• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoBatt Akut

Onko ajatuksia kuinka kauan virrat pitäisi pysyä noin 2kk vanhassa täyteen ladatussa vähän käytetyssä Motobatt 12V 10Ah MBTX9U akussa? Muutama viikko ajamatta ja ei enää mitään eloa, ei tule edes näyttöön valoja yms.

Olettaen ettet irroittanut akkukaapeleita seisonnan ajaksi, virran säilyminen riippuu ihan siitä, paljonko pyörässä on lepovirrankulutus. Jos pyörä hukkaa virtaa johonkin epänormaalisti, niin aika voi olla mitä tahansa tunneista päiviin, viikkoihin tai kuukausiin.

Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty. Näille kannattaa ottaa sähköt aina virtalukon takaa, jotta välttyy odottamattomilta akkuongelmilta.

Vika voi toki olla akussakin, mutta sen arvioimiseksi pitäisi ensin mitata pyörän lepovirrankulutus ja arvioida sitä tietoa vasten, että kauanko akku voi edes teoriassa sillä kulutuksella riittää.
 
Kiitos kommenteista, akkukaapelit oli tosiaan normaalisti kytkettynä koko ajan. Itsellä ei ole mittaria, mutta pitää tosiaan jossain pk-seudulla käydä mittauttamassa tuo lepovirrankulutus. Onko lepovirrankulutukselle olemassa jotain suositusarvoja jonka sisällä se pitäisi olla, vai nolla? Pitää myös tarkistaa ettei itseltä ole jäänyt huomaamatta jos edellisellä omistajalla on ollut jotain extrakytkentöjä usb tms.
 
Tuo lepovirrankulutuskin riippuu niin pyörästä. Vanhemmassa laitteessa ainoa kuluttaja voi olla digitaalikello jos sellaistakaan löytyy, mutta mitä uudempaan kalustoon tullaan, sitä enemmän siellä on erilaisia tietokoneita mittaristossa, ajonestossa, murtohälyttimissä yms, joista kaikki virrankulutus ei lopu pyörän ollessa sammutettunakaan.
 
Alkaisin epäilemään että jotain on vialla jos virrat pois päältä kulutus on yli 10 mA. 10 mA on virta mikä teoriassa kuluttaa 10 Ah akun tyhjäksi 42 päivässä. Varmaan pitää olla paljon alle tuon.

t. Janne
 
Uudehkoissa varsinkin can-väyläohjatuissa pyörissä pitää vaan sitten muistaa, että tietokoneiden siirtyminen lepotilaan virrankatkaisun jälkeen voi ottaa aikaa, ja uusimmissa avaimettomalla käytöllä varustetuissa pyörissä virta-avaimen ei parane olla mittaajan taskussa vaan jossain kantaman ulkopuolella.
 
Yksi nykyaikana odottamattomia akun tyhjenemisiä aiheuttava laitetyyppi ovat huonolaatuiset usb-latauspistokkeet, jotka kuluttavat virtaa silloinkin kun ladattavia laitteita ei ole kytketty.

Onko sellaisa älykkäitä USB-pistokkeita olemassa, jotka tunnistavat siihen kytketyn laitteen ja vasta sitten aloittavat lataamisen?

Tuollainen vaatinee jonkin verran älyä USB-tökkeliin ja äly yleensä kuluttaa virtaa paitsi, jos on mekaanisia kytkimiä. USB-liitinhän on latausominaisuuksiltaan lähinnä regulaattori 12-16v -> 5v.
 
Onko sellaisa älykkäitä USB-pistokkeita olemassa, jotka tunnistavat siihen kytketyn laitteen ja vasta sitten aloittavat lataamisen?

Joku suomalainen startup-firma muistaakseni yritti maailmanvalloitusta kännykän seinälaturilla, joka kytkeytyi päälle vasta tunnistaessaan piuhan päähän liitetyn kännykän usb-liittimestä ulospäin tulevan sähkön, tai jos akku on täysin tyhjä niin laturissa taisi olla nappula jolla sen sai myös päälle. Ajatuksena oli juurikin eliminoida se energiahukka mitä syntyy turhaan seinässä olevista latureista jotka eivät ole kytkettynä mihinkään. Käsittääkseni homma meni kiville, eli tekniikka oli liian kallis saavutettuun hyötyyn nähden ja suuri yleisö ei milloinkaan kiinnostunut asiasta.

