• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorirata Iittiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän tuo sitte oo mikään ongelma, kun piti kisoihin mennessä olla muutoinki valmista niin nyt on lisäaikaa reilusti viimeistellä muutakin kuntoon 👍
 
Perustetaan Pro Pärinät Pois Ry mikä kerää varoja millä pyritään lopettamaan turhanpäiväinen nurkka-ajo ja sen sellainen häiritsevä kaahailu. Rahoilla sitten ylläpidetään KymiRingiä.
 
Eiköhän urheilupuisto ole vapaasti tai pilkkahinnan lipulla kaikkien käytössä eli julkisomisteisena eri juttu kuin bisnes missä vaan urheilussa. Ehkä noin voisi rahoittaa radankin, mutta sitten kai pitäisi pyörittää kuten jotain Ringiä jossa kaikki saa nimellistä maksua vastaan vetää. Enkä ole varma mitä moisesta kilpailijasta ratojaan jo hienosti ylläpitävät yrittäjät moisesta tykkäisivät. Toivottavasti saadaan rata äkkiä käyttöön, kallista pitää hiljaakin.

Urheiluhallit, jäähallit, uimahallit, koulujen liikuntasalit... kyllähän näitä maksullisia verovaroin tuotettuja riittää harrastajille. Ja maksu on ihan markkinahinta, eikä mikään pilkkahinta.
Samoin näitä on myös yksityisiä, usein jopa samalla kylällä kunnallinen ja yksityinen versio samasta aiheesta, varsinkin jos on isompi kylä.

Moni kunta on rahoittanut tontilleen jäähallin ja jäänyt taakse hiljaiseksi omistajaksi ilman että vaatii sijoitetulle pääomalleen tuottoa. En näe siinä paljoakaan eroa moottoriurheilukeskukseen verrattuna.
Jos jäähalliin on ryhdytty niin silloin ollaan jo aika kaukana peruspalveluista.
Mitä tuetaan on tietysti arvovalinta poliitikoiden toimesta.
 
Jos vähän tutustuu niiden hallien päätöshommiin, niin moni on tehty aika hataralla perusteella.

Meidän kylälle haluttiin harjoitusjäähalli varsinaisen jäähallin kylkeen.

Se "myytiin" päättäjille sopparilla, jossa, lätkäporukka, junnulätkäporukka ja taitoluistelijat ostaa 11 tuntia jääaikaa vuoden jokaisena päivänä ja sopparissa oli lisäpykälä, että jos kulut siitä kasvaa, niin ko. porukka ostaa lisää jääaikaa.

Kaksi vuotta ja sitten maksuvelvollisuus siirtyi veronmaksajille.

Mutta lätkä onkin tervehenkistä urheilua eikä mitään pärisevillä laitteilla rietastelua.
 
Moni kunta on rahoittanut tontilleen jäähallin ja jäänyt taakse hiljaiseksi omistajaksi ilman että vaatii sijoitetulle pääomalleen tuottoa. En näe siinä paljoakaan eroa moottoriurheilukeskukseen verrattuna.
Jos jäähalliin on ryhdytty niin silloin ollaan jo aika kaukana peruspalveluista.
Mitä tuetaan on tietysti arvovalinta poliitikoiden toimesta.

Ois kyllä kiva tietää kuinka paljon kunnat ja valtio ovat tukeneet yhtä urheilulajia noiden hallien muodossa. Mutta poliitikot vastaa yleensä kansan huutoon ja jääkiekkoliitto osannut lobata hyvin. No saahaanhan osa takaisin kun jokunen pääsee maailmalle takoon rahaa ja osa kuluu kotosuomessakin.
 
Perustetaan Pro Pärinät Pois Ry mikä kerää varoja millä pyritään lopettamaan turhanpäiväinen nurkka-ajo ja sen sellainen häiritsevä kaahailu. Rahoilla sitten ylläpidetään KymiRingiä.

Tämä voisi jopa toimia. Ihmisille pitää antaa jotain ymmärrettävää vastustettava. Minkään puolesta toimiminen ei saa massoja mukaan mutta vastustus on varmaa.
 
Jos Kymiringiä haluaa vertailla jäähalliin, niin entisen Hartwall arenan rakentaminen on ainoa oikea vertailukohta. Kumpikin on yrityslähtöisesti perustettu ja ajettu eteenpäin. Jos hallin rakentaminen olisi pysähtynyt, niin ei varmasti olisi tullut senttiäkään rahaa Helsingin kaupungilta ilman, että halli olisi siirtynyt kaupungin hallintaan yleishyödylliseksi omaisuudeksi.

Radan tukemisessa jo lain puitteissa on mahdotonta antaa osakeyhtiölle vastikkeetonta rahaa tuen muodossa. Asiaa puidaan jo nyt käräjillä kun pohditaan, kuka sai antaa mitäkin ja mikä oli lainaa ja mikä ei.

Ajatusmaailmaa pitää pinnistellä ja erottaa omassa mielessään yhdistystoiminta ja yritystoiminta. Kunnallinen yleisurheilukenttä ja yksityinen kuntosali. Yleisurheilukenttää voi rakentaa ja kaupunki rahoittaa tappiotarkoituksessa. Kuntosalia taas ei voi, pysty tai saa.

Jos Kymiringille edes teoreettisesti haluaisi kuntien ja valtion rahoitusta, niin siitä pitäisi saada yhteisomaisuutta. Rata-infraa pyörittämään yhdistys tai kuntien omistama osakeyhtiö. Itse ratatoimintaa voisi varmaan pyörittää kaupallinen toimija rataa vuokraamalla.
 
