Väittäisin, että moni kisa menee maailmalla pienellä tappiolla tai plusmiinus nollana, mutta pr-arvo ja muut seikat puoltaa kisan pitämistä. Tai sitten joku taho on vain niin kiinnostunut lajista ja kuittaa tappiot itselleen.
MotoGP ja F1 kisoja ei suoraan kannata verrata, koska F1-kisaoikeus on tolkuton ja vaihtelee paljon. Lukema on jopa 9-numeroinen eli alkaen 100 miljoonaa. Toisille oikeus on tosi halpa, tai "halpa", kymmeniä miljoonia kuitenkin. En tiedä muuttuuko tämä nyt kun Ecclestone ei ole enää puikoissa.
Dorna ei ole noin paljoa rahastanut, ja heillä on ehkä enemmän aktiviteettia "tukea" tai ainakin suosia käyttämättömiä markkinoita, eli mennään pikkurahalla uudelle alueelle, jos sieltä voisi saada lajille kasvua. F1:llähän tätä tavoitetta ei oikein ole ollut Bernien aikaan koska kuninkuusluokka ja huipputuote, johon sheikit jonotti järjestämään kisoja avoimella shekkivihkolla. Dorna on halunnut kasvattaa lajin suosiota pitkäjänteisemmin menemällä uusille alueille siinä toivossa että laji kasvaa ja lopulta pääsevät niittämään parempaa satoa tuottojen muodossa (mm. TV-oikeudet).
Suomessa moni asia kulminoituu kalleuteen. Mielummin halvat liput ja halpa organisaatio kuin ryöstöliput Kummolan tyyliin ja tuhlaava organisaatio. Jos pitää maksaa palkkoja tms kuluja niin ne lähtee heti käsistä kun valtio menee siihen väliin kustannustasollaan ja vaatimuksillaan. Tuon kaliiberin kisa vaatii järkkäriä, ensiapuhenkilöstöä, ratavirkailijaa, lippumiestä, kaatopyörien kantajaa, liikenneohjaajaa, jne jne helposti pari tuhatta henkilöä. Ainoa mahdollisuus on vetää talkoo/vapaehtoispohjalta ilman kulukorvausta mutta tarjota heille hyvä ja mielenkiintoinen tilaisuus, eli tehdä osallistumiskynnys matalaksi tarjoamalla ilmaiseksi ruokahuolto, telttailu/majoitus jne. Ke-To mahdollisuus vierailla varikolla kun yleisö ei sinne vielä pääse on varmasti hyvä porkkana monelle, (ainakin minulle

) Mitä enemmän vapaaehtoisia saadaan, sitä parempi tapahtuma ja sitä halvempi se on järjestäjille. Silti uskon, että vapaaehtoisista on pulaa. Esimerkiksi noita kaatopyörien roudaajia pitää olla joka mutkassa helposti kymmenen, joskus heille ei tule mitään hommaa mutta kun tulee niin tarve on kova ja pitää äkkiä olla paikalla. Esim. Imatralla minusta niitä oli liian vähän ja kisoihin tuli kaadosta järjestäen punainen lippu kun ei ehditä yhden 2min kierroksen aikana nostamaan pyörää pois (toki siellä oli hiekkaa ja nestettäkin parissa tapauksessa mutta tolkuttoman pitkään (minuutteja) pyörät oli kyljellään tiellä). GP:ssä noihin menee alle minuutti kun parin sadan metrin säteellä on toistakymmentä henkilöä valmiina eli kisaa ei tarvitse keskeyttää sen vuoksi.
Liikenneyhteyksistä vielä, että hieman pessimistinen asenne parilla tässäkin ketjussa. Moniko rata maailmalla on lentokenttäterminaalin ja juna-aseman yhteydessä? 9km juna-asemalta ja siihen shuttle-bussi tyyppinen nonstop rullaavat bussit. On varmasti muitakin keinoja. Toki tiet on tukossa ja sormia napsauttamalla ei siihen vip-katsomoon teleportata mutta niin se on muillakin radoilla. Enpä tiedä millaiset lisätiet tuohon tulee, mutta esim. Valenciassa ja Indianapoliksessa oli tehty siten että ohi menneet tiet oli hetken yksisuuntaisia, veti aika tehokkaasti porukan pois radalta kun ei risteykset pysäytä liikettä. Joku vastaava voisi tuomia Iitissäkin jos teitä rakennetaan lisää ja hetkellinen liikennevirta voitaisiin tehokkaasti vetää pois. Mielummin toimivat liikenneyhteydet kuin pakolla kyhätyt hotellit, jotka on tyhjänä 360 päivää vuodesta. Kyllä porukka mahtuu yöksi Lahteen, Kouvolaan, jopa pk-seudulle asti. Camping alue on hyvä ja halpa ja monet fanit tykkää sellaisessa olla.
Nythän tilanne on aika hyvä kun kuitenkin itsestä kiinni kisojen pitäminen. Moni rata haluaa oikeudet vaikka olisi jo rata valmiina ja rahoitus kunnossa.