörien päästöjen suhteellinen osuus tieliikenteen kokonaispäästöistä on Suomessa todella pieni,

ei määräaikaiskatsastuksilla todellakaan saavuteta kustannuksia vastaavaa hyötyä. Liekö se sitten tarkoituskaan...?

Teoriassa yksi mahdollinen hyöty voisi olla se, että kytät lopettaisivat kyttäämisen, mutta tämä lienee melkoista toiveajattelua...
lookaround_orig.gif
 
Enpä tuolla liikenteessä ole törmännyt EI TIELIIKENNEKELPOISEEN pyörään. Eiköhän sitä jokainen sen verran pyörästä pidä huolta että se kunnossa on, toisin kuin osa autoilijoista jolle se auto on vain paikasta A paikkaan B siirtymistä varten.

Vahvasti haisee rahastukselle. Pitää saada pyöräiliöitä kiusattua vielä lisää suurien vakuutusmaksujen, alimitoitettujen nopeusrajotusten sekä ylimitoitettujen rangaistusten lisäksi.
jaa mitenköhän sitten on E- hyväksymättömät osat
crazy.gif
vilkut, putket ym.
nixweiss.gif


Periaattessahan setä-sininen voi riipiä kilvet ja määrätä katsastukseen, vai ?

En kyllä kannata pakkoa, mutta vapaaehtoisen katsastuksen jälkeen voisi vakuutusyhtiöt alentaa vakuutusmaksuja
buttrock.gif


Edit: kirj. + lisäys
No niistähän periaatteessa puuttuu vain leima (minkä saa tavaraan kuin tavaraan rahalla)
Ajoin kommentilla sitä takaa että vaikka pyöräilijät vaihtavat pyöräänsä "laittomia" osia, ovat ne kuitenkin paremmassa kunnossa kuin suurinosa suomen autokannasta.
 
PASKAT!
Kaikki barrikaadeille vaan ja liput liehumaan!
Eikö ny meikäläiset jo ihan tarpeeksi maksa vakuutusmaksujen ja ajoneuverojen kautta?

Mielenosoitusmarssi Arkadian mäelle jo huomenna, eiku maanantaina!

Kuten joku tuossa jo kirjoitti, niin jokainen joka ajaa enemmän kuin kioskille, tietää että mopotin tulee olla kunnossa tai lähtee henkikulta. Huonossa hapessa olevia mopoja en ole kyllä juurikaan (en yhtään) nähnyt toisin kun läpimätiä corolloja huonoine jarruineen ja kamaline levityksineen pyörii öljynkyllästämissä pakokaasuissa harva se ilta pimpparallia kirkolla.

Miksi sitä ehjää pyörää sitten pitää näyttää jollekin, joka ei siitä kuitenkaan ymmärrä enempää kuin sika satelliitista!

Syvältä an**sesta!!!!
 
seku, tää on vakava asia. Ei saa pelleillä, vaikka viikonloppu on lähellä ja ovat luvanneet mukavia ajokelejä.

Sun jos jonkun luulis panevan rajusti hanttiin? Agitaattori...
 
Samaa aprikoidaan täällä Itämeren lounaispuolella, eli koska tulee ja minkälaisena. Suomessa valtaosa motoilijoista pitänee pyöränsä suht turvallisessa kunnossa (MuTu), mutta mitä enemmän kansa tienaa ja jos (kun) motojen hinnat tippuu, alkavat monet (kuten keskeisessä/eteläisessä Juoroopassa) ostelemaan motoja kakkos-/hupikulkimiksi tietämättä tekniikasta yhtikäs mitään. Tällaisille "tosta se tankataan ja tuo on vissiin lämmityslaite"-henkilöille katsastus voi olla enemmin kuin paikallaan.

Toinen sektori on tämä päästömittaus. Moni tuntuisi ajattelevan tyyliin "se mitään tee, mun moto", vaan kun näin ajattelevia on maailmassa monia, niin se tekee aikamoisen päästömäärän vuositasolla. Ja näille "Aasiassa on koljardi saastuttavaa motoa, mä en siksi suostu tuohon"-vastauksiin sanon jo etukäteen, että jostainhan se on aloitettava, valitettavasti. Ihan kuin rauhanturvauksessakin, "miks noitten pitäis lopettaa tappeleminen, kun siellä ja tuolla on kanssa rähinä?" Hintaa operaatioille alkaa tulla sitten, kun katalysaattorimotoissa alkaa olla katti tiensä päässä, valitettavasti. Eivät ihan yhtä halpoja kuin autoissa.

