• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo talvikuntoon

Mites noi stabilointiaineet sopivaan ruiskulla ja katalysaattorilla varustettuun koneeseen? Lähinnä toi katalysaattori mietityttää, toisaalta katti lähtee puis kun uusi putki saapuu
tounge.gif
 
Joo, ei nyt ihan ohjeesta käy aiheeseen, mutta kyllä siinä lähinnä näin on aina käynyt:

1. Pyörä talliiin (lämmin), joskus pestynä, yleensä ei.
2. Akun piuhat irti
3. Hirveä suunnittelu mitä kaikkea pitää talven aikana tehdä.
4. Huhtikuu menossa, tapahtuu herääminen
5. Akku kiinni ja käyntiin
6. Öljynvaihto (yleensä syksyllä venytetty koska kyllä sen talvella kerkiää....)
7. Hirveällä kiireellä mopon pesu "kuivana" jotenkin tallissa.
8. Vaha päälle, ketjut kireälle ja rasvat päälle.
9. Soitto vakuutusyhtiöön: Nyt lähtee!
10.  
062802moto_prv.gif


Eli "tyhmänä" on jäänyt renkaat maata vasten, yleensä vanhat öljyt, bensaa se mitä on ollut tankissa/kaasareissa, jouset jäykkinä.
Ei ole ongelmia ollut akkujen, öljyjen, renkaiden kuin minkään muunkaan kanssa. Voi olla että pyörällä ajetaan tämän johdosta 130tkm 150:n sijaan, mutta sitten siinä käy niin.
smile_org.gif


Tosin olen samaa mieltä että järkeväähän se olisi nuo kaikki ja paljon muutakin tehdä, mutta..... Kaikki tämä johtuu varmaan laiskuudesta/muustakin tekemisestä/siitä että mulle mopo on lähinnä hauskanpitoväline ja kulkuneuvo, pienoismalli on kirjahyllyssä koristeena, mutta osa meistä taas tykkää roplata, joten jokainen hifistelköön talvisäilytyksineen kuten pahaaksi näkee, keväällä kuitenkin mennään taas!  
062802moto_prv.gif


Pointtina lähinnä se että monella menee täälläkin ensi kertaa mopo talviteloille ja ohjeita haetaan, joten ei kannata jännäkakkaa laskea jos huomaa talvella että jotain jäi tekemättä.
buttrock.gif
 
mitenkäs on kun jotkut suosittelevat noin teelusikallista moottori öljyä mäntien pääle tulpan reiästä.Tuntuis noin äkikseltään kyllä tarpeelliselta ,mitä olette mieltä
confused_orig.gif
 
mitenkäs on kun jotkut suosittelevat noin teelusikallista moottori öljyä mäntien pääle tulpan reiästä.Tuntuis noin äkikseltään kyllä tarpeelliselta ,mitä olette mieltä
confused_orig.gif
Kuulemma järkevää, varsinkin jos seisoo korroosioalttiissa paikassa, ts. paikassa jossa lämpötilat vaihtelee paljon --> ulkona/kylmässä/kosteassa. Ei siitä ainakaan haittaa ole, itse en vaan ole jaksanu katteita purkaa tulppien poistoa varten.  
smile_org.gif

buttrock.gif


(Edit: Oonksmä nyt joku v**tun supervippi ku meni 500 rikki....
tounge.gif
)
 
Mulla mopo on seissyt aina ennen puolilämpöisessä tallissa, mutta nyt se ei ole enään mahdollista. Joudun jättämään sen avonaiseen autokatokseen. 3 umpi seinää, mutta 1 avoin. Tämmöisillä toimenpiteilä meinasin sinne viedä.

- Pesu ja vahaus
- Akku irti ja sisälle
- Polttoaineen lisälitku koneeseen
- Metallipinnat ehkä öljyän jollain?
- Tulpan reiästä korkilinen öljyä per pytty
- Pressu päälle

Lähinnä arveluttaa, että milla öljyäis metalli/kromi osat. Ja niitä kun on paljon customissa. Vai eikö millään? Ei ole enne tarvinnut miettiä, mutta nyt lämpötila pumppaa suoraan samaa tahtia kuin ulkolämpö
nixweiss.gif


Ja vanhoilla öljyillä meinasin säilyttää, koska keväällähän pitäs taas vaihtaa kun keli on seilannut. Silloinhan öljyyn kondensoituu vettä?
 
