Jääkone
New member
Stoner on varmaan nopein kuljettajia sarjassa ja tykkään sen räväkästä ajotyylistä. Mutta kun katsot hondan tämänhetkistä käyttäytymistä. Ravistaa niin perkeleesti sekä syö rengasta ja tätä stonerkin on valittanut. Ducati on kokoajan rauhoittunut vaikkakaan vauhti ei ole kilpailukykyistä muihin verrattuna.
Hondalle tuli uusi pyörä laguna secaan, mutta stoner otti vain uuden moottorin käyttöön ja jätti rungon vielä testattavaksi.
Ducatin johtopää jarruttaa liikaa ja rossi onkin sopimusneuvotteluissa käynyt ehtoja läpi, joita hän vaatii ducatilla jatkaakseen. Audi on ilmeisesti pääosassa näissä neuvotteluissa ja huhujen mukaan ovat tarjonneet 17m€ kaudesta. Mahdollisuus olisi ilmeisesti mennä takaisin yamahallekin, mutta pienemmällä liksalla. Itse kuitenkin haluaisin nähdä dovizioson tehdas yamahalla.
Kai se ducatin käytös Stonerin ajoista on rauhoittunut, kun kuskien on pakko uskalluksen ja taidon puutteen vuoksi tiputtaa vauhtia 1-2 sekunnilla (hayden sekka tohtori kaks).
Mulla on Stonerin osalta samat syyt miksi siitä pidän, eli räväkkä ajotyyli ja ennen kaikkea aivan omaa luokkaansa oleva kyky ajaa myös huonolla/ ei täydellisissä säädöissä olevalla pyörällä voittoihin. Osa tosta pyörän elämisestä toki liittyy itse Stoneri ajotyyliin, mutta suuri osa on pakko olla myös ns. "munaa" vaan ajaa pyöran salliman "nyt käyttäytyy vielä nätisti" suorituskykytason yli.
Väitän, että tuota kykyä ei löydy tällä hetkellä edes muilta alieneilta, vaan Lorenzon ja Pedrosan voittaessa he tarvitsevat käytännössä aina täydellisesti käyttäytyvän ja kiskoilla kulkevan pyörän, mikä näyttää ainakin jammulla olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ihan hypoteettisena pohdiskeluna muille jubailijoille:
Mitä veikkaatte, olisiko lorenzo pystynyt eilen voittoon jos alla olisi ollut stonerin tämän kauden "hieman elävämpi kalusto"?
Itse uskon, että lorenzolla oli eilenkin kaikki valtit voittoon asti jammulla, mutta kykyä viedä pyörään hieman lähemmäs/yli limiitin ei ole ja toisaalta mun silmiin lorenzo on muutenkin enemmän "safeplayer" ja tyytyy ottamaan aina sen mitä on helposti saatavilla (mikä on mestaruuden kannalta tällä kaudella järkevää).
Jatkon ja Motogp kiinnostavuuden kannalta saattaisi olla ihan hyvä jos SE Tohtori menisi vielä sinne jammulle. Saataisiin taas ainakin henkistä painetta Lorenzon niskaan, koska mun mielestä se pääsee tällä hetkellä aivan liian helpolla. Etenkin kun HRC:n suorituskyky on tällä kaudella ollut jammua jäljessä/pientä vuoristorataa, viime kauden dominoinnin vastapainoksi.
Pedrosasta ei vaan ole mun silmissä ainesta mestariksi, nopeutta sillä on kuitenkin keskivertoa enemmän, mutta jotain särmää siltä vaan puuttuu tullakseen todelliseksi mestariksi. Kai se pikkusmurffi on vaan pikkasen mikkihiiriä pehmeämpi tapaus.

Täytyy toivoa, että Marc pääsee talven testeissä hyvin sinuiksi HRC kaluston kanssa, jotta siltä rintamalta saataisiin uutta räväkkään kuskia paikkaamaan Stonerin jättämään aukkoa jo kauden ensimmäisellä puoliskolla.
Vaikka Marc ei oma lempparikuskini olekkaan, ainakaan vielä, niin todellakin toivon ihan Motogp luokan kiinnostavuuden takia, että se kaveri pysyy ehjänä Motogp uran alkuun asti/alun, koska sillä ei itsesuojeluvaistoa näytä olevan yhtään ja riskinottokykyä sillä on vielä pari pykälään enemmän kuin absoluuttista lahjakkuutta.
(mun mielestä on suoranainen ihme, että se ei ole vetänyt itseään vielä täydellisesti pakettiin. Tälläkin moto2 kaudella sillä on ollut varmaan joka ainoassa kisassa sellaisia highsider/ happipaikkoja, joista pienellä marginaalisella muutoksella olisi ollut mahdollisuus muutaman kisan mittaiseen paikkojen parantaluun)