Motul- vs "Honda"öljy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Birdie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Birdie

New member
Olen tavannut huollattaa bläkkäriä Frankilla, siellä ovat laittaneet Motul:ia koneeseen. Nyt oli PyöräMaailman välihuollossa ja öljyt Honda purkista.

Laatikosta tuli mielestäni huollon jälkeen huomattavan äänekäs, siis vaihtaa. Pikkuvaihteilla kolisee ja paukkuu ihan kunnolla. Onko tämä Hondan öljy jotain tervaa, niin että esim. kytkin ei täysin irrota tjsp, vai kuulenko vain omiani?
 
Samoin kävi täälläkin, pyörä on toiminut nätisti sekä BelRay että Motulin 10W-40 öljyllä, mutta kun kertaalleen merkkihuollossa pistivät Hondan omaa öljyä 10W-30 niin tuota kolinaa ilmestyi.

E:Kyselinkin silloin BikeWorldistä, että mistä moinen kolina ja nihkeys vaihtamisessa johtuu, olivan kovasti sitä mieltä että kuski se vain tekee vaihtovirheitä. Onneksi opin taas vaihtamaan vaihteita nätisti kun koneeseen tuli Motulit  
wink.gif
 
sama täällä, motullilla laatikko huomattavasti hiljaisempi kuin honda öljyillä..


Delvacillahan se ois tietenki äänetön..?!
tounge.gif
 
Joo, menkööt nyt noilla loppukausi. Keväällä Motul:it takaisin, niin kehtaa kylilläkin taas vaihtaa  
tounge.gif
 
ja sitten se tyhmä kysymys
blush.gif



onkos tuo vaihteiden kolina/kolinattomuus siis oikea mittari hyvin voitelevalle öljylle? Meinaan siis jotta voiteleeko sitten muutenkin hyvin?
Mieleeni tuli, jotta paksummalla ei kolisis mutta muuten voitelis huonommin ja päinvastoin.

Saa vittuillakin; en nuista tiedä....... mulla tuo Hondan laatikko kanssa kolahtelee.
 
ja sitten se tyhmä kysymys
blush.gif



onkos tuo vaihteiden kolina/kolinattomuus siis oikea mittari hyvin voitelevalle öljylle? Meinaan siis jotta voiteleeko sitten muutenkin hyvin?
Mieleeni tuli, jotta paksummalla ei kolisis mutta muuten voitelis huonommin ja päinvastoin.

Saa vittuillakin; en nuista tiedä....... mulla tuo Hondan laatikko kanssa kolahtelee.
Vähä samaa olen ittekkin joskus aikanani naureskellu! Olen päätyny siihen tulokseen, että eiköhän kaikki nää tän maan markkinoilla olevat öljyt voitele sitä myllyä ihan tarpeeksi. Olettaen että suurin osa motoristeista nyt oikeasti ajelee ihan tehdaspeleillä ja suunnilleen normikoneilla.
Näin itse itselleni perustellen, valitsen öljyn jolla mylly & vaihdelaatikko toimii "samettisimmin" ja PISTE sille.  
cool.gif


Jos haluaa tehdä elämästään hifimpää ja extremempää, niin ainahan sitä voi itselleen jankuttaa vaikkapa seuraavaa: Mulla on NIIN viriviri mylly, että tähän ku tankkaa 95:sta 98:n sijaan... ni kone on kuulkaas entinen. Ja shellin V-powerilla, sillä tää vasta toimii. Öljyistä nyt puhumattakaan...
Näitäkin harrastajia nimittäin joukostamme löytyy, ja pyöränä tod.näk sitten joku slipariviritteinen 6oocc / vm.97 cebari. Yhtään ko yhdistelmää väheksymättä. Lähinnä ajatusmaailmalle naureskelua...
wink.gif
 
Olikos se "Honda" öljy nyt sitten tätä uutta vai sitä vanhaa GN-4 kamaa?
 
Olikos se "Honda" öljy nyt sitten tätä uutta vai sitä vanhaa GN-4 kamaa?
Samaa tavaraahan on uusi ja vanha hondan öljy, eri purkeissa vain. Tänä kesänä on tullut ajeltua molemmilla Hondan öljyillä (uudella ja vanhalla). Samanlailla ovat vaihteet kolahdelleet. Seuraavaksi kokeiluun Motulin 5100.
 