Mulla mopo on seissyt aina ennen puolilämpöisessä tallissa, mutta nyt se ei ole enään mahdollista. Joudun jättämään sen avonaiseen autokatokseen. 3 umpi seinää, mutta 1 avoin.
No onhan tuo katos tyhjää parempi, mutta et sitten ole ajatellut mp-liikkeiden tarjoamaa lämmintä talvisäilytystilaa? Kyllähän siinä muutaman sata euroa säästää, jos säilyttää omissa nurkissa, mutta maksaako se sitten vaivan.
 
Mulla mopo on seissyt aina ennen puolilämpöisessä tallissa, mutta nyt se ei ole enään mahdollista. Joudun jättämään sen avonaiseen autokatokseen. 3 umpi seinää, mutta 1 avoin. Tämmöisillä toimenpiteilä meinasin sinne viedä.

- Pesu ja vahaus
- Akku irti ja sisälle
- Polttoaineen lisälitku koneeseen
- Metallipinnat ehkä öljyän jollain?
- Tulpan reiästä korkilinen öljyä per pytty
- Pressu päälle

Lähinnä arveluttaa, että milla öljyäis metalli/kromi osat. Ja niitä kun on paljon customissa. Vai eikö millään? Ei ole enne tarvinnut miettiä, mutta nyt lämpötila pumppaa suoraan samaa tahtia kuin ulkolämpö
nixweiss.gif


Ja vanhoilla öljyillä meinasin säilyttää, koska keväällähän pitäs taas vaihtaa kun keli on seilannut. Silloinhan öljyyn kondensoituu vettä?
IHAN TAVALLINEN SILIKONI ÖLJY SPREINÄ ON AINAKIN OSOTTAUTUNUT HYVÄKSI
 
no oma mopo viime talvenkin talvehti lämpimässä ja kuivassa tallissa, ja seuraavat jutut tein ennen seisontaan laittoa;

- Pyörän peseminen ja pinttymien pois hinkkaaminen
- Hana offille ja kaasarit tyhjiksi käyttäen
- Tankin letku irti ja tankki tyhjäksi
- Uudet öljyt koneeseen
- Tulppien reijistä lusikalliset öljyvä sisään ja pari kertaa startilla konettta pyöräyttäen
- Akku irti ja säilytykseen
- Mopotin peiton alle sivuseisontatuelle, koska muutakaan ei ole.

Ennen ajokauden alkua käynnistin koneen pariinkin kertaan ja annoin käydä lämpimäksi, pari kertaa jopa tuli jäisellä pihatiellä luisteltua. Talven pimeinä öinä annoin mopon nukkua, uutta osaa toki aina tuppaa eksymään vanhojen tilalle...
biggrin.gif
 
Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Mä vaihtaisin ennen talvisäilytystä öljyt kyllä, vaikka niillä ei paljon olisi ajettukaan. Mutta keväällä en vaihda ennenkuin vaihtoväli alkaa täyttyä...
Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
 
Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Bajahillista:

Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunit vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km
 
Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Siksi että käytetyt öljyt keräävät itseensä kaikenlaista epäpuhtautta ja happamoituvat -> voi syövyttää alumiinia ja tiivisteitä. Erittäin monesta lähteestä saatua tietoa. Ja jos tuo (mitätön) öljyn "väljähtyminen" epäilyttää, laittaa sitten mieluummin halpaa öljyä talveksi ja vaihtaa keväällä kunnon öljyt koneeseen.

