• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo vie Paljon bensaa!

Mulla oli VF750 kaksi kalvoa pahki, pyörä täysin tehoton, ei isommilla vaihteilla kiertänyt lähellekään tappiin. Mutta ei se kulutukseen vaikuttanut.

kannatta korjata eikä vaan ajella, kun liika bensa syö voitelun ja kiillottaa sylinterit. sitten alkaa mennä öljyäkin.

Viekös se sitten nykyään koko ajan sikana bensaa vai silloin tällöin? Aloituspostauksesta sain käsityksen, että toisen kerran bensat hävinneet tankista, mutta ei peräkkäiset tankilliset? Ei oikein ole mahdollista, että käynnissä ei mitään vikaa ja vie triplamäärän bensaa.

Mopopojat tiirikoineet tankin auki ja lappoletkulla imaisseet mopoon bensat. Onko perheessä teiniä, joka myy iskän bensat:pissed:

Nyt on hommaa selvitelty ja testiajot suoritettu. Eilen kotiin tullessani meni ihan vahingossa varatankille 100m ennen kotipihaa, joten tankkasin testilenkille tasan 5.5L bensaa ja ajoin motarilla testin, keskinopeus n. 100km/h. Pääsin 33km niin alkoi kaasussa tuntumaan nykimistä ja se meni varatankille. Ensimmäinen ajatus oli se, että "toivottavasti seuraava bensis ei ole 50km päässä!" :D No ei, kun kyl sen heti siinä tajusi, että ei tämä voi mitenkään olla mahdollista. Katsoin sitten vielä mapsista tuon matkan, niin se näytti siihen 83km eli mittari oli jätättänyt tuohon mennessä 50km. Siinä aiemmin olinkin just miettinyt 21km kohdalla, että jotenkin nää kilometrit menee nyt tosi hitaasti :D Mutta se on silti vaikea ymmärtää ihan täysin, kun mittari kuitenkin pyörii, eikä ole täysin seis.

Yksi mikä tässä itellä ehkä vähän vaikeutti tätä prosessia oli se, että olin juuri hetki sitten purkanut ja puhdistanut kaasarit ja toki tuli mieleen, että olenko tehnyt jotain väärin? Mutta tämä oli hyvä esimerkki siitä, että samaan aikaan voi tulla joku aivan muu vika, mikä ei liity mitenkään siihen mitä on juuri tehnyt tai ollut tekemässä.

Mutta tämä on nyt selvitetty mysteeri :) Ei täs kait muuta, kuin ostamaan uutta vaijeria :) Kiitokset kaikille vinkeistä, neuvoista ja tiedoista :)

Bensan kulutuksesta, jos joku jää tuota miettimään, niin 5.5l n. 80km, josta osa taajamassa. Mopossa on suutinsetti ja vapari, niin 100km olisi ollut n. 6.1l ja tässä on lisäksi alkuun pitkä ryypytys, kun viileät ilmat eli kulutus on kait noin suurinpiirtein just kuten pitääkin.

Löytyipä vika yllättävästä paikasta.

Mites jos vähän virittäis mittaria niin että se veis vaikka litran satkulle? Olis taloudellista.

Hehheh... Hyvä, että vika löyty ja joskus juurisyy saattaa yllättää!

Kun vika on kerran löytynyt niin wanha pieru muistelee.... Mulla oli aikanaan W123 riisselimersu, joka niin ikään alko kuluttamaan paljo löpöä. Meno loppui siinä 450 km kohdalla ja eiku maatiloilta vinkumaan diisseliä, hätätapauksessa tupaöljyä, että pääsi huoltoasemalle.

Miksi? Olin joskus massaillu auton pohjaa ja touhussani massannu umpeen polttoainesäiliön korvausilmaputken! No vakuumi oli sitte vetäny tankin lommolle, niin että tilavuus oli pienentyny.

-Ile-

Edellisen enskan mittari välillä sekoili ja näytti ajonopeudeksi useita satoja maileja tunnissa.

Kyllä muuten kertyi lukemaa matkamittariin.

Hehheh... Hyvä, että vika löyty ja joskus juurisyy saattaa yllättää!

Kun vika on kerran löytynyt niin wanha pieru muistelee.... Mulla oli aikanaan W123 riisselimersu, joka niin ikään alko kuluttamaan paljo löpöä. Meno loppui siinä 450 km kohdalla ja eiku maatiloilta vinkumaan diisseliä, hätätapauksessa tupaöljyä, että pääsi huoltoasemalle.

-Ile-

Muistelua lisää: purin ja säädin Chevyvanin nelikurkkuisen Holleyn ja olin intoa täys, kun kulutus putosi ensimmäisellä tankillisella huomattavasti.
Valitettavasti kulutuksen putoaminen oli harhaa, bensamittari oli hajonnut näyttämään neljäsosatankillista ja pääsin bensan loputtua reippailemaan lähimmälle bensa-asemalle.
Kilometri kävelyä bensikselle tuntui sadalta, kun totuus säätöjen poikkeuksellisesta onnistumisesta selvisi.:)

Ihan näin helposti en tietenkään tästä(kään) selvinnyt. Eilen katsoin, että sekä matka, että trippi kulkevat samassa tahdissa, mutta koska kulkevat, niin nyt on sitten pienoisen arvioinnin paikka, että paljonko on oikeasti kilsoja kertynyt ja tämähän on tietenkin oleellinen tieto huoltojen, osien ja renkaiden suhteen. Onneksi otan yleensä täysiä tankillisia ja vain harvoin vajaita ja lisäksi muistan, kun tätä oiretta alkoi ilmaantumaan ensimmäisiä kertoja ja silloin heitto oli 50km luokkaa. Joitain vajaita tankillisia olen siinä välissä ajanut, mutta en monia. Nopea oma arvioni (pohjautuen muistikuviini) oli, että mittarista puuttuu ehkä n. 750-1000km.

Näyttikö muuten nopeusmittari oikein? Jos näytti niin vika ei liene vaijerissa vaan jossain mittarin sisällä siinä matopyörä muoviratas osiossa mikä pyörittää (mekaanista kiekkomallista) matkamittaria.

Nopeuamittari näytti oikein. Olisikohan se aika vaihtaa kokonaan mittaristo digitaaliseen?

Back