Mörkö vikisee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tonde

New member
Mörkö alkoi radalla löytämään ylimääräisiä vapaita (luulin omaksi viaksi) ja seuraavalla vedolla olikin sitten ongelmia vaihteiden päälle saamisessa. Silloin arvasin, että nyt on jotain vialla isosti
confused_orig.gif
Jätin radan kiertämisen siihen, kotiinpäin varovasti ajaessa tulikin sitten roppakaupalla lisää ominaisuuksia vaihdelaatikkoon. Vaihteita ei saa kuin ylöspäin (varovaisella/pitkällisellä yrittämisellä voi löytyä pienempääkin) alaspäin yrittäessä kytkin ei vaikuta mitään ja ääni on sama kuin yrittäisi ilman. Argg... Pihamaalle päästäessä koneesta on havaittavissa pientä vikinään (metalli raapii metalliin) vaihde vapaallakin.

Olisiko mitään vinkiä missä voisi olla vika? Osaan vain pelätä pahinta - laatikossa osia paskana = Kallis remppa
bawling.gif

Monstro on -01 750cc ja ajettu on 28tkm.

Katsoppas ensin, että se kytkin irrottaa ja on muutenkin ehjä. Joskus nesteet karkaa/saa ilmaa työsylinterin tiivisteestä. Jos OK, niin vetoakselin laakeri?
Nämä on ainoat viat noihin oireisiin liittyen, joita olen joutunut korjailemaan, ja nämäkin tapaukset 80-luvun pasoissa (mutta sama kone)
2-vaihteen rattaiden lukitustapit kuluvat pyöreiksi väärällä käytöllä, mutta muuta vikaa ei noissa "pikku"lootissakaan ole ollut.

Kytkimen työsylinterin toimiessa heikosti, ei pakka aukene oikeeseen tapaan ja samalla tavoin ilmeni meikäläisellä. Siis sama aihe, kuin mitä 888 kuvaili. 2001 748:ssa oli ainakin erä viallisia työsylintereitä, joten kannattaa kilauttaa valmistusnumeron kera maahantuojalle.

1. Onko sitä jarrunestettä riittävästi kytkinkahvan vieressä olevassa säiliössä?
2. Avaa kytkinkopan kannen kuusiokolot (vain osa ruuveista siis itse koppaan) ja katso miten pakka liikkuu / aukenee kun kahvaa puristelet. Onko kahvan tuntuma muuttunut? Kohta, jossa kytkin ottaa kiinni / aukeaa? Jos avonainen koppa, onko mitään ylimääräistä sisällä (kytkinkopan tiivisteen osia, pulu, gerbiili, hiihtosauva)?
biggrin.gif

Kytkimen voi muuten purkaa tuosta pidemmällekin aika helposti ja selvittää samalla kitkalevyjen kuntoa, painelevyssä kiinni oleva laakeri on hyvä tsekata jne.
3. Ilmaa kytkinsylinteri ja letkuhässäkkä. Ihan samaa hommaa, kuin jarrujen ilmaaminen.
http://www.ducatisuite.com/brakebleeding.html

Jos joku niin perustavaa laatua oleva vika sylinterin tiivisteissä, ettei ilmaus auta pitkään, hanki tiivistesatsin sijasta korvaava sylinteri. (Ehkä likipitäen sama hinta.)
http://ducatigarage.netfirms.com/cylinders.html

Mutta kyllähän tuo kytkinkoppa pitää irrottaa, jotta näkee toimiiko kytkin. Minä vaan edelleen olen sitä mieltä noiden oireiden vuoksi, että vika on kytkimessä tai työsylinterissä.

Mutta kyllähän tuo kytkinkoppa pitää irrottaa, jotta näkee toimiiko kytkin. Minä vaan edelleen olen sitä mieltä noiden oireiden vuoksi, että vika on kytkimessä tai työsylinterissä.
Samaa mieltä, noihin -01 malleihin on vaihdeltu noita työsylintereitä. Voi mennä pienellä naukumisella vielä tehtaanpiikkin (ko. mallin "tyyppivika").

Juu, totta mooses työsylinterin toiminta ja järjestelmän ilmaus kandee katsoa itse. Kovasti vain aiemmin ohjailin heti repimään kytkimen toistakin puolta paremmin auki, kun luulin kuivakytkimiseksi. Eli nestemäärä, ilmaus, soitto maahantuojalle jne. Turha avata koppaa, jos tulee kuntoon ilmauksella tms. Saapa kytkinnesteen vaihdettua samalla.

Bike Worldissä avatiin ko. vempule ja vika diagnoosi oli :
Irronnut vaihteensiirtäjän jousi. Sirinä oli tullut kuulemma tullut siitä, että siirtäjä oli pääsyt ottamaan vauhtipyörän sisäreunaan kiinni.

Eli, huh ei tullut mitään järjettömän kallista remppaa
smile_org.gif

Irronnut? Tuossa pyykkipoikajousessa on kunnon taivutukset molemmissa päissä, joten ihmettelen, miten se on voinut irrota. Kaksi kertaa minulle on kyllä tullut vastaan tilanne, että tuo jousi on mennyt poikki ja kummallakin kerralla irti putoava puoli on löytynyt öljypropun magneetista. Kummallakaan kerralla jousen katkeaminen ei ole vaikuttanut mitenkään vaihteiston toimintaan, koska rumpua kääntävä vipstaaki makaa rummun päällä vielä painovoiman vaikutuksesta.
Tuon vipusen keskittäminen vaihteensiirtäjärumpuun on tärkeää asennusvaiheessa, koska muuten rumpu ei käänny tarpeeksi toiseen suuntaan (riippuu siitä kumpaan suuntaan keskittäminen on pielessä) ja ylös/alas vaihtaminen takertelee tai ei onnistu ollenkaan. Jos tuo vipstaaki pääsee osumaan vauhtipyörään, on ruuvit ollut löysällä ja tuo keskitys on ollut pielessä.

Hyvä kuitenkin että nyt toimii.

Tuo samainen jousi meni mullakin poikki ja löytyi puolet magneetista ihan kuin "888":kin sanoi. Uusi maksoi muistaakseni jtn. 10e:n pintaan

Back