Olikos se "Honda" öljy nyt sitten tätä uutta vai sitä vanhaa GN-4 kamaa?
Samaa tavaraahan on uusi ja vanha hondan öljy, eri purkeissa vain. Tänä kesänä on tullut ajeltua molemmilla Hondan öljyillä (uudella ja vanhalla). Samanlailla ovat vaihteet kolahdelleet. Seuraavaksi kokeiluun Motulin 5100.
BW Espoon mukaan ei ole samaa tavaraa. Entinen oli tuota GN4 10W40 mineraalia ja tämä uusi osasynteettistä 10W30. Sitä kait saa halutessa 15W40 viskositeettistä myös.

Bläkkärissä on nyt siis tuota uutta 10W30 öljyä, mutta vanhempaa GN4:ää on joskus ollut myös. Siitä on vaan senverran aikaa etten muista kolisivatko vaihteet sillä erityisemmin. Tällä uudella kolisee kyllä.

Motul:i on ollut 10W40 kamaa, mutta vanhoissa kuiteissa ei ole muuta tyyppiä sille.
 
Olikos se "Honda" öljy nyt sitten tätä uutta vai sitä vanhaa GN-4 kamaa?
Samaa tavaraahan on uusi ja vanha hondan öljy, eri purkeissa vain. Tänä kesänä on tullut ajeltua molemmilla Hondan öljyillä (uudella ja vanhalla). Samanlailla ovat vaihteet kolahdelleet. Seuraavaksi kokeiluun Motulin 5100.
BW Espoon mukaan ei ole samaa tavaraa. Entinen oli tuota GN4 10W40 mineraalia ja tämä uusi osasynteettistä 10W30. Sitä kait saa halutessa 15W40 viskositeettistä myös.

Bläkkärissä on nyt siis tuota uutta 10W30 öljyä, mutta vanhempaa GN4:ää on joskus ollut myös. Siitä on vaan senverran aikaa etten muista kolisivatko vaihteet sillä erityisemmin. Tällä uudella kolisee kyllä.

Motul:i on ollut 10W40 kamaa, mutta vanhoissa kuiteissa ei ole muuta tyyppiä sille.
Hondan jälleen myyjän mukaan on samaa tavaraa. Voi olla että mua (Hondamiestä) on lirautettu vähän silmään
wink.gif


Prkls, kun ei ole vanhoja öljy purkkeja tallella. Olis voinut tiirata "speksejä/eroavaisuuksia".
 
GN4 oli 10W-40 mineraali. Luulis tän uuden menevän aika liruksi jos yläpäästä 30...saattaa tosin pitää viskositeettinsä paremmin kuin vaikkapa joku 15W-50, mene ja tiedä.
 
Omassa nyt motulin 5100 15w-50, aiemmat 55tkm uudesta asti ajettu gn4:lla.

Laatikko tosiaan hieman pehmeämmin ja paremmin toimii, mutta kytkin hieman haukkaa nyt, varttimaililla oli aika tuskainen lähetettävä.

Nämä ehkä kilometrejä paremmin kestää ei tunnu menevän niin liruksi 5000km jälkeen mitä gn4.
 
En tiedä mitä rasvaa appiukon Bläkkärissä oli, mutta nyt siinä on Hondan kamaa. Käytös meni juuri toisin päin; Loota hiljeni, kytkimen tyhjäkäyntikolina kylmänä hävisi, vaihteet vaihtuu paremmin jne. Kallistahan tuo tietenkin oli mun mielestä, mutta ajattelin tehdä tuon 36tkm:n huollon omilla aineilla.
 
ja sitten se tyhmä kysymys
blush.gif



onkos tuo vaihteiden kolina/kolinattomuus siis oikea mittari hyvin voitelevalle öljylle? Meinaan siis jotta voiteleeko sitten muutenkin hyvin?
Mieleeni tuli, jotta paksummalla ei kolisis mutta muuten voitelis huonommin ja päinvastoin.

Saa vittuillakin; en nuista tiedä....... mulla tuo Hondan laatikko kanssa kolahtelee.
Vaihteiden kolahtelu ja öljyn voitelukyky eivät liity toisiinsa. Laatikko alkaa kolahdella, kun kytkin ei irrota kunnolla. Nykyisellä pyörällä olen huomannut eroja kytkimen irroittamisessa eri öljyillä varsin selvästi. Tähän mennessä olen kokeillut (KTM:ssä) KTM:n suosittelemaa Motorexin täyssynteettistä 10W60, BelRayn täyssynteettistä 10W50 ja Motulin 5100. Motulilla kytkin on toiminut loistavasti, kunnes...

