Moottorirata Iittiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ulkomaisessa mediassa KR on jäänyt taakse eikä uusia juttuja ole näkynyt viikkoon. Kotoisassa mediakentässä on kuhinaa riittänyt KR:n ilmaistua viimeisimmän 10 M€ rahatarpeensa.

Omistajista niin SML kuin AKK:kin ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, joilla ei ole takanaan merkittäviä taloudellisia muskeleita. Iitin kunta 7.000 asukkaan nuppiluvullaan -ja yrittäessään päästä koko firmasta ulos- tuskin haluaa enempää satsata rahojaan. Markku Pietilä taasen ei ole julkisuudessa tunnettu miljonäärinä. Ainoastaan A.Ahlstöm Kiinteistöt Oy:llä on takanaan taloudellista voimaa. Firma itsessään pyörittää 20 M€ vuotuista liikevaihtoa tehden siitä välillä voittoa ja välillä tappiota. Sen sijaan sen omistaja Ahlström Capital Oy on miljardin euron liikevaihdon yhtiö, joka tekee voittoa kymmeniä miljoonia € vuosittain.

Vaan näinköhän AC enää enempää haluaa kaataa rahaa sorakuoppaansa? Ainahan voi myös löytyä uusi sijoittaja, joka haluaa mukaan - eihän se mahdotonta ole; erikoisen epätodennäköistä tosin. Täysin ulkopuolista uutta lainaa KR ei takuulla saa ilman takauksia, joten takaajan on oltava valmis menettämään koko lainasumma. Joten revipä tuosta jotain myönteistä tulevaisuudenvisiota. Sitä mukaa kun rakennusinfraa valmistuu, niin talviset lämmityskulut kasvavat siellä pakollisten menojen sarakkeessa.

KR:n omistajien keskeinen kysymys onkin: Haluammeko menettää 30 M€ rahojamme, vai haluammeko menettää vielä sitäkin enemmän rahojamme?:dunno:
 
KR:n omistajien keskeinen kysymys onkin: Haluammeko menettää 30 M€ rahojamme, vai haluammeko menettää vielä sitäkin enemmän rahojamme?:dunno:

Kansainväliset hommat on nyt nähty asvalttipuolella ja mistään ei löydy rahaa radan viimeistelyyn kv käyttöön. Oleellinen kysymys on, että kuinka vähällä panostuksella tulisi kotimaiseen kysyntään nojaava moottoriurheilukeskus. Tuosta on vaikea arvioida mitään kun onnistuivat tumpuloimaan tämän kesän kotimaisetkin tapahtumat.
 
Ulkomaisessa mediassa KR on jäänyt taakse eikä uusia juttuja ole näkynyt viikkoon. Kotoisassa mediakentässä on kuhinaa riittänyt KR:n ilmaistua viimeisimmän 10 M€ rahatarpeensa.

Omistajista niin SML kuin AKK:kin ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, joilla ei ole takanaan merkittäviä taloudellisia muskeleita. Iitin kunta 7.000 asukkaan nuppiluvullaan -ja yrittäessään päästä koko firmasta ulos- tuskin haluaa enempää satsata rahojaan. Markku Pietilä taasen ei ole julkisuudessa tunnettu miljonäärinä. Ainoastaan A.Ahlstöm Kiinteistöt Oy:llä on takanaan taloudellista voimaa. Firma itsessään pyörittää 20 M€ vuotuista liikevaihtoa tehden siitä välillä voittoa ja välillä tappiota. Sen sijaan sen omistaja Ahlström Capital Oy on miljardin euron liikevaihdon yhtiö, joka tekee voittoa kymmeniä miljoonia € vuosittain.

Vaan näinköhän AC enää enempää haluaa kaataa rahaa sorakuoppaansa? Ainahan voi myös löytyä uusi sijoittaja, joka haluaa mukaan - eihän se mahdotonta ole; erikoisen epätodennäköistä tosin. Täysin ulkopuolista uutta lainaa KR ei takuulla saa ilman takauksia, joten takaajan on oltava valmis menettämään koko lainasumma. Joten revipä tuosta jotain myönteistä tulevaisuudenvisiota. Sitä mukaa kun rakennusinfraa valmistuu, niin talviset lämmityskulut kasvavat siellä pakollisten menojen sarakkeessa.

KR:n omistajien keskeinen kysymys onkin: Haluammeko menettää 30 M€ rahojamme, vai haluammeko menettää vielä sitäkin enemmän rahojamme?:dunno:
Ahlströmit omistivat myös osan maa-alueesta ja saivat siitä rahansa. Omistivat Destian ja saivat rakentamisesta rahansa, mutta Destian myynnin jälkeen sitä kautta ei enää tule rahaa. Rakentaminen oli pelkkä win-win ja ne, joiden tästä piti saada rahaa, ovat rahansa saaneet. En usko, että tarkoitus oli jättää osuuta radasta, mutta siitä ei vaan enää päässyt eroon.

Jonkinlainen tilanteen resetointi on varmaan tarpeen. Rehellinen alaskirjaus ja siitä sitten montun pohjalta ylös. Käyttöasteen nosto voisi olla hyvä alkutavoite.

