• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Motoparkin melut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -ESE-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo 55db:n raja on aivan naurettava. Ei tarvitse paljoa puussa lehden heilahtaa tuulen vireessä saatikka linnun visertää, niin 55db ylittyy. Minkä h*lvetin takia tuolla on kireämmät rajat kuin muilla radoilla?
 
Parempia valittajia. Ovat ahkerammin liikkeellä.
Sanoisin myös positiiviset puolet: kun oikein tarttuu asiaansa voi tässäkin maassa jotain saada aikaan.

Enkä todellakaan toivo yhdenkään moottoriradan sulkemista! Päinvastoin toivoisin niitä enemmän.
 
tää on tosi raivostuttavaa luettavaa koko melu veivaus

eikö tähän saada millään apuja jonnelle mielestän hienoin rata suomessa ja aivan metsän keskellä (keskellä ei mitään)

veikkaisin että valittajalla on vaan tarpeeksi hyviä ystäviä oikeilla palleilla. onko tuo juvan kunta koskaan aatellu paljon tuo rata kantaa rahaa ja liikevaihtoa sinne ja paljon se kantas jos olisivat edes vähän mukana (powerpark)

ilman motopark rataa koko kylä on kuin (juhanan) huoltoasema tankkitäyteen ohjelmasta

yritetään keksiä

miksi ei helsingin rautatie asemaa suljeta ylittää varmasti tuon 55 db rajan, entäs linnanmäki
 
Moro,
tämä ei ole yllättävä uutinen. Toivotaan joka tapauksessa että toiminta jatkuu edelleen.

Perinteisen foorumilla kiroamisen sijaan ehdotankin tästä vähän toisenlaista topiccia.

Mitä olemme käyttäjinä ja asiakkaina valmiita tekemään asian puolesta? Tässä kisassa vahvoilla ovat ne, jotka ajavat omaa asiaansa perustellen kantansa hyvin ja vievät asiaansa eteenpäin oikeissa kanavissa. Foorumilla kiroaminen ei valitettavasti taida kuulua päättävien tahojen korviin.

Yksi miettimisen arvoinen juttu on Smoton ylläpitämä Motoparlamentti. MotOrgia on pyydetty mukaan tähän foorumiin ja ainakin ajatuksellisesti se voisi olla yksi potentiaalinen kanava esim. tuoda käyttäjien näkemyksiä mukaan näihin ympäristölupien kiristymisiin ja sen vaikutukseen ajoharjoitteluun.

Täällä lisää juttua aiheesta. Tuo on toistaiseksi tuolla Ry:n suljetulla foorumilla mutta siirretään tarpeen mukaan avoimelle puolelle.

En tiedä millainen painoarvo tuolla foorumilla on, mutta uskoisin että tyhjää parempi joka tapauksessa.

Myös muut vastaavat, ihan oikeasti toimintaan tähtäävät ajatukset ovat erittäin tervetulleita.

Ja muistetaan että Motopark ei ole ainoa melujen/ympäristölupien kanssa taisteleva rata. Kuluneella kaudella myös Ahvenistolla on käytetty dB-mittaria hyvin ahkerasti.

//Andy
 
Tuohon ympäristöluvan 55dB melurajaan viitaten, olisi varmaan hyvä tehdä tässä talven aikana, kun rata on suljettu, vertailumittauksia lähialueella, että saataisiin selville onko nykyinen meluraja hätävarjelun liioittelua. Toi 55dB on nimittäin todella hiljainen ääni, eikä siihen paljon tarvita linnunlaulua kun tuo jo ylittyy. Jos 55dB ylittyy myös silloin kun radalla ei ajeta, tulisi ympäristöluvan ehtoa muuttaa, koska nykyiselle tiukkuudelle ei olisi silloin perustetta. Vertailumittauksilla saataisiin myös luotettavasti selville, kuinka paljon melutaso nousee ratapäivien aikana verrattuna hiljaiseen aikaan. Tätä kautta saataisiin ihan dB asteikolla näyttöä, lisääntyykö melu havaittavasti.
 
