• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoGP 2020

Ja mikä tuli todistettua.
*) Vertailemalla kierrosaikoja voi todeta, että WSBK pyörä jää kolme (3) sekuntia per kierros Portimao Circuitilla.
Ja mikä myöskin tuli todistettua, niin aikakierroksella WSBK häviää MotoGP pyörälle Portimaossa 1.8s
Rea 1:40.676
Oliveira 1:38.8
 
Ja mikä myöskin tuli todistettua, niin aikakierroksella WSBK häviää MotoGP pyörälle Portimaossa 1.8s
Rea 1:40.676
Oliveira 1:38.8

Aikavertailu on aiheellista vain jos molemmissa pyörissä käytössä identtisen tyyppiset renkaat.

Mahtaakohan olla näin...

Vertailu pitäisi tehdä vielä myös ristiin, eli siis MotoGP fillariin WSBK kumit ja päinvastoin, ja myös nämä ajat vertailuun.
 
Aikavertailu on aiheellista vain jos molemmissa pyörissä käytössä identtisen tyyppiset renkaat.

Mahtaakohan olla näin...

Vertailu pitäisi tehdä vielä myös ristiin, eli siis MotoGP fillariin WSBK kumit ja päinvastoin, ja myös nämä ajat vertailuun.
Miksi ihmeessä se noin pitäisi tehdä? Yhtä hyvin sit pitäis vaatia molempiin pyöriin yhtä paljon painoa, sama akseliväli jne... Mutta kun ei ne aja silleen.

Toi aikavertailu on suoraan molempien sarjojen ideaali tilanteesta eli kisaslicksit alla ja pyörä täydessä trimmissä. Molemmissa sarjoissa on omat rengastyyppinsä ja silloin mennään niillä.
 
Tää oli vissiin herkkä kohta sulle? Mielestäni en missään kohtaa puhunut odotuksista vaan totesin, että tämän hetken gridin tason huomioiden Kallion vauhti samalla kalustolla oli vähän vaatimatonta. Ei siitä tartte herneitä ottaa nokkaan. Kallio oli parhaillaan yksi maailman nopeimmista kuskeista ja todennäköisesti pystyisi edelleen kisaamaan MM-tasolla pisteistä jos kisarutiinia olisi enemmän. Lisäksi herra on todella arvostettu ja osaava testikuski, mutta pitkä tauko kilpailemisessa tekee iän lisäksi tehtävänsä varsinkin Portimaon kaltaisella erittäin haastavalla radalla. Tämä huomioiden ihan ok suoritus noin kylmiltään.

Yhtään neitiä en muuten lähtöluettelon nimien joukosta löytänyt, mutta näin nykyaikana sitä ei tiedä miksi kukakin identifioi itsensä. :D Mut saivartelu sikseen: Rossihan ajelee MotoGP:n MM-sarjaa harrastuksena vähän samaan tapaan kuin Räikkönen formuloita. Ei sinänsä paskempi harrastus, jos siitä maksetaan vieläpä kohtuullinen korvaus. Ja jos huomioidaan kalusto niin Rossi hävisi nopeimmalle samalla pyörällä ajavalle alta 3 kymppää ja voitti kolmannen tehdas-Jampin reilulla viidellä sekunnilla.

Ja mitä mun meriitteihin tulee niin näin omaksi ilokseen ympyrää kiertävänä keski-ikäistyvänä insinöörinä jään hyvänä päivänä Suomen kovimmille ukoille n. 1-1,5s kilometrille vähän radasta riippuen. Huonona sitten vähän enemmän. Edes Suomen kärkeen pääseminen näillä lahjoilla olisi vaatinut lajin aloittamisen n. 10 vuotta aiemmin, joten jollei lottovoittoa tule niin raha elämiseen tulee jatkossakin sitten ihan jostain muusta kuin ympyrän kiertämisestä. Hassu vaatimus kyllä, että pitäisi olla MM-tason meriitit jonkin kuskin vauhdin kommentointiin. Kovin olisi hiljaista tässäkin keskustelussa.

