• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopopoika keuli kärryyni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyyppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tyyppi

New member
Noniin. Pääsin minäkin osalliseksi kaksipyöräiskolariin. Ei toki moottoripyörän kanssa mutta kahdella...tai tässä tapauksessa yhdellä pyörällä, mopokin kulkee.

Ajelin asuntoautolla peräkärry perässä normaalia työmatkareittiäni. Kadun ylittää yhdessä kohdassa suojatie ja kevyenliikenteen väylä, jolla saa ajaa mopolla. Suojatien eteen kadulla kulkevaa autoani väistääkseen pysähtyi ihan asiallisesti paikallinen "mopobomberi". Kaveri siis tunsi säännöt ja väistämisvelvollisuutensa. Luulin kaiken olevan hyvin, kunnes näin peilistä vaan salamannopean etupyörän noston ja kuulin kolahduksen auton takaa. Siellä mopo roikkui etupyörästään kärryn laidassa ja kaveri pitkin pituuttaan liikenteenjakajan päällä.
Ihan perus markettimopolla ei keuliminen ja lähtö ihan noin sähäkästi suju.
Onneksi selvisi ruhjeilla ja haavoilla.

Oliko tämä nyt se puusilmä, joka ei nähnyt kärryä vai onko se ajoitus tosiaan noin tarkkaa puuhaa, että heti puskurin takaa on päästävä? Siellä oli sitten yllättäen se kärry.

Minusta kyse on asenteesta, jolla pahimmassa tapauksessa jatketaan myöhemmin tehokkaampien laitteiden puikoissa. Sitten jälki on pahempaa.

odotas hetki, kyllä tämä varmaan kääntyy hovissa.. anteeksi orggissa, silleen päin, että olet itse se puusilmä, ja noudatit (liian alhaista) nopeusrajoitusta, minkä vuoksi et ehtinyt taitavan mopoilijan alta poijes
wink.gif

Polttoaineen korkeasta hinnasta johtuen mopopoika yritti matkustaa
ilmaiseksi peräkärrysi kyydissä.
Pomppu vaan jäi hieman vajaaksi.

Viime viikolla yksi mopopoika halusi kokeilla käytännössä 2 metrin turvavälin riittävyyttä kaupunkiliikenteessä. Ei riittänyt. Kokeilu päättyi minun autoni perään ja kokeilun lopputuloksena peltiseppä sai vakuutusyhtiön sponssaaman oikaisu-urakan.

Harmittavaa, että kolari tapahtui. Ilmeisesti molemmat osapuolet selvisivät kolarista ilman suurempia vahinkoja, mikä on tärkeintä.

Toiseksi tärkein asia lienee, että tuo tapaus varmasti opetti mopoilijalle liikenteestä ja kiireestä enemmän kuin mitkään valistuskamppanjat pystyisivät opettamaan.

Harmittavaa, että kolari tapahtui. Ilmeisesti molemmat osapuolet selvisivät kolarista ilman suurempia vahinkoja, mikä on tärkeintä.

Toiseksi tärkein asia lienee, että tuo tapaus varmasti opetti mopoilijalle liikenteestä ja kiireestä enemmän kuin mitkään valistuskamppanjat pystyisivät opettamaan.
Henk. koht. en usko että kaveri oppi asiasta paskan vertaa mitään.

Missä paikassa muuten pitää pysähtyä suojatien eteen päästämään auto ohi? Ja vastaushan on Suomessa. Muualla onkin sitten sitä fiksumpaa porukkaa, jotka osaavat antaa kevyelle liikenteelle tilaa.
Ehkä jossain. Suurimmassa osassa maita, joissa olen kulkenut, jalankulkija on liikenteessä henkensä uhalla. Ja esim. Espanjassa autoilijat on kohteliaita siitä syystä, että jollet pysähdy, saat satojen eurojen sakot.

Minä näin kyllä tänään merkillisen näyn. Kaksi mopopoikaa pysähtyi suojatien eteen päästämään mummon yli.

Henk. koht. en usko että kaveri oppi asiasta paskan vertaa mitään.
Samaa mieltä olen tästä asiasta. Voi olla että pari viikkoa menee silleen rauhallisesti, mutta sitten se unohtuu taas kunnes kolahtaa uudelleen.