Ja loppukaneettina todettakoon, että onneksi tuli ostettua moto, jossa seoksien säätö mahdolliseen mittaukseen on minuutin operaatio ja ainoana työkaluna tarvitaan virta-avain ja sormi. 5%
 
Tekninen vika on onnettomuuden syynä erittäin harvoin myös muualla Euroopassa, vaikka mopokanta per kapita onkin monissa maissa suurempi kuin Suomessa. Tästä näkökulmasta määräaikaiskatsastus ei ole tarpeellinen koko EU:ssa.

Sen sijaan päästöasioilla voi olla enemmän merkitystä, jossain Roomassa kun puolet kaupunkiliikenteestä tapahtuu kaksipyöräisillä. Suomessa asialla ei ole merkitystä, ellei mopokanta kasva reippaasti.

BTW, mikä ihmeen 5 %?
 
Ja loppukaneettina todettakoon, että onneksi tuli ostettua moto, jossa seoksien säätö mahdolliseen mittaukseen on minuutin operaatio ja ainoana työkaluna tarvitaan virta-avain ja sormi.                 5%
Mun pyörään tulevan boksin ansiosta seoksien säätöön ei tarvita kuin mainitsemasi virta-avain...Sopii hyvin mm. sormettomille tai vaikka kädettömille.
tounge.gif
biggrin.gif


Ja mcmiehen kera oon miettinyt tota pros juttua...Välillä 5% ja välillä 95% ?
nixweiss.gif
withstupid.gif
 
Se on varma, että jos katastus tulee niin sen jälkeen voi heittää valkokilpiselle 2t endurolle hyvästit. Sen vähän mitä tiellä käy siirtymiä ajamassa polkujen välillä niin ei oikein kiinnosta tuo katastaminen. Kauhea homma laittaa katsastus kuntoon. Ja sillä kun ei oikein tiekuntosena ole iloa ajaa rossiradalla tai poluilla.
 
Enpä tuolla liikenteessä ole törmännyt EI TIELIIKENNEKELPOISEEN pyörään. Eiköhän sitä jokainen sen verran pyörästä pidä huolta että se kunnossa on, toisin kuin osa autoilijoista jolle se auto on vain paikasta A paikkaan B siirtymistä varten.

Vahvasti haisee rahastukselle. Pitää saada pyöräiliöitä kiusattua vielä lisää suurien vakuutusmaksujen, alimitoitettujen nopeusrajotusten sekä ylimitoitettujen rangaistusten lisäksi.
jaa mitenköhän sitten on E- hyväksymättömät osat  
crazy.gif
vilkut, putket ym.  
nixweiss.gif


Periaattessahan setä-sininen voi riipiä kilvet ja määrätä katsastukseen, vai ?

En kyllä kannata pakkoa, mutta vapaaehtoisen katsastuksen jälkeen voisi vakuutusyhtiöt alentaa vakuutusmaksuja  
buttrock.gif


Edit: kirj. + lisäys
No niistähän periaatteessa puuttuu vain leima (minkä saa tavaraan kuin tavaraan rahalla)
Ajoin kommentilla sitä takaa että vaikka pyöräilijät vaihtavat pyöräänsä "laittomia" osia, ovat ne kuitenkin paremmassa kunnossa  kuin suurinosa suomen autokannasta.
Sorry, oli ihan pakko kommmentoida
062802jumpie_prv.gif



Ja jatketaan; Sattuu onnettomuus, missä mp on kääntymässä ja kotilokuski väittää ettei nähnyt vilkkua käytettävän
crazy.gif
"Viisaat" tutkivat pyörän ja kas kummaa, vilkut ovatkin E-hyväksyttömät, joten päättelevät syyn onnettomuuteen olevan siinä.
nixweiss.gif
Kaukaa haettu, mutta pahimmillaan voi jopa tällaiseksi vääntelyksi oikeudessa mennä;
crazy.gif
crazy.gif
lakimiehethän sen osaa.
 
Ja mcmiehen kera oon miettinyt tota pros juttua...Välillä 5% ja välillä 95% ?
nixweiss.gif
withstupid.gif
No ettekö oo huomannut!?! tietysti nalle puhuu asiaa 95 persenttisellä varmuudella tai sitten asiaa 5 persenttisellä varmuudella..

Mut tuli vain mieleen yksi, et jos edessäs virtaa joellinen paskaa, niin miten erotat helmet joukosta? Hyppäätkö rohkeasti uimasillesi ja alat etsiä, vai odotatko vaikka puoli vuosisataa, jotta joku helmi olisi niin selvästi esillä, että näet sen??

En tiedä miksi, mutta
nixweiss.gif
 
Back
Ylös