Tuo 55db:n raja on aivan naurettava. Ei tarvitse paljoa puussa lehden heilahtaa tuulen vireessä saatikka linnun visertää, niin 55db ylittyy.
55 dB on normaali raja-arvo melutasolle taajamamaisilla asuinalueilla. Ja tällöinkin puhutaan jatkuvasta melutasosta, ei yksittäisistä äänistä. Ja mittaus siis tapahtuu siellä naapurin pihalla. Melutasoa on mahdollista alentaa rakenteellisinkin keinoin, jos vaikka jonkinlaisen meluaidan tai -vallin pystyisi rakentamaan kriittiseen suuntaan...
nixweiss.gif


Kerran paikalla olleena ei kyllä ympäristöstä tule ensimmäisenä mieleen mikään varsinainen asuinalue.

Viitesäädös siis lienee Valtioneuvoston päätös melutaon ohjearvoista (993/1992), Finlex

"2 §
Ohjearvot ulkona

Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa ja taajamien välittömässä läheisyydessä sekä hoito- tai oppilaitoksia palvelevilla alueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB."
 
sanoi:
onko tuo juvan kunta koskaan aatellu paljon tuo rata kantaa rahaa ja liikevaihtoa sinne

Motopark ei ole Juvan kunnassa. Ennen oli Virtasalmea, sitten Pieksänmaata ja 1.1.2007 alkaen Pieksämäen kaupunkia. Ja kuntahan ei ymmärtääkseni ole Motoparkia alas ajamassa.
 
Ei hätää koska  Imatralla on syntynyt visioita MotoGp-radasta, joten ehkä tulevaisuus on turvattu radalla ajamisen suhteen täällä Kaakkois-Suomessakin  
biggrin.gif


No leikki sikseen..  Kyllähän toi 55dB kullostaa aika kohtuuttoman tiukalta rajalta. Toivottavasti joku ratkaisu Motoparkin säilymiseksi löytyy, että voisimme jatkossakin nauttia hienosta radasta.
 
Google löysi hallintopakkopäätöksen.. Hämmentävästi siinä määritellään lupaehdossa enimmäisekvivalenttiäänitasoksi 53 dB, joka on siis 2 dB vähemmän kuin mitä normaalille ympäristömelulle...

Minulla tuo maksimiäänitaso A(F) ei sano mitään...
 
Palailen vielä tuohon melukysymykseen tai melun häiritsevyyden yleisen arvioinnin perusteisiin kaavoituksen, ennen muuta yleiskaavoituksen näkökulmasta.

Ympäristöministeriön yleiskaavamerkintäopas (s. 66) tarkentaa melualuemerkinnän käyttöä ja toimintojen ohjaamista/ sijoittamista melualueelle näin:

"Melualueiden määrityksessä ja niiden aiheuttaman melun huomioon ottamisessa on syytä ottaa huomioon myös melun laatu. Vuorokausikeskiarvot eivät anna aina oikeaa kuvaa häiriön luonteesta, esimerkkinä ampumaradat ja moottoriurheiluradat. ... Melualueen määritysperusteet on esitettävä kaavaselostuksessa.

Merkinnän selityksessä on syytä sanoa, minkälaisesta melusta on kysymys ja kaavaselostukseen on yleensä tarpeen liittää maininta käytetystä laskenta- tai mittausmenetelmästä.

Melualueen merkintä rajoittaa melualueelle sijoittuvan toiminnan laatua. Merkintään liittyvä määräys voi koskea myös melualueella harjoitettavaa toimintaa siten, että se ei saa aiheuttaa melualueen ulkopuolelle melualueen rajan määrityksessä käytettyä suurempaa melutasoa.
Lähtökohtana tulee olla, että melualueelle ei osoiteta uutta asutusta tai muuta melulle herkkää toimintaa. Nykyinen toiminta ja sen vähäinen täydentäminen ja rakennusten peruskorjaus voidaan melualueellakin sallia, kun ohjearvojen ylitys on vähäinen (alle 5 dBA) ja alue muutoin soveltuu hyvin kyseiseen tarkoitukseen."

En tiedä, onko alueella voimassa minkäänlaista kaavaa, mutta luulisin kaavoitusta koskevien ohjeiden olevan linjassa esim. ympäristölupaharkinnan kanssa.

