• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo talvikuntoon

Kävin just käyttämässä oman erkan lämpimäksi ja kas kas,
jäähdytinnestettähän sieltä vesipumpun luota alkoi valumaan,tosin vaan muutama tippa minuutissa.

Just n.400km sitten uusittu vesipumpun tiivisteitä Vantaan Bike Worldissa.(Toivottavasti)

Onko ihan normaalia että parin kuukauden seisotuksen jälkeen tiivisteet kuivuis noin paljon?
Kyllä ne äkkiä kuivahtaa...varsinkin jos siel on pahvitiivisteet...
Omassa vuoti bensaa melko hulvattomasti keväällä kuivasäilytyksen jälkeen, kunnes tunnin parin jälkeen tiivisteet turpos ja piti taas...
Tosta erkast en ole varma...meneeköhän siinäkin kannen läpi sellainen kartiomainen liitin, joka on tiivistetty o-renkaalla...ne renkaat väsyy ja pitää vaihtaa muutaman vuoden välein, pissivät jäähdytysnesteen tulpille muuten ;)

Hmm, eikös noi "fuel stabilizerit" ole ihan periaatteessa jäätymisenestoainetta tms, jota saa esim. tarjoustalosta kahdella eurolla litran?

Tässä ketjussa muutama kyselly että miten nuo bensan stabilointiaineet käy ruiskupeleihin, enkä huomannu että kukaan ois vastannu kysymykseen...
omg.gif

No, miten on? Kannattaako (ja saako) laittaa stabilaattoreita ruiskuvärkkeihin vai ei? Vai onko ne litkut vain ja ainoastaan kaasarikulkineita varten?

Oliko niin että nuo stabilaattorit myöskin suojaa p.a.-järjestelmää hapettumisilta yms.,
eivätkä pelkästään vain auta bensaa säilymään "aromikkaana" talven yli?

Lämpimässä tallissa ajattelin pyörän säilyttää talven yli.

Vastatkaa faktalla, ei mutulla..
biggrin.gif

Varokaa vaan... viidessä kuukaudessa vanhat öljyt syö kakkosvaihteen.
033102bebe_1_prv.gif
Vanha Yamaha oli seissyt 10v kylmässä tallissa samat öljyt koneessa, eikä vaihteissa ollut mitään vikaa. Okei, bensat joutu vaihtaa ennenku lähti ajelulle... Min en talven ajaksi tee muuta, kun täytän tankin. Stabilointiaineet tuntuu ainakin turhalta, kun en niitä ole koskaan tarvittu. En pyörään, kotiloon, veneeseen enkä edes ruohonleikkuriin.
wink.gif

Edittiä... nii joo, toki mä akun pois otan.

Kovalta hommalta tuntuu tuo talvisäilytys
crazy.gif
. Itse olen viimeiset 15 vuotta ollut niin, syntinen, että olen vain pessyt, vahannut, tankannut ja ajanut lämpimään talliin. Hienosti on jokainen pyöräni pelannut ja keväällä lähtenyt käyntiin kuin palmun alta. Öljyt olen vaihtanut silloin kun on normaali vaihdon aika.
Oikeassa olet, tuntuu melkoisen kovalta hommalta tuo talvisäilytys. Laiskana miehenä olen reilun 30 vuoden aikana ajanut pyörän syksyllä talliin ja keväällä ulos.
sport05.gif
Helppoa, eikä ole koskaan ollut minkäänlaisia propleemia.
nopeesti on 15 vuotta tullut.....oman viestin lainaamisesta 2 vuotta sitten..
biggrin.gif

Ja takaisin asialinjalle;

- pesin ja vahasin pyörän (+ pesin ketjut Motul:in chain cleaner:illa, joka toimii käsittämättömän hyvin)
- akkuun ctek:in piuhat kiinni ja (ylläpito)lataukseen
- tankkiin loput tuosta Yamahan fuel stabilaattorista (joka siis mainitaan tuolla aiemmin) ja tankki täyteen.
- lämpimään talliin seisomaan kevättä odottamaan.

