• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

motarilla ohi oikealta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xlh
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voinko siis ajaa Helsingistä turkuun vasenta kaistaa 50km/h ja kaikki jotka menee oikealta ohi on taparikollisia ja kaahareita? Eikö vasemmalta kaistalta saa edes palata oikealle jos se on vapaa? Meinaan, että ei siellä vasemmalla edes saa ajella hupiaan. Jos palaan oikealle ja joku jatkaa nynnimistä vasemmalla, niin mitä se minua liikuttaa? Keskityn oikealla kaistalla ajamiseen ja jos vasen ei vedä niin ei se minun syyni ole.

Minä ainakin menen oikealta ohi tarvittaessa. Ei sitä ohitusta tarvi tehdä urku auki ja palata samoin tein vasemmalle kaistalle. Eli jos joku ajaa alle sallitun nopeuden vasenta kaistaa ja jäät hänen peräänsä vaikka ohitustilanteen seurauksena, niin siellä pysyt loppumatkan?!

Voinko siis ajaa Helsingistä turkuun vasenta kaistaa 50km/h ja kaikki jotka menee oikealta ohi on taparikollisia ja kaahareita? Eikö vasemmalta kaistalta saa edes palata oikealle jos se on vapaa? Meinaan, että ei siellä vasemmalla edes saa ajella hupiaan.
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Kuten yllä on tullut esille: Poliisi kyllä sakottaa oikealta ohittajaa, muttei puutu mitenkään siihen, että se tulpittaja ei sit käytä oikeanpuoleista kaistaa.....
Sama juttu on normaalitiellä, ohittaja kyllä saa sakkoja jos nopeus menee vähänkin yli sallitun, mutta köröttäjä saa sotkee liikennettä ihan rauhassa, vaikka juurikin hän on se vaaratilanteiden luoja. Sillä ei elävässä elämässä jeesuskaan jaksa jyryyttää kymmeniä kilometrejä pumppaavassa jonossa 70 km/h jos laki sallii 100 km/h. Näitä on muuten paljon näitä jonoja, huomasin taas eilen. Jos Juvan kilometrien pituisten suorien jälkeen tulee perä edellä vastaan kymmenen auton jono, jota johtaa 70 km:n ajava turakainen, sen pe..seessä kiinni kukkahattutäti ja takana joukko vi..ttuntuneita kanssakulkijoita, jossain mättää ja pahasti.
Ei todellakaan ole turvallinen tapa ajaa alle sallitun, se aiheuttaa jatkuvaa ohitustarvetta, samalla tavalla kuin ylinopeus. Ja tätähän ne polliisit ovat jeesustelleet tätä ylinopeuden aiheuttamaa ohitustarvetta, vaaraa aiheuttavaksi liikennöinniksi. Mut on se kumma kun vain se ylinopeuden aiheuttama on sitä vaarallista.....

Voinko siis ajaa Helsingistä turkuun vasenta kaistaa 50km/h ja kaikki jotka menee oikealta ohi on taparikollisia ja kaahareita? Eikö vasemmalta kaistalta saa edes palata oikealle jos se on vapaa? Meinaan, että ei siellä vasemmalla edes saa ajella hupiaan. Jos palaan oikealle ja joku jatkaa nynnimistä vasemmalla, niin mitä se minua liikuttaa? Keskityn oikealla kaistalla ajamiseen ja jos vasen ei vedä niin ei se minun syyni ole.

Minä ainakin menen oikealta ohi tarvittaessa. Ei sitä ohitusta tarvi tehdä urku auki ja palata samoin tein vasemmalle kaistalle. Eli jos joku ajaa alle sallitun nopeuden vasenta kaistaa ja jäät hänen peräänsä vaikka ohitustilanteen seurauksena, niin siellä pysyt loppumatkan?!
niinkuin jo sanoin "oikean kaistan käyttämättä jättäminen" on myös syy sakottamiseen. Mutta periaattessa jos pilkkua viilataan ei oikealta saisi motarilla ajaa ohi. Kaksikaistaset tiet, jotka eivät ole moottoriteitä ovat eri asia.

Itsekkin kyllä ajan aina surutta ohi oikealta jos joku haluaa fiilistellä vasemmalla kaistalla turhaan.

Pitkä ja antoisa (?) keskustelu on saatu aikaiseksi täysin selvästä asiasta: Moneen kertaan se on selvitetty tässäkin ketjussa, mutta aina joku alkaa vänkäämään uudestaan..
biggrin.gif

Eiköhän tavallisen ihmisen maalaisjärki yhdistettynä niihin rippusiin, mitä autokoulusta päähän jäi, riitä tässäkin tapauksessa.
Ilman saivarteluja "jos hesasta ivaloon olis moottoritie ja jos mä ajaisin kahtakymppiä.."
tounge.gif

Eli lopputulos on se että moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla kaistalla pääsääntöisesti, vasemmalla kaistalla käydään ohittamassa. Vasenta ei saa tarpeettomasti käyttää. Ajoneuvo ohitetaan pääsääntöisesti vasemmalta kaikilla teillä, moottoritiellä (ja muilla nelikaistaisilla teillä) saa kuitenkin ohittaa oikealta, Kaistaa vaihtamatta...

