• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorirata Iittiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muistaakseni aikaisimpien lukekemieni uutisointien perusteella tänä vuonna alettaisi asentaa asfalttia pintaan ja ensi vuonna olisi rata ajelukunnossa. Jos kilpailu järsestettäisi vasta vuoden päästä siitä, ei se vielä kerro mitään aikataulun pitämättömyydestä.

Itseänihän epäilyttää eniten kaikki oheistoiminta radan ympärillä. Esim. majoitus- ja elämyspalvelut ja teollisuuden testausinnostukset ymsyms. Kunhan nyt saadaan se rata valmiiksi harrastelijoita varten. Aivan sama tullaanko ikinä tuotteliaita kisoja ajelemaan. On sitä rahaa turhempaankin tuhlailtu.
 
Nii.. hienoahan se olis.. luulen että tän koko uutisen tarkoitus on saada rahaa jostain.. dorna esittää.. mitään ei siis ole lyöty lukkoon.. eikä se pelkkä pinta riitä vielä mätä GP kisaan.. tuo oheis kuran rakentaminen vaatii miljoonia rahaa. Ei ihan helpolla mee maaliin tää projekti..

Veikkaan että seuraava vaihe on kun Bernie eclestone kertoo että siellä ajetaan myös formulat just pian..

Oma veikkaus on että pari konkurssia, ja siellä ajetaan samoilla faciliteeteillä kun motoparkissa.. lämmintä vettä saati sähköä ei ole.. toivon olevani väärässä. Mutta kun tätä kohtuu läheltä seuraa niin pahalta näyttää..

Koska suomeksi kymiring on täysin perseauki .. mm asiakastieto antaa riskiluokaksi rl5 eli täysin konkurssi kypsä puulaaki..
Jännä nähä.. kumpi on nopeempaa valmis.. sunny car Centerin vai Iitin moottorirata
 
Voi jestas että me Suomalaiset ollaan negatiivista kansaa. Dornalta saatiin tuki että kisat saatte jos rata valmistuu:jippikaijee:. Ei mene kuin päivä, niin lehdet kirjoittaa vain että. Eihän tuo onnistu kumminkaan kun ei ole rahoitus kunnossa.
Kyllä pitää nostaa hattua hankkeen puuhamiehille kun jaksavat uskoa hankkeeseen ja puskea sitä eteenpäin.:respect:

Jos yritettäisiin miettiä sitä kuppia puoliksi täyteen eikä puoliksi tyhjäksi.
 
Voi jestas että me Suomalaiset ollaan negatiivista kansaa. Dornalta saatiin tuki että kisat saatte jos rata valmistuu:jippikaijee:. Ei mene kuin päivä, niin lehdet kirjoittaa vain että. Eihän tuo onnistu kumminkaan kun ei ole rahoitus kunnossa.
Kyllä pitää nostaa hattua hankkeen puuhamiehille kun jaksavat uskoa hankkeeseen ja puskea sitä eteenpäin.:respect:

Jos yritettäisiin miettiä sitä kuppia puoliksi täyteen eikä puoliksi tyhjäksi.

Kansalliset ehtymättömät luonnonvarat: Kylmyys ja kateus.

Mä oon samaa mieltä. Nyt pitää rummuttaa kisojen puolesta, eikä maalailla piruja seinille. Ainakin joku uskaltaa yrittää. :thumbup:
 
Nii ei välttämättä kateellisia tai katkeria..
Budjetti on 25 miljoonaa
Sillä pitäs tehdä rata,infra, ja se 30000 katsomo.
Ihan vertailuna stadissa korjataan Olympia stadionia
Sen hintalappu on 300 miljoonaa.. siellä sentään oli penkit valmiina..

Kauheen kiva kun joku yrittää tehdä lajin eteen jotain. Enemmän ottaa päähän että hehkutetaan asioita jotka ei ole varmoja.

Toivon siis todella että Iitti valmistuu, samalla pelkään että tolla budjetilla sinne ei saada mitään mätä GP tasoa aikaan.

Toinen tapa lähestyä asiaa on rahoitus.
Jos leikitään että 25milliin saa kaikki ja siitä sijoittajien rahaa on 23miljoonaa. Sijoittaja haluaa rahalle sen 5% tuoton ja keskimääräinen sijoitusaika on vaikka 10 vuotta.

Eli vuodessa pitäs saaha takas 2.3 milliä + 5% tuotto.

