MotoGP 2013

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turder
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Turder

New member
A7kd0BTCcAEDdtX.jpg


A7kie_5CQAAcK48.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Valencian testeissä pedrosa piti kovinta vauhtia alittamalla virallisen rataennätyksen. Marquez oli seitsämäs jääden kärkiajasta 1.081. Ihan hyvää vauhtia ensikertalaiselle.
 
Ens kaudesta tulee kyllä erityisen mielenkiintonen. Saa nähä mihin marc yltää. Täytyy toivoo vaa et kaverilla löytyy malttii eikä kippaile kauheesti ku loukkaantumisen riski on hieman suurempi motogp pyörällä ku moto2 pyörällä. Saa nähä kans tuleeks Rossi tappelemaan voitoista ja ehkä mestaruudesta? Testit ei oo paljoo viel kertonu tohtorin vauhdista.
 
Joo avaustestit meni ihan reisille huono sään vuoksi. Marquez ei ehkä vielä ekalla kaudellaan ole mestaruusmiehiä, mutta toisella on aivan varmasti (vrt. Lorenzon tai Rossin tuleminen kuninkuusluokkaan). Jos Pedrosa haluaa mestaruuden niin ensi kausi on ehkä paras mahdollisuus pitkään aikaan. 2014 alkaen voi jo tallikaveri olla liian kova. Lisäksi Danilla on hyvä loppukausi alla, samaa tahtia vaan eteenpäin. Silti pitäisi lyödä Lorenzo ja Rossikin hämmentää siellä mukana. Asetelmat on ihan hyvät.

Mukava nähdä miten uudet Ducati-kuskit pärjää. Jossain spekuloitiin, että Iannone voi yllättää Ducatilla, koska ei ole "oppinut väärin" ajamaan helpoilla japsipyörillä (kuten oli mm. Rossin, Melandrin, Gibernaun jne. kohdalla). Pääsee suoraan puhtaalta pöydältä ajamaan itseään sisään Ducatin saloihin ja ajaa tehdaskalustolla, eli ei ole samaa ongelmaa kuin mm. Abrahamilla tai Barberalla, joka sai yhden pyörän kauden alussa eikä päivityksiä siihen kauden aikana. Siinä olisi kunnianhimoinen haaste myös Doville, jos voisivat olla Iannonen kanssa italialaisia, jotka ajavat hyvin Ducatilla. Iso päänahka voittaa Rossin saavutukset Ducatilla. Mitään hävittävää ei ole, koska se on nyt todistettu viimein, että pyörä on hankala.

Edittiä vielä Marquezista. Yksi asia missä hän voi kärsiä on testauksen rajoitukset. Moto2:ssa ei testejä ollut rajattu ja Marquez höyläsi ratoja koko ajan privaattitesteissä Suterin kalustolla kehittäen samalla sitä. Nyt pitää opetella täysin uusi ajopeli, monimutkaiset elektroniikat ja uudenlaiset renkaat - eikä testausta ole niin paljon kuin oli Moto2:ssa. Siksipä tulokaskausi, varsinkin alkupuolisko, voi olla opettelemista. Mutta on sillä kyllä lahjoja ja taustat kunnossa...
 
Viimeksi muokattu:
Vetäsin taannoin vetoa kaverin kans siitä että markki ajaa -13 motogp:ssä, ja ottaa mestaruudenkin viimeistään -14. Ny ootellaan että markki on viivalla ensimmäistä kertaa, ni voi alkaa kerjäämään puolta sovitusta 100€ kokonaissummasta :D Joten toivonkin että markki on iskussa jo tänäkautena, vaikkei ihan terävimmässä kärjessä olisikaan. Kausi vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, ku rossi palas yammulle ja ducatin kuljettajissa tapahtuu muutoksia. Luultavasti lorenzo tai pedrosa ottaa mestaruuden, mutta toivottavasti eivät pääse kovin helpolla.
 
Ducatilla isoja henkilöstömuutoksia liittyen MotoGP-projektiin: Pyörän suunnittelusta ja kehityksestä vastannut Philippo Preziosi siirtyy katupyörien pariin, Ducati Corsen pomoksi nousee saksalainen Bernhard Gobmeier (ennen oli Bemarin WSB-projektissa) ja Paolo Ciabatti MotoGP projektin pomoksi.
 

