Enemmän ne voimaa tuottaa varmasti, kun worldSBK-laitteet, mutta kuinka paljon enemmän?
Aerodynamiikka sekoittaa pakkaa vähäsen mutta olisiko riittävän pitkän suoran päässä oleva huippunopeus jokin indikaattori?
Jos vertaillaan ilman imuja Qatarin kisavauhteja vuodelta 2019 (kun molemmat luokat kävi siellä)
- Rea WSBK-Kawasaki 310km/h
- Davies WSBK-Ducati 315km/h
- Marquez MotoGP-Honda 337km/h
- Dovizioso MotoGP-Ducati 340km/h
Moto2-pyörällä saavutetaan samassa paikassa 275 km/h konetehon ollessa Triumphin speksin mukaan 128 hp.
Moto3-pyörällä saavutetaan samassa paikassa 220km/h konetehon ollessa 60 hp.
Nämä tiedot ovat vuodelta 2021 koska niiltä löytyi konetehospeksit.
Ihan helppoja laskuja ei tuohon huippunopeuteen olekaan, varsinkin kuin otsapinta-alat ja ilmanvastuskertoimet vaihtelevat, ja kyseessä ei ole mikään terminaalinopeus huipputehon kohdalla kuin Bonnevillessä konsanaan, ja kilometrin pääsuoralle lähdetään pito- ja keulimisrajoitteen ryydittämänä kohtuullisellla alkuvauhdilla.
Tuhannen taalan kysymys on mitkä tehot WSBK-Kawasakista ja Ducatista löytyvät. Bennetsiltä löytyi artikkeli, että 2020 BSB-Yamaha pukkaa sen 240 hepoa, joten tämä on kohtuullinen indikaattori. Kyseessä oli koeajoartikkeli. Almerian 970m takasuoralla BSB-R1 vetää muuten 327km/h.
Lykkäsin piruuttani näitä arvoja funktion ekstrapolointiin ja äkkiä sieltä tulee uskottavan näköisestä ekstrapoloinnista tulokseksi se, että 340km/h vauhteihin Qatarissa tarvittaisiin sen 290-300 heposvoimaa. Tämähän voi olla oikein tai väärin. Numerothan ovat konetehoa.
Jotenkin luulisi MotoGP-laitteen aerodynamiikan olevan parempi kuin WSBK-laitteen ja siinä vaiheessa tämä laskelma nyrjähtää kyllä ihan täysin. Ilmanvastuksen merkitys on niin tolkuton jo noissa vauhdeissa.