• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoGP 2020

Eiiiiiih.....:doh:

Niin kauan kuin edes joku pystyy matkustamaan ja annetaan lupa käydä paikoissa a b ja c, ni se virus leviää, piste.

Ja se leviää vaikka lentäminen kiellettäis kokonaan.
 
Eiiiiiih.....:doh:

Niin kauan kuin edes joku pystyy matkustamaan ja annetaan lupa käydä paikoissa a b ja c, ni se virus leviää, piste.

Ja se leviää vaikka lentäminen kiellettäis kokonaan.

Ja tuo onkin hyvä syy olla tekemättä yhtään mitään. Tärkeämpää on, että voidaan katsella moottoripyöräilyä televisiosta.
 
Ja tuo onkin hyvä syy olla tekemättä yhtään mitään. Tärkeämpää on, että voidaan katsella moottoripyöräilyä televisiosta.
Juuri näinhän mä sanoinkin!

Monen tahon puolelta alkaa vaan menemään täysin älyttömiin toi hysteria.... tulee mieleen se ku Kiinassa rupes reaktori höyryymään ni apteekeista hävis kaikki joditabletit samantien ja kaikki olivat onnellisia...
 
Noi holeshot-vehket näkyi hyvin viimeisissä testeissä jotka oli tuossa reilu viikko sitten, hienosti jamahan perä putoo!
Mielenkiintoista seurata miten tuo virusasia etenee.
On vähän oma lehmä ojassa, ollaan nimittäin varattu hotelli Imolasta wsbk-viikonlopulle vapun jälkeen.
Ehtineekö siihen mennessä homma vähän rauhoittua, saas nähdä.
 
Btw, Thaimaassa ei ole juurikaan koronavirus-tapauksia, vain noin 100 tjsp.

Mutta siellä on "virusperäisiä keuhkokuumetapauksia" 2500 tjsp...

Nämähän eivät liity mitenkään toisiinsa. Sairaalahoitoa vaativan keuhkokuumeen kun saa SARS2-tapauksista vain noin 20%. Thaimaan turisti-info onkin todennut, että jos sarssia siellä olisi, keuhkotautisia olisi huomattavasti vähemmän kuin normaalisti.
 
Miten perän laskeminen käytännössä auttaa startissa? :tyhmäminä:

Vetääkö se lähtökiihdytyksessä takapampun suoraksi, joka kompensoi keulimishaluja vai mikä tuossa on taustalla :dunno:
 
Madaltaa painopistettä ja siten vähentää keulimishaluja.

Pitohan noilla ei ole ongelma, vaan nimenomaan keuliminen, mutta jousituksen (hallitulla) nousulla voitaisiin parantaa myös pitoja.
 
Joo keulimista sillä varmaankin halutaan vähentää. Kun tarkkaan katsoo, niin näyttäis että se takahaarukka asettuu vaakatasoon jolloin akseliväli hieman pitenee. Millähän mekanismilla se palautuu takaisin ennen seuraavaa mutkaa?
 
Olikin niin mielenkiintoinen aihe, että piti oikein googlata.

Holeshotin tarkoitus on estää pyörää keulimasta. Pyörää madalletaan niin paljon, ettei pyörä enää keuli helposti. Nyt kun pyörä ei enää halua keulia, niin voidaan käyttää lähdössä korkeampia kierroksia ja täten saadaan enemmän vääntöä.

Holeshot madaltaa pyörää linkuston avulla (koiranluiden pituutta säätämällä). Ennen starttia kuljettaja pyörittää yläkolmiossa olevaa vipua (Ducatissa näin ja Yamahassa vipu on pyörän vasemalla, katteen takana).
Pyörän painopistettä halutaan madaltaa myös sen takia, että moottorin tehoa on helpompi hallita lähdössä.

Kun startti on tehty, holeshot palautuu automaattisesti alkuperäiseen pituuteensa.
Danilo Petrucci sanoo, että tällä hetkellä tekniikka palauttaa takapään alkuperäiseen korkeuteen hyvin äkkinäisesti. Myöhemmin on ehkä tulossa jokin sivistyneempi tekniikka.


Aprilialla on oma tyyli holeshottiin. Aprilialla on tai ainakin oli ajatus, lukita etuiskarit lyhyemmiksi startin ajaksi.
Tällöin paino on enemmän edessä ja pyörä ei keuli niin herkästi.

motogp-yamaha-holeshot-device-sepang-winter-test-2020-1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pätkä Motocrossi-versiosta vuodelta 2014. Vaatii vähän työtä ja takaiskariin mekaanikkoa, että noi iskarit saa lukittua. Yleensä motocrossissa lukitaan vaan etuiskarit alas (kuten Aprilia on miettinyt).
 
Sitten loppuun vielä aivan huikea tekniikkavideo yleisellä tasolla, miten paino edessä ja takana vaikuttaa ajamiseen. Tämän kannattaa katsoa vaikka pari kertaa.
 
Toivotaan. Vähän huonolta näyttää nyt Etelä-Euroopan tautitilanne, mutta ehtiihän se ainakin johonkin suuntaan muuttua ennen kesää.
 
Back
Ylös