MotoGP 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onnittelut Quartararolle mestaruudesta. Harmi vain, että Bagnaian pannutus nopeutti prosessia. Olisi ollut katsojien kannalta kiva, jos jännitys olisi säilynyt loppuun asti. Ansaittu mestaruus enivei!

Viikonlopun aikana mentiin kyllä urakalla nurin. En ihan heti muista vastaavaa viime vuosilta.

Myös Moto2 oli mielenkiintoinen. Aina varma Raul Fernandez veti nutulleen kärjestä ja Remy Gardner pääsi kasvattamaan piste-eroa selvästi. Remyllä siis mahdollisuus varmistaa mestaruus jo ensi kisassa mutta se vaatii Raulilta selkeää epäonnistumista. Jännäksi menee.
 
Katsoin tuota kisaa motogp.comista, Simon Crafar mainitsi että kisan aikana lämpötila putosi selvästi. Saattaa osaltaan vaikuttaa noihin loppukierrosten kaatoihin, tosin Ducatin tehdastiimillähän oli muita kovempi etunen ja silläkin on varmaan osansa sekä Bagnaian että Millerin kuperkeikkoihin.
Fernandezin kaato oli erikoinen, ihan kuin olisi vetänyt etusen lukkoon jarrussa.
Raul on kyllä ollut erittäin nopea kun on pysynyt pystyssä mutta Remy on ollut suoritusvarmempi, ainoa moka oikeastaan tähän mennessä tuli teksasissa.
Saa nähdä riittääkö Acostan etumatka loppuun asti, vauhti on loppukaudesta ollut pikkaisen hitaampaa kuin vuoden alussa ja Foggia on taas päässyt erittäin hyvään kyytiin kauden edetessä loppuaan kohti.
 
Fernandezin kaato näytti melkein hyppykaasulla aiheutetulta... Pyörän olisi kai pitänyt mennä keulan kautta ympäri, mikäli jarrua oli tuhdisti liikaa.

Itselle Bagnaian kaato oli melkoinen antikliimaksi, vaikka Fabiosta ihan mestaria toivoinkin.

Homma lässähti.
 
Portimaossa vedetään...Marc harmi kyllä loukkaantunut crossihommissa eikä ole nyt mukana.
MotoGP:n FP1 just takana ja ihan mielenkiinnosta katsoin kuukausi sitten ajetun WSBK:n aikoja - Fabion kärkiaika ihan sama kuin Toprakilla ja muut myös suht. samoissa haarukoissa kahden luokan välillä. Kyllähän nuo vauhdit tuosta vähän vielä paranee, mutta silti..

Edit: näyttää FP1 perusteella olevan Moto2 vs. SSP myös ihan samoissa - Niki pysyis MV Agustallaan Moto2 perässä ihan kärjen tuntumassa...
 
Portimaossa vedetään...Marc harmi kyllä loukkaantunut crossihommissa eikä ole nyt mukana.
MotoGP:n FP1 just takana ja ihan mielenkiinnosta katsoin kuukausi sitten ajetun WSBK:n aikoja - Fabion kärkiaika ihan sama kuin Toprakilla ja muut myös suht. samoissa haarukoissa kahden luokan välillä. Kyllähän nuo vauhdit tuosta vähän vielä paranee, mutta silti..

Edit: näyttää FP1 perusteella olevan Moto2 vs. SSP myös ihan samoissa - Niki pysyis MV Agystallaan Moto2 perässä ihan kärjen tuntumassa...

Tätähän taidettiin sillon pari vuotta taaksepäin ihmetellä enempikin, kun Rea veti WSBK laitteella samaa kyytiä ja oliko jopa samana päivänä kuin MotoGP pyörät. Lopputulema analyysissä tais olla, että yksittäisellä kierroksella ero GP- ja tuotantolaitteen välillä on parhaillaan tai pahimmillaan hyvin pieni, mutta kisamitalla eroa kumuloituu sitten ihan merkittävästi.

Edit. Ja tietyssä mielessä tuon näkee luvuistakin jo:

MotoGP minimipaino: 157kg
WSBK minimipaino: 168kg

MotoGP teho: ~290hp
WSBK teho: ~240hp

Painossa siis eroa noin täyden polttoainelastin verran ja tehoissa n. 60hp. Tehoerosta alkaa varmasti olemaan iloa jossain 200+ nopeuksissa. Elektroniikka taitaa olla aika samaa molemmissa?

Muita eroja on sitten aeromystiikka ja hiilarijarrut.
 
