Motul- vs "Honda"öljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Birdie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
orkkisöljyt koneessa eikä siellä mikään kolise.. nyt uudempi hondan öljy, aiemmin oli gn4. ei mun mielestä eroa mitenkään noiden välillä ole ollu...

Mitäköhän motulia lienee birdien pyörässä ollut?

Paha mennä vielä täysin haukkumaan hondan öljyä, sikäli kun minun kokemusten perusteella asia menee niin päin. Että aina moottorin sisään kaadettu öljy ei välttämättä toimi vielä ensimmäisellä kerralla hyvin koska siellä koneessa on kuitenkin vielä jonkin verran vanhaa öljyä joukossa. Lopullisen tuomion öljylle voi antaa vasta toisen satsin jälkeen koska tuolloin koneessa ei ole enää yhtään vanhaa öljyä tai sitä on niin vähän ettei sillä enää ole mitään vaikutusta.

Minun kokemusten mukaan motul 5000 ei juurikaan ole sen parempi öljy kuin hondan gn4.

Tuskin lienee todellakaan poikekkeaa kovinkaan paljoa GN-4 öljystä, sillä ajoin itse, vielä kun sitä sai.

Tämä uusi lienee osasynteettistä ja kun valmistaja suosittelee ihan normi mineraalia, niin siksi ajan nykyään Motul 5000 öljyllä.

Viiden tonnin välein kun vaihtaa, niin tuntuu vielä toimihan hyvin. Edellisen satsin ajoin pikkasen kuuden tonnin päälle ja silloin alkoi huomata, että öljyn ominaisuudet alkoivat loppua. Lähinnä sen huomasi, että vaihtaessa alkoi tulla "välivapaita", mutta kun laittoi tuoreet rasvat pannuun, nämä oireet loppuivat heti.

-H-

Paha mennä vielä täysin haukkumaan hondan öljyä, sikäli kun minun kokemusten perusteella asia menee niin päin. Että aina moottorin sisään kaadettu öljy ei välttämättä toimi vielä ensimmäisellä kerralla hyvin koska siellä koneessa on kuitenkin vielä jonkin verran vanhaa öljyä joukossa. Lopullisen tuomion öljylle voi antaa vasta toisen satsin jälkeen koska tuolloin koneessa ei ole enää yhtään vanhaa öljyä tai sitä on niin vähän ettei sillä enää ole mitään vaikutusta.

Minun kokemusten mukaan motul 5000 ei juurikaan ole sen parempi öljy kuin hondan gn4.
En tiedä Motulin tarkempaa tyyppiä muutakuin viskositeetin 10W40, täytyy kysyä.

Mutta tosiaan nyt tämä "uusi" osasynteettinen Hondan 10W30 öljy tuntuu aiheuttavan laatikon kolinaa ja pauketta. Tuota vanhaa GN4:ää koneessa on myös ollut, mutta silloin en ajatellut koko asiaa, eli toimi varmaan ihan hyvin ja suuremmitta kolinoitta.

Hauskoja nämä jutut.

Luokitus vaatimusten mukaan, viskositeettialue käyttölämpötilan mukaan ja sellainen tuotemerkki, joka takaa parhaat yöunet.

En tiedä Motulin tarkempaa tyyppiä muutakuin viskositeetin 10W40, täytyy kysyä.

Mutta tosiaan nyt tämä "uusi" osasynteettinen Hondan 10W30 öljy tuntuu aiheuttavan laatikon kolinaa ja pauketta. Tuota vanhaa GN4:ää koneessa on myös ollut, mutta silloin en ajatellut koko asiaa, eli toimi varmaan ihan hyvin ja suuremmitta kolinoitta.
Bläkkärissä on ollut useamman huoltovälin Motul 5100 10W40 öljyä.

Hauskoja nämä jutut.

Luokitus vaatimusten mukaan, viskositeettialue käyttölämpötilan mukaan ja sellainen tuotemerkki, joka takaa parhaat yöunet.
Juuri näin.
Jollakin kolajaa ja toisella ei.
Mulla toimii Honda GN4 toisilla ei.