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/c0b4165d-d778-4719-9f03-191c645ee6a6
Käyttöaste ei vaikuttaisi uutisen mukaan olevan kuitenkaan akuutisti paranemaan päin.
 
Alkaa tuo ratayhtiön tiedottaminen olemaan melko komediallista tasoa.

6a010535d3478f970b0240a461dd96200c-800wi
 
Maksumuurin takana harmisti, olisi kiva jos joku vaikka siteeraisi pääkohdat tänne.
"Rahat kiinni radassa
Surullisen kuuluisassa Kymiringissä on kiinni merkittävä määrä myös veronmaksajien rahaa"

Helevetin hyvä, että sitä verorahaa on lyöty sinne. Mun puolesta vois tyrkkää jonkun kymppimillin lisää moottoriurheilulle Suomessa vaikkapa vuosittain. Harmittavasti toki Kymi nyt sit aiheuttanu mainehaittaa mahdollisille tuleville hankkeille. Paskasti hoidettu bisnes ja tiedottaminen ei kyllä edistä motorsporttia kokonaisuutena päättäjien näkökulmasta katsottuna.
 
Helevetin hyvä, että sitä verorahaa on lyöty sinne. Mun puolesta vois tyrkkää jonkun kymppimillin lisää moottoriurheilulle Suomessa vaikkapa vuosittain. Harmittavasti toki Kymi nyt sit aiheuttanu mainehaittaa mahdollisille tuleville hankkeille. Paskasti hoidettu bisnes ja tiedottaminen ei kyllä edistä motorsporttia kokonaisuutena päättäjien näkökulmasta katsottuna.

:thumbup: Kymiring voisi olla minun puolesta vaikka valito-omisteinen osakeyhtiö, ja saataisiin koko kompleksi valmiiksi. Valitettavasti nykyisellä valtion omistajapolitiikalla toiveunta. Nykytrendihän on valitettavsti myydä valtion yhtiöt ulkomaille. Mitäköhän varten ne yhtiön on aikanaan valtion toimesta perustettu .....
 
Onko kellään muuten tietoa, miten suuri Moottoriliiton (meidän) omistusosuus on Kymiringistä?
Olisi kyllä kiva tietää kokoluokkaa, minkä verran liitolle menevistä jäsenmaksuista ja lisensseistä on laitettu tuonne.
 
Kymiringin osalta tuskin vaaraa olisi, että valtionyhtiönä se lunastettaisiin pois ulkomaille...

Kyllähän tässä projektissa julkisen rahan osuus on varmasti vähintäänkin riittävä, joten lienee toivottavaa, että ratkaisut löytyvät muualta, jotta paketti saadaan valmiiksi. En tiedä tarvitaanko sitä paljon puhuttua konkurssia, mutta voisihan esim. Pohjolan poistuminen takavasemmalle avata jotain kontakteja. Tuskin on ainakaan mikään suuri rahoitusmagneetti.
 
Ongelmahan on alusta alkaen ollut se, että kukaan rahoittaja ei ole nähnyt tuottoja sijoitukselleen ja sen takia yhtään sisäpiirin ulkopuolista järjissään olevaa sijoittajaa ei ole löytynyt. Eikä suurella todennäköisyydellä löydykään. Jos olisi joku kuvitteellinen massikeisari, joka rakkaudesta lajiin haluaisi tukea niin sitten, mutta kukaan joka odottaa tuottoa rahoilleen ei kyllä koske pitkällä tikullakaan. Korkeintaan se, joka ostaa konkurssipesän halvalla pois.
 
Tampereen Teatteri valmistautuu laajaan peruskorjaukseen kaudella 2024–2025. Vuonna 1913 valmistunut teatteritalo on edellisen kerran peruskorjattu 35 vuotta sitten, kaudella 1987–1988.

110-vuotiaan rakennuksen omistaa Tampereen Teatteritalo-säätiö.

Remontin kustannusarvio peruskorjauksen, laajennusosan ja uusittavan esitystekniikan osalta on noin 22,5 miljoonaa euroa. Remontin toteutuminen vaatii teatterin mukaan omien ja lähiyhteisöjen investointien sekä lainan lisäksi mittavaa valtion ja kaupungin tukea. Lisäksi teatteri käynnistää syksyllä varainkeruukampanjan.

https://yle.fi/uutiset/3-12481247
 
Kilpailun vääristämiseen liittyy lakitermi valtiontuki. Ilmeisesti sitä puitu muutamankin otteeseen käräjillä julkisen rahoituksen osalta tässäkin tarinassa. Nämä kulttuurijutut on EU säädöksissäkin ihan erikseen. Mitä vähemmän niissä on omia tuloja tiedossa sitä suuremmalla todennäköisyydellä niiden rahoittamista verovaroin ei katsota valtiontueksi vaikka ne siltä rahavirtoineen näyttäisivätkin. Menee ohi aiheen, mutta niin kai joskus kaikki.
 