Ei ollut herkkä eikä mennyt palleroita nenään.
Mikan paras kierros vs. kärki taisi olla jotain +1,6- 1,7s/kierros eli varmaan kuten kuin sanoit niin vähän vaatimatonta ja kyllähän siinä kisarutiinin puutoskin näkyy aivan varmasti. Olen myös samaa mieltä, että ihan ok suoritus noin kylmiltään. Aivan ok oli myös se ettei kuitenkaan jäänyt noille täyden kisakauden ja myös testejäkin ajaneille kavereille 1-1,5s/km. Silloin olisi erot saattaneet venähtää isoiksi hyvänäkin päivänä.
 
Mites kilvanajo maittoi org-katsojille koko kautta arvioitaessa?

Omat plussat ja miinukset:

+ ajettiin ylipäätään
- ajettiin tyhjille katsomoille(pl Misanon 10k katsojaa per päivä)
- ajettiin tuplaviikonloppuja samoilla radoilla
- useampi hieno rata jäi tällä kertaa näkemättä
+/- voitot jakaantuivat sinne tänne kuskien&merkkien kesken -> missä vakaat kärkipään kuskit?
- Marcin loukkaantuminen
- tiukkaa kilvanajoa aika vähän -> enemmän sooloajoja voittoon vs. aiemmat kaudet
+ Mir
+ Morbidelli
+ Miller
- Dovi
- Rossi

Kalenterin osalta tietysti aika tekemätön paikka ja siten mm. tuplat perusteltavissa. Isossa kuvassa ehkä sellaisten selkeiden top dogien poissaolo koko kausi huomioiden häiritsi tai laski omaa mielenkiintoa. Nyt pytty pikku hiljaa lipui Mirille, mutta mitään jännittävää kamppailua siitä ei oikeastaan nähty ja lopulta Suzukikin veti vikassa kilpailussa kunnon mahalaskun ja lopulta valmistajien pytty Ducatille, joka kuitenkin aika suurissa vaikeuksissa Michelinin takarenkaan kanssa. Muutenkin ihmeellistä vuoristorataa monien osalta.
 
Missä KTM:n ja Suzukin nousu kärkeen?

Siitä +++

Lupaa hyvää.

Toinen hyvä, että satelliittipyörillä tosissaan ajettiin podiumista aika lailla joka kisassa. Toinen +++

Sääntöuudistukset/ kohtuu vakaat säännöt näyttävät kyntensä.
 
Portimao 2020 MotoGP:n (25kierr.)
- Oliveiran voittoaika 41’48,163
- Kallion loppuaika 41’48,163 + 48,410s = 42’36,573

Vertailuksi
Portimao MotoGP: (25 – 5kierr. = 20kierr.)
- Kallion aika 20 kierr. on 42’36,573 – 8’29,751 (5kierr.) = 34’06,822
- kierrokset 21…25: 1’41.956, 1’41,976, 1’41,740, 1’41,796 ja 1’42,283

Portimao 2020 SBK:n (20kierr.)
- Rea voittoaika Race 1: 34’24,940
- Rea voittoaika Race 2: 34’36,949

Tuli tämäkin tässä tarkistettua Portimao MotoGP vs WSBK - Hyvä Mika!!

Jep, hyvin vertailtu ja kaiveltu :thumbup: Kertoo että vaikka Superbikellakin yhdellä kierroksella ajaa kovaa (lähinnä aika-ajorenkaalla) niin kisamatkalla GP-pyörillä pääsee ihan hyvää kyytiä. Tuossakin fiktiivisessä kisassa Kallion johto olisi ollut luokkaa :boring:

Mutta hieman outoa, että täällä jengi kai odotteli pistesijaa tms. kun kylmiltään uuden tallin ja henkilöstön kanssa uudelle radalle. Kausi vielä supertasainen ja jokainen kuski aikalailla tikissä tuolla ja hyvä tuntuma tiiviistä kaudesta. Kallio kuitenkin ajanut normaalia vähemmän testiäkin. Mietin että saa ehkä pisteet jos muutama vielä kaatuisi mutta ajamalla voitti edes jonkun vakikuskin ja vauhti kasvoi koko ajan kisan kuluessa niin selkeästi näki, että tuntuma vaan oli kateissa. Tuohon alle pari päivää testiä kun olisi saanut niin pisteistä ajaisi.
 
