G
Guest
Guest
Mites noi stabilointiaineet sopivaan ruiskulla ja katalysaattorilla varustettuun koneeseen? Lähinnä toi katalysaattori mietityttää, toisaalta katti lähtee puis kun uusi putki saapuu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuulemma järkevää, varsinkin jos seisoo korroosioalttiissa paikassa, ts. paikassa jossa lämpötilat vaihtelee paljon --> ulkona/kylmässä/kosteassa. Ei siitä ainakaan haittaa ole, itse en vaan ole jaksanu katteita purkaa tulppien poistoa varten.mitenkäs on kun jotkut suosittelevat noin teelusikallista moottori öljyä mäntien pääle tulpan reiästä.Tuntuis noin äkikseltään kyllä tarpeelliselta ,mitä olette mieltä![]()
No onhan tuo katos tyhjää parempi, mutta et sitten ole ajatellut mp-liikkeiden tarjoamaa lämmintä talvisäilytystilaa? Kyllähän siinä muutaman sata euroa säästää, jos säilyttää omissa nurkissa, mutta maksaako se sitten vaivan.Mulla mopo on seissyt aina ennen puolilämpöisessä tallissa, mutta nyt se ei ole enään mahdollista. Joudun jättämään sen avonaiseen autokatokseen. 3 umpi seinää, mutta 1 avoin.
IHAN TAVALLINEN SILIKONI ÖLJY SPREINÄ ON AINAKIN OSOTTAUTUNUT HYVÄKSIMulla mopo on seissyt aina ennen puolilämpöisessä tallissa, mutta nyt se ei ole enään mahdollista. Joudun jättämään sen avonaiseen autokatokseen. 3 umpi seinää, mutta 1 avoin. Tämmöisillä toimenpiteilä meinasin sinne viedä.
- Pesu ja vahaus
- Akku irti ja sisälle
- Polttoaineen lisälitku koneeseen
- Metallipinnat ehkä öljyän jollain?
- Tulpan reiästä korkilinen öljyä per pytty
- Pressu päälle
Lähinnä arveluttaa, että milla öljyäis metalli/kromi osat. Ja niitä kun on paljon customissa. Vai eikö millään? Ei ole enne tarvinnut miettiä, mutta nyt lämpötila pumppaa suoraan samaa tahtia kuin ulkolämpö
![]()
Ja vanhoilla öljyillä meinasin säilyttää, koska keväällähän pitäs taas vaihtaa kun keli on seilannut. Silloinhan öljyyn kondensoituu vettä?
Juu, mut ei tarvii HUUTAA!IHAN TAVALLINEN SILIKONI ÖLJY SPREINÄ ON AINAKIN OSOTTAUTUNUT HYVÄKSI
Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.Mä vaihtaisin ennen talvisäilytystä öljyt kyllä, vaikka niillä ei paljon olisi ajettukaan. Mutta keväällä en vaihda ennenkuin vaihtoväli alkaa täyttyä...Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Bajahillista:Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Siksi että käytetyt öljyt keräävät itseensä kaikenlaista epäpuhtautta ja happamoituvat -> voi syövyttää alumiinia ja tiivisteitä. Erittäin monesta lähteestä saatua tietoa. Ja jos tuo (mitätön) öljyn "väljähtyminen" epäilyttää, laittaa sitten mieluummin halpaa öljyä talveksi ja vaihtaa keväällä kunnon öljyt koneeseen.Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Katos vaan. Täytyykin muuttaa omia tapoja, ja läträtä halpisöljyllä syksylläBajahillista:Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunit vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km
Mikä sitten on ns. halpaöljy? Kattelin noita castrolin öljyjä eikä ne nyt niin pahan hintasia ole... No onhan se 20-30e säästöä, mutta ehkä laittaisin talveksi kuitenkin muuta kun piiltemaöljyä, vaikkkin pyörä seisoo lämpimässä...
Kannatan täyttä tankkia + lisäainetta.Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen syksyllä niin pitääkö suodatinkin vaihtaa keväällä, siis jos vaihtaa myös keväällä öljyt?
Täällä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa tuon tankintyhjennyksen osalta. Toisten mielestä tankki pitäisi jättää täyteen, sekaan lurauttaa lisäainetta ja käyttää konetta niin että lisäaine pääsee jokapaikkaan. Toiset taas sanoo että tankki ja pytyt tyhjiksi ja kaikkiin luraus öljyä...
Kumpikohan näistä vaihtoehdoista olisi parempi jos pyörä seisoo lämpimässä tallissa, eikä ole altis lämpötilan vaihteluille? Laiskana miehenä kannattaisin tuota lisäaine vaihtoehtoa, niin ei tarttisi katteita alkaa purkamaan![]()
Joo, ei nyt ihan ohjeesta käy aiheeseen, mutta kyllä siinä lähinnä näin on aina käynyt:
1. Pyörä talliiin (lämmin), joskus pestynä, yleensä ei.
2. Akun piuhat irti
3. Hirveä suunnittelu mitä kaikkea pitää talven aikana tehdä.
4. Huhtikuu menossa, tapahtuu herääminen
5. Akku kiinni ja käyntiin
6. Öljynvaihto (yleensä syksyllä venytetty koska kyllä sen talvella kerkiää....)
7. Hirveällä kiireellä mopon pesu "kuivana" jotenkin tallissa.
8. Vaha päälle, ketjut kireälle ja rasvat päälle.
9. Soitto vakuutusyhtiöön: Nyt lähtee!
10.![]()
Eli "tyhmänä" on jäänyt renkaat maata vasten, yleensä vanhat öljyt, bensaa se mitä on ollut tankissa/kaasareissa, jouset jäykkinä.
Ei ole ongelmia ollut akkujen, öljyjen, renkaiden kuin minkään muunkaan kanssa. Voi olla että pyörällä ajetaan tämän johdosta 130tkm 150:n sijaan, mutta sitten siinä käy niin.![]()
Tosin olen samaa mieltä että järkeväähän se olisi nuo kaikki ja paljon muutakin tehdä, mutta..... Kaikki tämä johtuu varmaan laiskuudesta/muustakin tekemisestä/siitä että mulle mopo on lähinnä hauskanpitoväline ja kulkuneuvo, pienoismalli on kirjahyllyssä koristeena, mutta osa meistä taas tykkää roplata, joten jokainen hifistelköön talvisäilytyksineen kuten pahaaksi näkee, keväällä kuitenkin mennään taas!![]()
Pointtina lähinnä se että monella menee täälläkin ensi kertaa mopo talviteloille ja ohjeita haetaan, joten ei kannata jännäkakkaa laskea jos huomaa talvella että jotain jäi tekemättä.
![]()