Edit: Jassu olikin jo vastannut
withstupid.gif
sorry, tämä ei ollut besserwisser-yritelmä
blush.gif
 
Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
Bajahillista:

Käytettyyn öljyyn on moottorin käymisen aikana aina liuennut rikkiä. Kondensoitunit vesi ja rikki taas muodostavat rikkihappoa joten seisova ja vanha öljy saattaa syövyttää koneen osia ja tiivisteitä. Öljyt kannattaakin useinmiten vaihtaa sekä ennen seisotusta että sen jälkeen. Voit tehdä öljyjen vaihdon ennen varastointia, mutta älä aja uudella öljyllä enempää kuin 100km
Katos vaan. Täytyykin muuttaa omia tapoja, ja läträtä halpisöljyllä syksyllä
biggrin.gif
 
Mikä sitten on ns. halpaöljy? Kattelin noita castrolin öljyjä eikä ne nyt niin pahan hintasia ole... No onhan se 20-30e säästöä, mutta ehkä laittaisin talveksi kuitenkin muuta kun piiltemaöljyä, vaikkkin pyörä seisoo lämpimässä...
 
Mikä sitten on ns. halpaöljy? Kattelin noita castrolin öljyjä eikä ne nyt niin pahan hintasia ole... No onhan se 20-30e säästöä, mutta ehkä laittaisin talveksi kuitenkin muuta kun piiltemaöljyä, vaikkkin pyörä seisoo lämpimässä...

Halpisöljyä on mm. Delvac jota saa ison tonkan parilla kympillä.
 
Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen syksyllä niin pitääkö suodatinkin vaihtaa keväällä, siis jos vaihtaa myös keväällä öljyt?

Täällä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa tuon tankintyhjennyksen osalta. Toisten mielestä tankki pitäisi jättää täyteen, sekaan lurauttaa lisäainetta ja käyttää konetta niin että lisäaine pääsee jokapaikkaan. Toiset taas sanoo että tankki ja pytyt tyhjiksi ja kaikkiin luraus öljyä...

Kumpikohan näistä vaihtoehdoista olisi parempi jos pyörä seisoo lämpimässä tallissa, eikä ole altis lämpötilan vaihteluille? Laiskana miehenä kannattaisin tuota lisäaine vaihtoehtoa, niin ei tarttisi katteita alkaa purkamaan
smile_org.gif
 
Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen syksyllä niin pitääkö suodatinkin vaihtaa keväällä, siis jos vaihtaa myös keväällä öljyt?

Täällä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa tuon tankintyhjennyksen osalta. Toisten mielestä tankki pitäisi jättää täyteen, sekaan lurauttaa lisäainetta ja käyttää konetta niin että lisäaine pääsee jokapaikkaan. Toiset taas sanoo että tankki ja pytyt tyhjiksi ja kaikkiin luraus öljyä...

Kumpikohan näistä vaihtoehdoista olisi parempi jos pyörä seisoo lämpimässä tallissa, eikä ole altis lämpötilan vaihteluille? Laiskana miehenä kannattaisin tuota lisäaine vaihtoehtoa, niin ei tarttisi katteita alkaa purkamaan  
smile_org.gif
Kannatan täyttä tankkia + lisäainetta.

Itse olen juuri täyttänyt tankin täyteen ja lisännyt joukkoon Masinolia. Keväällä tietysti voi olla hyvä vaihtaa bensat tankkiin, niin voi säästyä käyntihäiriöiltä
smile_org.gif
(tosin itse en ole huomannut)
 
mopo talviteloille parin viikon sisällä...Akku irti ja latautumaan, ja keväällä sit toinen latinki jos tarpeen! mut sitten, kaikki mikä irti lähtee, kans otetaan irti. koneesta kannet auki ja nettiilien kunnon tarkistus, nostajien tarkistus, kaasarin preppaus, ja täys kuluvien osien tarkistus...sähköt uusiks (turha sähkö pois) laturin kunnon tarkistus, startin tarkistus, laatikon tarkistus, välyksien tarkistus, välityksien päivitys (lisää kiihtyyttä)

sit osien haaliminen/rakentaminen, helvetillinen näprääminen, hulluks tekevä pohjatyö ja viimesenä ja eniten haastavana, maalaus! kokoominen tapahtuu joskus huhtikuussa, kun viikko tai kaks ajokautta menny - helvetillisellä kiireellä jotta varmasti jotai unohtuu!
biggrin.gif
mutta sitten kun se toimii, ja kulkee niin se on tehdystä työstä se suurin palkinto!