Jep, hyvin vertailtu ja kaiveltu :thumbup: Kertoo että vaikka Superbikellakin yhdellä kierroksella ajaa kovaa (lähinnä aika-ajorenkaalla) niin kisamatkalla GP-pyörillä pääsee ihan hyvää kyytiä. Tuossakin fiktiivisessä kisassa Kallion johto olisi ollut luokkaa :boring:

Mutta hieman outoa, että täällä jengi kai odotteli pistesijaa tms. kun kylmiltään uuden tallin ja henkilöstön kanssa uudelle radalle. Kausi vielä supertasainen ja jokainen kuski aikalailla tikissä tuolla ja hyvä tuntuma tiiviistä kaudesta. Kallio kuitenkin ajanut normaalia vähemmän testiäkin. Mietin että saa ehkä pisteet jos muutama vielä kaatuisi mutta ajamalla voitti edes jonkun vakikuskin ja vauhti kasvoi koko ajan kisan kuluessa niin selkeästi näki, että tuntuma vaan oli kateissa. Tuohon alle pari päivää testiä kun olisi saanut niin pisteistä ajaisi.

On eri asia odottaa ja toivoa. Ennen jokaista settiä ja enskareissua toivon, että Tiainen tai Rossi. Sitten tulee totuus.
 
Missä KTM:n ja Suzukin nousu kärkeen?

Siitä +++

Lupaa hyvää.

Toinen hyvä, että satelliittipyörillä tosissaan ajettiin podiumista aika lailla joka kisassa. Toinen +++

Sääntöuudistukset/ kohtuu vakaat säännöt näyttävät kyntensä.

Plussaa toki yleisesti siitä, ettei ole mitään dominoivaa pyörämerkkiä, vaan kilpailu tasaista ja lähes kaikilla mahdollisuudet voittoon, mutta pl. Aprilia näinhän se on ollut jo pidempään Dornan viisaista linjauksista johtuen. Toki Marquezin kanssa voittajaluettelo olisi aika paljon köyhempi. 2020 kuitenkin jonkinlainen virstanpylväs tämän merkkien tasaisuuden osalta.

Satelliittipyörät kyllä ehdottamasti plussaa ja mielenkiintoinen juttu ylipäätään miksi menestyvät niin hyvin. Yamahalla toki Morbidelli hyötyi 2019 pyörästä(hauskaa sinänsä, kun yleensä tämä yksi pääsyistä miksei satelliitilla ihan kärkisijoja hätyytellä), mutta muuten toki satelliittimenestyjät ajoivat 2020 pyörillä. Tehdastuki satelliiteille ja niiden kuskeille kasvanut. Jos ennen satelliittipyörillä ajoivat vähän huonommat kuskit, niin nyt sieltä louhitaan talentteja ylöspäin isommalla tuella. Zarco vs. Rabat jos otetaan vertailuun, niin toki kuskien kyvyissäkin varmaan eroja, mutta niin oli Ducatin tuessakin. Rabat osti itselleen peruskaluston ja ajeli sillä huvikseen joukon hännillä. Ducati pestasi Zarcon itselleen ja antoi paljon enemmän tukea(Xaus manageriksi ja taisi siellä punapaitaisiakin miehiä ranskalaisen pilttuussa pyöriä myös).
 
Itselleni kaudessa oli positiivista Suzukin ja heidän pilottiensa upea nousu, vaihtelevat, ennalta-arvaamattomat kisat ja mestaruustaistelun jatkuminen tiiviinä lähes loppumetreille asti.
Nakagamin, Alex Marquezin ja Bradlin hyvät väläytykset olivat myös positiivista.
Morbidelli oli odotetusti hyvä.

