Motoristin taivas on pohjois Thaimaassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jolanda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muuten, tämä vuokrafirma tekee MP-matkoja Phuketista myös mm. Malesiaan. Firman heppu kertoi tehneensä n. kk sitten 4 englantilaisen ryhmän kanssa 2 viikon kierroksen Etelä-Thaimaassa ja Malesiassa. Olivat kuulemma käyttäneet myös lauttoja ja käyneet joillain tosi hienoilla saarilla.
 
Eikä ole, koska sinne ei saa OMAA mopoa!
baaa.gif
 
Kyllä on Chiang Main ympärillä mahtavat ajomaisemat:

Pohjois-Thaimaan ajolenkki

Kuvat joulukuulta 2007. Pyöränä Hondan 250 enska ilman kilpeä (paikalliseen tapaan) ja vauriot olin valmis korvaamaan ihan omasta pussista.

T.Aaro
 
Eikä ole, koska sinne ei saa OMAA mopoa!  
baaa.gif
Ei pidä paikkaansa. Suomeen rekisteröity pyöräni oli viime talvena Thaimaassa. Ei tosin suunnattu silloin pohjoiseen, vaan etelään, Malesiaan ja Indonesiaan.

Lentorahtina Bangkokiin uskoisin pyörän kulkevan Suomesta reilulla tonnilla per suunta, laivalla alle puolet tuosta, mutta se taas hieman kestää... eipä tuota 1-2 viikon reissua varten kannata tehdä. Mutta on se mahdollista.

2005 ja 2006 on tullut kierreltyä Thaimaan pohjoisosissa, ja allekirjoitan viestin otsikon, se tosiaankin on yksi motoristin taivaista. Alpit ja esim. Norja on ilman muuta myös, mutta ainakin ilmastoltaan ja hintatasoltaan Thaimaa pieksee ne 6-0.

Tiet on muuten Thaimaassa vähän eri tavalla tehtyjä kuin vaikkapa Alpeilla. Vuoret on vähän matalampia (mikä on sikäli hyvä, ettei tule kylmä), ja monesti tiet kulkee ihan keskellä vuoren harjannetta, näet siis laaksot vasemmalla ja oikealla. Veikkaan, että rinteessä kulkevat tiet vaativat tropiikin sadekaudella paljon enemmän ylläpitoa, ja siellä näkeekin aika usein maanvyörymiä.

Alpeilla parhaat tiet on monesti vuoristosoliin nousevia reittejä, ja vuoren ylityksen jälkeen tulee ´sirtymä´ seuraavalle solatielle. Thaimaassa voi ajaa koko päivän (tai monta päivää) yhtä silkkaa mutkapätkää.

Kaikki mainitut siis erittäin loistavia ja tutustumisen arvoisia alueita mutkatienautiskeluun. Jos on vaikka kuukauden reissu, ja saa edukkaat lennot Bangkokiin (nyt tuntuu olevan halpoja tarjolla) niin kokonaiskustannukset voi hyvinkin jäädä reilusti alle sen, mitä kuukauden Euroopanturnee omalla pyörällä maksaisi.

Vuokravehkeiden kanssa kannattaa aina (ja varsinkin Aasiassa) valmistautua siihen, että maksat ihan itse vauriot. Siksi on hyvä syynätä tarkasti se pyörä jo ennen kuin lähtee ajamaan, ettei päädy maksamaan jotain aikaisempia kaatojälkiä. Isommat vuokraamot yleensä ei moisia vedätyksiä harrasta.

Liikenne on Thaimaassa ihan ok, vasenkätisyyteen pitää tosin hetki totutella. Ja joskus leikkaavat tiukoissa kurveissa naapurikaistan puolelle, yksi hyvä syy olla kaahaamatta liikaa vuoristoteillä, varsinkaan pimeissä vasemmankäden kurveissa.
 
062802moto_prv.gif
 Sain viimein laitettua maisemakuvat matkaltamme esille.
Jos et huomannut linkkiä aloituksessani (ylhäällä)  niin tässä osoite uudelleen.
Kuvat ovat tavallisia 'räpsyjä', kohteita ei ole sen kummemmin etsitty. Aika ihania maisemia vai mitä?
http://picasaweb.google.com/jolandaaaa

Saattaa olla että näihin samoihin maisemiin järjestetään ensi joulun aikoihin opastettu mp-matka.
Jos olet kiinnostunut matkasta, laita sähköpostia.
 