Vähän koskien eri asiaa, mutta tuusulanväylällä ajelin vasenta kaistaa, ja joku valopää busanisti tunki itsensä vielä vasemmalta puolelta ohi..Itselleni jää kyllä heti tuosta tyypistä **sipään maine. Ei ne motoristitkaan aina niin fiksuja ole.
sad_orig.gif

vasemmalla kaistalla asumisesta on tullut hki - lahti motarilla oikeen tapa... jos esim. 2 rekkaa etenee 500m välimatkalla niin pienellä nopeuserolla ohittajat ei vaihda takaisin oikealle ensimmäisen rekan ohituksen jälkeen päästääkseen nopeammin eteneviä ohi vaan tekevät tulpan vasemmalle mikä johtaa siihen jotta vasen kaista ruuhkaantuu kilometrin matkalta oikealla kaistalla etenevien kahden rekan vuoksi. Toinen silmiinpistävä tapa on vaihtaa vasemmalle kaistalle jo puoli kilometriä ennen rekkaa vaikka näkee taustapeilistä vasemmalta nopeammin lähestyviä. Jees ja vilkun käytöstä ei voi juuri puhua, kaistan vaihtoja näkee monesti tehtävän äkkinäisesti auton heilahtaen ilman vilkkua... vittu mitä puusilmätouhua koko moottoritiellä liikennöinti. Saksassa jos ajaisi tuohon tyyliin olisi korollan takakontissa välittömästi kolmea sataa etenevä s -mersu tai iso bemari. Tähän on menty kun ei kukaan valvo riittävän tehokkaasti tuota toilailua....

Poikkeuksellisessa ruuhkatilanteessa tosin voi ajaa oman jononsa vauhtia ja silloin voi oikea kaista vetää vasenta nopeammin.
Olen joskus aiemminkin kuullut, että ruuhkassa saisi oikealta ohittaa. Onkos tätä ruuhkaa määritelty jonnekin? Välillä on tilanne, että kaukana edessä joku perseentulppa hinaa vasemmalla kaistalla pitkää jonoa perässään ja oikea on totaalisen tyhjä. Onko kyseessä ruuhka, jossa saa ajaa oman kaistansa jonon (vain oma ajoneuvo) nopeutta?

Edit: jonoahan hinataan toki perässä eikä edessä.

Ei tää oikeasti ole niin vaikeata. Ohittaminen on sallittu oikealta ainoastaan jos ohittaa vasemmalle kääntyvän ajoneuvon. Olikohan niin, että ainoa kerta kun myös laillisesti saa käyttää piennarta. Muutoin ohitukset oikealta.
Siis oikealta saa ohittaa vain erikoistapauksissa, muussa tapauksessa ohitukset tulee tehdä oikealta.
smile_org.gif

Eli, jos kaksi tai useampi autoa junnaa vasemmalla kaistalla (== jono), niin ne saa ohittaa oikealta, mutta yhtä ei..
tounge.gif

Eipä ole pahemmin käytännössä tullut "vasemman kaistan varaajien" perään jäätyä, v*tun håmåt!
biggrin.gif

Vasemmalla kaistalla ajaminen, paitsi ohittaessa, tulisi aina olla sakon arvoista. Vasta sitten ymmärrettäisiin, että se on ohituskaista. Suomessa, motarilla, 120 ajava, kuvittelee oikeudekseen ajaa vasenta kaistaa koko matkan ja se on dorkaa, se...

Eli, jos kaksi tai useampi autoa junnaa vasemmalla kaistalla (== jono), niin ne saa ohittaa oikealta, mutta yhtä ei..  
tounge.gif

Eipä ole pahemmin käytännössä tullut "vasemman kaistan varaajien" perään jäätyä, v*tun håmåt!  
biggrin.gif
Juuri näin. Ja tässäkin tapauksessa siis kaistaa vaihtamatta. Eli pitäisi olla jo valmiiksi oikealla kaistalla että saa posauttaa vasemmalla kaistalla etenevästä håmåjonosta ohitt
lookaround_orig.gif

Vähän koskien eri asiaa, mutta tuusulanväylällä ajelin vasenta kaistaa, ja joku valopää busanisti tunki itsensä vielä vasemmalta puolelta ohi..Itselleni jää kyllä heti tuosta tyypistä **sipään maine. Ei ne motoristitkaan aina niin fiksuja ole.  
sad_orig.gif
Nää on pahoja. Siitä olisi lähdettävä, että motoristi tarvitsee koko kaistanleveyden yksin itselleen. Ainakin minä ajan sillä tavalla, että tarvittaessa käytän kaistan koko leveydeltä. Toisinaan väistelen tiellä olevia koloja/kaivonkansia/roskia yms. joskus käyn kurkkimassa edessä olevaa liikennettä kaistan oikeassa reunassa sitten heti perään vasemmassa reunassa jne. Ei se takana oleva motoristi voi olettaa, että toinen on automaattisesti huomannut, pysyy yhdessä ajolinjassa ja antaa tilaa, kun on myös motoristi. Ja Minä ainakin näen takana olevan liikenteen paljon paremmin autosta kuin mp:stä. Johtuen paljolti noista peileistä ja varmaan myös vähäisestä mp:n ajokokemuksesta.
Mulle on pari kertaa käynnyt kaupunkiliikenteessä, että toinen motoristi hujauttaa ohi ihan "puskista". Kyllä siinä vähän säikähtää vaikka nekin ihan alle 50km/h vauhdeissa.