-Todetuista sääntörikkeistä jaetaan virhepisteitä 1-10, neljällä kertyneellä pisteellä starttaa seuraavaan kisaan letkan hänniltä, seitsemällä varikolta ja kymmenellä diskataan seuraavasta kisasta ja pisteet nollataan.
-Varikon aukeamisen yhteydessä heilutetaan valon lisäksi vihreää lippua.
-Ei heiluteta punaista lippua lämmittelykierroksen päätteeksi.
-Renkaanlämmittimet tulee poistaa välittömästi "1min" kyltin heilautuksen jälkeen.
-Jotta pääsee aika-ajoihin, täytyy ajaa yhdessä neljästä harjoituksesta 107%-säännön sisään, warm upissa ajetut ajat eivät enää riitä kisaan kelpuuttamiseksi. Ei koske hyväksyttyjä loukkaantuneiden kuskien tuuraajia, niiden täytyy kuitenkin kyetä ajamaan edes joku aika tauluun aika-ajon ensimmäisessä sessiossa.
-Sadekelillä takavalon käyttö jätetään tiimien omaan harkintaan.
-Ei tarvitse ilmoittaa tiimille, mikäli kuski on saanut varikon läpiajorangaistuksen varaslähdöstä, kuskille ilmoitetaan taululla lähtöviivalla ja muille ajanottojärjestelmässä.
-Ei ole enää minimisakkoja rikkeille, maksimi 50k€

Tekniset säännöt:

MotoGP 2013:
-Hiilikuituvanteet kielletään (ei ole koskaan sallittu Moto2/3).
-CRT-pyörien jarrujen oltava samat 320mm kuin protojen.
-(Nyt meni aivot solmuun) Enää ei anneta yhtä ylimääräistä pehmeän seoksen eturengasta ja vapaavalintaista takarengasta, poikkeuksena CRT-tallit, jotka saavat yhden ylimääräisen pehmeän-seoksen takasen.

-2014 moottorien kehitys "jäädytetään" F1-tapaan. Saman valmistajan moottorista eri tallit voivat jäädyttää erilaiset versiot moottorista, jota käyttävät koko kauden. Ei koske CRT-talleja.
-2015 asetetaan hintakatto jarru- ja jousituskomponenteille ja mahdollisesti huoltohinnoille.

Moto2/3 2013:
-Quick-shifterit syynätään
-Sallitaan 8 eturengasta ja 9 takasta, seokset määrää rengastoimittaja
-Kaksinumeroisten numeroiden välin täytyy olla min. 10mm

2014:
-Moottorit tullaan jakamaan sarjan organisaattorin toimesta satunnaisesti. Kilsojen tullessa täyteen moottoria ei tarvitse palauttaa.
-Käydään vielä keskusteluja moottorien maksimimäärästä ja sallituista huoltotoimenpiteistä.
-Hintakatto laitteille.

Kaikki luokat 2014:
-Uudet ajanottovehkeet, mahdollisuus näyttää pyörän mittarostossa kuskeille lippumerkkejä.
-Moto2 luokassa uusi lambda-sensori pakolliseksi.

-2015 yhtenäistetään vanteet.


Lopuksi ilmoitetaan, että komissio on hyväksynyt kaikki CRT-ilmoittautumiset ensi vuodelle. Lisäksi Michel Pirro saa ajaa villillä kortilla Ducatia Jerezissä, Mugellossa ja Misanossa, Martin Bauer CRT:lla Brnossa.
 
onko kukaan menossa paikanpäälle kattoon kisoja ? itsellä on suunnitelmissa Katalonia 14-16.6.2013 :wanna:
jos jollaki on ekakertalaiselle vinkkejä niin kuunnellaan :paikallatuulee:
 
