MotoGP 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olipas lopetus. Tuntui, että puolelta kuskeista suli kasetti. Markulla kävi tuuri, ettei loukkaantunut pahemmin Martin todella kömpelössä ohitusyrityksessä.

Peccon pinna piti. Plussat siitä. Mitähän se Digian kone oikein savutteli?

edit: Binder nousi näköjään kolmanneksi, kun Digian eturenkaassa liian vähän ilmaa. Vittu, että on paska sääntö.

Viikonloppuja on liikaa, ja ilman sprinttejä pärjäisi ihan hyvin. Geepeen suunta on kehno, vaikka komeata kisaa kauden mittaan ajettiinkiin.
 
Melkoinen romuralli tuo viimeinen kisa. Vain 13 kuskia ruutulipulle ja muutama piste jäi jakamatta. Toivottavasti MM ei loukkaantunut pahasti Jorgen aiheuttamassa näyttävässä haikkarissa. Joka tapauksessa end of an era, koska Marquez lopetti pitkän uran Hondalla.

Mestaruus meni oikealle miehelle ja vieläpä ihan selvällä erolla. Italiassa varmaan juhlitaan pari päivää.

Jännityksellä jäädään odottamaan mitä kausi 2024 tuo tullessaan. Muiden tallien pitäisi selvästi parantaa otetta, ettei 2023 tapainen Ducati Cup jatkuisi. Eri merkkien välinen kilpailu on kuitenkin se lajin suola. On jotenkin koomista, kun gridi on täynnä Ducateja.
 
Joskus ennen muinoin kahden luokan gridi oli täynnä Yamahan TZ350 ja TZ250 pyöriä.

Privaatit eivät valittaneet, kun oli mahdollisuus saada alle voittokelpoinen pyörä. Pramacin, Gresinin ja Mooney VR46 kuskit sekä tiimit lienevät samaa mieltä.


Mut sääntöuudistus mulla on mielessä. Tankin koko muutetaan 22 litrasta 17 litraan. Ratkeaa muuten moni juttu sillä ihan itsestään :D
 
Kausihan oli mielenkiintoinen, sitten v.1949 kukaan ei voittanut kahta kisaa peräkkäin, useita osakilpailuvoittajia, mestaruus ratkesi viimeisessä lähdössä. Kisoja on kyllä liikaa, kun sprintit tuli mukaan, niin vois pari-kolme kisaa vähentää. Jos nuo Japanilaiset merkit ei lisää panostusta ensi kaudelle niin se viittaa kyllä vetäytymiseen lähitulevaisuudessa, sitten on kaksi valmistajaa, tosin ainahan niille KTM:lle voidaan antaa uusia nimiä kuten Moto3-luokassa tehdään...
 
Ei ihan, taisi olla 28. Markun enkka kumminkin.
Sbk:n puolella tuo rengaspainekontrolli tuntuu toimivan ihan hyvin, kas kun eivät ole ottaneet samaa käytäntöä sieltä motogp:n puolelle.
 
Kausihan oli mielenkiintoinen, sitten v.1949 kukaan ei voittanut kahta kisaa peräkkäin, useita osakilpailuvoittajia, mestaruus ratkesi viimeisessä lähdössä. Kisoja on kyllä liikaa, kun sprintit tuli mukaan, niin vois pari-kolme kisaa vähentää. Jos nuo Japanilaiset merkit ei lisää panostusta ensi kaudelle niin se viittaa kyllä vetäytymiseen lähitulevaisuudessa, sitten on kaksi valmistajaa, tosin ainahan niille KTM:lle voidaan antaa uusia nimiä kuten Moto3-luokassa tehdään...

Oli hyyvä kausi ja itse tykkäsin sprintistä lauantaille, oli vaa hyvä että oli paljon äksöniä
Tietty jos katsoo kaikki luokat niin voi olla vähän liikaakin .. itse kun seurasin vain motogp:tä ja muita luokkia ihan satunnaisesti

Sprintti ja gp kisa on hyvin erilaiset ja se on kiinnostavaa
 
Sprintti toi kyllä mukavasti lisämaustetta tuohon.
Muutoksia soisi treenien puolelle: vähän olosuhdelottoa kun q1/q2 päätetään yhden tunnin mittaisen harjoituksen pohjalta.
Lisäksi soisi warm upit pienemmillekin luokille kisapäiväksi, nythän kisapäivän aamuina ole käytännössä mitään ohjelmaa eli tilaa niille kyllä olisi.
Rnf-teami on potkaistu ulos ensi vuoden sarjasta, dorna etsii uutta tallia ajattamaan Aprilian satelliittipyöriä.
Jotain talouskupruja tai sen sellaista kaiketikin.
 
Sprintti ja uusi formaatti kusee pahasti pienempien luokkien kintuille. Sillä tiellä tulee vielä karhu vastaan.