No jos lasketaan että rata saadaan myytyä 150päivää /vuosi
Niin päivän tuotto kulujen jälkeen pitäisi olla 15300€ +5%
Tässä ei vielä ole laskettu sähköjä, ratahenkilöstön palkkoja, vesiä, kunnossapitoa veroja ja jne..

Eihän tuo pahalta kuulosta 60 kuskilla tekee päivä hinnaksi 255€/nuppi

Vaikka myytäisiin joka päivä vuodessa loppuun niin kulut on kestämättömät..

Helpoin ja paras ratkaisu olisi että valtio maksaisi koko paskan.
Koska kaikilla muilla tavoilla tää menee reisille..
 
Nimenomaan valtion puolelta pitäisi tulla rahoitusta kokonaisuusajatus kannalta. Eli sijoitusta sille mahdollisuudelle, miten tapahtuma saa noin laajemmin rahaa liikkumaan alueella ja osin koko suomessa.

Näin ajatellen nuo muutamat miljoonat kuulostavat kovin pieniltä.

Niin ja Kouvolan seudulla ei liene kehäkolmen sisäistä kymmenen kertomaa kustannuksiin ja rakennusaikaan.
 
Perun pahat puheeni.. jumalauta 100000 lähtijää ..taitaa olla iso gridi
 

Liitetiedostot

  • FB_IMG_1501951252699.jpg
    FB_IMG_1501951252699.jpg
    94 KB · Katselut: 156
Ihan vertailuna stadissa korjataan Olympia stadionia
Sen hintalappu on 300 miljoonaa.. siellä sentään oli penkit valmiina..

Suojeltuun Olympia-stadioniin on huono verrata mitään. Siinä rakennuksessa on paljon muutakin kuin katsomo ja kaikki tehdään museoviraston valvonnassa ja rakennuksen lisäksi korjataan kenttää yms. Laskelmissa pitää huomioida myös muut radat pääradan lisäksi. Samana päivänä voi olla useampi rata käytössä ja vuokratuloja tulee myös kahvilalta, vakiokäyttäjien talleista yms.
 
Voi jestas että me Suomalaiset ollaan negatiivista kansaa. Dornalta saatiin tuki että kisat saatte jos rata valmistuu:jippikaijee:. Ei mene kuin päivä, niin lehdet kirjoittaa vain että. Eihän tuo onnistu kumminkaan kun ei ole rahoitus kunnossa.
Kyllä pitää nostaa hattua hankkeen puuhamiehille kun jaksavat uskoa hankkeeseen ja puskea sitä eteenpäin.:respect:

Jos yritettäisiin miettiä sitä kuppia puoliksi täyteen eikä puoliksi tyhjäksi.

Komppaan Markoa. Tää on riskialtis mutta moottoriurheilun kannalta positiivinen juttu!

Aika vähän on hankkeen yhteydessä tuotu esille sen vakavasti otettavia taustoja, esim. että maat, joille rata rakennetaan, on Ahlström Capitalin maita. Rakennustöihin tarvittava kiviaines saadaan suurimmaksi osaksi alueelta, eli Ahlstrom Capitalilta. Destia, joka rataa tällä hetkellä rakentaa, on Ahlström Capitalin omistama. Tältä 160 vuotta vanhalta suomalaisyhtiöiltä ei pätäkkä lopu, mutta pöljähän sitä ensimmäisenä omiaan käyttää. Tekevät pitkäaikaisia teollisuus-, metsä- ja kiinteistöinvestointeja...Ennenmuinoin niillä oli paperitehtaita, sahoja yms..

Ratayhtiöhän tässä tapauksessa vain pyörittää radan toimintaa, ei sen mitään omista tarvii eikä tasetta tarvita. Isot tapahtumat sitten menee vielä niin, että esim. MotoGP tuo kisakonseptin "paikalle" ja ratayhtiö vain avustaa...
 
Jos Destia hoitaa rataa niinkuin se hoitaa maanteitä, siellä ei ajeta ikinä kilpaa muilla kuin traktoreilla. Ensimmäisen käyttökesän loppupäässä rata on täynnä noita patilla olevia paikkauksia ja muutama hevosenpään kokoinen reikä ajolinjalla.
 
Nii ei välttämättä kateellisia tai katkeria..
Budjetti on 25 miljoonaa
Sillä pitäs tehdä rata,infra, ja se 30000 katsomo.
Ihan vertailuna stadissa korjataan Olympia stadionia
Sen hintalappu on 300 miljoonaa.. siellä sentään oli penkit valmiina..