Urheilupuiston hankkeen kustannusarvio nousi lähes 14 miljoonaan

Aamulehti uutisoi (siirryt toiseen palveluun) huhtikuussa 2021, että urheilupuiston hankkeet ylittävät talousarviossa varatun määrärahan 3,3 miljoonalla eurolla. Vuoden 2019 tarveselvityksessä kustannuksiksi oli arvioitu 10,5 miljoonaa, mutta kevään 2021 hankesuunnitelmassa arvio nousi 13,8 miljoonaan.

https://yle.fi/urheilu/3-12441141

Julkisen rahoituksen logiikka on jotakuinkin sellainen että jos kyseessä on "perinteinen" urheilu (ilman moottoreita), tai vastaavasti taiteeksi luettavaa toimintaa, niin näissä ei käytännössä vaadita investoinnin takaisinmaksua.
Rahoitusta ei myöskään estä se että toiminta on tappiollista, vaan tulevaisuuden toiminnan rahoitus voidaan hoitaa tuin joko kunnallisella tai valtiollisella tasolla.

Moottoriurheilu meneekin sitten eri kategoriaan. Jos julkiselta puolelta on rahoitusta jollain ihmeen kaupalla saatu, niin rahat ovat yleisen mielipiteen mukaan "valuneet hukkaan" ja oletuksena vaaditaan summan täyttä takaisinmaksua.
 
Eiköhän urheilupuisto ole vapaasti tai pilkkahinnan lipulla kaikkien käytössä eli julkisomisteisena eri juttu kuin bisnes missä vaan urheilussa. Ehkä noin voisi rahoittaa radankin, mutta sitten kai pitäisi pyörittää kuten jotain Ringiä jossa kaikki saa nimellistä maksua vastaan vetää. Enkä ole varma mitä moisesta kilpailijasta ratojaan jo hienosti ylläpitävät yrittäjät moisesta tykkäisivät. Toivottavasti saadaan rata äkkiä käyttöön, kallista pitää hiljaakin.
 
Noista valtionosuuksista ja kunnallisesta rahoittamisesta. Kyllä Suomessa rahaa on, kun on vaan tahtoa. Moottoriurheilu vaan tuntuu olevan se lapsipuoli rahoituksen suhteen. Miettikääpä, kuin monta sataa miljoona hassatiin rahaa Helsingin Olympistadionin kunnosstukseen. Koko Kymiringin budjetti on peanuts siihen verrattuna.

Itse toivon ja jaksan uskoa Kymiringin valmistuvan toimivaksi moottoriurheilukeskukseksi. Epäilijät saavat vielä nähdä :)
 
^voisiko nimim. itl kertoa mistä valoisa näkemyksensä kumpuaa? Mistä rahat

- keskeneräisiin töihin?
- radan ylläpitoon?
- luottojen maksuun?
- Dornan kisalisenssiin?
 
Noista valtionosuuksista ja kunnallisesta rahoittamisesta. Kyllä Suomessa rahaa on, kun on vaan tahtoa. Moottoriurheilu vaan tuntuu olevan se lapsipuoli rahoituksen suhteen. Miettikääpä, kuin monta sataa miljoona hassatiin rahaa Helsingin Olympistadionin kunnosstukseen. Koko Kymiringin budjetti on peanuts siihen verrattuna.

Itse toivon ja jaksan uskoa Kymiringin valmistuvan toimivaksi moottoriurheilukeskukseksi. Epäilijät saavat vielä nähdä :)

Niin, Olympiastadion kuten suurin osa teattereista ovat valtion ja / tai kuntien omistuksessa. Mukana saattaa olla myös yhdistyksiä ja yleishyödyllisiä säätiöitä. Nämä ovat siis, suurelta osin, julkisessa omistuksessa.

Kymiring taas on yksityinen yritys josta pieni osa on - toistaiseksi - kunnallisessa omistuksessa. Tästä tulee ero kuinka julkista rahoitusta jaetaan. Kymiring on saanut, omistuspohjaansa nähden, huomattavan paljon julkista rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muuallakin painitaan talouden kanssa.

Uuden kilpailustadionin rakentaminen Vuokattiin on lykkääntymässä.

Neljä vuotta sitten tehtyjen suunnitelmien mukaan 20 miljoonan euron stadionin piti mahdollistaa suurten kansainvälisten kisojen järjestäminen. Rahoitus törmäsi ensin koronaan, ja nyt kustannukset ovat karkaamassa käsistä.

Vuokatin Urheiluopiston toimitusjohtaja Mari Varjonen sanoo, että suunnittelua on tehty paljon, mutta nyt ongelmana on raha. Varjonen arvioi, että kustannusarvio on noussut neljän vuoden takaisesta niin, että summa lähentelee jo 30 miljoonaa euroa.

Suunnitelmiin on kuulunut MM-tason kilpailukeskus, joka mahdollistaisi mäkihyppäämisen K110-mäestä sekä maastohiihdon ja ampumahiihdon. Alueen suorituspaikkoihin tarvitaan yleisesti päivitystä.

https://yle.fi/urheilu/3-12481463
 
Back
Ylös