Lisäksi sprintti ja uusi formaatti rääkkää gp-kuskit ja tallit hajalle.
 
Sprintti toi kyllä mukavasti lisämaustetta tuohon.
Muutoksia soisi treenien puolelle: vähän olosuhdelottoa kun q1/q2 päätetään yhden tunnin mittaisen harjoituksen pohjalta.
Lisäksi soisi warm upit pienemmillekin luokille kisapäiväksi, nythän kisapäivän aamuina ole käytännössä mitään ohjelmaa eli tilaa niille kyllä olisi.
Rnf-teami on potkaistu ulos ensi vuoden sarjasta, dorna etsii uutta tallia ajattamaan Aprilian satelliittipyöriä.
Jotain talouskupruja tai sen sellaista kaiketikin.

Mun mielestä FP muutos että vain yksi sessio ratkaisee Q1/Q2 pääsyn oli hyvä. Tiimitkin sitä toivoivat.

Aiemmin piti kahdessa reenissä ajaa täysiä jos vaikka sattuu se sade seuraavaan. Nyt saa rauhassa säätää ekan harjoituksen vailla huolta.

RNF/Cryptodata huhujen mukaan maksoi Aprilialle mutta Dornalle maksut oli myöhässä tai tulematta, hehän sponssasivat oliko se Sachsenringin osakilpailua ihan nimitasolla. Mielenkiintoinen tilanne siinä, että meneekö kuskien sopimukset samalla roskikseen, ellei ukkojen sopparit olleet Aprilian kautta.

Ei ole kai ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun rahat jää tulematta racingissa, luin aiheesta että esim VR46-tiimi käyttää kuusinumeroisen summan rahaa sponsorimaksujen "vakuuttamiseen" maksamattomuuden varalta.
 
Sprintti ja uusi formaatti kusee pahasti pienempien luokkien kintuille. Sillä tiellä tulee vielä karhu vastaan.

Lisäksi sprintti ja uusi formaatti rääkkää gp-kuskit ja tallit hajalle.

Ensikaudella on kisaviikonloppuja 22, sprinttien kanssa 33 täyttä kisapituutta, joka on aivan liikaa. Olis pitänyt vähentää 2-3 eikä lisätä yhtä. Kausi alkaa 8.3 ja loppuu 17.11+testit ennen kautta ja sen aikana, kyllä siinä saa palkkansa eteen jo tehdäkin.
 
Juu sprintissä hajoilee kuskit jo liikaa, vaikka hyvää viihdettä olikin.

2024 aiheeseen - Markku virnuili siihen malliin Ducatia kokeiltuaan että voi olla kylmää kyytiä tiedossa muille.
 
Juu sprintissä hajoilee kuskit jo liikaa, vaikka hyvää viihdettä olikin.

2024 aiheeseen - Markku virnuili siihen malliin Ducatia kokeiltuaan että voi olla kylmää kyytiä tiedossa muille.

Martinin loppukauden lyönti oli sitä luokkaa, että pistää kyllä kampoihin kunnolla. Peccon vauhti katosi Barcelonaan, että saapa nähdä. Samoin 2024 pyörä on uhka sekä mahdollisuus, haha.
 
Kylmä rata. Huono vedellä johtopäätöksiä.

Siellä oli loppuajoissa mm. Marini Hondalla Martin edellä.

Ja lisäksi Martin + Ducatin tehdastiimi testasi ensi kauden pyörää, eikä olis eka kerta, että tarvitaan muutama päivä, että uuden pyörän potenttiialista saadaan sama ja enemmän irti kuin kauden hierotusta versiosta. Markkuhan ajo tän vuoden mopolla, eli sai aika valmiin paketin käteen. Hyvän pyörän ne kyllä on tehny, kun melkeinpä kuka vaan noista isoista pojista menee sillä hyvää kyytiä.
 
Ja lisäksi Martin + Ducatin tehdastiimi testasi ensi kauden pyörää, eikä olis eka kerta, että tarvitaan muutama päivä, että uuden pyörän potenttiialista saadaan sama ja enemmän irti kuin kauden hierotusta versiosta. Markkuhan ajo tän vuoden mopolla, eli sai aika valmiin paketin käteen. Hyvän pyörän ne kyllä on tehny, kun melkeinpä kuka vaan noista isoista pojista menee sillä hyvää kyytiä.

Moni on käynyt koittamassa - Mika Kallio, Nicky Hayden, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo - vain muutaman mainitakseni. Toki Troy Bayliss näytti 2006 miten WSBK -mestari vie Ducati Desmosedici GP6:n voittoon kauden viimeisessä osakilpailussa Valenciassa - samassa kilpailussa, jossa Valentino Rossi kaatui kahdesti ollen lopulta 13:s ja menetti näin mahdollisuutensa maailmanmestaruuteen, Haydenin voittaessa. Rossille 8:s sija olisi riittänyt.
 
Back
Ylös