saa nähä mitä tuleman pitää, mutta hauskaa se on!
033102beer_1_prv.gif
biggrin.gif


notta näin meillä!
smile_org.gif
 
Joo, ei nyt ihan ohjeesta käy aiheeseen, mutta kyllä siinä lähinnä näin on aina käynyt:

1. Pyörä talliiin (lämmin), joskus pestynä, yleensä ei.
2. Akun piuhat irti
3. Hirveä suunnittelu mitä kaikkea pitää talven aikana tehdä.
4. Huhtikuu menossa, tapahtuu herääminen
5. Akku kiinni ja käyntiin
6. Öljynvaihto (yleensä syksyllä venytetty koska kyllä sen talvella kerkiää....)
7. Hirveällä kiireellä mopon pesu "kuivana" jotenkin tallissa.
8. Vaha päälle, ketjut kireälle ja rasvat päälle.
9. Soitto vakuutusyhtiöön: Nyt lähtee!
10.
062802moto_prv.gif


Eli "tyhmänä" on jäänyt renkaat maata vasten, yleensä vanhat öljyt, bensaa se mitä on ollut tankissa/kaasareissa, jouset jäykkinä.
Ei ole ongelmia ollut akkujen, öljyjen, renkaiden kuin minkään muunkaan kanssa. Voi olla että pyörällä ajetaan tämän johdosta 130tkm 150:n sijaan, mutta sitten siinä käy niin.
smile_org.gif


Tosin olen samaa mieltä että järkeväähän se olisi nuo kaikki ja paljon muutakin tehdä, mutta..... Kaikki tämä johtuu varmaan laiskuudesta/muustakin tekemisestä/siitä että mulle mopo on lähinnä hauskanpitoväline ja kulkuneuvo, pienoismalli on kirjahyllyssä koristeena, mutta osa meistä taas tykkää roplata, joten jokainen hifistelköön talvisäilytyksineen kuten pahaaksi näkee, keväällä kuitenkin mennään taas!
062802moto_prv.gif


Pointtina lähinnä se että monella menee täälläkin ensi kertaa mopo talviteloille ja ohjeita haetaan, joten ei kannata jännäkakkaa laskea jos huomaa talvella että jotain jäi tekemättä.
buttrock.gif
biggrin.gif
Vähän tohon tyyliin minäkin. Mulla ei vaan ole mitään mielenkiintoa ruveta hifistelemään lisäaineiden tahi öljynvaihtojen kanssa.

Pari talvea mopo oli ns. autokatoksessa suoraan ajon jäljiltä sinne työnnettynä. Hyvin lähti liikenteeseen keväällä.
Enkä muuten suojannut osia millään rasvoilla. Kuinkas huonot maali/kromi pinnat noissa "itä"pyörissä oikein on jos ne pilalle menee ihan iteksiin talven aikana?
biggrin.gif


No, jokainen tyylillään.
baaa.gif
 
Onneks on noilla mopoilla sen verran ikää ettei tarvitse huolissaan olla vaikka joku listan kohdista jäisi tekemättäkin. Ajokauden jälkeen lämpöiseen talliin, pesu, uudet öljyt ja suodatin, akun kengät irti. Vanhemmissa vehkeissä olen käyttänyt ajokaudellakin halpis mineraaliöljyjä, tunsivatkohan edes -70 ja -80 luvuilla kytkimen lisäaineita? Välillä käy käyttämässä pyörän lämpöiseksi, musiikkia korville ja saa nauttia myös moottoripyörän tuoksusta pakokaasun merkissä.
Ja sitten kun nopeimmat jo ajelevat ja aurinko lämmittää niin ruetaan säätämään venttiilejä.
wink.gif

Kylmäsäilytys onkin sitten vähän toinen juttu, ehkä kannattaa kysellä lämmintä paikkaa jostakin tai hankkia kimpassa joku tila?
Ja mopoahan voi aina säilyttää keittiössä tai olohuoneessa etenkin jos asuu muualla kuin kerrostalossa. Eikös mp ole sisustusesineenä komeampi kuin joku aaltomaljakko
biggrin.gif
 
Back
Ylös