Viimeksi muokattu:
Joo eikös se niin menny että Jerezissä Rea oli WSBK Kawalla MotoGP-testin sijalla 5 overall kun mennään aika-ajokierrosta. Eroa kärkipyörään oli vajaa sekunti.

Mutta sit kisamitassa ni MotoGP pyörä menee varsinki täydellä tankilla ihan omia menojaan, taisi olla 3-4 sekuntia per kierros.
 
Jonain WSBK viikonloppuna hiljakkoin näytettiin Rean grafiikkaa ajon aikana. Ainakin kahdessa mutkassa käytti ykköstä ja meni avauksessa melkein heti täyskaasulle, eikä edes keula noussut. Eli elektroniikkaan nojaten aika vahvasti, liekö mitään erityisiä rajoituksia, vs GP homologoitu ecu. Ja onpa heillä erikoisliimakumit ajan tekoon.
 
Jonain WSBK viikonloppuna hiljakkoin näytettiin Rean grafiikkaa ajon aikana. Ainakin kahdessa mutkassa käytti ykköstä ja meni avauksessa melkein heti täyskaasulle, eikä edes keula noussut. Eli elektroniikkaan nojaten aika vahvasti, liekö mitään erityisiä rajoituksia, vs GP homologoitu ecu. Ja onpa heillä erikoisliimakumit ajan tekoon.

WSBK:ssa on kaikillä käsittääkseni oma äly. Säännöt luovat luonnollisen rajoitteen hienostuneisuudelle.

The DWO/FIM eligible “Superbike Kit System” must meet
the following:
a) The system must be a complete package including all electrical/
electronic part not supplied on the homologated motorcycle required
for full operation of all strategies – excepting the wiring harness.

b) Only the machine manufacturer or one manufacturer approved
partner can submit a single system for eligibility.

c) The total price of the complete system including ECU, dashboard/
display, all additional sensors essential for full operation of all
strategies, IMU, software, enable codes, datalogging, analysis software,
ECU “tuning” or “setting” software, datalogger, download/connection
cable, example harness design, manual for use, (not a complete list), is
€8000 Euro (excluding taxes). Data Logging only sensors are excluded
from the price cap.

d) There must be at least 50 Superbike Kit Systems (current system)
available worldwide per season, if ordered, through authorised
distributors or dealers. The Superbike Kit System must be marked and
considered as for race use only.

e) Lead time less than 8 weeks

f) The ECU must be from the FIM/DWO eligible Superbike ECU List.

g) The following sensors may be used:
1. Throttle position (multiple)
2. Map sensor, Map Sync (pressure sensor on the intake port used to
synchronize the engine during the start)
3. Airbox Pressure
4. Engine pick-ups (Cam, crank) (Crank trigger may be replaced)
5. Lambda
6. Exhaust Valve / Motor position / feedback
7. Twist grip position
8. Front speed
9. Rear Speed
10. Gearbox output shaft speed
11. Gear position
12. Gear shift load cell
13. Front brake pressure
14. Rear brake pressure
15. Oil pressure
16. Air pressure
17. Water temperature
18. Air temperature
19. IMU (various signals)
20. Transponder / Lap time signal
21. Knock Sensor
22. Fuel pressure
23. Oil temperature
24. Fork position
25. Shock position
26. Tilt / Tip-Over Switch
27. GPS Unit
28. Rear tyre temperature (External) (Multiple)
29. Rear TPMS Monitor (Temperature and Pressure) (Compulsory)*
30. Front TPMS Monitor (Temperature and Pressure)
31. Front brake disc and caliper temperature (multiple, various types)
32. Front brake lever position

* Must be from the Eligible Parts for Competition – List 202
 
Jonain WSBK viikonloppuna hiljakkoin näytettiin Rean grafiikkaa ajon aikana. Ainakin kahdessa mutkassa käytti ykköstä ja meni avauksessa melkein heti täyskaasulle, eikä edes keula noussut. Eli elektroniikkaan nojaten aika vahvasti, liekö mitään erityisiä rajoituksia, vs GP homologoitu ecu. Ja onpa heillä erikoisliimakumit ajan tekoon.
Se että motogeepeessä on homoloitu eku ei tarkoita sitä että siinä olisi jotenkin ratkaisevalla tavalla erilainen tc kuin wsbkssa. Eli motogeepeessä mennään ihan samalla tavalla täysin elektroniikkaa vasten avauksissa.
 
Kaivelin netistä, liekö paikkaansa pitävää.

Moto2 2019
2019 siirryttäessä Triumphin koneisiin tuli kaikille vakioksi Magneti Marellin ecu. Aluksi siihen ei ole tuotu TC mukaan. Aikomus on tuoda se n. 2 kauden kuluessa. (2022?)

