Mopon punnitus Turun seutu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JMH

Orgin Keulahahmo
Kukapa tietäis, että missä sais ajettua tarpeeks tarkalle (kilo) puntarille Turun seudulla.

Topinojan kaatopaikan puntari ei ole ainakaan tarpeeksi tarkka.

(Tiedän, vaihtoehtona on kotivaakakikkailu)
 
Kukapa tietäis, että missä sais ajettua tarpeeks tarkalle (kilo) puntarille Turun seudulla.

Topinojan kaatopaikan puntari ei ole ainakaan tarpeeksi tarkka.

(Tiedän, vaihtoehtona on kotivaakakikkailu)

Olisko vaakajakki ja tukeva pitkä lava riittävä moiseen?
http://varasto1.fi/vaakavaunu-liftstar-wh-25es-tulostimella

Meillä on hommissa vaakajakki ja varmaan riittävä lavakin, on trukkikin vaakalla mutta taitaa olla liian raju tuohon hommaan.
trukki.jpg
 
Meidän kylällä on / oli vanhan liiton katsastuskonttorilla semmoinen vaaka, jolla punnittiin autoja.
Tarkkuudesta en tiedä.
Oisko Turun jollekkin vanhemmalle katsastuskonttorille jäänyt semmoinen vielä käyttöön...?
 
Kukapa tietäis, että missä sais ajettua tarpeeks tarkalle (kilo) puntarille Turun seudulla.

Topinojan kaatopaikan puntari ei ole ainakaan tarpeeksi tarkka.

(Tiedän, vaihtoehtona on kotivaakakikkailu)
Saatko mopon katosta roikkumaan?
Jos, niin osta ebaystä joku sopiva vaaka ko käyttöön.
 
Kotivaakakikkailu on aivan hyvä keino.

Siinähän tarvitaan kaksi aivan tavallista henkilövakaa, yksi kummankin pyörän alle. Luetaan vaakojen antamat lukemat ja lasketaan yhteen. Yhteenlaskettujen lukujen summa on pyörän paino.

Jos pyörän paino on yli 400kg niin tämä tapa ei välttämättä toimi johtuen henkilövaakojen mittausalueesta, joka on noin 1-200kg.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo kuin kaks keittiövaakaa, mut eihän tällä kiire ole.

Ehtiihän tuota jossain välissä.
 
Kotivaaka toimii, jos saa jotenkin varmistettua, että molemmat laitteet näyttävät oleellisesti oikein. Niissä voi olla kilojen heittoja, vaikka näyttö olisikin kymmenyksen tarkkuudella.
Hiukan suuntaa saa siitä, että punnitsee itsensä molemmilla vaa'oilla ja katsoo, että lukemat ovat samat. Vielä parempi olisi joku n 50 kg puntti, jonka oikea paino on tiedossa.
Sitten vain lankkuja tasaiselle lattialle niin, että yläpinnat ovat vaakojen tasolla. Lankkua pitkin pyörä puntareille ja sivuttaistuenta siten, ettei se vaikuta painoon.

Katsastuskonttoreilla ja poliiseilla on puntarit, mutta niiden käyttö yleensä maksaa ja ne ovat ns rekkamallia, eli tarkkuus tähän hommaan ei ole paras mahdollinen. Posteilla, kuljetusliikkeillä tms on tälle painoluokalle parempia vaakoja. Käyt vain kysymässä, että mitä maksaisi jos lähettäisin tämän prätkän kirjeenä?
 
Ei oo kuin kaks keittiövaakaa, mut eihän tällä kiire ole.

Ehtiihän tuota jossain välissä.

Yksikin riittää. Laittaa lankkuja sen verran että pyörä on vaakasuorassa ja punnitsee yhden pään kerrallaan. Yksi sivutuen alle siksi aikaa kun siirtää vaakaa. Melko vähäisellä matematiikalla saa sitten laskettua kokonaispainon. Pitää tangosta kevyesti pystyssä niin ettei lukema heilu liikaa. Omani punnitsin tavallisella lasilevyisellä henkilövaakalla. Laitoin sen molemmin puolin lankkua siten ettei tarvinnut suoraan sen päälle työntää.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdellä vaa'alla on pyörät punnittu em tavalla, vaa'an paksuinen levy/kalikka toisen pyörän alle niin saa oikeat lukemat. Saa myös selville pyörän painonjakauman jos tällä tiedolla on merkitystä.
 
Todennäköisesti. Ja painumat nollissa tai tosi lähellä. Ihan perseestä radalla.
 
giphy.gif
 
Kannattaa kuitenkin laittaa ensin ihan perusasiat kuntoon, ennen kuin ryhtyy puntaroimaan yhtään mitään. Tällä pääsee alkuun:

https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/fgi/putoamiskiihtyvyys.pdf

Tuosta näkee, että sama pyörä painaa Kemoralla huomattavasti enemmän kuin Alastarolla.

Kun gravitaatiokentän voimakkuus puntarin sijaintikohdassa on saatu selville, pääsee mittaamaan. Mittauspaikan ilma vaikuttaa hyvin paljon, koska sen aiheuttama noste vaihtelee ilmanpaineen, lämpötilan, kosteuden yms mukaan. Myös väärät rengaspaineet voivat ryssiä tuloksen: pyörän paino kasvaa kun rengaspaine kasvaa.

Ei tuo kuitenkaan ihan tekemätön paikka ole. Huolellisella suunnittelulla ja mittauksen toteuttamisella saa melko luotettavan arvion jo ennen ensi kevään ajoja! Onnea projektille.
 
Olisiko turvallisinta suorittaa mittaus maata kiertävällä radalla kiihtyvyyden ja voimantarpeen perusteella? Tietty märkäpainon mittaaminen täydellä tankilla aiheuttaa uusia haasteita.

Tässähän haetaan massaa.

Matkaahan tosin tulee mittauspaikalle vähän lisää. Joitakin satoja kilometrejä.
 
Mittaa jousien painuma. Täällä on niin hyviä säätäjiä, että voimme päätellä massan painuman arvosta. Sitten vain renkaat irrallisina postin tai matkahuollon vaa'alle puntaroitaviksi.
 
Mittaa jousien painuma. Täällä on niin hyviä säätäjiä, että voimme päätellä massan painuman arvosta. Sitten vain renkaat irrallisina postin tai matkahuollon vaa'alle puntaroitaviksi.
Lisäksi pitää tietää keulakulma, ja takalinkun välityssuhde. Muutoin on turha lähteä edes arvailemaan.
Ja sinne puntariin pitää viedä kaikki jousittamaton massa, eli etujarrut, akseli, sisemmät liukuputket jne. Ja takajarru, pakka, haarukka, jne.
 
Back
Ylös