Eiköhän pyörällä pitäisi keväällä liikkeelle päästä?  
buttrock.gif

crazy.gif
. Itse olen viimeiset 15 vuotta ollut niin, syntinen, että olen vain pessyt, vahannut, tankannut ja ajanut lämpimään talliin. Hienosti on jokainen pyöräni pelannut ja keväällä lähtenyt käyntiin kuin palmun alta. Öljyt olen vaihtanut silloin kun on normaali vaihdon aika.
Oikeassa olet, tuntuu melkoisen kovalta hommalta tuo talvisäilytys. Laiskana miehenä olen reilun 30 vuoden aikana ajanut pyörän syksyllä talliin ja keväällä ulos.
sport05.gif
biggrin.gif
tounge.gif

ite vein kawasakin talvi säilöön...kylläkin purin kaikki katteet ja renkaat irti ja kumit uusiks..myös levyt/palat ja rattaat/ketjut uusiks...sit öjyt viel...talven aikana maalia pintaan niin a´vot...
062802jumpie_prv.gif
kyl on kesänä sit kiva
062802moto_prv.gif

crazy.gif
sport05.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Varhaisdementiaa!
tounge.gif

crazy.gif
sport05.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Varhaisdementiaa!
tounge.gif
Tuolla tavalla kerrankin joku on samaa mieltä kanssasi urgissa.
tounge.gif

Mites tuon talvisäilytyksen kanssa....teettekö jonku sortin "sopimuksen" tms...vai siis vaan käytännössä ajatte tuntemattoman jampan luo ja sovitte säilytyksestä ja "keväällä tavataan" ?

Lienenkö hiukan vainoharhainen mutta eipä tuota itse ainakaan ole kuin puhelinnumero kaverille jota en ennestään tunne...tosin reilulta vaikutti. Ei kai kellään nyt ole intressejä ryhtyä pyöriä pöllimään, olihan tuolla pari muutakin pyörää jo "unilla"....

Pese puunaa,rasvaa,löysytä esijännitykset,vaihda öljyt/suodin,lataa akku,jos mahdollista käytä pyörää muutemakerta talven aikana.Uutta bensaa lisää tankkiin talvella,näillä metodeilla olen itse hoitanut pyöriäni aina.En tiedä onko se paras tapa,mutta koskaan ei ole ollut keväällä ongelmia.Eikun Paksi poskeen ja Baanalle käväällä.
cool.gif

Tuli aiheelliseksi tilata Haynesin kirja hankkimaani vanhaa lullaa varten, ja siellä on kyllä aika kattavat ja järkeenkäyvät step-by-step ohjeet pyörän pitkäaikaissäilytystä varten. Eikä tarvitse ihmetellä, sillä kummalisuudet yleensä selitetään, että miksi näin kannattaa tehdä.

20 vuotta on yks äijä pitäny pyöräänsä kylmässä tallissa ilman mitään sen suurempia huoltotoimenpiteitä eikä mikskään oo menny. pyörä edelleenki niinku uus.

Nyt tuli vasta tuo Ctek 800 xs ostettua, ja tyrkkäsinkin sen jo kiinni moposta irti olevaan akkuun. (Motonetistä hintaan 39,00 €)

Onko kellään tietoa tuon virran kulutuksesta, kun sitä pidetään kuukausia ylläpitolatauksessa? Maximi latausvirraksi ilmoitetaan 0,8 A. Tuleeko tuo ymmärtää siten että sen sähköverkosta ottama teho on 0,8 A*230 V=184 w, vai kenties 0,8 A*12 V=9,6 w?

Ja onko vielä niin, että tuo maksimi latausvirta on käytössä vain kun akku on tyhjä, ja ylläpitolatauksen tehon tarve on jotain aivan muuta?

Virrankulutusmittarillahan tuo selviäisi, mutta kun en sellasta käsiini ole saanut..

Back