World SuperSport 2019:
"The Superbike Commission decided to allow all teams competing in the 2018 FIM Supersport World Championship to use the MKE7 ECU as from the Portimao race. (Control Electronics)
As from the season 2019, the use of this MKE7 ECU will become unique (and Standard) and a rpm limitation common to all manufacturers will be applied."

Onko tuossa sitten TC vai ei jää vähän epäselväksi. Sääntökirjasta taitaisi löytyä vastaus....

SSP:n säännöt varmasti muuttuu ensi kaudelle merkittävästi kun tulee mm. V2 Ducatit ja ehkä lisää muitakin kolmesylinterisiä mukaan, kuussataset kasvattaa tilavuutta? Eikös se Nikin MV Agustan kone ole myös Triumphin valmiste?
 
Taitaa agustan ja triumphin 675 koneet olla erilaiset.
Agustalla kiertokanki pyörii eri suuntaan, minkä ansiosta pyörän kääntyminen on herkempää.

Triumphilla pyörii ns. normi suuntaan, kuten valtaosalla muistakin.
 
Moto2 2019
2019 siirryttäessä Triumphin koneisiin tuli kaikille vakioksi Magneti Marellin ecu. Aluksi siihen ei ole tuotu TC mukaan. Aikomus on tuoda se n. 2 kauden kuluessa. (2022?)

Edellistä vai oliko sitä edellistä Moto2 kisaa katsoessa Mika Kallio muistaakseni kommentoi, ettei Moto2 pyörissä ole elektronisia avustimia.
 
Se että motogeepeessä on homoloitu eku ei tarkoita sitä että siinä olisi jotenkin ratkaisevalla tavalla erilainen tc kuin wsbkssa. Eli motogeepeessä mennään ihan samalla tavalla täysin elektroniikkaa vasten avauksissa.

Miksiköhän GP:ssä sitten käytetään paljon enemmän takajarrua eri tilanteissa, erityisesti avauksissa? Jokin aika sitten oli Guintolin video, jossa kertoi tämän.
 
Miksiköhän GP:ssä sitten käytetään paljon enemmän takajarrua eri tilanteissa, erityisesti avauksissa? Jokin aika sitten oli Guintolin video, jossa kertoi tämän.

https://www.youtube.com/watch?v=e0EqTjPEvV4

Katos tosta 6:34 etiäpäin mitä Guintoli puhuu takajarrun käytöstä mutkan ulostulossa.

"personally, I never use the rear brake on corner exit."

Edit. Jatkaa sitten kyllä puhumista takajarrun tärkeydestä motogp:ssä, mutta tarkottaa jarrutusvaihetta.
 
Plus sen takajarrun idea on se että kun sitä painaa niin akseliväli pitenee joka rauhoittaa pyörää avauksessa. Ei TC tee mitään akselivälin suhteen.
 
Miksiköhän GP:ssä sitten käytetään paljon enemmän takajarrua eri tilanteissa, erityisesti avauksissa? Jokin aika sitten oli Guintolin video, jossa kertoi tämän.
Siksi koska internet on täynä kaikenlaista paskalegendaa milloin mistäkin, millon kenenkin kertomana.
Ja paskalegendat on pysyny hengissä viimeset 50-100-1000 vuotta, koska aina joku uskoo niihin.
(Sori turhautumiseni...)

Yksi hyvä esimerkki on kun Pedrosa avasi elektroniikkaa vasten ja vetäs välittömät haikkarit avauksessa. Koska Markeesi oli osunut Pedrosan mopoon sen verran että takavanteen pyörintäsensorin piuha oli poikki.

Ja kyllähän se voi olla, että motojeejeessäkin on kuskeja jotka haluaa hallita keulimista mieluiten takajarrulla, koska he vain ovat aina tottuneet teekemään niin.
Huono puoli siinä on se, että joka kerta bensaa palaa turhaan. Ja luullakseni (mutu!) bensan määrä on aika niukilla nykyisessä regulaatiossa.

Jah yksi esimerkki 2010-luvulta on motogp maailmanmestari joka ei käyttäny takajarrua ollenkaan. Tämä kyseisen kuskin datainssin kertomaa.
 
Katsokaas muuten vasureissa oikean jalan päkiää.

Takajarrua käyttävillä näkee kun päkiä siirtyy sivuun ennen apeksia. (Näin olen liikkeen tulkinnut)
Sisääntulossa siis.

Ulostuloista ei saa usein kunnon kalerakulmia.
 
Back
Ylös