Tänä vuonna en jaksanut seurata Moto3, vaan keskityin MotoGP, Moto3, SBK ja SSP:n. Kun kausi lopulta saatiin liikkeelle, kahden sarjan seuraaminen samoina viikonloppuina oli suuri ajankäytöllinen uhraus.

Odotuksiini/toiveisiini ei yltänyt Dovi ja ennen kaikkea Vinales. Jälkimmäseltä todella heikko esitys. Dovi teki parhaansa, mutta enemmän odotin.

Pettymys oli tietysti suuri perutuista kisoista, toiveena ollut Kymiringin toimitsijakomennus ja RedBullRingille varatun High Speed-moporeissun jääminen toteutumatta.
Taisin olla sitten lohdutuspalkinnoksi 7 kisassa virtual fan -osallistujana live lähetyksissä.

Aika rajuja kolareita ja kaatoja nähtiin myös. Poikiiko nämä jotain sääntöihin, jää nähtäväksi.

Vanhat pierut jää sivuun, mm. Cratchlow, Dovi ja Rabat ilman pilttuutta 2021. Rabat tosin omasta halustaan.

Mut ensi vuonna uudestaan! Ja livenä ainakin parit kisat!
 
Pettymys oli tietysti suuri perutuista kisoista, toiveena ollut Kymiringin toimitsijakomennus ja RedBullRingille varatun High Speed-moporeissun jääminen toteutumatta.
Taisin olla sitten lohdutuspalkinnoksi 7 kisassa virtual fan -osallistujana live lähetyksissä.

Joo, tämä jäi laittamatta. Kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti tänne saadaan rata ja kisa, mutta sitten tulee joku kerran 100:ssa vuodessa pandemia ja hommat jäihin. Tosin saihan Kymiring nyt lisävuoden rullata paikkoja/rahoitusta kasaan. Oletan, että sama paketti olisi kyllä loihdittu keväällä jo kasaan ja paikat olisi laitettu kuntoon, jos kisan ajaminen olisi ollut todennäköistä(toki voin olla väärässäkin).
 
Mites kilvanajo maittoi org-katsojille koko kautta arvioitaessa?
Paras kausi katsoa sitte vuoden 1998 (muistaakseni) ku Doohan ja Biaggi väänsi mestaruudesta!

Ihana katsoa ku ei oo se yks Repsol siellä paukuttamassa kärjessä ja kantaa yksin Hondan nimeä, pyörää ja runkoa... Tällä kaudella koko kasti menny todella paljon lähemmäks toisiaan kuin edellisinä kausina. Jos tässä on taustalla sääntömuutokset, ni aivan helvetin loistavaan suuntaan on mennyt. En näe syytä hirveästi muuttaa säädöksiä jos näillä menee näin hyvin. Ku katsoo joka kisassa sitä 2019 rataennätys kierrosaikaa jonka yleensä teki joko Marquez tai Dovizioso, ni päästiin kymmennysten päähän siitä joka kisassa, eli porukalla on tasaisesti vauhti kasvanu Marquezia kohti.

En usko että tulee Markku rullaamaan muista yli entiseen malliin ens vuonna, jos porukka näin hyvää vauhtia kehittyy perässä. Vähän tulee mieleen Tiger Woods joka dominoi 10 vuotta golfia, ja sit ku se ei yhtäkkiä voittanutkaan ni porukka selitti suoraan että "Woodsista on tullu paska" vaikka totuus oli se että Woods oli ennallaan siellä korkealla tasolla, muut vain otti sen kiinni.

En malta odottaa kautta 2021!
 
En usko että tulee Markku rullaamaan muista yli entiseen malliin ens vuonna, jos porukka näin hyvää vauhtia kehittyy perässä. Vähän tulee mieleen Tiger Woods joka dominoi 10 vuotta golfia, ja sit ku se ei yhtäkkiä voittanutkaan ni porukka selitti suoraan että "Woodsista on tullu paska" vaikka totuus oli se että Woods oli ennallaan siellä korkealla tasolla, muut vain otti sen kiinni.