Suurimmassa osassa maita, joissa olen kulkenut, jalankulkija on liikenteessä henkensä uhalla. Ja esim. Espanjassa autoilijat on kohteliaita siitä syystä, että jollet pysähdy, saat satojen eurojen sakot.
Suurimmassa osassa maita (kaikissa), joissa minä olen käynyt, päästetään jalankulkijat HUOMATTAVASTI helpommin yli tien, kuin Suomessa. Kyllähän Suomessakin pitäisi pysähtyä, jos jalankulkija on ylittämässä tietä, mutta harvemmassa on ne tapaukset.

Kaveri siis tunsi säännöt ja väistämisvelvollisuutensa. Luulin kaiken olevan hyvin, kunnes näin peilistä vaan salamannopean etupyörän noston ja kuulin kolahduksen auton takaa. Siellä mopo roikkui etupyörästään kärryn laidassa ja kaveri pitkin pituuttaan liikenteenjakajan päällä.
Kyllä tulee mieleen, että olisiko kumminkin kytkin lipsahtanut vahingossa ylös jostain syystä. Jos nyt jonkunlainen näkö on niin ei voi kukaan ajaa tuolla lailla peräkärryyn... kai...
nixweiss.gif

Suurimmassa osassa maita, joissa olen kulkenut, jalankulkija on liikenteessä henkensä uhalla. Ja esim. Espanjassa autoilijat on kohteliaita siitä syystä, että jollet pysähdy, saat satojen eurojen sakot.
Suurimmassa osassa maita (kaikissa), joissa minä olen käynyt, päästetään jalankulkijat HUOMATTAVASTI helpommin yli tien, kuin Suomessa. Kyllähän Suomessakin pitäisi pysähtyä, jos jalankulkija on ylittämässä tietä, mutta harvemmassa on ne tapaukset.
Maailmaa kiertaneena samaa mielta. Moni "banana state" on parempi. Suomi tassa asiassa ainakin lantisen Euroopan pohjanoteeraus. Vaikka muuten mielestani hyva paikka (paitsi pirun kylma...  
wink.gif
 )

Maailmaa kiertaneena samaa mielta. Moni "banana state" on parempi. Suomi tassa asiassa ainakin lantisen Euroopan pohjanoteeraus. Vaikka muuten mielestani hyva paikka (paitsi pirun kylma...  
wink.gif
 )
no hei, "Sarvikuonojen maa"
biggrin.gif

Vikahan ei ollut teissä kummassakaan, vaan lainsäädännössä. Tehon puutteen takia ei matka sujunutkaan mukavasti pommikoneella.
o_637603.gif

wink.gif
 )
no hei, "Sarvikuonojen maa"  
biggrin.gif
Tässä sujuvasti unohdetaan se, että "siellä kaikkialla" ei suojateitä ole 100 metrin välein punaisten liikennevalojen välissä, ei joka risteyksessä neljään suuntaan tulppaamassa kääntyvää autoliikennettä, ja liikenne on muutenkin suunniteltu vähemmän autoilijavihamielisesti kuin täällä suomaassa.

Täällä prioriteetti numero yksi on kevyen liikenteen oikeudet ja kakkosena julkisen liikenteen sujuvuus. Yksityisautoilu saa sitten sen mitä sattuu jäämään... Kun koko ajan saa keppiä ja jämiä niin on turha odottaa joviaalia käytöstä jalankulkijoita kohtaan.

Et ole ajanut vaalimaalta itään? Tai tallinnasta etelään?
Ja suurimmat onnettomuustilastot taitaa kuitenkin löytyä etelä-euroopan maista. Syy ei ole lainsäädöksessä vaan syy on manjana aivoissa.

ihmelista

sakemannia paljon vaarallisempi maa kuin lontoo vaikka lontoossa ajetaan väärällä puolella, huonommat autot ja muutenkin asiat päin prinkkalaa?

Täällä prioriteetti numero yksi on kevyen liikenteen oikeudet ja kakkosena julkisen liikenteen sujuvuus. Yksityisautoilu saa sitten sen mitä sattuu jäämään... Kun koko ajan saa keppiä ja jämiä niin on turha odottaa joviaalia käytöstä jalankulkijoita kohtaan.
Eli kostat jalankulkijoille ja cyckelisteille sen mika pykalissa on mielestasi vaarin?
omg.gif

Jos kevyt liikenne on prioriteetti niin miksi viela vihreilla kavellessa meni autoja varpaita hipoen eika valvontaa talle asialle lainkaan?

Back