BelRay oli ihan kamalaa. Laskin kesken vaihtovälin ne ulos. Kuumana ei jaksanut vaihde päällä kytkin pohjassa edes startti pyörittää. Samaten pakittaminen vaihde päällä kytkin pohjassa oli ihan mahdotonta oli kone käynnissä tai ei ja se pamaus, kun ykkösen potkaisi päälle oli melkoinen.

Motorex oli noiden välistä eli toiminta ok, mutta varsinkin ykkösen kytkeminen aiheutti kohtalaisen kolahduksen.
Motulilla ei monasti kuulu mitään, kun vaihde vain naksahtaa päälle, mutta nyt se kunnes.... Tämä kesä kai sitten oli niin kuuma, että Motulin ominaisuudet kertakaikkiaan vain loppuivat. Heinäkuussa tuli taas vaihto aiheelliseksi ja ei kestänyt kuin pari-kolme tuhatta kilometriä, kun kytkin alkoi laahata ja laatikko paukkua. Ennen ei ole noin nopeasti mennyt. Täytyypä kokeilla taas jotain muuta. Isot pojat ovat sanoneet, että Kotarissa saisi yläpään viskositeetti olla sen 60. Pitää etsiä jokin sellainen purkki sitten, ...jos ensi kesästä tulee taas kuuma. Enää ei tänä vuonna ole kai väliä kuin alapään viskositeetilla.
 
ja sitten se tyhmä kysymys
blush.gif



onkos tuo vaihteiden kolina/kolinattomuus siis oikea mittari hyvin voitelevalle öljylle? Meinaan siis jotta voiteleeko sitten muutenkin hyvin?
Mieleeni tuli, jotta paksummalla ei kolisis mutta muuten voitelis huonommin ja päinvastoin.

Saa vittuillakin; en nuista tiedä....... mulla tuo Hondan laatikko kanssa kolahtelee.
Vaihteiden kolahtelu ja öljyn voitelukyky eivät liity toisiinsa. Laatikko alkaa kolahdella, kun kytkin ei irrota kunnolla. Nykyisellä pyörällä olen huomannut eroja kytkimen irroittamisessa eri öljyillä varsin selvästi. Tähän mennessä olen kokeillut (KTM:ssä) KTM:n suosittelemaa Motorexin täyssynteettistä 10W60, BelRayn täyssynteettistä 10W50 ja Motulin 5100. Motulilla kytkin on toiminut loistavasti, kunnes...

BelRay oli ihan kamalaa. Laskin kesken vaihtovälin ne ulos. Kuumana ei jaksanut vaihde päällä kytkin pohjassa edes startti pyörittää. Samaten pakittaminen vaihde päällä kytkin pohjassa oli ihan mahdotonta oli kone käynnissä tai ei ja se pamaus, kun ykkösen potkaisi päälle oli melkoinen.

Motorex oli noiden välistä eli toiminta ok, mutta varsinkin ykkösen kytkeminen aiheutti kohtalaisen kolahduksen.
Motulilla ei monasti kuulu mitään, kun vaihde vain naksahtaa päälle, mutta nyt se kunnes.... Tämä kesä kai sitten oli niin kuuma, että Motulin ominaisuudet kertakaikkiaan vain loppuivat. Heinäkuussa tuli taas vaihto aiheelliseksi ja ei kestänyt kuin pari-kolme tuhatta kilometriä, kun kytkin alkoi laahata ja laatikko paukkua. Ennen ei ole noin nopeasti mennyt. Täytyypä kokeilla taas jotain muuta. Isot pojat ovat sanoneet, että Kotarissa saisi yläpään viskositeetti olla sen 60. Pitää etsiä jokin sellainen purkki sitten, ...jos ensi kesästä tulee taas kuuma. Enää ei tänä vuonna ole kai väliä kuin alapään viskositeetilla.
Tuo kaikki pitää varmasti paikkansa, mutta olisiko kytkimessäkin jo jotain vikaa kun noin kovasti oireilee?
 
Hyvin tuntuu hondan öljyt toimivan gsxf:n ilmajäähd. koneessa ainaskin vaikka huoletti aluks tuo 30 visko jotta pitäskö olla se 40 jota ennen käyttäny,mutta varmaan suomessa passaa kun etelämmissäkin maissa käytetään,laatikko tuntuu myös toimivan jämptisti...!
 
Itse funtsinu niin että öljy kuluu ja likaantuu. Parempi öljy kuluu hitaammin mutta likaantuu yhtä nopeesti kuin halvempi. '

Siksi oliskin ehkä järkevää käyttää ihan perusöljyjä ja vaihtaa niitä vain normaalia useammin niin öljy pysyy a) hyvänä b) puhtaana
 
Back
Ylös