Paras on "perstuno" sillä rauhan saa
biggrin.gif

Kysästäänpä viisaammilta, eli tarkoituksena olisi pyörään kokeilla Motulin öljyjä. Joko Motul 5000 tai 5100 10-40w. Kumpaa näistä suosittelette kokeiltavaksi, toinen mineraali ja toinen esteripohjainen, omatietämykseni rajoittuu tähän ja kiinnostaisi tietää kumpi parempi. Pikaisen tutkimisen jälkeen molempiin on käyttäjät olleet tyytyväisiä. Pyöränä -05 Blade.

Honda ölppällä mennään. Tosin vaihdan Varaderoon ölpät kerran ite per "huolto-ohjelmaväli". 10k on sen verran paljon yksillä litkuilla, + tohon on niin simppeli vaihtaa öljyt.

-k-
singledero.gif

Onko kokemuksia kertyny näistä uusista Hondan 10w-40 ölpistä verraten esim. motulin 5000/5100 , kuin toiminu ja kytkimen toiminta ?

Jos muistan oikein niin olisko ollut niin et uusi öljy olis nykyisin vanhaa G4 樂mut motulia 5000 käytin ite kahdessa Hondan ,koitin montaa merkkiä myös delvakkia .mut motulia oli hyvä .Hondan uusi teki omis sen et kytkin liimaa kiinni tai irrotti myögäs jos noi 3000 km jälkeen mut motulia toimis

Olen käyttänyt aina Hondan omaa GN4 -öljyä ja alkuperäistä öljynsuodatinta. Öljy päivittyi jossain vaiheessa, ehkä päästöihin liittyen 'uudenpaan' GN4:een.

Nyt on 130tkm mittarissa ja kone pelaa, vaihteisto toimii, kytkin irroittaa, tarttuu pehmeästi ja pitää hyvin. Näihin kilometreihin ei ole venttiileitä tarvinut säätää. Nokkaketjun kiristimen (CCT) vaihto jos alkaa häiritsemään ääni tarvittaessa, mulla n 40tkm välein. Kertaakaan ei ole tarvinut vaihtovälillä lisätä öljyä.

Öljyistä riippumatta on hyvä aina harrastaa minuutin parin lämmityskäyttö, ajella ekat muutamat kilsat kevyellä kaasulla ja maltillisilla kierroksilla. SItten vaikka tankillinen loppuun sinkki kireällä, kunhan tankille mennessä ajaa viimeiset kilsat koneen lämpöä tasaten maltillisesti ennen kuin sammutta koneen.

Motulista en tiedä, mutta oman kokemuksen mukaan GN4 toimii bläkkärissä. Voi ne muutkin öljyt toimia...

Ongelma on se 10W-30. Kuumana liian ohutta. Ei se vanha GN-4 10W-40 tehnyt samaa. Nyt on saatavilla 10W-30, 10W-40 ja 20W-50.

Ongelma on se 10W-30. Kuumana liian ohutta. Ei se vanha GN-4 10W-40 tehnyt samaa. Nyt on saatavilla 10W-30, 10W-40 ja 20W-50.
Liian ohutta mihin käyttöön ? Hiukkassuodattimella olevat turbodieselit pyytää 0w- tai 5w-30 öljyä, melko lirua varmaankin turbon laakereissa mutta niillä silti monta kertaa enemmän ajetaan kuin pyörillä.

Liian ohutta mihin käyttöön ? Hiukkassuodattimella olevat turbodieselit pyytää 0w- tai 5w-30 öljyä, melko lirua varmaankin turbon laakereissa mutta niillä silti monta kertaa enemmän ajetaan kuin pyörillä.

Vastataanpa kysyen :D.

Oletko sitä mieltä, että kaikenlaisiin tähän saakka valmistettuihin "ei raskaisiin ajoneuvoihin/moottoreihin"
soveltuu parhaiten esim. viimeisimmät 0-30 perustuotteet ?
Kaikki muu on vain markkinointispedejen rahat pois- jargonia:D

Toisaalta..... kuten moni todennut:

Olemattomalla kuormituksella merkitsevin asia on se, että siellä joku "kultasula" pyörii
ja sitä on riittävästi.

Taitaa kuitenkin tuo viskositeettialue olla voitelun kokonaisuuden/olosuhteiden puitteissa
vain yksi nappula Rubikin kuutiossa.

Eiköhän kohta joku kokonaisuutta ahkerasti opiskellut/tutkinut itäisen maan tietäjä
pläjäytä ihan asiallisen luennon...... voitelun kokonaisuudesta.

Back