Pari kesää sitten tuli ajeltua koh samuilla tosin alla oli 110cc yamaha skootteri joka kyllä kulki enemmän kuin riittävästi (yli sata helposti) mutta vääränpuoleiseen liikenteeseen tottuu nopeasti ja lähinnä taajamat on ne joissa vallitsee jokinlainen hallittu kaaos. Päivällä ajaminen on ok mutta illalla kun pimeä tulee hetkessä majapaikkaan paluu menee jännittäväksi.
Ne vuokraamot joissa kävin olivat täynnä skoottereita ja huomio oli että jos löytyi joku 400 cebari oli aika rosoisessa kunnossa ja hinta silti kolmin nelinkertainen vrt skootteriin.. Ja toki samui on pieni saari eikä tiet ole samaa tasoa kuin pohjoisessa.
 
Pari kesää sitten tuli ajeltua koh samuilla tosin alla oli 110cc yamaha skootteri joka kyllä kulki enemmän kuin riittävästi (yli sata helposti) mutta vääränpuoleiseen liikenteeseen tottuu nopeasti ja lähinnä taajamat on ne joissa vallitsee jokinlainen hallittu kaaos. Päivällä ajaminen on ok mutta illalla kun pimeä tulee hetkessä majapaikkaan paluu menee jännittäväksi.
Ne vuokraamot joissa kävin olivat täynnä skoottereita ja huomio oli että jos löytyi joku 400 cebari oli aika rosoisessa kunnossa ja hinta silti kolmin nelinkertainen vrt skootteriin.. Ja toki samui on pieni saari eikä tiet ole samaa tasoa kuin pohjoisessa.
Itsekin kyselin vuokraamon hepulta Phuketissa tästä samasta "ilmiöstä" eli miksi näitä isompia pyöriä on niin vähän ja ovat vanhoja & kaliita verrattuna piikkiskoottereihin.

Vuokraamon heppu kertoi että Thaimaassa on aiemmin laki kieltänyt yli 250 cc pyörät ja lisäksi MP:n on pitänyt olla myös valmistettu Thaimaassa. Ts. mainitsi että kaikki yli 250 cc pyörät on tuotu osina Thaimaahan ja ovat olleet statuksella "Semi Legal" . Eli teoriassa laittomia mutta käytännössä viranomaisia ei kiinnosta.

Laki on kuulemma vastikää muuttunut ja ainakin Ymaha ja Kawasaki ovat perustaneet tehtaat Thaimaahan isommille pyörille.

Myös esim. vesiscootterit ovat olleet kiellettyja Thamaassa jo v. 1997 ja silti kaikki rannat oli niitä täynnä
biggrin.gif
 
Tuo purkaminen ja kasaaminen voi muuten selittää miten suht uudessa jammun vesiskootterissa oliko 800 waverunner tjs osat irtoili siis katteet repsotti vaikka ja miten kun annoin samuilla vähän radalla (poijurata) sille kunnolla happea tunnin ajan muuan vuosi sitten..

Ja eipä ole ihme että cebareissa vähän irvistelee paikat jos ne on tuotu romulaatikoissa paikalliselle sepälle ja se on sitten alkanut vähän kasaamaan niitä thaikkutyyliin "meibi tumooloou.. can nooot.."

Pakko kertoa kun kerran tuli harrikoista puhetta pari vuotta sitten koh samuilla oli pari viikkoa vaan näkynyt pääasiassa skoottereita jne paikallisia härveleitä ja yhtäkkia Chawengin rantakadun koko hulina peittyy matalaan pommikoneen ääneen ja jylinään ja kaikki kääntyy katsomaan että mikäs maailmanloppu nyt tulee niin ilmeisesti jenkkiläinen (lippu liivissä) vanhempi äijä jolla pitkä valkea! tukka ponnarilla ja alla luun valkea harley suorilla helvetin avarilla putkilla tulee siihen miljoonan skootterin väliin ja ihan tajuton ääni siinä pyörässä
saattoi hyvin kuvitella että ne skootterit räjähtää taivaan tuuliin ja se ukko vaan jatkaa matkaa sillä sohvalla..
Sorry offtopic.
biggrin.gif
 