Melua voi ehkä mitata tarkasti, mutta mittaushavaintojen yleistys melutasoksi, tai ylipäätään eri tyyppisten melujen ja niiden koetun häiriövaikutuksen yhteensovittaminen on oma taiteen- tai pikemminkin juridiikan lajinsa. Joten jätän tämän asian tarkemman pohdiskelun juristeille.  
baaa.gif
 
Jos tulkitsen oikein tuota Savon Sanomien juttua, on nyt kyse siitä, että rataa hallinnoivalta yhtiöltä edellytetään ainoastaan tarkempaa suunnitelmaa melutasojen valvontaan lähimpien asuintalojen alueella. Käsittääkseni melunmittauksia on tähän asti tehty lähinnä vain rata-alueella. Eli tuo 55dB olisi äänitason yläraja naapurin mummelin mökin pihamaalla. Korjatkaa jos olen väärässä!
smile_org.gif
 
Onkohan näihin lakiasioihin joku vihkiytynyt niin paljoa, että osasisi nyt jo sanoa tulisiko vaikutuksia motoparkkiin? Alla olevassa puhutaan vaan kaavoista, mutta töllössä puhuttiin myös ympäristöluvista yms.

sanoi:
Valitusoikeuteen tulossa rajauksia
01.11.2008 21:35
Eduskuntatalo

MTV3 - Outi Airola

Eduskunnassa puidaan paraikaa kiivaasti lakimuutosta, joka rajoittaisi kansalaisten valitusoikeutta kaava-asioissa.

Hallitus esittää rajoituksia yksimielisesti, perustuslaki-asiantuntijat pitävät rajaamista ongelmallisena. Nykyisen lain perusteella yksityinen kansalainen voi pysäyttää hankkeita vuosikausiksikin niin sanotulla kiusantekovalituksella, joita arvioidaan kaikista valituksista olevan jo valtaosan.

Kaavavalitusten oikeutta halutaan rajata siten, että jatkovalituksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen voisi tehdä vain luvanvaraisesti. Tällä hetkellä kivuliaimmat kaavaprosessit venyvät jatkokäsittelyineen vuosikausiin.

Markkinaoikeudessa puidaan vuosittain satoja juttuja, joissa tarjouskilpailun hävinneet hakevat oikeutta. Muun muassa kipeästi kaivatut kuntien palvelutalohankkeet seisovat valitusprosessien vuoksi.

Kokkolan kaupungin perusturvajohtajaa Jussi Salmista kiusantekovalitusten kasvanut määrä mietityttää.

- Tämä on sitä suomalaista demokratiaa, mutta välillä tuntuu että onko se osittain jopa kiusantekoa, katkeruutta ja jonkinnäköistä toimintojen hankaloittamista.

Valituksenteko on nykyisellään helppoa eikä turhista valituksista koidu korvausvelvollisuutta. Moni tahtoisi muutosta tähänkin.

- Jos selkeästi katsotaan, että joku valitus on ollut täysin turha, niin siinä pitäisi olla jonkinlainen sanktio, Salminen jatkaa.

Perustuslain asiantuntijat vielä empivät valitusoikeuden rajaamista, mutta kunnat ja kansalaiset jo peräänkuuluttavat enemmistön demokratiaa, kun vain murto-osa valituksista johtaa muutokseen.

Mikäli eduskunta hyväksyy lain, se astuu voimaan jo ensi vuoden alusta.

MTV3 uutinen
 
Motoparkin rajoitusten kiristäminen olisi kyllä koko homman lopun alkua. Melurajaa kuvastaa se että viime heinäkuussa kun radalla oli Lady Day eli leidit opettelivat mutka- ja rata-ajon niksejä ympäristössä tehtiin ympäristötutkimus melusta.

Melua mitattiin rata-alueen ympäristössä useasta paikasta. Pahimman valittajan tontille leidien ajomelu ei yltänyt ympäristöluvan rajan lähellekkään. MUTTA Juvan suuntaan ensimmäisen talon pihalla raja meni rikki. Osasyynä oli sekin että tuuli puhalsi aika voimakkaasti pääsuoran suuntaisena ja pohjoisesta etelään.
 
Back
Ylös