Jos käsi on kunnossa niin uskon, että dominoi ennennäkemättömällä tavalla. Tämä erityisesti siksi, ettei kukaan ole oikeasti nostanut tasoaan siihen malliin, että olisi top3 -kamaa joka viikonloppu, vaan enemmänkin päinvastoin. Tällainen sekava paketti vailla selkeitä liidereitä vs. joka kisassa podiumille tykittelevä spanski.
 
Mä myös luulen, että kun MM:n tarjoama referenssipiste puuttuu, niin kuskit on vähän ihmeissään, että mikä nyt olikaan sitten se "kovaa".

EDIT: Sitä on paha ennustaa, mitä tapahtuu, kun se tulee takaisin. Toivottavasti tulee.
 
Toisaalta, jos ajatellaan että Markku on ajanut 128 starttia kuninkuusluokassa, ja voittanut niistä "vain" 56, niin eihän voittoprosentti ole kuin 43,75%.
Eli se on hävinnyt useammin kuin on voittanut.
Ja ikääkin on jo 27 vuotta. Kaikki on jo nähty ja voitettu. Vieläkö nappaa ja kuinka paljon.
Rossillakin loppu se kaikkein suurin nälkä samassa vaiheessa uraa.
 
Suurin ongelma on olkavarsi, jossa nyt enemmän ruuveja kuin luuta.

Tiedä sitten, miten on päässyt maistamaan elämää kiivaan kisatahdin ulkopuolella näin korona-aikoina.

Ehkä se vois tulla jäähdyttelemään motorg raceen ens kesänä?
 
Toisaalta, jos ajatellaan että Markku on ajanut 128 starttia kuninkuusluokassa, ja voittanut niistä "vain" 56, niin eihän voittoprosentti ole kuin 43,75%.
Eli se on hävinnyt useammin kuin on voittanut.
Ja ikääkin on jo 27 vuotta. Kaikki on jo nähty ja voitettu. Vieläkö nappaa ja kuinka paljon.
Rossillakin loppu se kaikkein suurin nälkä samassa vaiheessa uraa.

Ei taida kyllä lähihistoriassa olla vastaavaa prosenttia lyödä kenelläkään tiskiin. Podiumprosentit varmaan jossain 70-80%:n välillä.

Rossi oli 30, kun suuttui ja lähti Ducatille(2010 kauden menetti siihen Mugellon highsideriin). Se oli sitten vikatikki ja vei ison osan viimeisistä potentiaalisista huippuvuosista. 2015 vasta pääsi takaisin kunnon iskuun ja oli jälkeenpäin katsottuna hämmentävän lähellä pyttyä ja olisi ehkä sen napannutkin ilman Marquezia. 35+ ikäisenä sitten alkaa vaan realiteetit tulla vastaan, vaikka miten kova kuski olisi ollut.
 
Rossi oli 30, kun suuttui ja lähti Ducatille(2010 kauden menetti siihen Mugellon highsideriin). Se oli sitten vikatikki ja vei ison osan viimeisistä potentiaalisista huippuvuosista. 2015 vasta pääsi takaisin kunnon iskuun ja oli jälkeenpäin katsottuna hämmentävän lähellä pyttyä ja olisi ehkä sen napannutkin ilman Marquezia. 35+ ikäisenä sitten alkaa vaan realiteetit tulla vastaan, vaikka miten kova kuski olisi ollut.
Enpä usko ettäkö Rossi olisi niin tyhmä, että menisi Duksulle jos voittamisella olisi ollut suurempi prioriteetti. Väittäisin että Rossi meni Duksulle nimenomaan sen takia että kaipasi "jotain muuta".
Duksulle mennessään Rossi oli jo melkein 32 vuotias, ja voittanut kuus mestaruutta motogeepeessä ja yhden viissatasissa, ja kaks pikkuluokissa.
Ja parin kauden jälkeen Rossi totes että tulipahan tääki ny sit kokeiltua.
 
Back
Ylös