Miksi ei käyttäisi sellaista tapaa, että takaa tuleva motoristi tulee siihen edellä ajavan motoristi peileihin roikkumaan ja edellä ajava näyttää kädellä "mene ohi vaan" jolloin minusta yhden ajokaistan leveydellä on ihan hyvä mennä hetkellisesti kaksi motoristia, kun molemmat on tietoisia siitä ohituksesta. Vai onko tällaiseen jotain yleisesti käytettyä tapaa?

Minä ajelen myös sillä olettamuksella että minulla on koko kaista omassa käytössäni ja kuinka ollakkaan tässä yksi kerta ajellessa Forssasta Espoosen nopeusrajoituksien määräämää vauhtia joku kiireinen motoristi pyyhäkäis melkoisella nopeudella oikealta ohitse ja kysymyksessä oli tie jossa vain yhdet kaistat molempiin suuntiin, kyllähän säikähdin melkoisesti, sydän löi muutaman ylimääräisen lyönnin, siinä ajaessa mietin että ajankohan liian lähellä keskiviivaa jospa tämä ilmeisesti kokeneempi veli tai sisar yrittää näyttää minulle parempia ajolinjoja
confused_orig.gif

Ei tää oikeasti ole niin vaikeata. Ohittaminen on sallittu oikealta ainoastaan jos ohittaa vasemmalle kääntyvän ajoneuvon. Olikohan niin, että ainoa kerta kun myös laillisesti saa käyttää piennarta. Muutoin ohitukset oikealta.
Siis oikealta saa ohittaa vain erikoistapauksissa, muussa tapauksessa ohitukset tulee tehdä oikealta.
smile_org.gif
Menee nyt vähän pilkun viilaukseksi mutta mä tulkitsen ainakin lakia niin että pääasiassa ohitukset vasemmalta, oikealta ainoastaan silloin kun samaan suuntaan menee kaksi tai useampi kaista etkä vaihda kaistaa ohittaaksesi oikealta.  
wink.gif

Ja piennarta saa käyttää vain mopoilijat, jalankulkijat ja fillaroitsijat, silloin kun piennar on riittävän leveä...

Vasemmalla kaistalla ajaminen, paitsi ohittaessa, tulisi aina olla sakon arvoista. Vasta sitten ymmärrettäisiin, että se on ohituskaista. Suomessa, motarilla, 120 ajava, kuvittelee oikeudekseen ajaa vasenta kaistaa koko matkan ja se on dorkaa, se...
Tästäkin voisi tietty saivarrella että jos se vasenta kaistaa ajavan nopeus on todella se suurin sallittu 120km/h niin tarve tämän ohitukseen tarkoittaa itseltä ajoa jatkuvalla ylinopeudella, joka on myös sakon paikka
wink.gif
Mut en mää ala ainakaan... perjantai
tounge.gif
033102beer_1_prv.gif

Välillä on tilanne, että kaukana edessä joku perseentulppa hinaa vasemmalla kaistalla pitkää jonoa edessään
Ilmaisuista johtuen meinaa joskus suupielet revetä
biggrin.gif
.
Tuli mieleen tuosta ERÄS muijan hyvistä kysymyksistä kun oli lukenut Porsche merkkisestä autosta ja kysymyshän oli tietysti:"Kumpi on parempi,moottori vetää vai työntää".
Ei olisi pitänyt naurahtaa ääneen siinä tilanteessa voin sanoa.
Ohi asian tämäkin on tietysti.

sanoi:
Menee nyt vähän pilkun viilaukseksi mutta mä tulkitsen ainakin lakia niin että pääasiassa ohitukset vasemmalta, oikealta ainoastaan silloin kun samaan suuntaan menee kaksi tai useampi kaista etkä vaihda kaistaa ohittaaksesi oikealta.  
wink.gif

Ja piennarta saa käyttää vain mopoilijat, jalankulkijat ja fillaroitsijat, silloin kun piennar on riittävän leveä...
Juuri näin tulkitsen minäkin

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta

Eli ne kulkevat samanaikaisesti rinnakkaisilla kaistoilla, ennen ja jälkeen ohitustilanteen.

sanoi:
wink.gif

Juuri näin tulkitsen minäkin

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta

Eli ne kulkevat samanaikaisesti rinnakkaisilla kaistoilla, ennen ja jälkeen ohitustilanteen.
Näin kyllä, jos puhutte ei-moottoritiestä. Moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta noilla perusteilla.

Back