Kauheen kiva kun joku yrittää tehdä lajin eteen jotain. Enemmän ottaa päähän että hehkutetaan asioita jotka ei ole varmoja.

Toivon siis todella että Iitti valmistuu, samalla pelkään että tolla budjetilla sinne ei saada mitään mätä GP tasoa aikaan.

Toinen tapa lähestyä asiaa on rahoitus.
Jos leikitään että 25milliin saa kaikki ja siitä sijoittajien rahaa on 23miljoonaa. Sijoittaja haluaa rahalle sen 5% tuoton ja keskimääräinen sijoitusaika on vaikka 10 vuotta.

Eli vuodessa pitäs saaha takas 2.3 milliä + 5% tuotto.

No jos lasketaan että rata saadaan myytyä 150päivää /vuosi
Niin päivän tuotto kulujen jälkeen pitäisi olla 15300€ +5%
Tässä ei vielä ole laskettu sähköjä, ratahenkilöstön palkkoja, vesiä, kunnossapitoa veroja ja jne..

Eihän tuo pahalta kuulosta 60 kuskilla tekee päivä hinnaksi 255€/nuppi

Vaikka myytäisiin joka päivä vuodessa loppuun niin kulut on kestämättömät..

Helpoin ja paras ratkaisu olisi että valtio maksaisi koko paskan.
Koska kaikilla muilla tavoilla tää menee reisille..

Ööh.. Jos mulla olisi vaikka 100 ke sijoituskämppä, niin toki >5% tuottoa odottaisin. En kuitenkaan niin, että saisin siitä takaisin 10 ke + vielä sen 5% vuodessa.. Toki esim. 10 v päästä omat pitää saada pois, ts. omaisuuden on oltava realisoitavissa vähintäänkin nykyarvoltaan vielä silloinkin.. Iitin moottorirataan en mahtaisi uskaltaa sijoittaa senttiäkään, vaikka riskinotto voisi joskus kannattaakin..
 
Viimeksi muokattu:
Ööh.. Jos mulla olisi vaikka 100 ke sijoituskämppä, niin toki >5% tuottoa odottaisin. En kuitenkaan niin, että saisin siitä takaisin 10 ke + vielä sen 5% vuodessa.. Toki esim. 10 v päästä omat pitää saada pois, ts. omaisuuden on oltava realisoitavissa vähintäänkin nykyarvoltaan vielä silloinkin.. Iitin moottorirataan en mahtaisi uskaltaa sijoittaa senttiäkään, vaikka riskinotto voisi joskus kannattaakin..

Aamun pieni laskuharjoitus antaa sijoittajan näkökulmasta melko synkän kuvan hankkeen menestymisestä.

Tämä laskuharjoitus olettaa että kaikesta rataan sijoitetusta rahasta, myös julkisesta, halutaan 5% tuotto.

Niin, jos radan rakentamiseen riittää se 25 miljoonaa, oletetaan näin. Pääoman kuoletusajaksi oletetaan 10 vuotta ja sijoitetulle pääomalle halutaan 5% vuosittainen tuotto (korko). Tuotto, korko, tuolta ajalta pitäisi olla 15,7223 miljoonaa euroa ja siihen pääoma 25 miljoonaa euroa tekee 40,7223 miljoonaa euroa.

Tämä tarkoittaa että radan pitäisi tuottaa joka vuosi tasaisesti 4, 07223 miljoonaa euroa ylläpitokulujen päälle jotta pääoma saataisiin kuoletettua 10 vuodessa ja siihen tuotto päälle. Tarkoittaa että joka ikinen päivä pitäisi tulla tuottoa 11 156 euroa.

Jos pääoman kuoletusajaksi lasketaan 20 vuotta ja korko pysyy samana niin vuosittainen tuotto pitäisi olla 3,31662 miljoonaa euroa ja päivätuotto 9086 euroa.

Taitaa olla mahdoton yhtälö. Enkä lainkaan ihmettele ettei yksityisten sijoittajien nimiä löydy julkistettavaksi.


P.S.

Jos pääoman kuoletusaika pidennetään 30 vuoteen ja korko pysyy samana (5%) niin päivätuottovaatimus ryhtyy kasvamaan ja on 9867 euroa päivä ja vuosituottovaatimus 3,6016 miljoonaa euroa.

Että sillä lailla.
 