^Ei hätää, täällä palstalla tiedetään paremmin, että kyseessä on hienosti vedetty projekti alusta asti. Projektin johtoryhmä on toiminut esimerkillisesti ja houkuttelee toiminnallaan sijoittajia jonoksi asti. :bisseä:
 
Mistä tuo A.A.W mitään tietää.
Heittelee perättömiä kommentteja ja mustamalaa hyvin johdettua hanketta.
 
Ymmärrän tuon AAW:n kritiikin talouspuolesta mutta se että rata olisi liian korvessa, onkohan Antti yhtään katsonut missä nykyradat sijaitsevat noin yleensä, missä sentään ajetaan kaikenlaisia arvokisoja.
Eurooppa on nyt tietenkin tiheämmin asuttua kuin Suomi, mutta kyllä radoille tullaan useamman sadan kilometrin päästä sekä harrastamaan että kisoja katsomaan.
Vai onko niin, että kaikki mikä on kehä III:n ulkopuolella on korpisuomea ja on vaara joutua susien syömäksi?
 
^Ei hätää, täällä palstalla tiedetään paremmin, että kyseessä on hienosti vedetty projekti alusta asti. Projektin johtoryhmä on toiminut esimerkillisesti ja houkuttelee toiminnallaan sijoittajia jonoksi asti. :bisseä:

Siis kaikkihan oli jo valmista, mutta sitten tällä palstalla jotkut maalailivat horisonttiin, että makkara olisi kuitekin pahaa ja kaljakin ehkä kallista.


"Radan päällystys aloitettiin loppukeväällä 2019 kansainvälisten moottoriurheilujärjestöjen asiantuntijan Rainer Hartin ohjaamana. Samaan aikaan valmistui tiukalla aikataululla 1 440 neliön hallimainen varikkorakennus."

"Kaikki saatiin urakalla valmiiksi ennen 19. – 20.8.2019 ajettuja MotoGP-luokan testiajoja. Näiden testien perusteella kisaoikeuksien haltija Dorna Sports -järjestö otti Kymi Ringin vuoden 2020 kisaohjelmaansa."

"Aikataulut ovat pitäneet koko viisivuotisen hankkeen ajan. Onnistumisen ovat taanneet tiukka kontrolli ja sitoutunut henkilöstö."

”Työnjohto on ollut koko ajan hereillä, jos ongelmia on ilmennyt. Meillä on ollut heti ratkaisut, miten edetään. Tekijät olivat viime kesänä niin sitoutuneita, että aloittivat työt yöllä viileään aikaan kolmelta, koska päivällä helteessä ei töitä voinut tehdä.”

Lainaukset täältä vuodelta 2020
https://rakennustaito.fi/kymiring-on-valmis-isoihin-kisoihin/

Pahaan makkaraan, kalliiseen kaljaan tai maalattuun horisonttiin kaatui tämä hanke. Muuten oli jo kaikki valmista, kuten tuosta jutusta voi lukea.
 
Mistä tuo A.A.W mitään tietää.
Heittelee perättömiä kommentteja ja mustamalaa hyvin johdettua hanketta.

Ymmärrän tuon AAW:n kritiikin talouspuolesta mutta se että rata olisi liian korvessa, onkohan Antti yhtään katsonut missä nykyradat sijaitsevat noin yleensä, missä sentään ajetaan kaikenlaisia arvokisoja.
Eurooppa on nyt tietenkin tiheämmin asuttua kuin Suomi, mutta kyllä radoille tullaan useamman sadan kilometrin päästä sekä harrastamaan että kisoja katsomaan.
Vai onko niin, että kaikki mikä on kehä III:n ulkopuolella on korpisuomea ja on vaara joutua susien syömäksi?


Turhaan Anttia mollaatte tietämttömäksi.
Lukekaa nyt esimerkiksi tuo

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keimolan_moottorirata
 
Turhaan Anttia mollaatte tietämttömäksi.
En tunne miestä millään tavalla, mutta jos äijä sanoo perusteeksi miksi rata ei menestyisi sen, että se sijaitsee korvessa ni se ei oikeasti tiedä vittuakaan mistä se puhuu.

Käys katsomassa Amerikassa missä niitä ovaaliratoja ja moottoriratoja sijaitsee jotka vetää 100000+ ihmistä paikalle joka vuosi.

Voin omasta kokemuksesta sanoa että ovat paljolti viljapelloilla ja metsässä pikkukylien vieressä.
 
Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa Keimolan jälkeen. Miten sitten nykypäivänä onnistuisi moottoripyhättö Helsingin liepeille?

Maan hinta mieletön ja hanke tuskin edes alkaisi, sillä tuskin saisi ympäristölupaa ja kaatuisi vimeistään loputtomiin valituksiin melusta ja ympäristönhsitoista ja luonnon tuhoamisesta. Siinä mielessä Kymiring joutomaalle keskelle ei mitään on jopa järkevämpi.
 
Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa Keimolan jälkeen. Miten sitten nykypäivänä onnistuisi moottoripyhättö Helsingin liepeille?

Maan hinta mieletön ja hanke tuskin edes alkaisi, sillä tuskin saisi ympäristölupaa ja kaatuisi vimeistään loputtomiin valituksiin melusta ja ympäristönhsitoista ja luonnon tuhoamisesta. Siinä mielessä Kymiring joutomaalle keskelle ei mitään on jopa järkevämpi.
Kuulin tossa muutama viikko sitten sellaisen koomisen tarinan että lentokentän vieressä sijaitsevasta Vantaa Circuitin motocross radasta oli tehty meluvalitus ku pyörä korkeassa hypyssä kuuluu hetken aikaa vallin takaa :D

Millä helvetin stetoskoopilla se on kuunnellut ku yhden lentokoneen jylinä peittää sen motocrossin äänen täysin, ja niitä koneita menee siitä ympäri päivän.

Valittajien aikakausi Best evör :jippikaijee:
 
Back
Ylös