Tuo purkaminen ja kasaaminen voi muuten selittää miten suht uudessa jammun vesiskootterissa oliko 800 waverunner tjs osat irtoili siis katteet repsotti vaikka ja miten kun annoin samuilla vähän radalla (poijurata) sille kunnolla happea tunnin ajan muuan vuosi sitten..
062802moto_prv.gif
Tuosta tekniikasta en niinkään ymmärrä, mutta olisiko jollain vielä jotain kerrottavaa pohjois Thaimaasta? Hienoja paikkoja, mukavia majoituspaikkoja, erityisen upeita maisemia?

Aion lähteä pohjois Thaimaahan ajelemaan myös ensi jouluna, joten kaikenlaiset vinkit kiinnostavat.
 
´MHS Loop´ eli Chiang Mai > Pai > Mae Hong Son > Mae Sariang > Chiang Mai on ainakin yksi melkolailla nirvanaanvievä ajelu, tosin vie helposti 2-3 päivää tai enemmänkin jos vierailee paljon nähtävyyksillä. Myös thaikkulan korkein vuori Doi Inthanon osuu melkein reitin varrelle.

Myös Nan:in kaupungin koillispuolella, ihan Laosin rajan pinnassa, oli useita suht hekumallisia pätkiä. Jos vaan on hyvä kartta, ja pysyttelee lähellä Laosin/Burman rajoja, niin tuskin pettyy tiestön puolesta.

Mae Sariangissa olin Riverside Guesthouse, se oli hintalaatusuhteeltaan varsin ok, tästä tosin on reilu 3 vuotta aikaa.
 
´MHS Loop´ eli Chiang Mai > Pai > Mae Hong Son > Mae Sariang > Chiang Mai on ainakin yksi melkolailla nirvanaanvievä ajelu, tosin vie helposti 2-3 päivää tai enemmänkin jos vierailee paljon nähtävyyksillä.
062802moto_prv.gif
Kaivoin sitten viimein kartat esille. Laitan tähän matkan jonka suoritimme kahdeksassa päivässä. Yövyimme siitä kaksi yötä juuri Thaimaan korkeimman vuoren (näyttää mielestäni enemmän tunturilta) Doi Inthanonin vieressä, lopussa juutuimme kolmeksi yöksi Phraon kauniiseen laaksoon.
Tarkoituksenamme oli ajaa
The Mae Hong Son loop:
Chiang Mai - Pai - Pang Mapha - Mae Hong Son - Khun Yuam - Mae Sarieng - Doi Inthanon - Chiang Mai.
Mielestäni tähän reissuun on syytä varata viisipäivää, neljä yöpymistä. Muuten menee hosumiseksi.

Mukailimme MHS reittiä näin (hieno ja erittäin kurvikas reitti):
Chiang Mai - Pai - Pang Mapha - Mae Hong Son - ennen Khun Yuam'a käännyimme sisämaahan ja ajoimme Mae Chaem nimiseen kaupunkiin jossa sijaitsee suomalaisen Heikin Navasoung Resort (suosittelen). Parin päivän jälkeen jatkoimme  kohti Chiang Maihin vievää moottoritietä. Ajoimme moottoritietä lyhyen pätkän ja siirryimme sen itäpuolelle - Lamphun - Saraphi - takaisin motarin länsipuolelle - Samoeng (matkalla yövyimme Lanna hotellissa, suosittelen) - Mae Rim (Chiang Main pohjoispuolella) - Phrao (sijaitsee kauniissa isossa laaksossa jonka reunalla majoitus nimeltä Doi Farang Bungalows, elämys jos nauttii luonnon kauneudesta, hiljaisuudesta ja linnunlaulusta. Paikka on hankala löytää, mutta kannattaa etsiä. Kysy vaikka poliisilta neuvoa, saattaa lähteä jopa saattamaan, niinkuin meitä - Chiang Maihin takaisin ajoimme suorinta reittiä pohjoisesta tie no 107.
 