Pyörään suunnatun usb-liitännän osalta älykkyys ei myöskään taida maksaa vaivaa, kun ongelma ratkeaa kytkemällä se virtalukon taakse.
 
Uudehkoissa varsinkin can-väyläohjatuissa pyörissä pitää vaan sitten muistaa, että tietokoneiden siirtyminen lepotilaan virrankatkaisun jälkeen voi ottaa aikaa, ja uusimmissa avaimettomalla käytöllä varustetuissa pyörissä virta-avaimen ei parane olla mittaajan taskussa vaan jossain kantaman ulkopuolella.

Ja myöskin se, että ei säilytä avainta virtalukossa. Minun ex Ducatissa oli ja monessa autossa kuulemma, että avain virtalukossa tyhjentää akun, koska kaikki ei mene silloin lepotilaan. Sen jälkeen herättely saattaa vaatia isompiakin toimenpiteitä ja/tai rahanmenoa.
 
Kiitos kommenteista, akkukaapelit oli tosiaan normaalisti kytkettynä koko ajan. Itsellä ei ole mittaria, mutta pitää tosiaan jossain pk-seudulla käydä mittauttamassa tuo lepovirrankulutus. Onko lepovirrankulutukselle olemassa jotain suositusarvoja jonka sisällä se pitäisi olla, vai nolla? Pitää myös tarkistaa ettei itseltä ole jäänyt huomaamatta jos edellisellä omistajalla on ollut jotain extrakytkentöjä usb tms.
Ehkä kannattaa ostaa itselle yleismittari, ei ne maltaita maksa ja halvatkin ajaa asiansa. https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/yleismittarit/digitaalinen-yleismittari-2000018521
 
Nykyvehkeissä on paljon elektroniikkaa joka herää kun sähköt kytketään ja menee virran poiskytkennän jälkeen vasta jokin ajan kuluttua lepotilaan (jos käyttäjä ei tee mitään ja avain viedään loitommas). 5-sarjan bemussa (15v sitten) tuo aika taisi olla 10 minuuttia, tuon aikaa se söi 8A.

Pyörissä voi olla samaa käytöstä, joten jos yleismittarin kytkee herkällä alueella piiriin niin voi olla että mittarin sulake lähtee tai käyttövoima (savu). Kytke ensin akku apujohdolla ja sen rinnalle yleismittari. Irrota sitten jonkin ajan päästä apujohto (vaikka vain toisesta päästään) siten ettei pyörän virta katkea. Tällä menettelyllä voi eliminoida hitaasti lepotilaan menevien prossujen vaikutuksen mittaukseen.

Voi toki olla että elektroniikka sammuu heti kun virta-avainta käännetään, vaan mistäpä sen mittaamatta tietää.
 
Nykyvehkeissä on paljon elektroniikkaa joka herää kun sähköt kytketään ja menee virran poiskytkennän jälkeen vasta jokin ajan kuluttua lepotilaan (jos käyttäjä ei tee mitään ja avain viedään loitommas). 5-sarjan bemussa (15v sitten) tuo aika taisi olla 10 minuuttia, tuon aikaa se söi 8A.

E38 lukoon laittaessa menee hetken 8 amppeeria, siitä tippu ensin neljään ja sitten 2,2 amppeeriin. Kuudentoista minuutin jälkeen (kun vaihteenvalitsimen valot sammuu) kulutus tippuu 0,02 amppeeriin ja pysyy siinä.
 
Maaliskuussa tuli "talvipyörään" kauden loputtua uusi hyytelö Motobatti.
Paketista otettuna lepojännite oli tuolloin 12.9V.

Eilen mittasin pyörään asennetun, mutta kytkemättömän akun lepojännitteen. Sama 12.9V tai oikeammin 12.92V.
 
Back
Ylös