MotoGP-luokka, Malesia, Sepang ti 5.2.2013

Testiajat

1. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 1.157s (49 kierr.)
2. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory (YZR-M1) 2m 1.165s (58)
3. Marc Marquez ESP Repsol Honda (RC213V) 2m 1.201s (62)
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory (YZR-M1) 2m 1.584s (56)
5. Stefan Bradl GER LCR Honda RC213V) 2m 1.789s (59)
6. Cal Crutchlow GBR Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.881s (64)
7. Alvaro Bautista ESP Honda Gresini (RC213V) 2m 1.981s (59)
8. Katsayuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 2.968s (58)
9. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider (RC213V) 2m 2.972s (69)
10. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 2m 3.336s (62)
11. Wataru Yoshikawa JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 3.456s (46)
12. Bradley Smith GBR Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 3.460s (56)
13. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 2m 3.535s (48)
14. Aleix Espargaro ESP Aspar (ART CRT) 2m 3.782s (58)
15. Randy De Puniet FRA Aspar (ART CRT) 2m 4.283s (56)
16. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (GP13) 2m 4.500s (57)
17. Ben Spies USA Pramac Racing (GP13) 2m 5.086s (21)
18. Takumi Takahashi JPN Honda Test Rider (RC213V) 2m 5.154s (70)
19. Hector Barbera ESP Avintia (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 5.469s (41)
20. Yonny Hernandez COL Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 5.656s (50)
21. Karel Abraham CZE Cardion AB (ART CRT) 2m 5.694s (54)
22. Danilo Petrucci ITA IodaRacing (Suter-BMW CRT)* 2m 5.753s (29)
23. Hiroshi Aoyama JPN Avintia (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 5.919s (48)
24. Claudio Corti ITA Forward (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 6.426s (38)
25. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 6.507s (43)
26. Lukas Pesek CZE IodaRacing (Suter-BMW CRT)* 2m 7.015s (46)
27. Bryan Staring AUS Honda Gresini (FTR-Honda CRT)* 2m 7.044s (41)
28. Colin Edwards USA Forward (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 8.206s (25)
* moottorinhallintayksikkö (ECU) käytössä
 
Rossilta ihan mielenkiintoisia kommentteja, sanoi mm. että 10 kierroksessa oli sinut M1:sen kanssa ja nykyinen M1 on parempi kuin M1 ennen Ducati-vuosiaan, rispektit siitä Lorenzo & Co, jotka on kehittänyt pyörää. Ja sanoi myös, että Marquez ajaa MM-tittelistä tänä vuonna. Joko psyykkaa vai oikeasti pelkää? :right:

Mutta ihan hyvältä ja tasaiselta näyttää top-4 eli tehdas-Yammut ja Repsol Hondat.
 
Marquez on kyllä uskomaton kaveri. Monesko ajopäivä sillä on nyt MotoGP-pyörällä, ehkä joku kolmas tai neljäs ja jannu vetelee maailmanmestareiden kanssa samoja aikoja. Ja sitten joku Crutchlow tarinoi, että kestää vuoden tottua Bridgestonen renkaisiin.

BCa3IABCMAE3kIh.jpg
 
Nyt täytyisi taas päättää mitä kautta motogp:n ja sbk:n katselee. Suomi selostus olisi plussaa.
Welho tarjoaa tolkiuttomia vuoden mittaisia viasatin paketteja, kauden hinnaksi tulee helposti 200e.

Millainen tuo viaplay on netin kautta? Onko suomi selostus mukana? Toimiiko hyvin?

Entä eurosportin nettitv, näkyykö motogp ja sbk sitä kautta?
 
Nyt täytyisi taas päättää mitä kautta motogp:n ja sbk:n katselee. Suomi selostus olisi plussaa.
Welho tarjoaa tolkiuttomia vuoden mittaisia viasatin paketteja, kauden hinnaksi tulee helposti 200e.

Millainen tuo viaplay on netin kautta? Onko suomi selostus mukana? Toimiiko hyvin?

Entä eurosportin nettitv, näkyykö motogp ja sbk sitä kautta?

Dornan kautta saa aika laadukasta MotoGP:tä, selostus on tietty lontooksi.
Oma kokemus Eurosportin nettitv:stä johti lähes veritulppaan, pätkii ja tökkii. Ainakin viime vuonna.

Alistuin sitten johonkin welhon pakettiin, kun ne nelipyöräisetkin pitää nähdä.
 
Back
Ylös