062802moto_prv.gif
Alla vinkki erään paljon pohjois Thaimaata kiertäneen motoristin käyttämästä pyörävuokraamosta Chiang Maissa.
Itse emme törmänneet tähän liikkeeseen pyörävuokraamoa etsiessämme. Lainaan tähän osan hänen minulle lähettämää viestiä.

'Pop Car Rentalilla on muutama liike siinä Thapae Gaten tuntumassa, tämä liike mistä me vuokrataan pyörät on avattu vasta hiljattain. Löytyy vallihaudalta ihan Loi Kroh-kadun kulmalta. Vuokraa pääasiassa uusia Kawasakeja KLX,- ja D-Tracker 250 cc enduroita.'
 
Kolme viikkoa sit ajeltiin tälläinen reitti Chiang Mai - khun Yuam- Mae Hong Son-Pai-Chiang Mai ja matkalla useita hiekkapätkiä koluttiin. Tietysti siel korkeimmal vuorella kävästiin allamme oli 250 kawasakit 500 batia vrk. Aivan mahtavaa mutkan jälkeen oli mutka. Mukava et tääl on aiheesta paljon juttua.
 
Jolandan kuvakokoelmasta löyty aivan samasta kohtaa otettu kuva. Heikin altaan takaa maisemat mukana :-)
 
Kolme viikkoa sit ajeltiin tälläinen reitti Chiang Mai - khun Yuam- Mae Hong Son-Pai-Chiang Mai ja matkalla useita hiekkapätkiä koluttiin. Tietysti siel korkeimmal vuorella kävästiin allamme oli 250 kawasakit 500 batia vrk. Aivan mahtavaa mutkan jälkeen oli mutka. Mukava et tääl on aiheesta paljon juttua.
062802moto_prv.gif
Olisiko sinulla jotain lisättävää aiheeseen, vinkkejä matkan varrelta? Löysitkö jotain hienoja yöpymispaikkoja?
 
Ollaan pitkalti ajettu sama reitti me vaan toisin päin. Ens vuonna olis tarkoitus heikin paikan läheltä ajaa hiekkateitä pitkin mae hong soniin tai paihin.Kuulemma ajamisen arvoinen reitti. Paissa oltiin pari yötä rauhallinen hippi kaupunki ja päivällä voi kierrellä vesiputouksia katsomassa. Myös Mae Lanan kohdalta itään laskeutuen etelään hyvä reitti mut vaatii kylmäpäisyyttä kun ei 4 tuntiin näe ihmisiä:-).Luotettava vaan et kyllä kohta tulee asvaltti tie. Aamulla ajoissa liikenteeseen että ennen aurinkonlaskua ihmisten ilmoille. Seikkailun makua!! Evästä reppuun vaan.
 
062802moto_prv.gif
Heippa Juupeli.
Me ajoimme vain kerran pitemmän matkan hiekkatiellä. Lähdimme etsimään pitkäkaulaisten kylää ja ajoimme kilometritolkulla hiekkatietä joka pikkuhiljaa muuttui perunapelloksi ja lopulta ihan mahdottomaksi maastoksi ajaa, kalusto allamme ei ollut tarkoitettu sellaisiin olosuhteisiin. Kova pöly ei ollut kiva juttu ja olimmekin iloisia että olimme päättäneet pysyä asvaltilla reissullamme.
Kun kolusitte niitä mettäteitä, oliko pölyäminen teidän reissullanne minkälainen ongelma?
Vähän jäi nimittäin kaivelemaan, jos sittenkin seuraavalla kerralla ottaisi
mettäpelit vuokralle.
 
Moro. Ei kiinnitetty huomiota pölyyn ja saa vähän pölistäkkin.Välillä tiet muuttuu ihan kinttupoluksi. Eikä haitannut vaik ei ollut edes polkua sinne rinteen huipulle oli vaan päästävä. 250cc Kawasakit oli myös todella ketterät asvaltti teillä.
 
062802jumpie_prv.gif
Lentoliput ostettuna vuodenvaihteen pohjois Thaimaan reissulle 19.12 - 8.1.10.
Neljä motoristia ottaa kiitollisuudella vastaan vinkkejä mukavista yöpymispaikoista ja mielenkiintoisista pysähdyspaikoista Chiang Maista pohjoiseen.
 
Back
Ylös