Viimeksi muokattu:
Kun selailin noita vanhempia juttuja, siellä sanotaan että tämä 25 miljoonaa on vain ensimmäisen vaiheen rahapotti. Tosin en tiedä mihin saakka sen pitäisi riittää, saadaanko sillä muuta kuin itse rata pinta päälle. Siihen päälle kaikki muu, katsomot, varikot, turva-alueet, sähköt, ravintolat, viemäröinti, lista on loputon. Toisaalta taas Talviaaran ei niin tuottoisaan kaivokseen upotetaan nyt kai noin miljoona päivässä veronmaksajien rahoja ja on upotettu jo monta vuotta joten tämä saattaa olla jopa halvempi rahanupotuskaivo kuin em. kaivos. Eikä saastuta niin paljon ympäristöä. Ainoat kaksi tahoa joille tämä on tuottava bisnes ovat Dorna ja Ahlström Capital. Vuokra maa-alueesta juoksee vaikkei ajeta yhtään kisaa millään laitteella. Suurin osa rahoista menee suoraan Ahlströmille.
Jos se baana on kisakunnossa joskus on kiva nähdä mistä taskusta se kynnysraha kaivellaan. Ei sitä miljonäärit heitä noin vaan. Siksi ne ovat miljonäärejä ettei hölmöillä rahan kanssa.
 
Rata saadaan ehkä sillä 25 miljoonalla. Eihän se tee kuin n. 5 miljoona / kilometri.

Ennen kuin ympäristö on kaikkine systeemeineen valmis, niin luulen, että se maksaa reilusti enemmän kuin itse rata.
Kun aletaan kulkuväyliä, parkkipaikkoja, yleisökarsinoita, kaiteita, vessoja, varikoita yms. yms kukkaistutuksia ja maisemointia tekemään, niin sitten sitä rahaa vasta palaa, kun on se 127 alihankkijan alihankkijaa painamassa pitkää päivää...

Aikoinaan vuosikymmenen vaihteessa Silverstonessa käytettiin 30 miljoonaa euroa radan varikkotilojen täydelliseen remonttiin.
 
Tämä tarkoittaa että radan pitäisi tuottaa joka vuosi tasaisesti 4, 07223 miljoonaa euroa ylläpitokulujen päälle jotta pääoma saataisiin kuoletettua 10 vuodessa ja siihen tuotto päälle. Tarkoittaa että joka ikinen päivä pitäisi tulla tuottoa 11 156 euroa.
Näin se voidaan laskea, mutta kaava on olennaisesti pielessä siinä mukavassa tosiasiassa että tuloksen teko ei rajoitu siihen 11 tuhanteen päivässä, vaan se voi olla esi kolmena viikonloppuna hatusta vedettynä 500 000 € ja yhtenä viikonloppuna miljoona. Rekkojen treenirata tuottaa päivittäin jotain ja hiekkaradat jotain.
 
Hatusta vedettynä 500000 tuloksen tekeminen puhtaana kulujen jälkeen ei ole ihan pikkujuttu tässä maassa. Siinä pitää fasiliteettien olla kunnossa ja myytävän tapahtuman hyvä, mikään kotimainen auto- tai pyöräkisa tai konsertti ei ihan helpolla sitä tuo. Kulut ovat niin kovia. Se onnistuu sitten kun lippujen hinnat on satasissa eikä kympeissä mutta sitten se yleisö joka niitä lippujen hintoja maksaa kapenee nopeasti. Ja toinen asia on kuinka moni lähtee jonnekin Iitin korpeen ellei palvelut ole samaa luokkaa kuin kaupungeissa joissa suurin osa näistä tapahtumista on. Sillä miljoonan viikonlopulla tarkoitat varmaan mahdollista MotoGP- viikonloppua, se todennäköisesti onnistuisi jos se kisa saataisiin. Dornan kynnysrahan on sanottu olevan kaikkea mahdollista viiden ja viidentoista miljoonan väliltä, jo pelkästään sen kokoon kaapiminen ei ole helppo juttu. Jostain netin syövereistä joskus katsoin että esim. Brno maksaa 16-20 miljoonaa Dornalle yhdestä kisasta. Kymi varmaan uutena tulokkaana saisi sen halvemmalla mutta se raha pitää löytyä todennäköisesti ennen kisaa.
 
eikös noissa f1 kisoissa ole se tilanne ettei euroopan radat ole suostuneet / löytäneet sitä raahaa joka tarvitaan
että kisa organisaatio viitsii tulla paikalle.... eli tuottanut radalle tappiota viimeiset kisat...
voi olla että suomessa joskus yhdet ajot on... käyn jos on ...ei tarvi viel hetkeen lippua ostaa
 
Back
Ylös